Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door viperenoscar
#3335269
Ik bedoelde eigenlijk de hondjes ik dacht dat toch beter was om naar specifiek katten voer te kijken? Maar als het ook zo opgelost kan worden ook voor de katten zou dat alleen maar fijn zijn
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335271
De mixen die hierboven vermeld worden zijn de kattenmixen heb ik begrepen? En vind ik dus ook maar matig. Jammer genoeg.
Het valt mij ook tegen. Het zijn geen regelrechte rampen, maar ideaal vind ik het ook niet.

Voor de honden moet je dan naar de hondenmixen kijken wat daar precies in zit. Ik vermoed dat die minder hart en ik hoop, iets minder lever bevatten. Want 5% lever is voor een hond wel aan de hoge kant. Kan nog net. Voor een kat is dat ideaal.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3335275
pearlsofpassion schreef:De mixen die hierboven vermeld worden zijn de kattenmixen heb ik begrepen? En vind ik dus ook maar matig. Jammer genoeg.
Nee, de bovenstaande mixen van KB zijn ook voor honden. Qua samenstelling is er geen verschil tussen katten en honden KVV bij KB.

(De 8% lever bij de lam, die pens bevat dus ook echt voor honden bedoeld is, zou dus teveel zijn).

Wat mij opvalt is dat de nier bij de Kip, Kalkoen en Eend ontbreekt. Ook bij Alaska staat die er niet bij voor de Kip en Kalkoen. Zou dat een reden hebben (nier van deze dieren niet geschikt)?
In de kattenhoek staat gewoon een mooi topic met de verhoudingen die een kattenmenu hoort te hebben.
Ok, ik zie percentages/verhoudingen staan in het barfmenu sticky in het kattenhoekje. Het KVV sticky bevatte geen percentages. Ik neem dan aan dat voor KVV dezelfde percentages ideaal zou zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#3335276
Rik01 schreef:Nee, de bovenstaande mixen van KB zijn ook voor honden. Qua samenstelling is er geen verschil tussen katten en honden KVV bij KB.

(De 8% lever bij de lam, die pens bevat dus ook echt voor honden bedoeld is, zou dus teveel zijn).
Als je alleen maar die lam voert, ja dan is het wat veel. Maar als je ook andere mixen voert waar minder in zit kan het elkaar weer ofheffen. Het gaat toch om het totaal per pakweg 2 weken. Je moet dus als je het goed wilt doen van al je mixen alles optellen en percentages uitrekenen.

Wat mij opvalt is dat de nier bij de Kip, Kalkoen en Eend ontbreekt. Ook bij Alaska staat die er niet bij voor de Kip en Kalkoen. Zou dat een reden hebben (nier van deze dieren niet geschikt)?
Dat nier ontbreekt bij kip, kalkoen en eend is omdat die vogels nou eenmaal nieren hebben die zo klein zijn dat je er niests mee kan. . Een enkelvoudige mix van een vogel bevat dus geen nier.
En aangezien lamsnier niet zo gemakkelijk verkrijgbaar is (er zitten maar twee niertjes in een dier, ze worden ook door mensen gegeten) zit nier vaak ook niet in eenlam. In rundmix (een rund heeft grotere nieren die ook nog eens nauwelijks door mensen gegeten worden) zit dan weer wel vaak nier. Maar dan weet je weer niet of die nier van een jonge of oude koe afkomstig is.
Konijn bevat soms ook wat nier.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335287
Ah ok. Ja voor honden vind ik dat heel erg veel lever. Én hart! Zeker die lam zit echt veel lever in en zelfs als je dat afwisselt met mixen met 5% lever ( wat al een maximum is) vind ik dat gevaarlijk. Want lever kan je overdoseren. Hart tot daar aan toe. Alhoewel dat ook een specifieke samenstelling heeft die sterk verschilt van goed spiervlees maar op deze manier wel in de plaats komt. Zo bevat hart veel magnesium en nu helpt dat beperken niet om struviet te vermijden, maar overdoseren is weer het andere uiterste. Om maar een voorbeeld te geven.

De percentages die voor barf aangeraden worden zijn idd de ideale percentages en een goede kvv zou zich dus, naar mijn idee, minstens in de buurt daarvan bevinden en zich zeker aan bepaalde grenswaarden houden. Zoals de hoeveelheid lever. 5% is voor een kat ideaal maar voor honden ligt dat eerder rond de 3%.
Blijkt maar weer waarom we aanraden meerdere merken kvv te geven. Hopelijk heffen ze elkaars uitspringers dan wat op.
Maar de KB met Alaska afwisselen gaat duidelijk niet helpen, want ze hebben vrijwel dezelfde percentages.
Ik ben eerlijk gezegd weer heel blij dat ik barf en gewoon zelf kies. Maar ja, daar zijn jullie niet mee geholpen natuurlijk.
Moeilijk zo, die kvv...

Ik hoop dat jullie er zo zelf nog een beetje aan uit geraken?

Ik wil gerust altijd helpen als jullie twijfels hebben over de samenstelling van een kvv voor katten Dan post je samenstelling maar in de kattenhoek en zullen we zeggen waat de zwakke punten liggen. En hopelijk kan je dan een aantal merken vinden die niet dezelfde zwaktes hebben. Als je die afwisselt moet het dan wel goed komen.
Ook bij te harde of te zachte ontlasting of nog een ander probleem mag je uiteraard raad komen vragen. Maar als het specifiek een kattenvraag is, dan stel je die wel beter in de kattenhoek. ;)
In kvv-merken zijn ik en mijn collega niet voldoende thuis om zomaar van buiten de samenstelling te weten.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3335297
Ok, bedankt. Ik wissel wel alle dieren goed af dus echt super slecht zal het niet zijn maar het is altijd goed om dat eens onder de loep te nemen. Dan is het dus inderdaad zaak om de gemiddelde percentages te pakken van wat ze over 2 weken binnen krijgen. Alleen lastig dat bij Fazant, Wilde duif en Kwartel ze alleen "heel dier" noemen en daarvan is het natuurlijk niet 123 mogelijk te zeggen wat de percentages zijn (zonder dat ergens anders op te zoeken). Afwisselen met een ander merk (anders dan Alaska), b.v. Haaksbarf of de BARFmenu cattery kan dus in ieder geval ook goed zijn (afhankelijk van de percentages). Voldoende om eens goed uit te zoeken :D
Gebruikersavatar
Door pike
#3335315
Gewoon de voedingswaardes/percentages van Kiezebrink en Alaska voor de hond naast elkaar leggen gaat niet altijd zo maar. Want in Alaska zit 15% groente en in Kb zit geen groente. Stel nu dat je zelf 15% groente bijvoert bij KB, of bij elke andere willekeurige mix waar geen groente bij zit. Dan veranderen alle percentages. Alles gaat met 15% omlaag. Hoe meer groente je voert, hoe lager de andere percentages worden. Dus niet alleen je percentages aan orgaan, spier en bot worden lager, maar ook het vetgehalte, het calciumgehalte etc. Kb mixen met 5% hebben dan nog maar 4,25%. Dus ook als iemand spiervlees bij geeft omdat hij het aandeel bot te hoog vind, verlaagt hij daarmee niet alleen het calciumgehalte maar ook alle andere percentages en voedingswaarden.

Het is dus niet zo heel eenvoudig om een beetje fatsoenlijk kvv voeren, er komt best wel wat rekenwerk en uitzoekwerk en uitprobeerkvv bij kijken. Met alleen goede merken kiezen en voldoende variatie aan soorten zonder daarbij gedetailleerd naar de inhoud en percentages te gaan kijken kom je er niet.
De "complete" vogels in een mix maken het er inderdaad ook niet gemakkelijker op. In vismixen waar hele vissen in zitten zit overigens ook weer lever.
Door viperenoscar
#3335317
Ai ai, hier ga ik dan niet uitkomen ben ik bang. Is er dan wel een veilige manier om kvv te voeren ?
Of is alleen barf veilig?
Heb best veel dieren en wil toch een beetje letten op de tijd die ik aan voeding besteed en ook dat de kosten niet te hoog worden. Groeten mix maak ik wel altijd zelf.
Is er een ander merk kvv waarbij jullie weten dat de percentages beter kloppen. En nu denk ik in eerste instantie aan de honden.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3335346
viperenoscar schreef:En nu denk ik in eerste instantie aan de honden.
Je moet de katjes natuurlijk niet vergeten, hè Afbeelding

Maar goed, daar hebben we een ander hoekje voor ;)
Door viperenoscar
#3335392
Hoi rik01

Mag ik vragen waar je op de site van kiezebrink de precieze percentages van orgaan kunt vinden? Ik ben NL aan het zoeken maar de samenstelling die ik vindt staat alleen alles onder bot, orgaan of vlees genoemd maar niet hoeveel en wat voor soort orgaan.
Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3335393
viperenoscar schreef:Mag ik vragen waar je op de site van kiezebrink de precieze percentages van orgaan kunt vinden?
Ze staan op de site van https://www.animalfoodexpress.nl (de webshop "van" kiezebrink voor kleinverbruikers).
Voor kleine bestellingen verwijzen we u naar de verkooppunten of naar Animal Food Express (http://www.animalfoodexpress.nl). Deze webshop is gelieerd aan Kiezebrink en bezorgd ook kleine bestellingen via PostNL.
(bron: https://kiezebrink.eu/nl/klantenservice/bestelling.html)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door