Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#333084
Ik wist ff niet of ik dit nu bij zelf samenstellen of bij medisch neer moest zetten, dus ik doe het maar bij medisch.

Ik wil mijn reu (kruising DH, ruim 12,5 jaar, 29 kilo) zemelen gaan geven om zijn ontlasting wat zachter te maken. Hij heeft al een tijdje problemen, knoertharde ontlasting en drollen die veel te groot zijn voor een hond. Ik ben al bij de DA geweest en die zegt dat het een ouderdomskwaaltje is en die kwam al met 1 of andere medicinale parrafine aanzetten maar die heb ik geweigerd.

Ik heb het probleem voor een groot deel op kunnen lossen door een vettere soort CB te geven, elke dag een beetje vijgen, pruimen, e.d. door zijn eten te doen en wat vaker fytomix te geven, maar het is nog steeds niet helemaal zoals het hoort. Vandaar de zemelen.

Ik heb bij de natuurwinkel tarwe zemelen gehaald. Hoe pak ik dit het beste aan? Eerst weken in water? Gewoon door zijn CB doen of kan ik het beter door yoghurt (met evt. wat fruit anders wil ie geen yoghurt) doen?

En hoeveel zemelen mag hij hebben? Op de verpakking adviseren ze 1 tot 3 eetlepels per dag, maar dat is de hoeveelheid voor een volwassen mens.
Laatst gewijzigd door Audrina op vr 10 jun 2005, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jinxy
#333191
Kun je best aanhouden, die dosering.
Zemelen hebben schijnbaar een scheve kalk verhouding,(fosfor-calciumverhouding of zo) iets wat in grote hoeveelheden niet zo goed is.
Drie eetlepels kunnen echt geen kwaad. Bij minder denk ik niet dat je resultaat merkt.
Succes.
Door Mevroi Kruim
#333210
Jinxy schreef: Kun je best aanhouden, die dosering.
Zemelen hebben schijnbaar een scheve kalk verhouding,(fosfor-calciumverhouding of zo) iets wat in grote hoeveelheden niet zo goed is.
Drie eetlepels kunnen echt geen kwaad. Bij minder denk ik niet dat je resultaat merkt.
Succes.
Klopt, teveel fosfor tov calcium. Daarom moet je paarden altijd iets kalkrijks bijvoeren als je zemelen geeft.
Maarre, 3 eetlepels lijkt me geen drama, en ik vraag me eerlijk gezegd ook af of honden het überhaupt verteren.
Als het je om de laxerende werking van vezels gaat zou je ook eens psyllium kunnen proberen trouwens. Is voor mensen te koop als Colon Clean of Colon Life, en voor paarden als Sandclear. Dit spul zwelt met water op tot een soort gelei en gaat dan als een soort flesserager door de darmen ;D
Vroeger gebruikten we bij de paarden ook gekookt lijnzaad, da's een lekkere slijmerige stinkende brij :P :-X
Door Jinxy
#333393
Kruimel schreef: Vroeger gebruikten we bij de paarden ook gekookt lijnzaad, da's een lekkere slijmerige stinkende brij :P :-X
Zie me nog staan roeren in het aangekoekte pannetje....
GEEEEEn aanrader ;D
Door Doedels
#333462
Ik vind zelf pectine uit fruit een vele betere vezel voor de darmen dat de vezel uit zemelen. Is het mogelijk om hem meer pruimen, vijgen, abrikozen, dadels enz te geven?
Door Mevroi Kruim
#333533
Jinxy schreef: Zie me nog staan roeren in het aangekoekte pannetje....
GEEEEEn aanrader ;D
En dan die paarden met extra lange tanden eten en mistroostig in hun emmer kijken 'hebbie niks eetbaars dan?' ;D ;D
Die sandclear gaat een stuk beter!
Door Audrina
#333581
Ja, gekookte lijnzaad dat ken ik ook nog wel van de ponies vroeger. Echt zo'n vies snotterig prutje met zo'n weeiige zoete lucht. :-X Denk niet dat m'n hondje het op zal eten.

En dat Colon spul schijnt niet zo goed te zijn op de langere termijn, dus dat durf ik 'm niet te geven.

Meer fruit geven gaat ook niet lukken want ik krijg er nu elke dag met moeite 2 vijgen en 2 pruimen (of abrikozen, of dadels, maar net wat ze hebben hier in de winkel) in.

Olie krijgt ie ook al elke dag. Sowieso elke dag visolie en dan weer de ene dag een beetje olijfolie, de volgende dag een beetje zonnebloem olie, dan weer een blikje vis op oliebasis compleet met olie (is ook zonnebloem of olijfolie).

Het gaat mij niet om het laxeren, maar om het zachter maken van de ontlasting. Hij zit niet verstopt ofzo en hij poept ook wel, maar die drollen zijn zo groot en hard en je kan merken dat het soms gewoon zeer doet. Vandaar die zemelen, want dat zou de ontlasting wat zachter maken.

Vandaag heeft ie 2 dessertlepels vezels gehad, door wat yoghurt met een piepkleinbeetje vanillevla. En dat blijf ik de komende dagen maar doen. Weet iemand of ik het misschien ook gewoon door zijn CB kan doen?
Door Truus
#333584
Ja hoor, je kunt het ook door de CB doen. Een rauwe eierdooier wil ook nog wel helpen en lever b.v.
Lastig hoor..ik hoop dat het helpt.
Laatst gewijzigd door Truus op vr 10 jun 2005, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#333586
Met lever is het een echte etter. Ik had laatst kippenlevertjes voor hem gehaald en dat in kleine stukjes geknipt en door zijn CB geprakt en ik dacht dat ik het zo geprakt had dat ie er niet omheen kon eten. Mooi wel, want na afloop lagen er allemaal paars/rode floddertjes lever naast meneer's voerbak. ::) Daarna heb ik het geprobeerd met lever fijgemalen met de blender (wat een smerige klus is dat :-X ) en toen liet ie zijn CB staan.
Stomme vraag, maar eierdooier, is dat eigeel of dat witte? :-[
Laatst gewijzigd door Audrina op vr 10 jun 2005, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#333589
Audrina schreef: Vandaag heeft ie 2 dessertlepels vezels gehad, door wat yoghurt met een piepkleinbeetje vanillevla. En dat blijf ik de komende dagen maar doen. Weet iemand of ik het misschien ook gewoon door zijn CB kan doen?
Zemelen nemen vocht op. Er moet dus voldoende vocht in de voeding zitten anders wordt de ontlasting droger. In principe zou er voldoende vocht in de cb moeten zitten. Maar omdat hij er nu al moeite mee heeft zou ik er extra vocht aan toevoegen. Het is dus de vraag of je water aan de cb wilt toevoegen of dat je het toch liever in de yoghurt doet.
Door Audrina
#333591
Het enige orgaanvlees dat ie eet is hart. En daar heeft iedereen een andere mening over of het nou spier of orgaan is. :-\

En ik gooi wel altijd dat ontdooivocht door zijn CB, maar ja dat is ook niet echt superveel en echt veel drinken doet ie ook niet. Dus dan kan ik die zemelen idd beter door de yoghurt blijven doen. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door