Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Lara1
#3342188
Goede morgen ,

Sinds 5 weken ben ik een trosse eigenaar van Lara.
Lara is een Galga van ongeveer 1 jaar.
Ze komt vanuit Spanje. Daar heeft ze in een asiel geleefd. Ze kreeg daar brokken en als er geen brokken waren dan brood. De kans is groot dat ze niet dagelijks at omdat de sterkere honden de meeste eten opeisen.
Lara is wat mager weeg nu 18 kg. Haar vacht was bij aankomst erg dof en vol met schilfers . Ik ben gaan Acana brokken voeren. Met als gevolg 4x per dag een grote berg poep. En ondanks dat ik veel gaf kwam ze geen gram aan. Hierdoor ben ik overgestapd naar KVV van Tinlo Barfmenu. Hier deed ze het week super op. Kleine harde drolletjes waar iedereen blij van wordt. En ze vindt het erg lekker. Week later heb ik een andere merk ingevoerd ter afwisseling en vanaf dan ging het stuk minder. Ze ging gras eten, enkele keren gespuugd en ontlasting is weer dunner geworden. Ik gaf de KVV het schuld tot ik zag een worm uit haar achterste uitsteken. Ze is nu +-week geleden ontwormd. Ik voer weer alleen Tinlo verschillende smaken zo 550 g per dag. De ontlasting lijkt nu iets beter te worden . Maar ze eet nog steeds veel gras. Ook heeft ze vanochtend wat geel en schuim gebraakt. Haar ogen zijn in de ochtend vol met prut.
Ik vraag me af of ik goed bezig ben. Kan ze aan ontgiften zijn of waren de wormen de boosdunner. Ik durf haar nu niks extra geven wat als dan de ontlasting slecht is weet ik niet meer waardoor het komt. Weet iemand hoe lang het duurt voordat de wormen dood zijn? Er is al aardig wat uitgekomen. En is het ontgiften na hoe lange tijd zou het beter moeten gaan? Is het misschien handig om iets van probiotica te toevoegen? Of hebben jullie andre tips? Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3342189
Welkom op barfplaats.

Dat gele vocht met schuim is gal. Geef je 1 of 2x per dag eten? Op vaste tijdstippen?
Ik vermoed dat ze wel iets meer zou mogen eten. Je geeft aan dat ze te mager is en een galgo is een erg actieve hond.

Qua ontwormen heb ik geen idee hoe lang dat duurt, maar als ze een heel ernstige besmetting had, zou het best kunnen dat ze er niet met 1 keer vanaf is.

Tinlo is een prima merk kvv, maar eentje met een vrij hoog botgehalte en geeft dus relatief harde ontlasting. Het zou kunnen dat je hondje dat nodig heeft natuurlijk, zo'n hoog botgehalte. Er zijn nog zo merken, dus als ze het goed gaat doen, zou je daar mee kunnen gaan afwisselen.

Prut in de oogjes is geloof ik iets dat wel typisch voorkomt bij ontgiften, dus het zou zeker dat kunnen zijn. Darmen die een tikje van slag zijn ook.
Gras eten doen zoveel honden....
Hoe is haar vacht nu? Zie je daar verbetering?
Gebruikersavatar
Door Lara1
#3342191
Dank je wel.
Ik geef 2 x per dag eten. Ik merk wel dat Ze veel opzoek is naar voedsel buiten. Meer dan toen ze brokken kreeg. Maar het kan dat ze nu meer zich zelf is en het nu durft? Ik dacht dat het bij kvv 25g per kg lichaamsgewicht was. En dat ik al meer geef. Ze loopt nog niet los maar ik wandel veel met haar. We gaan ook naar een speeltuin waar ze losrent.
Ik denk dat ze flink wat wormen had want ze heeft echt veel uitgepoept.
Ter afwisseling wil ik HaaksBarf en DailyMeat gaan geven en misschien later echt Barf. Maar hiervoor heb ik een extra vriezer nodig en zou ik me beter in moeten lezen.
Haar vacht is mooi aan het worden. Ze glans mooi en heeft nog maar beetje schilfertjes .
Gebruikersavatar
Door pluk
#3342193
Lara1 schreef:Dank je wel.
Ik geef 2 x per dag eten. Ik merk wel dat Ze veel opzoek is naar voedsel buiten. Meer dan toen ze brokken kreeg. Maar het kan dat ze nu meer zich zelf is en het nu durft? Ik dacht dat het bij kvv 25g per kg lichaamsgewicht was. En dat ik al meer geef. Ze loopt nog niet los maar ik wandel veel met haar. We gaan ook naar een speeltuin waar ze losrent.
Ik denk dat ze flink wat wormen had want ze heeft echt veel uitgepoept.
Ter afwisseling wil ik HaaksBarf en DailyMeat gaan geven en misschien later echt Barf. Maar hiervoor heb ik een extra vriezer nodig en zou ik me beter in moeten lezen.
Haar vacht is mooi aan het worden. Ze glans mooi en heeft nog maar beetje schilfertjes .
Welkom!

25gr is wel weinig hoor. Volwassen honden krijgen 2 tot 7% van hun lichaamsgewicht, een hond van dit formaat zou ik starten met 3% van het ideale gewicht.
Dus als ik reken met 20 kg dan mag ze zeker wel 600 gram hebben. En als ze daarop niet aankomt dan zou ik meer gaan geven.
Een hond van 1 jaar kan toe met 1 grote maaltijd per dag, dus ik zou je ook willen aanraden dit te proberen. Op welk moment maakt niet, gewoon wat in jullie schema handig is.
Gras eten doen veel honden, de mijne ook omdat hij het lekker vind. Maar soms eten honden het ook als ze misselijk zijn. Ik zou dit even aankijken.
Om zeker te weten dat de wormen weg zijn kun je een ontlasting onderzoek laten doen.
De ogen lijkt me typisch ontgift verschijnsel.
Door src_esther
#3342194
Als haar ontlasting goed is op Tinlo Barfmenu, zou je ook Carnivoer kunnen proberen. Bij Ko is dat tot nu toe het enige andere merk waarop zijn ontlasting echt goed is.
Ko krijgt groentenmix bij zijn KVV en als hij veel gras gaat eten, weet ik dat ik er weer iets meer bladgroenten in moet doen. Zodra hij dat krijgt merk ik vrijwel onmiddelijk verschil.

Enne, net als PoP, vind ik dat je haar best nog wat meer kunt voeren, zeker als ze zo opzoek is naar eten en niet te dik is/wordt.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3342196
pluk schreef:Welkom!

25gr is wel weinig hoor. Volwassen honden krijgen 2 tot 7% van hun lichaamsgewicht, een hond van dit formaat zou ik starten met 3% van het ideale gewicht.
Dus als ik reken met 20 kg dan mag ze zeker wel 600 gram hebben. En als ze daarop niet aankomt dan zou ik meer gaan geven.
Een hond van 1 jaar kan toe met 1 grote maaltijd per dag, dus ik zou je ook willen aanraden dit te proberen. Op welk moment maakt niet, gewoon wat in jullie schema handig is.
Gras eten doen veel honden, de mijne ook omdat hij het lekker vind. Maar soms eten honden het ook als ze misselijk zijn. Ik zou dit even aankijken.
Om zeker te weten dat de wormen weg zijn kun je een ontlasting onderzoek laten doen.
De ogen lijkt me typisch ontgift verschijnsel.

Eens met Pluk.... behalve dat je naar 1 maaltijd over zou moeten stappen
Mijn ervaring met magere honden is dat als je de maaltijd verdeeld over 2 of 3 maaltijden het veel beter blijft hangen

Daarnaast kan je de hoeveelheid voer beter berekenen op het gewicht wat je vermoed dat ze zou moeten wegen

Ik weet niet hoe oud ze is, maar onze blonde kwam (mager) binnen met een maand of 7/8 en woog toen 16 kilo
Haar heb ik toen gevoerd als opgroeiende hond, dus echt een hoog percentage voer
Sinds ze een jaar of 2 is weegt ze rond de 24-25 kilo en voer ik haar (nog steeds 2 x per dag) gemiddeld 3 tot 4 procent, afhankelijk van het weer en de activiteiten
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3342199
De 1x per dag zou ook zijn omdat ze gal overgaf. Zou natuurlijk kunnen dat dat eenmalig was, maar het kan ook zijn dat het haar beter bevalt op 1x per dag.

Hondje is 1 jaar staat er. Ik vermoed dat dat net 1 is en niet bijna 2? :)

Maar jij voert dus een gelijkaardige hond 700-1000gr als ik het goed begrepen heb? En dat is een hond die al op gewicht is en niet meer moet bijkomen.
Dus ik denk echt dat 550gr erg weinig is voor een jonge hond die minstens 20 kg zou moeten wegen, als ik dat goed begrepen heb en momenteel nog moet aankomen.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3342203
pearlsofpassion schreef:De 1x per dag zou ook zijn omdat ze gal overgaf. Zou natuurlijk kunnen dat dat eenmalig was, maar het kan ook zijn dat het haar beter bevalt op 1x per dag.

Hondje is 1 jaar staat er. Ik vermoed dat dat net 1 is en niet bijna 2? :)

Maar jij voert dus een gelijkaardige hond 700-1000gr als ik het goed begrepen heb? En dat is een hond die al op gewicht is en niet meer moet bijkomen.
Dus ik denk echt dat 550gr erg weinig is voor een jonge hond die minstens 20 kg zou moeten wegen, als ik dat goed begrepen heb en momenteel nog moet aankomen.
Oeps...stukje gemist ;)
Maar ja, dan zou ik bij een te magere hond zomaar beginnen met 4% van het gewicht wat je denkt dat ze zou moeten wegen
En ook zou ik op minimaal twee maaltijden blijven omdat ik bij bijvoorbeeld die van mij ook merk dat als ze in 1 maaltijd een hele berg krijgt, ze gewoon een deel gaat laten staan omdat ze vol zit

Voor Lara zou ik dus inderdaad gaan ophogen naar 600/800 gram en even afwachten wat er gebeurd
Ze is nog in de groei als ze net een jaar is, dus is het even afwachten wat voor postuur ze zal krijgen, want Galgo's heb je in alle maten.... tussen de 20 en de (ruim) 30 kilo is heel normaal
Gebruikersavatar
Door Lara1
#3342205
Bedankt allemaal voor de reacties :)
Ik ga per direct meer geven. Hopelijk gaat ze minder op zoek buiten. Ik ben het beetje zat om uit nest gevallen baby vogeltjes uit haar bek te halen :-\ . Gelukkig zijn ze al dood. Ze weet ze moeiteloos vinden.
Lara is in Spanje geschat op (nu) 10 maanden. De dierenarts in NL vondt haar eerder jaar en 2 maanden tot anderhalf jaar. Ze gedraagt zich behoorlijk als een puppy.
Gal heeft ze tot nu toe 2 x gebraakt . Vandaag en op de dag dat ik ontdekt had dat ze wormen had. Hiervoor heeft ze eerst haar voeding uitgespoegd.
Ze is niet extreem mager de DA zei dat ze rond 2 -3 kg zou moeten aankomen. Ik ga vanavond een foto plaatsen als ik weet hoe het moet.
2 -3 x per dag voeren spreek me meer aan. Maar moet even kijken waar ze best tegen kan.
Goede nieuws is dat vanochtend de drollen goed waren , hopelijk gaat het langzaam beter.
De bot percentage is voor haar op dit moment zeker niet te hoog gezien de ontlasting.
E6A20235-6153-4979-AC8D-8C9B50921751.jpeg
E6A20235-6153-4979-AC8D-8C9B50921751.jpeg (232.5 KiB) 3007 keer bekeken
Bijlagen
54997651-DC35-4B3B-A5BE-9D99B05911B1.jpeg
54997651-DC35-4B3B-A5BE-9D99B05911B1.jpeg (1.29 MiB) 3007 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Ina
#3342207
Wauw.... een black beauty :smitten:

Zo te zien is ze niet echt een ukkie dus ik vermoed dat ze straks ook wel rond de 24 kilo zal gaan wegen.
Ga er van uit dat ze tot een jaar of 2 uitgroeien, zowel in de hoogte als in de breedte, dus in die periode is het hoe dan ook even uitvogelen met percentages.

Eén groot voordeel van windhonden is dat ze vele malen makkelijker afvallen als aankomen... dus al zou ze op een gegeven moment wat (te) vol worden is dat binnen no time opgelost door hun super snelle verbranding
Daarom kan je er ook beter van uit gaan dat ze als ze straks op gewicht is je waarschijnlijk niet op 2% voeren komt maar eerder hoger.... gewoon omdat ze bij kou al snel veel meer verbruiken en als ze eens extra actief zijn geweest zie je ook de ribben weer doorkomen voor je met je ogen kan knipperen :o

Nu houdt ik zelf de ribben niet als graatmeter zoals vaak geadviseerd wordt... juist omdat die zo ontzettend snel tonen
Ik kijk naar de heupbotten (die bovenop haar kont) ... als die nog maar net zichtbaar zijn is mijn meisje mooi op gewicht en die wisselen niet zo snel van uiterlijk als de ribben ;)
Gebruikersavatar
Door Lara1
#3342275
Dank je wel Ina.
Jouw Galgo ziet eer ook prachtig uit ..
Lara is wel stuk kleiner dan gemiddeld Galgo . Op de foto’s lijkt ze flink. Ze is een rank meisje. Haar moeder is net zo. Die zit sinds afgelopen zaterdag bij iemand in de opvang. De pleeg” baasje” zei dat ze echt zeer fijn is. En die is al 3 jaar.
Ik wist niet dat ze tot 2 jaar kunnen groeien. Eigenlijk dacht ik dat er alleen kilo of 2 bij moet. Maar hoe dan ook ben ik blij met haar :smitten:
Ik denk dat ik beter over kan naar Barf met de hoeveelheden want volgens me is het iets goedkoper dan Kvv van Tinlo. Ik vind het best prijzig , zeker de rollen waar alles van 1 dier komt. Dus ook de botten.
De heupbotten steken bij Lara op dit moment nog duidelijk uit dus er moet nog wat vlees op komen.
Ik ben al begonnen met meer voeren .
Wel leuk dat je ook een Galgo hebt. Ik ben ze hier nog nooit tegengekomen. We gaan wel eens naar hondenspeeltuin in Vlaardingen , schijnt dat er vaker mensen met Galgo komen. Tot nu toe maar 1 gezien maar ik vond het meer een Whippet . In iedere geval kon Lara mooi mee rennen.
Bedankt voor alle info.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door