Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3346750
Nou, ik vind er niet veel van gezien de samenstelling. En Energique bestaat al lang, dus wat is er nieuw? Wat versies met een mooie naam die uitsluitend bij (sommige) da's verkrijgbaar zijn? Maar misschien niks afwijken van wat er al jaren in de winkel ligt?


"
Samenstelling:

Rund 46% (spiervlees, nier, long, hart, lever), Kip 27% (spiervlees, bevleesd rugdeel), rijst, mais, aardappel, spinazie, erwten, wortel (gedroogd), appel, zonnebloemolie, visolie, rode biet (gedroogd), cichorei pulp (gedroogd), vitaminen, mineralen.

Analytische bestanddelen:

Eiwit 12,1%, Vetgehalte 10,6%, Ruwe celstof 1,2%, Ruwe as 2,3%, Vocht 62,2%, Calcium 0,42%, Fosfor 0,35%, EPA/DHA 0,13%.

Nutritionele toevoegingsmiddelen per kg:

Vit. A (3a672a) 6.500 I.U., Vit. D3 (3a671) 650 I.U., Vit. E (3a700) 250 mg, IJzer (3b103) 50 mg, Jodium (3b202) 0,75 mg, Koper (Koper(II)sulfaat (II)) 5,0 mg, Mangaan (3b503) 20 mg, Zink (3b605) 50 mg, Selenium (natrium seleniet) 0,15mg.

Raw Veterinary Diets All Life Balance is gegarandeerd vrij van kunstmatige geur-, kleur-, smaakstoffen of conserveermiddelen.
"
Door kakocavi
#3346756
Viel inderdaad te verwachten dat deze trend zijn weg naar zou vinden naar de dierenartsenpraktijk. Uiteraard een commerciële keuze, maar ik vind het wel leuk hoe het principe van rauw voeren kan voldoen in termen van vastgelegde eisen aan kwaliteit en voedselveiligheid.

Dat is ook gelijk het verschil met wat er al was. HPP is een techniek die bacteriën doodt zonder de fysische eigenschappen van het product te veranderen, in de VS wordt het al langer gebruikt voor vers voer. GMP+ is een internationale set veiligheidsrichtlijnen en -normen voor diervoederproductie, ik zie wel dat Energique daar al aan voldeed. Verder voldoet het aan de nutritionele normen en aanbevelingen voor petfood en ligt daar zo te zien meer nadruk op. Geinig initiatief.
Door kakocavi
#3346757
Wat ik ook grappig vind is dat ze het veel hebben over het volgen van wetenschappelijke inzichten. Nou heb ik altijd gezegd dat er in de wetenschap geen consensus voor of tegen rauw voeren is, maar ik ben wel benieuwd op welke artikelen ze zich baseren.
Door Hilde__
#3346759
Kreeg het te horen via een collega paraveterinair, die gaat morgen naar een praatje hierover en 3x raden wie er voor de klas staat ;) Mevrouw Plantinga.

De samenstelling vind ik ook niet geweldig.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3346760
In de joint balance zit haaienkraakbeen :o :o :o :o

Dat is toch niet te geloven.

Verder op zich fijn dat er nu ook iets veterinairs komt. In die zin dat dierenartsen dan toch ook gestimuleerd worden om rauw vlees niet meer in een verdomhoekje te zetten. Maar ik zie ingrediënten waar ik niet enthousiast van wordt, zoals zonnebloemolie en aardappelzetmeel. Maar dat was uiteraard wel te verwachten vanuit de "ze hebben wel koolhydraten nodig hoor".
Door Lizzy
#3346762
Hilde__ schreef:Het was te verwachten dat ze ooit zo'n lijn zouden gaan beginnen maar wat vinden jullie van deze?

https://www.rawveterinarydiets.com
Maar Carnibest en TinLo en Bandit enzo zijn toch ook al kweet-niet-hoe-lang via dierenartsen te koop? Nu komt er dan alleen een merkje bij dat zich dierenartsenvoer noemt. Zoals Hill's Prescription Diet.

Als ik naar de inhoud van het voer kijk denk ik bij de meeste "nah nee, bedankt". Hoewel dat insectenvoer bij voedsel allergische honden misschien wel interessant kan zijn!
Door Lizzy
#3346763
Kaela schreef:In de joint balance zit haaienkraakbeen :o :o :o :o

Dat is toch niet te geloven.

Verder op zich fijn dat er nu ook iets veterinairs komt. In die zin dat dierenartsen dan toch ook gestimuleerd worden om rauw vlees niet meer in een verdomhoekje te zetten. Maar ik zie ingrediënten waar ik niet enthousiast van wordt, zoals zonnebloemolie en aardappelzetmeel. Maar dat was uiteraard wel te verwachten vanuit de "ze hebben wel koolhydraten nodig hoor".
Ja, DAT is nou weer even jammer :-X :-X :-X :-X
Door Lizzy
#3346764
Hilde__ schreef:Kreeg het te horen via een collega paraveterinair, die gaat morgen naar een praatje hierover en 3x raden wie er voor de klas staat ;) Mevrouw Plantinga.

De samenstelling vind ik ook niet geweldig.
Ben benieuwd wat Plantinga er over te zeggen heeft. Heeft zij geholpen bij het samenstellen van het voer ofzo?
Door Hilde__
#3346765
Lizzy schreef:Ben benieuwd wat Plantinga er over te zeggen heeft. Heeft zij geholpen bij het samenstellen van het voer ofzo?
Geen idee, hoor morgen meer ;)

Tinlo, CB en die merken zitten toch nog steeds vol enge bacteriën? ;)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3346775
Screenshot_20180625-224805.png
Screenshot_20180625-224805.png (475.3 KiB) 4841 keer bekeken
"eend 3% (bevleesd rugdeel)" lijkt me wat weinig vleesbot ;) Maar dat is vast wetenschappelijke onderbouwd :biggrin2:
Door kakocavi
#3346777
Inge en Bono schreef:Screenshot_20180625-224805.png
"eend 3% (bevleesd rugdeel)" lijkt me wat weinig vleesbot ;) Maar dat is vast wetenschappelijke onderbouwd :biggrin2:
Calciumgehalte is ook lager dan normaal, Ca:P ratio is laag maar nog net acceptabel. Fosforgehalte is ook veel lager door het lage vleesgehalte.
Door Lizzy
#3346783
Hilde__ schreef:Geen idee, hoor morgen meer ;)

Tinlo, CB en die merken zitten toch nog steeds vol enge bacteriën? ;)
Ja, dat wel, er vallen dagelijks bosjes met honden dood neer! Oh nee, de mensen om die honden heen, die vallen met bosjes dood neer, zo zat het (de laatste jaren). Eerst waren het de honden, die vielen massaal dood. Dat gebeurde niet, toen waren het de mensen, die vielen massaal dood neer van dat gevaarlijke voer. Die vielen ook niet dood neer dus nu gaan ze zelf rauwe voeding verkopen :biggrin2:
Door kakocavi
#3346820
Lizzy schreef:Ja, dat wel, er vallen dagelijks bosjes met honden dood neer! Oh nee, de mensen om die honden heen, die vallen met bosjes dood neer, zo zat het (de laatste jaren). Eerst waren het de honden, die vielen massaal dood. Dat gebeurde niet, toen waren het de mensen, die vielen massaal dood neer van dat gevaarlijke voer. Die vielen ook niet dood neer dus nu gaan ze zelf rauwe voeding verkopen :biggrin2:
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dit voer is juist behandeld om de bacteriën af te doden, via HPP (high pressure processing).
Door HildeElmo
#3346881
Lizzy schreef:Hoewel dat insectenvoer bij voedsel allergische honden misschien wel interessant kan zijn!
Dat dacht ik dus ook. Alleen is de 'Hypoallergenic Insect' op basis van eend. :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door