Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hamada
#3332879
Sam, cavalier, 10 jaar oud, heeft altijd sterk gereageerd op loopse teefjes en had al vanaf 2 jaar de neiging in huis te markeren.
Toen hij 2 1/2 jaar was heeft hij een implantaat gehad en stopte het markeren gedurende een jaar of 2. Langzaam aan kwam het weer terug en een jaar geleden was het zo erg, dat we hem weer chemisch lieten castreren. Hij markeerde jassen of kleding die op een stoel hingen, de tassen en koffertjes van mijn man en zoon, gordijnen, meubels, dozen...
Na het implantaat stopte het markeren, er veranderde verder niets in zijn gedrag of in zijn positie in de roedel van drie. Zijn vacht blijft mooi, net als zijn gewicht.
Nu is hij sinds een kleine week weer begonnen :-X en zitten we in een dilemma.
Nu definitief fysiek castreren met kans op vachtproblemen en dreigende gewichtstoename, of toch nog maar een implantaat? Zijn er gezondheidsproblemen te verwachten bij een chemische castratie, zoals bij een anti loopsheidsprik?
Het liefst laat ik hem intact, maar het is niet te doen om hem de meubels kapot te laten plassen. Uiteraard plast hij alleen als we het niet zien, soms ‘s nachts, verder als we weg zijn. Heeft niets te maken met nodig moeten, want hij doet het ook als ze uitgebreid gewandeld hebben en we even 2 uurtjes weg zijn.
Graag jullie mening.
#3332915
Ik zou toch echt wel eerder fysiek castreren dan het ene implantaat na het andere te laten zetten. Voor de rest van zijn leven...
En blijkbaar werkt het steeds minder lang. Dus waar gaat dat heen?
Zo chemisch castreren is ook niet zonder gezondheidsrisico's hè. Dat zou bij mij wel voorgaan op vachtverandering of dat hij minder zou kunnen eten...
#3332944
Hij is inmiddels al wat ouder. Misschien is het goed om ook andere mogelijke redenen te onderzoeken?
Onze reu begon op een bepaald moment ineens tegen de gordijnen te plassen, 's nachts of als wij er niet waren.
Hij bleek een blokkade te hebben. Na 1 behandeling door de osteopaat was het voorbij.
Of misschien is hij niet meer graag alleen?

Ik zou zelf eerder voor fysieke castratie kiezen, dan weer een implantaat te laten zetten (als hij in goede conditie is voor een operatie).
#3333001
Ik zou kijken of er niks van verlatingsangst meespeelt. Zeker als hij het alleen doet als jullie niet thuis zijn. En de mogelijkheden bekijken van hem in een andere ruimte te doen wanneer jullie er niet zijn.
Ik zou hem niet meer laten opereren als het met een implantaat ook op te lossen is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3333004
Gezien leeftijd en toch een verhoogd risico zou ik gaan voor een nieuw implantaat. Revy heeft net zijn 4e gehad maar die wil ik nog inzetten voor de fok. Grote voordeel vind ik dat ze niet onder narcose hoeven en ze behouden iets testosteron wat zeker ook voordelen heeft.
Door hamada
#3333005
pearlsofpassion schreef:Ow ja, ik had wel even over het hoofd gezien dat hij al zo oud was. Dat verandert de zaken wel natuurlijk...
Hoe oud worden cavaliertjes gemiddeld?
Cavaliertjes kunnen een jaar of 13 worden. Sam heeft geen hartproblemen, zijn bloedcheck van een paar weken geleden was prima, geen afwijkingen. Er is dus geen reden om te denken dat hij al vrij snel overlijdt.
Door hamada
#3333006
Eef+doggies schreef:Hij is inmiddels al wat ouder. Misschien is het goed om ook andere mogelijke redenen te onderzoeken?
Onze reu begon op een bepaald moment ineens tegen de gordijnen te plassen, 's nachts of als wij er niet waren.
Hij bleek een blokkade te hebben. Na 1 behandeling door de osteopaat was het voorbij.
Of misschien is hij niet meer graag alleen?

Ik zou zelf eerder voor fysieke castratie kiezen, dan weer een implantaat te laten zetten (als hij in goede conditie is voor een operatie).


Sam is geregeld onder behandeling/controle van een osteopaat. Dit had geen effect op het plasgedrag.
Door hamada
#3333007
hannabelgje schreef:Ik zou kijken of er niks van verlatingsangst meespeelt. Zeker als hij het alleen doet als jullie niet thuis zijn. En de mogelijkheden bekijken van hem in een andere ruimte te doen wanneer jullie er niet zijn.
Ik zou hem niet meer laten opereren als het met een implantaat ook op te lossen is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Verlatingsangst merken we verder niets van. Ze zijn ook met zijn drieën, waarbij Sam wel steeds probeert de baas te spelen over even oude Spike (gecastreerde cavalier). Hij reageert zijn hele leven al sterk op loopse teven, als die in de buurt zijn. Onrust, slecht slapen, heel gefixeerd snuffelen. En hij probeert ook te markeren als we op bezoek zijn bij mensen waar ook een hond op bezoek is geweest of die zelf een hond hebben. Dan moeten we hem echt aan de riem en in de gaten houden. Als er een vreemde hond op bezoek komt, dan tilt hij ook als wij er bij zijn zijn poot op. Maar dan kunnen we dus wel met stem corrigeren, daar reageert hij dan op.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door