Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3339216
Hoi! Lang geleden dat ik mij op het bp forum heb “bewogen” :P
Kayne, onze Beagle van bijna 13 jaar, is al een tijdje af en aan misselijk. We hebben de leverwaardes maar weer eens laten checken. Hij heeft al jarenlang phenoral en kaliumbromide voor zijn epilepsie dus houden we die lever in de gaten. Tot nog toe leek dat prima te gaan op de alkalische fosfatase na. Dat stijgt heel langzaam maar dat kon volgens de da om allerlei redenen zijn.
Maar nu gaat het dus niet zo lekker meer. Eind december had hij een kwaadaardige tumor in zijn anus en bij een echo ter controle kwamen we ook tumoren tegen in de lever. Gelijk een biopt gedaan en daar kwam een langzaam groeiende tumor uit. Maar wel meerdere in de lever.

Nu hij misselijk is en de leverwaardes niet gewijzigd zijn, zijn we verder gaan kijken. Ook bloed geprikt voor de alvleesklier. Het blijkt dat zijn galzuren te hoog zijn. Ipv max 10 vonden wij 30.

Naast medicatie die we morgen gaan starten (Ursochol 300 mg) zijn we ons ook aan het beraden over een dieet. Hij krijgt nu al jaren BARF. 250 gram per dag omdat hij best snel aanzet.

Mijn vraag is: als je nu het advies aanhoud wat hier op bp geplaatst is viewtopic.php?t=34610
Hou ik dan dezelfde hoeveelheid aan?
Dus 250 gram vlees. Maar hoe doe je dat met het eitje? Huttekase gaat hem niet worden. Daar zit best wat zout in en kayne krijgt kalium bromide dus blijven we zo veel mogelijk weg van zout.
250 gram eten per dag en dan een ei ben je al een eind op weg qua gewicht.
En granen? Ik heb niet gezien in welke vorm je dat toevoegt. Of heb ik dat gemist.
Door Lizzy
#3339241
Oei, dat is allemaal behoorlijk serieus met Kayne :-\ . Ik hoop dat het leverdieet aan gaat slaan! Ik zou zeker ook mariadistel gaan geven! Je kunt deze gemalen bestellen bij Pit en Pit maar je kunt het ook in capsules kopen van bijv. Arkopharma.
Het beste voer je havermout, volgens de diverse dierenartsen (waarvan ik hun boeken heb geraadpleegd). In diverse boeken van dierenartsen schrijven ze dat je de helft vlees en de helft graan moet voeren. Minder eiwitten vinden ze niet verantwoorden, tenzij je hond een specifiek geval is en aan hepatic encephalopathy lijdt. Ik kan me daar wel in vinden. Ik denk dat als je te weinig eiwit geeft, de hond z'n eigen spierweefsel af gaat breken en daar zit je ook niet op te wachten...
50% eiwitten in de vorm van vlees, vis, eieren, zuivel en 50% groente + graan (en ik zou zelf van die 50% groente en graan weer 30% a 40% graan geven en 20% a 10% groente). Ik zou 1 keer per week wat hart geven, maar: weinig. Een paar theelepeltjes.
Je houdt inderdaad dezelfde hoeveelheden aan maar als je nu 250 gram vlees per dag geeft, blijft dat niet 250 gram vlees maar 125 gram vlees, eieren, zuivel, vis en daarnaast 125 gram groenten en granen (havermout).
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3339260
Lizzy schreef:Oei, dat is allemaal behoorlijk serieus met Kayne :-\ . Ik hoop dat het leverdieet aan gaat slaan! Ik zou zeker ook mariadistel gaan geven! Je kunt deze gemalen bestellen bij Pit en Pit maar je kunt het ook in capsules kopen van bijv. Arkopharma.





Je houdt inderdaad dezelfde hoeveelheden aan maar als je nu 250 gram vlees per dag geeft, blijft dat niet 250 gram vlees maar 125 gram vlees, eieren, zuivel, vis en daarnaast 125 gram groenten en granen (havermout).
Heel erg bedankt lizzy!
Hoe doe ik dat met de havermout? Leng ik dat aan of moet het droog?
Door Lizzy
#3339261
spreeuwtje schreef:Heel erg bedankt lizzy!
Hoe doe ik dat met de havermout? Leng ik dat aan of moet het droog?
De havermout moet je of laten koken (volgens de gebruiksaanwijzing) of 24 uur laten weken in melk of water. Ik zou het zelf koken, dan verteert het makkelijker.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3339266
Lizzy schreef:De havermout moet je of laten koken (volgens de gebruiksaanwijzing) of 24 uur laten weken in melk of water. Ik zou het zelf koken, dan verteert het makkelijker.
Dan gaan we koken voor meneer :)
Ik ben blij met je. Dank!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3339274
Oh nog een vraagje. Rood vlees wordt het nu dus niet meer. Pens zit ook restricties aan.
Maar hoe zit dat met kayne zijn snackjes? Hij krijgt een paar keer per dag een gedroogd pensstaafje en een maal daags een stukje runderkophuid. Kan dat nu niet meer?
Door Lizzy
#3339338
spreeuwtje schreef:Haring en makreel is te vet als vis zeker? En sardientjes?
Sardien is ook erg vet. Ik denk dat je beter kabeljauw en wijting kunt overwegen. Sommige honden vinden dat rauw alleen niet te bikken... Maar, heel licht gestoomd weer wel.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3339344
Lizzy schreef:Sardien is ook erg vet. Ik denk dat je beter kabeljauw en wijting kunt overwegen. Sommige honden vinden dat rauw alleen niet te bikken... Maar, heel licht gestoomd weer wel.
Ik heb nu blokken koolvis gebruikt.
Maar stomen, dan moet er geen graat in zitten. Komt hij nu geen tekort aan calcium?
Ik heb nu kleine kipkluifjes gehaald. Daar zit bot in maar ook vel omheen. Of kan ik dat beetje vel verwaarlozen. Hij krijgt tussen de 60 tot max 100 gr kip.
Door Lizzy
#3339353
spreeuwtje schreef:Ik heb nu blokken koolvis gebruikt.
Maar stomen, dan moet er geen graat in zitten. Komt hij nu geen tekort aan calcium?
Ik heb nu kleine kipkluifjes gehaald. Daar zit bot in maar ook vel omheen. Of kan ik dat beetje vel verwaarlozen. Hij krijgt tussen de 60 tot max 100 gr kip.
Ik denk dat je je om dat ene enkele graatje dat er misschien per ongeluk in zit niet te druk moet maken. Maar goed, als hij het rauw lust: ook prima. Denk ook dat je voor een hond op deze leeftijd niet zo bang hoeft te zijn dat hij een calcium tekort krijgt. Maar je kunt er natuurlijk wat kipkluifjes bij geven of anders wat gemalen eierschaalpoeder (1 theelepel op 500 gram vlees/vis zonder bot/graat). Ik denk dat het vel van de te kip te verwaarlozen is. Bovendien: iets vet moet hij ook wel binnen krijgen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3339365
Lizzy schreef:Ik denk dat je je om dat ene enkele graatje dat er misschien per ongeluk in zit niet te druk moet maken. Maar goed, als hij het rauw lust: ook prima. Denk ook dat je voor een hond op deze leeftijd niet zo bang hoeft te zijn dat hij een calcium tekort krijgt. Maar je kunt er natuurlijk wat kipkluifjes bij geven of anders wat gemalen eierschaalpoeder (1 theelepel op 500 gram vlees/vis zonder bot/graat). Ik denk dat het vel van de te kip te verwaarlozen is. Bovendien: iets vet moet hij ook wel binnen krijgen.
Oh ja! Eierschalen ;D
Ik geef al zo lang gewoon barf dat ik alle truukjes vergeten ben.
Heel hartelijk bedankt lizzy!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3339771
Nog even een vraagje: mag Kayne rijst bijv ipv havermout ter afwisseling?
Al die jaren gaven we hem expres geen granen en nu krijgt hij ineens havermout :o
Ik heb er geen moeite mee maar de baas voelt hierbij enige weerstand.
Kayne heeft nu ook zachte bruine softijs drollen.
Door Lizzy
#3339773
spreeuwtje schreef:Nog even een vraagje: mag Kayne rijst bijv ipv havermout ter afwisseling?
Al die jaren gaven we hem expres geen granen en nu krijgt hij ineens havermout :o
Ik heb er geen moeite mee maar de baas voelt hierbij enige weerstand.
Kayne heeft nu ook zachte bruine softijs drollen.
Rijst is ook graan.... Maar ter afwisseling kan het natuurlijk wel. Ja, het zou mij ook niet lekker voelen hoor, om ineens granen te gaan voeren aan een van mijn honden. Maar ja, soms moet je. Je kunt kijken hoe zijn lever het doet als je geen granen geeft en wel groenten waar meer koolhydraat in zit. Ik denk dan aan zoete aardappel en pompoen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3339774
Lizzy schreef:Rijst is ook graan.... Maar ter afwisseling kan het natuurlijk wel. Ja, het zou mij ook niet lekker voelen hoor, om ineens granen te gaan voeren aan een van mijn honden. Maar ja, soms moet je. Je kunt kijken hoe zijn lever het doet als je geen granen geeft en wel groenten waar meer koolhydraat in zit. Ik denk dan aan zoete aardappel en pompoen.
Zou jij die pompoen dan koken? Aardappel snap ik maar pompoen lust hij ook wel rauw. Ik geef hem nu sowieso extra groenten omdat het toch wel erg weinig is allemaal. Vers vlees vulde veel beter dan dit prakkie. Hij heeft enorme honger
Door Lizzy
#3339779
spreeuwtje schreef:Zou jij die pompoen dan koken? Aardappel snap ik maar pompoen lust hij ook wel rauw. Ik geef hem nu sowieso extra groenten omdat het toch wel erg weinig is allemaal. Vers vlees vulde veel beter dan dit prakkie. Hij heeft enorme honger
Ja, dat is het nadeel, die honger. Daar klagen veel honden (en dus eigenaren) over :-\ . Zilvervliesrijst vult dan wel weer een beetje.... Pompoen zou ik koken ja. Omdat het in die hoeveelheden gewoon niet lekker gaat verteren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door