Re: wat eten we vandaag... deel 41

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 09 Aug 2018, 10:48

El_Kato schreef:Heb idd een starter en dat werkt goed. Nu alleen nog een beter aanmaakblokje :)

Goeie tip Eelke! Had de rosbief idd tot de kerntemp op de Q, ga het er een volgende keer iets eerder afhalen.

Heb de rosbief indirect met een temp van +/- 110 gegaard tot een kern van 42. Toen de Q opgestookt ( volgende keer een paar blokjes houtskool erbij want werd niet heet genoeg) daarna vlees rondom geschroeid en +/- 15 min laten rusten voor het aansnijden.

Baked beans: knoflook en ui aangebraden (op de Q maar kan ook op gasfornuis), paprika in stukjes erbij. Witte bonen met een gedeelte van het sap uit het blik, blik gepelde tomaten erbij. Flink wat kruiden - heb een kant en klare mix gebruikt die ik nog van de vakantie had. Klein beetje agave siroop en omdat het flesje opwas een husje bruine suiker. Daar heb ik niet te veel van gepakt vind het een raar idee maar kwam het bij verschillende recepten tegen. Peper en zout en dat was hem denk ik… stukje rookhout op de kooltjes gegooid, pannetje erop, deksel erop en tijdens het roken om de zo eel tijd even doorgeroerd. Toen het niet meer rookte heb ik het gewoon laten staan tot de Q afgekoeld was (heeft wel een paar uur gestaan).

Edit: deksel van de Q erop. Heb geen deksel op de pan gedaan, juist niet rooksmaak moest erin trekken en vocht verdampen/indikken.

Heb geen speciale pan maar gewoon een gietijzeren braadpan gebruikt.

Heerlijk! Dank je voor het recept. Ik ga dit bij de volgende Q maken!
- pien -
5-sterren

Berichtdoor - pien - » Do 09 Aug 2018, 11:19

El_Kato schreef:Heb idd een starter en dat werkt goed. Nu alleen nog een beter aanmaakblokje :)

Goeie tip Eelke! Had de rosbief idd tot de kerntemp op de Q, ga het er een volgende keer iets eerder afhalen.

Heb de rosbief indirect met een temp van +/- 110 gegaard tot een kern van 42. Toen de Q opgestookt ( volgende keer een paar blokjes houtskool erbij want werd niet heet genoeg) daarna vlees rondom geschroeid en +/- 15 min laten rusten voor het aansnijden.

Baked beans: knoflook en ui aangebraden (op de Q maar kan ook op gasfornuis), paprika in stukjes erbij. Witte bonen met een gedeelte van het sap uit het blik, blik gepelde tomaten erbij. Flink wat kruiden - heb een kant en klare mix gebruikt die ik nog van de vakantie had. Klein beetje agave siroop en omdat het flesje opwas een husje bruine suiker. Daar heb ik niet te veel van gepakt vind het een raar idee maar kwam het bij verschillende recepten tegen. Peper en zout en dat was hem denk ik… stukje rookhout op de kooltjes gegooid, pannetje erop, deksel erop en tijdens het roken om de zo eel tijd even doorgeroerd. Toen het niet meer rookte heb ik het gewoon laten staan tot de Q afgekoeld was (heeft wel een paar uur gestaan).

Edit: deksel van de Q erop. Heb geen deksel op de pan gedaan, juist niet rooksmaak moest erin trekken en vocht verdampen/indikken.

Wij hebben 'gewoon' die van de Appie of de Turk of de Action :D

Baked beans: vaak zijn Amerikaanse bbq-gerechten zó zoet ::) Gewoon naar eigen smaak zoet er in doen ;)
CindyMayella
5-sterren

Berichtdoor CindyMayella » Do 09 Aug 2018, 12:30

Rijst met zoet zure kip....
Els&Flow
5-sterren

Berichtdoor Els&Flow » Do 09 Aug 2018, 12:44

Lunch 2 speltcrackers met marmite en met brie. tomaatjes erbij en een gekookt ei.

Vanavond een geitenkaas veldsla salade met courgette, seranoham, komkommer, tomaat en pijnboompitten. beetje balsamico dressing eroverheen.
El_Kato
5-sterren

Berichtdoor El_Kato » Do 09 Aug 2018, 14:23

- pien - schreef:Ook heerlijk! Echt hè, zo lekker smaakt het alleen van de bbq :)

Ik ga het steeds meer ontdekken :D
Heb wel al wat ideeën om de restwarmte van de q te gebruiken tot ik dat onderdeel beter leer beheersen ;) . Zag al wat soepjes voorbij komen en kan me voorstellen dat bv een pan met uitje, knoflook fruiten tomaten erbij en misschien nog wat dingetjes dat op de q zetten met een stukje rookhout en gewoon weer laten staan tot het vuur uit is en dan blenderen tot een soepje ev met wat bouillon. Kan ook met paprika of pompoen of .... met van alles :D
De bonenschotel kan ook met van alles en met andere bonen. Vind dat wel een leuk en efficiënt idee :)

OT net een broodje met een plak rosbief van gisteren en een flinke lepel chimichurri mjjammm proef de rooksmaak in het vlees nu veel duidelijker. Waarschijnlijk proefde ik het gisteren minder omdat ik tijdens het bakken midden in de rook zat. Kleding rook alsof we een vuurtje hadden gestookt ;D . De chimichurri is heerlijk maar man o man heb wel gelijk weer een knoflook waffel ;D
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Do 09 Aug 2018, 14:30

El_Kato schreef:heb wel gelijk weer een knoflook waffel ;D

You say it like it's a bad thing :P
- pien -
5-sterren

Berichtdoor - pien - » Do 09 Aug 2018, 16:23

koekje schreef:You say it like it's a bad thing :P

Mijn schoonvader kreeg een keer een boterham van ons met salami en hij noemde het vergif :biggrin2: maar als we carbonara maakten of rooie saus ging daar ook heus knoflook doorheen hoor, en dat vond 'ie wel lekker :cool:
Sinds meneer pien bij mij woont gebruiken we 3x zoveel knoflook en ik was al niet zuinig ermee ;D
Heb net, as we speak, een sausje gemaakt voor bij de Turkse stoofpot van gebakken peper (mild), met wat losgeroerde yoghurt met zout en knoflook.
Héérlijk! Het enige wat nog wel 's wil tegenvallen is je aan mekaar geplakte bek 's morgens :P
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 09 Aug 2018, 17:32

Gebakken aardappeltjes, sperzieboontjes, salade en voor Leo dooie makreelfilet.
-Annemarie-
5-sterren

Berichtdoor -Annemarie- » Vr 10 Aug 2018, 12:25

Ziet er goed uit allemaal! :thumbsupup:

Ik heb wat fotootjes van onze baksels in het bbq topic geplaatst. :)
-Annemarie-
5-sterren

Berichtdoor -Annemarie- » Vr 10 Aug 2018, 12:26

Gisteren geprobeerd loempiaatjes te maken (frituur) van rijstvellen. Dat vergt nog wel wat oefening. ;D De laatste paar waren bijna perfect. Ik krijg steeds meer respect voor de Chinese frituurkok. :)
- pien -
5-sterren

Berichtdoor - pien - » Vr 10 Aug 2018, 13:02

-Annemarie- schreef:Gisteren geprobeerd loempiaatjes te maken (frituur) van rijstvellen. Dat vergt nog wel wat oefening. ;D De laatste paar waren bijna perfect. Ik krijg steeds meer respect voor de Chinese frituurkok. :)

O, wat leuk :D
Bij mij staan spring rolls op mijn to do list :yeah:
Ik weet alleen nog niet wanneer ;D
baileys
4-sterren

Berichtdoor baileys » Vr 10 Aug 2018, 18:41

- pien - schreef:O, wat leuk :D
Bij mij staan spring rolls op mijn to do list :yeah:
Ik weet alleen nog niet wanneer ;D

Dat hebben wij vorige week gegeten , super lekker en simpel.
Kim_S
5-sterren

Berichtdoor Kim_S » Vr 10 Aug 2018, 18:42

Menu zaterdag. Buuuuurp :cool:
Els&Flow
5-sterren

Berichtdoor Els&Flow » Vr 10 Aug 2018, 18:56

Nog een keer een salade, want had nog veel groenvoer over. Dit keer met pepertjes, phoe die proef ik nog wel even. ;D
Charlie Angel
Moderator

Berichtdoor Charlie Angel » Vr 10 Aug 2018, 19:11

Kim_S schreef:Menu zaterdag. Buuuuurp :cool:
Op vrijdag?
Ben gelijk in de war.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Bar-plaats”