Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door HildeElmo
#3338835
Mijn poedel is een minder goede eter. Nu is dat iets wat niet onbekend is bij het ras of kruisingen van het ras, maar ik ben toch benieuwd of iemand hier nog wat tips heeft. Elmo heeft bij de fokker deels brok, deels KVV gegeten. Toen hij bij mij kwam op tien weken, weigerde hij de brok te eten en ben ik dus direct helemaal overgegaan op KVV. Dat was toch al het plan, dus geen enkel probleem.

Elmo is inmiddels bijna veertien maand en we hebben periodes gehad van goed eten en weer minder eten. Hij krijgt drie maaltijden op een dag, omdat hij in de ochtend wel eens gal spuugt. Zijn maaltijden bestaan uit verschillende merken KVV (hoofdzakelijk Carnibest, Raw4dogs, Runner, Daily Meat, Bandit) en geregeld wat BARF-producten. Ook wat betreft BARF is hij geen makkelijke, de eerste twee/drie keer van aanbieden gaat het vaak mondjesmaat naar binnen en daarna gaat het wel goed. Hij eet nu onder andere kippennekken, kalfspezen, kippendrumsticks, kipkarkassen, runderpenslappen en lamspenslappen. De ene keer smult hij van smaak x en de volgende keer staat hij met lange tanden diezelfde maaltijd op te eten.

Wat betreft hoe ik er mee omga kan ik kort zijn. Hij heeft tien minuten om te gaan eten, anders neem ik het terug. Diezelfde maaltijd krijgt hij bij het volgende voedermoment weer aangeboden, tot het op is. Smaken die hij twee dagen weigert te eten doe ik wel weg, want dat werkt echt niet. Ik begin niet aan mengen, dingen er doorheen malen, etc. Hij is slim genoeg om dan te wachten tot er lekkers toegevoegd wordt :biggrin2:

Wat ik er echt slecht in krijg tot nu toe is vis. Ook visolie kan ik niet bijgeven, daar gaat hij van overgeven. Maakt me een beetje huiverig om bijvoorbeeld zalmkoppen te proberen, vind het zo zonde om KVV of BARF weg te gooien. Verder is hij goed op gewicht (slanke kant), actief en gezond. Er is dus niet zoveel om me zorgen over te maken.

Wie heeft er ervaring met slechte eters? Zal ik het maar gewoon accepteren, of zijn er nog tips en trucs die ik kan proberen?
Door src_esther
#3338840
Heb je al eens geprobeerd om 's ochtends een kleine maaltijd en 's avonds een grotere maaltijd aan te bieden? Dus bijvoorbeeld in de ochtend 1/4 en in de avond 3/4 van zijn dagelijks maaltijd.
De schrokker hier is een kieskeurig heertje geworden. Laten staan, dan is het voor de volgende maaltijd en als dat nog een keer gebeurt, dan maak ik de maaltijden een stuk kleiner, tot meneer weer normaal eet. Wordt hij (te) dun, dan ga ik weer meer aanbieden.
Een ander geval is het wanneer er een loops teefje in de buurt is, dan ben ik blij als er 1/3 van zijn dagelijkse maaltijd naar binnengaat, maar hij slaat dan gerust 1 tot 2 dagen over.
Door Lizzy
#3338845
Ik zou 1 maaltijd per dag gaan voeren. Juist omdat het een galspuger is. Nu houd je de hele dag die maag bezig en dat werkt juist helemaal niet goed bij galspugers. En als je het mij vraagt eten honden ook gewoon het best als ze 1 maaltijd krijgen. De meeste mensen vinden het idee alleen al heel eng en ik begrijp dat ook wel hoor. Maar honden zijn eigenlijk gebouwd op 1 grote maaltijd per dag, dan lekker urenlang uitbuiken. En juist steeds meer per dag kleinere maaltijden gaan voeren maakt de maag super gevoelig.

Qua vis zou je marine fyto plankton kunnen proberen. Dat is natuurlijk plantaardig maar bevat veel omega 3 vetzuren.
Door HildeElmo
#3338848
Lizzy schreef:Ik zou 1 maaltijd per dag gaan voeren. Juist omdat het een galspuger is. Nu houd je de hele dag die maag bezig en dat werkt juist helemaal niet goed bij galspugers. En als je het mij vraagt eten honden ook gewoon het best als ze 1 maaltijd krijgen. De meeste mensen vinden het idee alleen al heel eng en ik begrijp dat ook wel hoor. Maar honden zijn eigenlijk gebouwd op 1 grote maaltijd per dag, dan lekker urenlang uitbuiken. En juist steeds meer per dag kleinere maaltijden gaan voeren maakt de maag super gevoelig.

Qua vis zou je marine fyto plankton kunnen proberen. Dat is natuurlijk plantaardig maar bevat veel omega 3 vetzuren.
Ik heb inderdaad al een plantaardige Omega 3 olie, al vindt hij die ook niet echt smakelijk. Wat ik bij eenmaal daags voeren heb begrepen is dat ik dan echt standaard bot bij moet voeren omdat dat langer verteerd. Ik ben op de dagen dat ik enkel KVV voer bang dat hij dan honger krijgt?

Ik zal erover denken. Tot nu toe eet hij, als ik hem een grote portie aanbiedt, niet alles. Hij eet dan tot hij genoeg heeft en stopt dan. Ik denk wel eens over minder voeren, maar ben bang dat hij dan in gaat vallen.
Door HildeElmo
#3338849
src_esther schreef:Heb je al eens geprobeerd om 's ochtends een kleine maaltijd en 's avonds een grotere maaltijd aan te bieden? Dus bijvoorbeeld in de ochtend 1/4 en in de avond 3/4 van zijn dagelijks maaltijd.
De schrokker hier is een kieskeurig heertje geworden. Laten staan, dan is het voor de volgende maaltijd en als dat nog een keer gebeurt, dan maak ik de maaltijden een stuk kleiner, tot meneer weer normaal eet. Wordt hij (te) dun, dan ga ik weer meer aanbieden.
Een ander geval is het wanneer er een loops teefje in de buurt is, dan ben ik blij als er 1/3 van zijn dagelijkse maaltijd naar binnengaat, maar hij slaat dan gerust 1 tot 2 dagen over.
Nee, nog niet. Wel een goede om eens te proberen. Is er een reden dat je specifiek de ochtend noemt voor minder eten?
Door hannabelgje
#3338850
Hier 2,5 jaar zitten mieren om eten in mijn hond te krijgen. Achteraf was haar slechte eten afkomstig van stress en hormonale problemen. Maar ik ben toen ook naar 1 maaltijd per dag gegaan. Ze krijgt nu in de ochtend een gedroogde snack en in de avond voor het slapen pas haar echte maaltijd. Dat werkt veel beter voor haar. Ze wil in de ochtend ook gewoon liever geen eten. Wat ook werkte was om haar ergens apart te zetten met haar eten. Zonder dat er ook maar iemand bij was. Ze eet barf dus ik hield het door de gesloten deur wel altijd een beetje in de gaten. Dan had ze meer rust om te eten, bij slecht etende honden brengt de eigenaar vaak ook wat druk over op de hond om te eten en dan willen ze helemaal niet meer eten. Het is gewoon heel erg frustrerend om een hond te hebben te slecht eet.
Door Lizzy
#3338882
HildeElmo schreef:Ik heb inderdaad al een plantaardige Omega 3 olie, al vindt hij die ook niet echt smakelijk. Wat ik bij eenmaal daags voeren heb begrepen is dat ik dan echt standaard bot bij moet voeren omdat dat langer verteerd. Ik ben op de dagen dat ik enkel KVV voer bang dat hij dan honger krijgt?

Ik zal erover denken. Tot nu toe eet hij, als ik hem een grote portie aanbiedt, niet alles. Hij eet dan tot hij genoeg heeft en stopt dan. Ik denk wel eens over minder voeren, maar ben bang dat hij dan in gaat vallen.
Als dat in de vorm is van lijnzaadolie : ik vind dat niet aan te bevelen omdat honden deze vetzuur niet goed om kunnen zetten in wat ze nodig hebben.

Standaard vleesbot bij voeren is niet noodzakelijk. Ongemalen voeding verteerd gewoon beter dan gemalen voeding omdat de maagsappen langer in kunnen werken op het ongemalen voer. Geen enkel KVV is wat dat betreft ideaal. Maar je kunt er wat stukken pens of spiervlees of af en toe wat vleesbot bij geven. Een beetje honger lijkt me overigens voor een slechte eter niet zo slecht.
Door src_esther
#3338955
HildeElmo schreef:Nee, nog niet. Wel een goede om eens te proberen. Is er een reden dat je specifiek de ochtend noemt voor minder eten?
In de ochtend omdat dat beter in ons ritme past. Als hij mee gaat naar het werk, loopt hij 4km naast de fiets mee en dan vind ik het niet zo'n goed idee om vlak daarvoor een grote maaltijd te hebben gegeven.
Overigens denk ik dat hij best 1x per dag prima zou vinden hoewel hij soms 's ochtends ook gal spuugt. Maar 1x per dag is lastig qua medicijnen die hij moet hebben. Dus krijgt hij 's ochtends 150-200 gram en 's avonds 275-350 gram. De totale hoeveelheid per dag hangt een beetje af van de temperatuur, merk en diersoort. Bij koude krijgt hij beduidend meer dan als het lekker warm is, zoals nu. Van Carnivoer heeft hij ook meer nodig dan bijvoorbeeld Darf.

Het is toch prima dat Elmo eet tot hij genoeg heeft (een poedel is nou eenmaal geen labrador), tenminste als er niet iets anders aan ten grondslag ligt. Zoals hannabelgje opmerkt, kan stress er toe leiden dat er slecht gegeten wordt. Onder stress eet Ko wel goed, maar drinken is lastiger en zijn ontlasting wordt dun.

Wat weegt Elmo en hoeveel eet hij? Op de foto vind ik hem er niet extreem dun uitzien, hoewel dat met al dat haar niet altijd goed te zien is natuurlijk.

Als ik veel andere honden zie, vind ik het soms lastig om te bepalen of Ko misschien te dun is. Maar dat is echt onzin, heel veel honden zijn gewoon te dik en zijn dus ongeschikt als vergelijkingsmateriaal. Maar als Ko te dun zou zijn, dan zou hij echt niet als een idioot rondrennen...
Door HildeElmo
#3339036
hannabelgje schreef:Hier 2,5 jaar zitten mieren om eten in mijn hond te krijgen. Achteraf was haar slechte eten afkomstig van stress en hormonale problemen. Maar ik ben toen ook naar 1 maaltijd per dag gegaan. Ze krijgt nu in de ochtend een gedroogde snack en in de avond voor het slapen pas haar echte maaltijd. Dat werkt veel beter voor haar. Ze wil in de ochtend ook gewoon liever geen eten. Wat ook werkte was om haar ergens apart te zetten met haar eten. Zonder dat er ook maar iemand bij was. Ze eet barf dus ik hield het door de gesloten deur wel altijd een beetje in de gaten. Dan had ze meer rust om te eten, bij slecht etende honden brengt de eigenaar vaak ook wat druk over op de hond om te eten en dan willen ze helemaal niet meer eten. Het is gewoon heel erg frustrerend om een hond te hebben te slecht eet.
In het begin voelde ik wel wat frustratie, nu heb ik gewoon zoiets van 'oké, dan niet'. Stress vind ik altijd erg moeilijk: ik denk (en dat zullen veel eigenaren denken) dat mijn hond geen extreme stress heeft. Hij is vrolijk, vriendelijk, slaapt veel en pakt makkelijk rust. Hij vindt concentreren wat lastig (bijna veertien maand), daar krijgt hij op maat samengestelde Bach Bloesems voor. Maar wie zegt dat het voor hem niet toch niet een reden is om niet of verminderd te eten?
Lizzy schreef:Als dat in de vorm is van lijnzaadolie : ik vind dat niet aan te bevelen omdat honden deze vetzuur niet goed om kunnen zetten in wat ze nodig hebben.

Standaard vleesbot bij voeren is niet noodzakelijk. Ongemalen voeding verteerd gewoon beter dan gemalen voeding omdat de maagsappen langer in kunnen werken op het ongemalen voer. Geen enkel KVV is wat dat betreft ideaal. Maar je kunt er wat stukken pens of spiervlees of af en toe wat vleesbot bij geven. Een beetje honger lijkt me overigens voor een slechte eter niet zo slecht.
Mm. Het is een mix van lijnzaadolie, pompoenpitolie, olijfolie, tarwekiemolie, teunisbloemolie, borage-olie en vitamine E. Ik heb begrepen dat dit een mooie samenstelling is van plantaardige omega's in een dieet van voornamelijk vlees? Ik moet er bij zeggen dat Elmo de olie niet graag lust voor mijn idee, dus ik geef het maar zeer zelden. Ik ben me momenteel ook wat in groentemixen aan het verdiepen, ik heb het idee dat ik (veel) meer uit zijn dieet kan halen dan dat ik nu doe. Eén van de redenen dat ik me hier heb aangemeld :) Wat betreft dat laatste heb je gelijk, maar het voelt vanuit een menselijk oogpunt zo vervelend als hij hongerig is. Ik ken het wel als methode om honden goed te laten eten, maar vind het gevoelsmatig wat lastig.
src_esther schreef: In de ochtend omdat dat beter in ons ritme past. Als hij mee gaat naar het werk, loopt hij 4km naast de fiets mee en dan vind ik het niet zo'n goed idee om vlak daarvoor een grote maaltijd te hebben gegeven.
Overigens denk ik dat hij best 1x per dag prima zou vinden hoewel hij soms 's ochtends ook gal spuugt. Maar 1x per dag is lastig qua medicijnen die hij moet hebben. Dus krijgt hij 's ochtends 150-200 gram en 's avonds 275-350 gram. De totale hoeveelheid per dag hangt een beetje af van de temperatuur, merk en diersoort. Bij koude krijgt hij beduidend meer dan als het lekker warm is, zoals nu. Van Carnivoer heeft hij ook meer nodig dan bijvoorbeeld Darf.

Het is toch prima dat Elmo eet tot hij genoeg heeft (een poedel is nou eenmaal geen labrador), tenminste als er niet iets anders aan ten grondslag ligt. Zoals hannabelgje opmerkt, kan stress er toe leiden dat er slecht gegeten wordt. Onder stress eet Ko wel goed, maar drinken is lastiger en zijn ontlasting wordt dun.

Wat weegt Elmo en hoeveel eet hij? Op de foto vind ik hem er niet extreem dun uitzien, hoewel dat met al dat haar niet altijd goed te zien is natuurlijk.

Als ik veel andere honden zie, vind ik het soms lastig om te bepalen of Ko misschien te dun is. Maar dat is echt onzin, heel veel honden zijn gewoon te dik en zijn dus ongeschikt als vergelijkingsmateriaal. Maar als Ko te dun zou zijn, dan zou hij echt niet als een idioot rondrennen...
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Goed om te lezen hoe jij dit toepast.
Een poedel is zeker geen labrador, haha. Hiervoor had ik een beagle, dus dit is wel wat anders ;D Elmo weegt 19 kilo en ik geef hem 500 gram KVV op een dag, dus wel ruim. Op de dagen dat ik (deels) BARF geef weeg ik weinig af en voer ik op het oog. Dan krijgt hij bijvoorbeeld twee kalfspezen en nog 300 gram BARF, of een kipkarkas, een penslap en nog een beetje KVV. Hij is nu net 14 maanden, maar erg actief en beweegt flink. Hieronder een foto van hem afgelopen weekend, in mijn ogen goed op gewicht? Ik denk er wel eens over naar de 400 gram te gaan. We trainen ook graag, dus hij krijgt dagelijks extra beloning in de vorm van gestoomde worst of gedroogde trainers. Ook krijgt hij bijna elke dag wel een snack. De ene keer gaat dit er met gemak in, de andere dag met moeite. Misschien geef ik gewoon te veel, als ik dit lees :P Op de dagen dat we echt naar cursus gaan, voer ik vaak maar 400 gram.

Afbeelding
Door src_esther
#3339050
HildeElmo schreef:Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Goed om te lezen hoe jij dit toepast.
Een poedel is zeker geen labrador, haha. Hiervoor had ik een beagle, dus dit is wel wat anders ;D Elmo weegt 19 kilo en ik geef hem 500 gram KVV op een dag, dus wel ruim. Op de dagen dat ik (deels) BARF geef weeg ik weinig af en voer ik op het oog. Dan krijgt hij bijvoorbeeld twee kalfspezen en nog 300 gram BARF, of een kipkarkas, een penslap en nog een beetje KVV. Hij is nu net 14 maanden, maar erg actief en beweegt flink. Hieronder een foto van hem afgelopen weekend, in mijn ogen goed op gewicht? Ik denk er wel eens over naar de 400 gram te gaan. We trainen ook graag, dus hij krijgt dagelijks extra beloning in de vorm van gestoomde worst of gedroogde trainers. Ook krijgt hij bijna elke dag wel een snack. De ene keer gaat dit er met gemak in, de andere dag met moeite. Misschien geef ik gewoon te veel, als ik dit lees :P Op de dagen dat we echt naar cursus gaan, voer ik vaak maar 400 gram.
Ja, een beagle is ook iets anders dan een poedel. :biggrin2:
Het klinkt niet alsof Elmo te kort komt.
Met 19 kilo is hij net iets lichter dan mijn Ko. Hoewel Ko met 14 maanden - toen hij vanuit Spanje kwam - 17 kilo woog. 17 kilo was overduidelijk te weinig, het was een onderontwikkeld scharminkel inmiddels is dat wel anders. Hij zat daarna vrij lang op 19 kilo en dat is later nog 1 - 2 kilo meer geworden. Geen idee wat hij nu precies weegt, hij ziet er goed uit.
Van 500 gram naar 400 gram is misschien een wat grote stap, ik merk vaak dat 50 gram al verschil maakt. Gewoon proberen en goed naar hem blijven kijken.
Een deel vlees vervangen door groentenmix is geen slecht plan, als hij het blieft, voor Ko moet het goed door het vlees gemengd. In de gewichten die Ko krijgt, zit ook groentemix, 10 tot 15%. 's Ochtends alleen vlees, 's avond inclusief groentenmix.
HildeElmo schreef:Afbeelding
Mooie kerel. Zo vind ik hem er niet magertjes uitzien. Foto van boven geeft wat dat betreft meer informatie.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3339064
HildeElmo schreef:
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Goed om te lezen hoe jij dit toepast.
Een poedel is zeker geen labrador, haha. Hiervoor had ik een beagle, dus dit is wel wat anders ;D Elmo weegt 19 kilo en ik geef hem 500 gram KVV op een dag, dus wel ruim. Op de dagen dat ik (deels) BARF geef weeg ik weinig af en voer ik op het oog. Dan krijgt hij bijvoorbeeld twee kalfspezen en nog 300 gram BARF, of een kipkarkas, een penslap en nog een beetje KVV. Hij is nu net 14 maanden, maar erg actief en beweegt flink. Hieronder een foto van hem afgelopen weekend, in mijn ogen goed op gewicht? Ik denk er wel eens over naar de 400 gram te gaan. We trainen ook graag, dus hij krijgt dagelijks extra beloning in de vorm van gestoomde worst of gedroogde trainers. Ook krijgt hij bijna elke dag wel een snack. De ene keer gaat dit er met gemak in, de andere dag met moeite. Misschien geef ik gewoon te veel, als ik dit lees :P Op de dagen dat we echt naar cursus gaan, voer ik vaak maar 400 gram.
Op een foto en zeker met een mooie poedelvacht is het lastiger oordelen, maar ik vind hem er prachtig uitzien op deze foto. Afhankelijk van hoe goed je zijn ribben voelt, zou ik me in ieder geval niet snel zorgen maken dat ie te slank staat.

Ik zou ook eens gaan minderen in hoeveelheid en in aantal voerbeurten. Wij hebben (in de periode dat onze hond gezond was) altijd 1 keer per dag gevoerd. En of dit nu BARF was of kvv, daar merkte ik geen verschil in honger in. Dus ik zou dat gewoon gaan proberen, zien wat dit met hem doet. En dan ook kijken op welk moment van de dag hij het beste eet, sommige honden eten beter smorgens, andere savonds.
Gal spugen doet elke hond wel eens. Wat Lizzy zegt, hoe vaker die maag aan de gang moet, hoe gevoeliger ze erop worden. En gal spugen is helemaal niet erg, een hond doet dat zomaar en heeft daar verder geen hinder van. Dus als dat eens gebeurd, geen zorgen.

Als je BARF voert ipv kvv, zou ik je gaan verdiepen in een goed menu. Want wat ik wel zou denken bij een slechte eter, is dat áls hij eet, je wilt dat hij voedingstoffen binnen krijgt. Kalfspezen zijn maagvulling, zonde voor een hond die slecht eet. Ga je inlezen over een goed BARF menu en zorg dat je op je BARF-dagen goede verhoudingen en een goede kwaliteit voert. Hoef je je direct minder druk te maken over hoeveelheden, ik zou echt zeggen kwaliteit voor kwantiteit!
Gebruikersavatar
Door pike
#3339069
Ik sluit me vrijwel volledig bij Kaela's antwoord aan. Ik vind hem ook prachtig uitzien.
Alleen het minderen van de hoeveelheid voer, dat weet ik nog zo net niet . Ik zou eerst eens de kalfspezen eruit gaan laten. En misschien de grootte en de voedingswaarde van de trainingsbeloning kleiner maken. Een klein dobbelsteentje worst is net zo lekker als een plak. Een dobbelsteentje gedroogde long vult minder dan een dobbelsteentje gestoomde worst. Ik zou hier zeker eens kritisch naar kijken, hoeveel het nu daadwerkelijk is in verhouding tot zijn echte eten. En als je toch voer wilt minderen, zou ik dat met 5% doen. En als dat geen resultaat heeft, na enkele weken weer 5% eraf. Maar niet teveel in een keer eraf halen.

Voor een hond van 19 kg lijkt 500 gram misschien veel, maar voor een ECHT actieve hond is het dat niet. Mijn 10-jarige actieveling van 17 kg krijgt ook nog altijd 500 gram aan kvv. Hij heeft tot voor kort altijd barf gehad, 1x per dag, en nu de kvv ook 1x per dag, en dat maakt geen verschil in hongergevoel.
Voeren vóór een training deed ik trouwens nooit, altijd achteraf. Een hond presteert beter op een lege maag en achteraf heeft hij wel lekker trek. Dat betekende ook dat hij soms pas 's avonds, en soms eind van de ochtend zijn eten kreeg.
Door Lizzy
#3339079
Mm. Het is een mix van lijnzaadolie, pompoenpitolie, olijfolie, tarwekiemolie, teunisbloemolie, borage-olie en vitamine E. Ik heb begrepen dat dit een mooie samenstelling is van plantaardige omega's in een dieet van voornamelijk vlees? Ik moet er bij zeggen dat Elmo de olie niet graag lust voor mijn idee, dus ik geef het maar zeer zelden. Ik ben me momenteel ook wat in groentemixen aan het verdiepen, ik heb het idee dat ik (veel) meer uit zijn dieet kan halen dan dat ik nu doe. Eén van de redenen dat ik me hier heb aangemeld :) Wat betreft dat laatste heb je gelijk, maar het voelt vanuit een menselijk oogpunt zo vervelend als hij hongerig is. Ik ken het wel als methode om honden goed te laten eten, maar vind het gevoelsmatig wat lastig.
Voor de omega 3 vetzuren hoef je deze olie niet te geven. Met lijnzaadolie kunnen ze echt nauwelijks wat. Het is namelijk een niet-actieve vorm van omega 3, die eerst in het lichaam omgezet moet worden naar DHA en EPA en dat terwijl een hondenlichaam dit helemaal niet goed kan. De rest van de plantaardige olie is best leuk. Olijfolie kan een hond niet zoveel mee maar tarwekiemolie levert vitamine E en als je hond geen granen allergie heeft is dat prima. Teunisbloem en borage olie bevat voor actieve omega 6 vetzuren. Dat heeft een hond niet echt nodig hoor, hij krijgt al genoeg omega 6 binnen via de voeding (vlees en vooral kip is heel rijk). Blijft er nog omega 3 in actieve vorm over waar het gemiddelde menu te weinig van bevat en actieve omega 3 zit in : algenolie, marine fyto plankton en in visolie/krill-olie. Die laatste twee hebben natuurlijk ook grove nadelen namelijk dat ze heel ranzig worden (geldt trouwens ook voor deze plantaardige olie die je nu hebt) en je ze beter in capsule-vorm kunt geven maar daarnaast zijn er maar echt enkele merken goed genoeg gezuiverd en dus "zware metalen-vrij" en last but not least is het natuurlijk bezwaarlijk voor het milieu (de zee). Krill-olie is voor walvissen. De krill-stand is al omlaag doordat iedereen op deze planeet ineens krill-olie wil hebben :-X
Door src_esther
#3339130
Kaela schreef:Op een foto en zeker met een mooie poedelvacht is het lastiger oordelen, maar ik vind hem er prachtig uitzien op deze foto. Afhankelijk van hoe goed je zijn ribben voelt, zou ik me in ieder geval niet snel zorgen maken dat ie te slank staat.

Ik zou ook eens gaan minderen in hoeveelheid en in aantal voerbeurten. Wij hebben (in de periode dat onze hond gezond was) altijd 1 keer per dag gevoerd. En of dit nu BARF was of kvv, daar merkte ik geen verschil in honger in. Dus ik zou dat gewoon gaan proberen, zien wat dit met hem doet. En dan ook kijken op welk moment van de dag hij het beste eet, sommige honden eten beter smorgens, andere savonds.
Gal spugen doet elke hond wel eens. Wat Lizzy zegt, hoe vaker die maag aan de gang moet, hoe gevoeliger ze erop worden. En gal spugen is helemaal niet erg, een hond doet dat zomaar en heeft daar verder geen hinder van. Dus als dat eens gebeurd, geen zorgen.

Als je BARF voert ipv kvv, zou ik je gaan verdiepen in een goed menu. Want wat ik wel zou denken bij een slechte eter, is dat áls hij eet, je wilt dat hij voedingstoffen binnen krijgt. Kalfspezen zijn maagvulling, zonde voor een hond die slecht eet. Ga je inlezen over een goed BARF menu en zorg dat je op je BARF-dagen goede verhoudingen en een goede kwaliteit voert. Hoef je je direct minder druk te maken over hoeveelheden, ik zou echt zeggen kwaliteit voor kwantiteit!
Volgens mij is gal spugen rete slecht voor de tanden, dus ik vind het wel erg als Ko gal spuugt. En dus krijgt hij 1x per dag een kleine maaltijd en 1x per dag een grote maaltijd. Slaat hij de kleine maaltijd over, prima, krijgt hij de grote maaltijd diezelfde dag eenmalig iets meer en de volgende kleine maaltijden minder tot dat hij zienderogen afvalt, dan wordt er weer meer gevoerd.
Overigens schrijft Lizzy volgens mij 1x per dag 1 grote maaltijd, dat lees ik niet als 1 maaltijd per dag.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3339141
src_esther schreef:Volgens mij is gal spugen rete slecht voor de tanden, dus ik vind het wel erg als Ko gal spuugt. En dus krijgt hij 1x per dag een kleine maaltijd en 1x per dag een grote maaltijd. Slaat hij de kleine maaltijd over, prima, krijgt hij de grote maaltijd diezelfde dag eenmalig iets meer en de volgende kleine maaltijden minder tot dat hij zienderogen afvalt, dan wordt er weer meer gevoerd.
Overigens schrijft Lizzy volgens mij 1x per dag 1 grote maaltijd, dat lees ik niet als 1 maaltijd per dag.
Geen idee of dat slecht voor de tanden is. Maar wat ik bedoel is dat honden heel eenvoudig het teveel aan gal even uitkotsen en weer fluitens verder gaan. Dat is simpelweg een prima functionerend mechanisme van het hondenlijf en niets om je druk over te maken. Dit omdat veel mensen bij een enkele keer gal spugen al allerlei maatregelen er tegen gaan nemen.
Als je hond dagelijks meerdere keren gal spuugt is het wat anders natuurlijk, maar zolang het zo erg niet is, is het geen probleem. En dan lijkt het me ook voor de tanden geen drama.

Prima als Lizzy het over 1 grotere maaltijd heeft. Ik zou 1 keer per dag gaan voeren. My two cents, mag ik geven toch?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door