Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3341257
Beste voedingsexperts,

Ik heb 2 labradoodles van 6 en 5 jaar oud. De doodle van 5 is perfect in orde, geen allergieen, lust alles en kan alles verteren.
De doodle van 6 heeft diverse allergieen, kan veel diersoorten niet binnen houden (maaltijd ligt binnen 5 minuten in zijn geheel weer op de bank) en lust ook veel niet. De dingen die hij niet lust zijn ook vaak dingen die hij niet kan verteren (alle soorten wild etc, lastig want het zijn ook de smaken waar hij met de biotensor goed op reageert)Ik krijg het ook zelfs na 2 dagen geen eten geven niet naar binnen, dus dat station zijn we al gepasseerd. Is stress, dus doen we niet meer.

Vanaf pup krijgen ze KVV, nooit anders gehad. Eigenlijk altijd Carnibest. De doodle van 6 heeft al vanaf pup jeukklachten aan de oren, pootjes en anus- en hotspotproblematiek. Allergieen dus. Nu heb ik een hele tijd lopen uitproberen wat hij wel kan eten. En na werkelijk elk merk en elke diersoort te hebben geprobeerd blijven er 3 dingen over die ik hem kan geven. Hij is nu nagenoeg klachten vrij (oortjes blijven wel een beetje vuil, maar dat komt ook door de te nauwe gehoorgang. Dat maak ik 2x daags schoon met colloidaal zilver. Gaat prima).

Alaska lam, lamspens/schapenpens, Kiezebrink vette vismix is het enige wat ik kan voeren. Als tussendoortje krijgt hij ei en eendenhartjes. Om de tanden bij te houden krijgen ze paardenkophuid en bullepees. Je raadt het al.... ik maak me zorgen over de volledigheid van zijn menu. Barf is geen succes, hij sleept hele karkassen mee op de bank en weigert in de schuur te eten, lust veel niet. De andere doodle is er te gulzig voor en probeert hele karkassen door te slikken. Dat station ook gepasseerd ha,ha.

Nu wil ik op zich Orijen Tundra proberen. Dit is een hoogwaardige brok. Maar het blijft een brok.......puur en alleen om wat af te wisselen en meer diersoorten aan het menu toe te voegen. Ik twijfel en zou het fijn vinden om de mening van de experts op dit forum te krijgen. De hond is fit, nooit ziek en maakt moeiteloos een wandeling van 3 uur en staat bij thuiskomst klaar met de tennisbal om nog even een potje te ballen.

Zouden de Orijen brokken iets toevoegen voor hem of zou het afbreuk doen?
Ik hoor het heel graag!
#3341642
Er zijn mensen hier die veel meer thuis zijn in allergieën dan ik. Maar ik wil er al wel op wijzen, dat als je er vanuitgaat dat hij allergisch is voor bepaalde diersoorten en daar de oorzaak van zijn problemen ligt, je daar consequent in kan zijn.
Als hij tegen paardenkophuid of eendenhartjes kan als tussendoortje, kan hij dat ook in zijn voer.
Als je er zeker van bent dat hij tegen alle diersoorten kan die jij hier opnoemt kan hij tegen lam/schaap, paard, eend, rund, zalm, haring en rund. En wss ook tegen kip want ei en kip gaan doorgaans samen qua allergie.
Dat zijn al heel wat diersoorten.

Of het moet zijn dat hij toch niet tegen alles kan, maar dan moet je dat ook als snack schrappen.
Consequent zijn dus.

Ik vermoed dat je nooit ectt grondig een eliminatiedieet gedaan hebt maar gewoon wat zaken uitgeprobeerd? Het zou goed kunnen dat je daardoor geen duidelijk overzicht hebt over wat wel of niet kan en de gevolgen.
Je kan proberen elimineren op kvv, maar dat is lastiger dan op barf. Je kan ook barfen met gemalen bot, als vleesbot een probleem is.
En als hij geen wild lust, hoeft dat geen probleem te zijn, zo zijn er wel meer.
#3341677
Kleintje123 schreef:Beste voedingsexperts,

Ik heb 2 labradoodles van 6 en 5 jaar oud. De doodle van 5 is perfect in orde, geen allergieen, lust alles en kan alles verteren.
De doodle van 6 heeft diverse allergieen, kan veel diersoorten niet binnen houden (maaltijd ligt binnen 5 minuten in zijn geheel weer op de bank) en lust ook veel niet. De dingen die hij niet lust zijn ook vaak dingen die hij niet kan verteren (alle soorten wild etc, lastig want het zijn ook de smaken waar hij met de biotensor goed op reageert)Ik krijg het ook zelfs na 2 dagen geen eten geven niet naar binnen, dus dat station zijn we al gepasseerd. Is stress, dus doen we niet meer.

Vanaf pup krijgen ze KVV, nooit anders gehad. Eigenlijk altijd Carnibest. De doodle van 6 heeft al vanaf pup jeukklachten aan de oren, pootjes en anus- en hotspotproblematiek. Allergieen dus. Nu heb ik een hele tijd lopen uitproberen wat hij wel kan eten. En na werkelijk elk merk en elke diersoort te hebben geprobeerd blijven er 3 dingen over die ik hem kan geven. Hij is nu nagenoeg klachten vrij (oortjes blijven wel een beetje vuil, maar dat komt ook door de te nauwe gehoorgang. Dat maak ik 2x daags schoon met colloidaal zilver. Gaat prima).

Alaska lam, lamspens/schapenpens, Kiezebrink vette vismix is het enige wat ik kan voeren. Als tussendoortje krijgt hij ei en eendenhartjes. Om de tanden bij te houden krijgen ze paardenkophuid en bullepees. Je raadt het al.... ik maak me zorgen over de volledigheid van zijn menu. Barf is geen succes, hij sleept hele karkassen mee op de bank en weigert in de schuur te eten, lust veel niet. De andere doodle is er te gulzig voor en probeert hele karkassen door te slikken. Dat station ook gepasseerd ha,ha.

Nu wil ik op zich Orijen Tundra proberen. Dit is een hoogwaardige brok. Maar het blijft een brok.......puur en alleen om wat af te wisselen en meer diersoorten aan het menu toe te voegen. Ik twijfel en zou het fijn vinden om de mening van de experts op dit forum te krijgen. De hond is fit, nooit ziek en maakt moeiteloos een wandeling van 3 uur en staat bij thuiskomst klaar met de tennisbal om nog even een potje te ballen.

Zouden de Orijen brokken iets toevoegen voor hem of zou het afbreuk doen?
Ik hoor het heel graag!
Hallo Kleintje123, welkom op barfplaats!

Persoonlijk vind ik dat Orijen brok echt niks toe gaat voegen. Er wordt wel hiemelaahoi over gedaan, over Orijen, maar het blijft een brok die verhit is geweest waarbij voldoende schadelijke stoffen vrij komen. Als je al wat wilt toevoegen zou ik kiezen voor gevriesdroogd voer van Orijen of luchtgedroogde voeding van Ziwipeak. Het is natuurlijk nog wel de vraag welke diersoorten hij wel verdraagt. Dat is een kwestie van uitproberen.

Aan de andere kant denk ik dat je ook op deze manier door kunt gaan met wat kleine aanpassingen. Ik weet niet maar lust je hond groenten? Kan hij dat verdragen? Want dan zou je iedere dag een groentenmix (liefst zo vers mogelijk) toe kunnen gaan voegen. Of iedere dag een licht gekookte groenten. Je zou ook kunnen experimenteren met het toevoegen van algen zoals chlorella, spirulina en marine fyto plankton. Daar zitten ontzettend veel voedingsstoffen en micro-nutriënten in. Je zou ook een paar keer per week een vitamine/mineralen preparaat toe kunnen voegen aan de KVV. Ja, er zijn zat KVV's die wel compleet zijn en die zijn alleen compleet omdat er een premix doorheen wordt gedaan! Een vitamine/mineralen preparaat van bijv. Phytonics (zeer goed merk dat ontwikkeld is door Eric Laarakker, dierenarts): https://www.medpets.nl/phytonics+multivit+hond+kat/

En ik bedoel dus en en. Dus en experimenteren met groenten en met algen (zoals boven genoemd) en met een multivitamine.
#3341695
Hai Lizzy,

Dank voor je snelle reactie! Leerzaam.
Groente lust hij niet, ook niet gekookt, hij eet eromheen en laat de groente in zijn bak liggen. Heb ik geprobeerd met meerdere soorten groenten. In Alaska Lam zit ook groente, dat eet ie weer wel gelukkig. Ik denk trouwens nu dat een beetje groente door de pens misschien wel gaat lukken. Niet teveel, daar trapt ie niet in, maar met een beetje beginnen.
Ik heb altijd carnibest gevoerd, met premix dus. Op een of andere manier is hij allergisch. Dit kan ook komen door de toegevoegde (zonnebloem)olie, dat weet ik niet precies. Ook de diabetes varianten veroorzaken allergische klachten, ook de lam. Ligt dus hoogstwaarschijnlijk niet aan de diersoort, maar wel aan een of andere toevoeging. Ik heb vitamine D druppels ( van een goed orthomoleculair merk) gegeven.....allergisch..... Ben al meer dan een jaar bezig, maar volhouden en blijven proberen loont! Ik ben ook blij dat de andere hond alles eet en kan hebben, want ondertussen heb ik 300 kilo vlees in de vriezer ha,ha
@ pearlsofpassion
Ik begrijp dat als hij eendenhartjes kan eten dat hij ook eend kan eten.......maar dit lust ie niet of kotst hij direct uit....dit heeft dus te maken met zijn spijsvertering, zijn maag keert het gelijk weer om.Dat is een bijkomend probleem. Anders was het inderdaad niet zo moeilijk geweest. Dit geldt ook voor geit, paard,fazant, zwijn, hert, ree etc. Etc. Hij lust het niet en als hij het toch een keer probeert, ligt het met 5 minuten in zijn geheel op de bank (ja is vies ha,ha)
Ik heb geelimineerd op kalkoen en dat ging super, helaas bij de nieuwe batch is de hond weer allergisch. Wellicht zit er iets anders door gedraaid, dat weet je nooit heb ik begrepen. Ik zou kalkoen bij een andere kvv winkel kunnen proberen.
De algen en multivitaminen ga ik eens induiken.
Graag zou ik julie mening ook hebben over het beste/zuiverste kvv merk. Want ze schieten als paddestoelen uit de grond en ik kan niet geloven dat het allemaal even zuiver is.
Bedankt voor jullie antwoorden en complimenten voor deze leerzame site.
Fijne (honden)moederdag!
#3341837
Kleintje123 schreef:Hai Lizzy,

Dank voor je snelle reactie! Leerzaam.
Groente lust hij niet, ook niet gekookt, hij eet eromheen en laat de groente in zijn bak liggen. Heb ik geprobeerd met meerdere soorten groenten. In Alaska Lam zit ook groente, dat eet ie weer wel gelukkig. Ik denk trouwens nu dat een beetje groente door de pens misschien wel gaat lukken. Niet teveel, daar trapt ie niet in, maar met een beetje beginnen.
Ik heb altijd carnibest gevoerd, met premix dus. Op een of andere manier is hij allergisch. Dit kan ook komen door de toegevoegde (zonnebloem)olie, dat weet ik niet precies. Ook de diabetes varianten veroorzaken allergische klachten, ook de lam. Ligt dus hoogstwaarschijnlijk niet aan de diersoort, maar wel aan een of andere toevoeging. Ik heb vitamine D druppels ( van een goed orthomoleculair merk) gegeven.....allergisch..... Ben al meer dan een jaar bezig, maar volhouden en blijven proberen loont! Ik ben ook blij dat de andere hond alles eet en kan hebben, want ondertussen heb ik 300 kilo vlees in de vriezer ha,ha
@ pearlsofpassion
Ik begrijp dat als hij eendenhartjes kan eten dat hij ook eend kan eten.......maar dit lust ie niet of kotst hij direct uit....dit heeft dus te maken met zijn spijsvertering, zijn maag keert het gelijk weer om.Dat is een bijkomend probleem. Anders was het inderdaad niet zo moeilijk geweest. Dit geldt ook voor geit, paard,fazant, zwijn, hert, ree etc. Etc. Hij lust het niet en als hij het toch een keer probeert, ligt het met 5 minuten in zijn geheel op de bank (ja is vies ha,ha)
Ik heb geelimineerd op kalkoen en dat ging super, helaas bij de nieuwe batch is de hond weer allergisch. Wellicht zit er iets anders door gedraaid, dat weet je nooit heb ik begrepen. Ik zou kalkoen bij een andere kvv winkel kunnen proberen.
De algen en multivitaminen ga ik eens induiken.
Graag zou ik julie mening ook hebben over het beste/zuiverste kvv merk. Want ze schieten als paddestoelen uit de grond en ik kan niet geloven dat het allemaal even zuiver is.
Bedankt voor jullie antwoorden en complimenten voor deze leerzame site.
Fijne (honden)moederdag!
Ja, dat is natuurlijk heel lastig, om te bepalen waar dat van kwam. Het kan door de premix zijn of de olie die ze toe voegen. Volgens mij voegen ze ook lijnzaadolie toe. Daar reageren sommige honden heel slecht op. Je hebt er nooit over gedacht om zelf KVV te gaan malen? Een goeie vleesmolen te kopen en zelf kalkoenvlees, hartjes, lever en nekken daar doorheen te gooien, mengen en invriezen?

Want als een hond wel eendenhart kan eten, betekent dit in mijn ogen dus dat hij niet allergisch is voor eend. Ik weet niet je de rest van het eend hebt uitgeprobeerd maar als dat een hele nek of karkas zijn geweest dan reageert hij misschien daar heel sterk op en ik vraag me dan af of hij ook zo sterk zou reageren als je gewoon een gemalen karkas aan hem geeft?

Het nadeel van al die KVV's is toch dat je nooit weet wat er in zit en dus ook nooit weet waar je hond slecht op reageert..... Jij schrijft "zonnebloemolie" over Carnibest, terwijl ik denk dat er lijnzaadolie in zit. En wie het weet mag het dus zeggen, maar dan nog waren we er zelf niet bij toen de olie er doorheen gekieperd werd.

Ik geloof dus niet dat er een beste en zuiverste merk KVV bestaat. Want ja, ze schieten als paddenstoelen uit de grond en terwijl sommige echt wel verstand van hondenvoeding hebben, zijn er ook bij die nauwelijks tot 10 kunnen tellen en niets weerhoud hen ervan om een prak door elkaar te gaan draaien en dit op de markt te brengen. Dus als je het mij vraagt: "moet" je je eigen KVV gaan draaien.

Ik heb zelfs twijfels of jouw hond wel allergisch is voor kip. Honden die geen kip kunnen verdragen: die verdragen in de regel ook geen ei. Dus is het wel echt een reactie op het diersoort of is het een reactie op de structuur of iets dat toegevoegd is aan de KVV? Volgens mij is er echt maar 1 manier om dat uit te vinden. Zelf KVV draaien.
#3342152
Dank voor jullie antwoorden en tips! Leuk om te lezen! Die vleesmolen ga ik zeker over nadenken.

Het probleem van moeilijke eter is ook zeker een drempel. Hij lust echt zoveel niet, ook niet na 2 dagen weghalen. Eet hij het wel op, bijvoorbeeld eend, .....dan kotst hij het met 5 minuten weer uit, een enkel eendenhartje houdt hij echter wel binnen. Dus de combinatie van allergie, kieskeurigheid en spijsverteringsproblemen maken het complex. Het gekke is dat hij Carnibest lust en binnen kan houden....alle smaken. Voer ik een andere kvv van bijvoorbeeld alleen rund dan lust hij het niet of kotst hij het uit. Wat zou daar nou de verklaring voor zijn? Ik voer van alles dezelfde hoeveelheid.
Ik heb in de tussentijd Ziwipeak hert geprobeerd (16 euro per maaltijd :o ) hij eet het met smaak, het blijft binnen, maar......giga allergisch! Allemaal stinkende troep uit de oren, jeuk...alles stukgekrabt....kortom ellende. Ik wist wel dat hert niet goed uitpakt bij hem. Hertenkoekjes gingen ook niet goed, maar ik dacht dat het misschien door toevoegingen kwam. Niet dus...ik blijf bij hert uit de buurt..nu laat ik hem weer even tot rust komen op het welbekende menu, dit duurt een dag of 2. Ik hou zijn oren schoon met colloidaal zilver en zodra hij gaat krabben ga ik wandelen met hem. Met deze aanpak is het gelukkig snel weer over. Volgende week ga ik weer verder experimenteren. Alles op zijn tijd, anders weet je op het laatst ook niet meer waar de reacties vandaan komen.

O ja....vorige week heb ik kalkoen in de supermarkt gekocht voor hem......at ie met smaak op en bleef na de maaltijd ook binnen. Echter midden in de nacht een hoop gekrabbel aan de deur beneden.....toen kwam het er alsnog uit. Ik vermoed dat dat geen spijsverteringsdingetje was, maar toch iets anders. Hij heeft geen teken van allergie getoond daarna, dus dat is positief qua kalkoen.....

Bedankt weer!
#3342175
Kleintje123 schreef:Dank voor jullie antwoorden en tips! Leuk om te lezen! Die vleesmolen ga ik zeker over nadenken.

Het probleem van moeilijke eter is ook zeker een drempel. Hij lust echt zoveel niet, ook niet na 2 dagen weghalen. Eet hij het wel op, bijvoorbeeld eend, .....dan kotst hij het met 5 minuten weer uit, een enkel eendenhartje houdt hij echter wel binnen. Dus de combinatie van allergie, kieskeurigheid en spijsverteringsproblemen maken het complex. Het gekke is dat hij Carnibest lust en binnen kan houden....alle smaken. Voer ik een andere kvv van bijvoorbeeld alleen rund dan lust hij het niet of kotst hij het uit. Wat zou daar nou de verklaring voor zijn? Ik voer van alles dezelfde hoeveelheid.
Ik heb in de tussentijd Ziwipeak hert geprobeerd (16 euro per maaltijd :o ) hij eet het met smaak, het blijft binnen, maar......giga allergisch! Allemaal stinkende troep uit de oren, jeuk...alles stukgekrabt....kortom ellende. Ik wist wel dat hert niet goed uitpakt bij hem. Hertenkoekjes gingen ook niet goed, maar ik dacht dat het misschien door toevoegingen kwam. Niet dus...ik blijf bij hert uit de buurt..nu laat ik hem weer even tot rust komen op het welbekende menu, dit duurt een dag of 2. Ik hou zijn oren schoon met colloidaal zilver en zodra hij gaat krabben ga ik wandelen met hem. Met deze aanpak is het gelukkig snel weer over. Volgende week ga ik weer verder experimenteren. Alles op zijn tijd, anders weet je op het laatst ook niet meer waar de reacties vandaan komen.

O ja....vorige week heb ik kalkoen in de supermarkt gekocht voor hem......at ie met smaak op en bleef na de maaltijd ook binnen. Echter midden in de nacht een hoop gekrabbel aan de deur beneden.....toen kwam het er alsnog uit. Ik vermoed dat dat geen spijsverteringsdingetje was, maar toch iets anders. Hij heeft geen teken van allergie getoond daarna, dus dat is positief qua kalkoen.....

Bedankt weer!
Ik heb werkelijk geen idee. Dat is ook het nadeel van KVV. Aangezien je niet weet wat er in zit, kun je ook nooit zeggen "het zal wel dit zijn geweest". Ik heb overigens wel ooit een hondje gehad dat haar eten direct uitkotste als er lever in het voer zat. Helemaal kippenlever werd direct uitgekotst, maar ook runderlever. En toen ik haar biologische runderlever aanbood, at ze het wel op en bleef het binnen. Raar maar echt waar.
#3342190
Dat is een interessante inderdaad over die lever. Het kotsen heeft met de samenstelling te maken, dat moet haast wel. En wat je al zegt: we zijn er niet bij als het vlees door de molen wordt gedraaid, dus zie er maar eens achter te komen wat het veroorzaakt.

Ik laat nog wel weten hoe het gaat als we weer verder gaan met experimenteren!

Ik ben wel super blij, dat ondanks al het bovenstaande, de hond happy en fit is! We komen er wel.
#3342201
De andere kvv die je geprobeert hebt, bevat die orgaan? Want carnibest heeft premix en geen orgaan, toch? Of zit er ook in. Sorry, ik ben niet zo thuis in kvv.
Alleszinds, ik zou eens zo gedetailleerd mogelijk opschrijven waar je hond op welke manier op gereageerd heeft. En zo kijken of je een patroon gaat zien.
Zo heb ik indertijd gevonden dat mijn kater allergisch is aan kunstmatige bewaarmiddelen.

En als je dan verdachten hebt, kan je heel gericht gaan uittesten of die dingen mijden als je verder test.
Ik denk wel dat je met barf zal moeten testen. Want dit is duidelijk geen kwestie van welke diersoort wel of niet. Dus moet je zoveel mogelijk factoren zelf in handen proberen houden.
Om te beginnen kan je wel de carnibest blijven voeren en daarnaast wat barfdingetjes zonder bot proberen.
Heb je vb al lever apart geprobeerd?
#3342213
Hai Pearlsofpassion,

Hij is juist enorm allergisch voor iets in de Carnibest. Helaas.....want hij lust het en houdt het ook binnen. Echt een raadsel...
Maar....inderdaad, ik zal de etiketten eens (nog beter) onder de loep nemen. Vaak staat er wel op dat er orgaan in zit, maar niet welk orgaan.....is wel interessant hoor. Ik denk wel dat ik het een beetje in deze hoek moet gaan zoeken. Dingetjes apart voeren inderdaad mee begonnen met de eendenhartjes. Gaat goed......ik zal dat een beetje uitbreiden met andere losse dingetjes.

Hou jullie op de hoogte!
#3342255
pearlsofpassion schreef:De andere kvv die je geprobeert hebt, bevat die orgaan? Want carnibest heeft premix en geen orgaan, toch? Of zit er ook in. Sorry, ik ben niet zo thuis in kvv.
Alleszinds, ik zou eens zo gedetailleerd mogelijk opschrijven waar je hond op welke manier op gereageerd heeft. En zo kijken of je een patroon gaat zien.
Zo heb ik indertijd gevonden dat mijn kater allergisch is aan kunstmatige bewaarmiddelen.

En als je dan verdachten hebt, kan je heel gericht gaan uittesten of die dingen mijden als je verder test.
Ik denk wel dat je met barf zal moeten testen. Want dit is duidelijk geen kwestie van welke diersoort wel of niet. Dus moet je zoveel mogelijk factoren zelf in handen proberen houden.
Om te beginnen kan je wel de carnibest blijven voeren en daarnaast wat barfdingetjes zonder bot proberen.
Heb je vb al lever apart geprobeerd?
Er staat op de Carnibest website inderdaad niks over organen. Maar kan me toch bijna niet voorstellen dat een KVV fabrikant een KVV samen stelt zonder organen??? Nou ja, we weten het inderdaad niet.... En die onduidelijkheid scheppen ze zelf.
#3342277
Lizzy schreef:
Er staat op de Carnibest website inderdaad niks over organen. Maar kan me toch bijna niet voorstellen dat een KVV fabrikant een KVV samen stelt zonder organen??? Nou ja, we weten het inderdaad niet.... En die onduidelijkheid scheppen ze zelf.
Er zit wel orgaan hoor in Carnibest. Ze vermelden alleen niet wat precies en in welke hoeveelheden.
http://www.carnibest.nl/mens.htm
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door