Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#333298
Ik zat het boekje te lezen van de kynologen vereniging van Dordrecht en daar stond een lijstje in van gevaarlijke en giftige stoffen. In dat lijstje stond dus ook dat amandelen giftig/ gevaarlijk zijn voor honden. Ik neem alles wat er staat met een korreltje zout hoor, aangezien ze het daar ook heel erg gevaarlijk vinden om je hond een rauw ei te geven. Maar ik vroeg me dus af of amandelen gevaarlijk kunnen zijn, want mijn honden krijgen dit weleens en ze vinden het heerlijk.
Door Lizzy
#333303
Tja, zo zouden avocado's ook giftig zijn voor honden. En daar blijkt achteraf ook niks van te kloppen. Ja, de pit en plant zijn giftig, de vrucht niet. Zoiets zal met amandel ook wel het geval zijn, want anders hadden mijn honden allang het loodje gelegd. Die eten regelmatig rauwe amandelen! (en hazelnoten en walnoten, ed).
Door Laura2004
#333304
Lizzy schreef: Tja, zo zouden avocado's ook giftig zijn voor honden. En daar blijkt achteraf ook niks van te kloppen. Ja, de pit en plant zijn giftig, de vrucht niet. Zoiets zal met amandel ook wel het geval zijn, want anders hadden mijn honden allang het loodje gelegd. Die eten regelmatig rauwe amandelen! (en hazelnoten en walnoten, ed).
Dat stond er ook bij ja, advocado. Dan ga ik me ook maar nergens druk om maken. Toch altijd even vragen voor de zekerheid. ;) Dank je!
Door Mevroi Kruim
#333365
Sommige amandelen zijn bitter, doordat ze blauwzuur bevatten. Dat merk je pas als je ze doorbijt :-X
Maar dat zijn zulke minieme hoeveelheden dat je je daar vlgs mij niet druk over hoeft te maken. Bittere amandelen worden zelfs speciaal in de marsepein verwerkt, voor een betere smaak.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#333406
In andijvie zit ook blauwzuur. Levensgevaarlijk! (ik houd niet van andijvie).
Blauwzuur is inderdaad erg gifitg, maar niet in de hoeveelheden die in amandelen en andijvie zitten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#333649
Kruimel schreef: ;D ;D ;D ;D ;D dat had ik als kind moeten weten :P ;D
ja ik ook, dan had ik tenminste een beter argument gehad dan ....maar ik vind het viehieeeeees :-X ;D
Door Mevroi Kruim
#333749
Gekookt is het :P :P :P (en vooral met zo'n papje, dee me moeder altijd, en die kon echt niet koken :-X).
Maar rauwe andijviestamp, met kaas en champignons, nou, niet verkeerd ;D ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door