Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Doedels
#333137
Mijn beide honden hebben in het verleden veel last gehad van strufietkristallen in de urine. Sinds enige tijd gaat het een stuk beter, maar ik controleer de urine geregeld met een urinestrip. Over Petr heb ik al vaker vragen gesteld, maar die heeft op dit moment perfecte urine. Bij Hafan was proteïne 500 en nitriet + . De rest was zoals het hoort: bloed -, ascorbinez. ++, glucose -, PH 6,5, sg 1,015, leuko's -. Het is een reu zou het door een voorhuidontsteking kunnen worden veroorzaakt? Of moet ik aan iets anders denken?
Door Lizzy
#333300
Ik weet niet precies met wat voor teststripjes je werkt, maar bij mijn weten is er bij eiwit: 500 geen sprake meer van een spoortje eiwit in de urine.

En volgens mij betekent het verlies van eiwit: eiwitverlies via de nieren of veel ontstekingscellen. Een verhoogd nitriet gehalte kan duiden op bacterieen in de urine (en misschien ook aan de voorhuid, dat weet ik niet).

Het voordeel van dit soort testjes thuis doen is dat je zelf de boel in de gaten kunt houden. Het nadeel is dat het lastig is om al deze 'bij-waardes' zelf te intepreteren. Zeker wanneer bepaalde waardes verhoogd of verlaagd zijn. Want zo heeft ascorbinezuur weer invloed op het nitrietgehalte. En dergelijke. Misschien is het een goed idee om even contact op te nemen met je dierenarts. Of kan Tannetje/Linda er meer over vertellen.
Door Doedels
#333439
Lizzy schreef: Ik weet niet precies met wat voor teststripjes je werkt, maar bij mijn weten is er bij eiwit: 500 geen sprake meer van een spoortje eiwit in de urine.

En volgens mij betekent het verlies van eiwit: eiwitverlies via de nieren of veel ontstekingscellen. Een verhoogd nitriet gehalte kan duiden op bacterieen in de urine (en misschien ook aan de voorhuid, dat weet ik niet).

Het voordeel van dit soort testjes thuis doen is dat je zelf de boel in de gaten kunt houden. Het nadeel is dat het lastig is om al deze 'bij-waardes' zelf te intepreteren. Zeker wanneer bepaalde waardes verhoogd of verlaagd zijn. Want zo heeft ascorbinezuur weer invloed op het nitrietgehalte. En dergelijke. Misschien is het een goed idee om even contact op te nemen met je dierenarts. Of kan Tannetje/Linda er meer over vertellen.
ik gebruik Heiland Teststreifen en de E waarden zijn neg, 30, 100 en 500 mg/dl. Hafan zit op de hoogste waarde. Ik hoopte eigenlijk dat iemand zou schrijven dat het gemakkelijk door voorhuidontsteking kon komen ;D maar eigenlijk ben ik bang dat het een eiwitlek is in de nieren. Bovendien heeft hij voor zover ik weet geen last van zijn voorhuid. Ik ga binnenkort nog een keer meten en anders met gezwinde spoed naar de DA.
Door Doedels
#333452
Hitam schreef: Ik vind het ook wat veel eiwit. Drinkt hij veel ?
Nee hij drinkt niet veel. Vrij weinig zelfs. Ik geef hem af en toe bouillon om zijn blaas te spoelen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#333458
Die eiwitten zouden ook van een voorhuidsontsteking kunnen komen maar dan verwacht ik ook leuco's.
Anders over een tijdje herhalen.
Door Doedels
#333467
Ja, dat vond ik ook zo wonderlijk geen leuko's. Ik hou me er maar aan vast dat hij niet veel drinkt en niet afvalt. Ik ga de test vanavond nog een keer doen en anders over een paar dagen nog een keer. Zou het ook kunnen dat ik met mijn eigen vingers aan het stripje heb gezeten? Of kan dat niet zulke rare uitslagen geven?
Door Doedels
#333480
Hafan maakt zich op dit moment nogal druk om loopse teven? Zou een opspelende prostaat of sperma in de urine het E kunnen verhogen. Ik bedenk me ineens dat ik ooit met urine van Petr bij de DA stond en toen werd er ineens gevraagd 'is het een dekreu' ??? neuh, hoezo? 'nou het zit vol met sperma! :-X Tja, dan heplt hij zeker zich zelf. Kleine puppies worden groot ;D
Door Doedels
#333483
Hitam schreef: Jazeker, dat kan ook rare uitslagen geven. Of hoe en waarin je de urine opgevangen hebt.
Er zwom een aantal plantenluizen in, maar ik ging er van uit dat zolang die niet stuk zijn ze ook de uitslag niet zouden beïnvloeden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door