Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tohakodi
#3330766
Mees,mijn Toller,reu,is nu ruim twee jaar oud. De eerste 20 kg voer die hij in zijn leven at,was de door de fokster in Belgie 'verplichte' Royal Canin brok.
Daarna ben ik overgegaan op FarmFoodClassic HE. Dit is een geperste brok. Tegelijkertijd krijgt Mees KVV van diverse merken en 'smaken'. Voornamelijk
Carnibest,Alaska,Farmfood,Kivo en Tamro. Vlees en brokken worden niet gezamelijk gevoerd. Aanvankelijk voerde ik 100gr brok per dag,aangevuld dus met
de vleesworsten van bovengenoemde merken. inmiddels zitten we op 50gr brok p/d. De brok heb ik nog steeds niet helemaal verlaten omdat de twijfel dat-ie iets te kort zou KUNNEN komen,blijft knagen. De reclamecampagnes van de brokkenindustrie hebben hun uitwerking op mij niet gemist!
Mees weegt 20,6kg. Het 'richtgewicht' totaal voedsel per dag is 400gr. Het boekje 'Voer voor carnivoren' heb ik gekocht en gelezen,op Internet heb ik informatie gezocht en ook de websites van BARF-leveranciers heb ik geraadpleegd. Dat alles triggerde mij om in de dagelijkse voeding ook rauw vlees te introduceren. Hij eet zonder problemen kippenvleugels,drumsticks,kippennekken,maagjes en levertjes,geslachte kwartels en kipfilet/kippendij. Af en toe een
maatjesharing,een rauw ei en een bakje joghurt. Heerlijk om te horen en te zien hoe Mees een drumstick klein maakt. Ik zou het liefst helemaal overstappen
op rauw vlees,aangevuld met groentenmix e.d. Het tot nu toe gevoerde rauw vlees kocht ik op de markt en bij poeliers. Alle producenten schreeuwen om het hardst dat ze 100% 'betrouwbaar' zijn,zal ik maar zeggen. En nu lees ik gisteren in de krant -op de voorpagina nog wel- dat de online vleeshandel een vlucht neemt,maar dat controle op de kwaliteit onmogelijk lijkt. Via Internet wordt vlees verkocht tegen dumpprijzen,onderzoek door een erkend lab leerde dat van de zeven onderzochte producten er drie de Listeria-bacterie en twee stukken vlees de kwalificatie 'verrot' kregen. Bron ; Brabants Dagblad,3feb2018.
Iedere honden- en kattenliefhebber wil het allerbeste voor zijn/haar 'kindje'. Wat moet ik doen ; zelf kippen,fazanten,runderen en schapen gaan vetmesten en laten slachten zodat ik echt zeker weet dat er geen rotzooi in mijn voer zit? Overigens,Mees is volgens mij supergezond. Hij is vitaal en levenslustig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3330771
Waar maak je je nu precies zorgen in?
Want een hond valt niet om van een bacterie en zeker geen listeria. Heb je al eens gegoogled op Listeria? Dat zit in elke koelkast en minstens 15% van voorverpakte voedingswaren voor menselijke consumptie bevatten het ook. Maar daar wordt je als gezonde mens niet ziek van, laat staan als hond.
Listeria is enkel gevaarlijk voor bejaarden, mensen met verlaagde weerstand en zwangere vrouwen ( miskraam). Ik weet zelfs niet of dat voor honden ook geldt, het is mogelijk dat die er nooit ziek van worden...
Door tohakodi
#3330775
Het punt is dat ik het allerbeste,het allergezondste wil voor mijn hond. Vroeger dacht ik dat honden brok MOESTEN eten omdat dat het beste zou zijn.
Daarna kwam het nadenken en vervolgens kennismaken met KVV(diepvriesworsten e.d.). Toen kwam de ontdekking dat er zoiets was als BARF. Het liefst zou ik helemaal overstappen op deze manier van voeren. Het spreekt mij het meest aan. En om dat te gaan doen wil ik ver gaan.
Maar artikelen zoals gisteren in het BD versterken het altijd aanwezige gevoel : Doe ik het wel goed...komt mijn hond niets te kort?
Welke tak je ook neemt...de brokindustrie,de KVV-producenten of de BARF-ers,ze streven winst na. Een goed bedrijfsresultaat en kwaliteitszorg strijden om
voorrang. Vandaar dat ik tot nu toe van alles wat doe,verschillende merken,verschillende diersoorten,vers en diepvries en voor alle zekerheid toch nog een beetje brok. Je bent als baas verantwoordelijk voor de gezondheid van je hond.
Door Lizzy
#3330788
Laat ik beginnen te beamen dat de vlees industrie natuurlijk zijn duistere kanten kent. Rundvlees dat paardenvlees blijkt te zijn, rundergehakt waar sporen van varken, paard, lam en weet ik veel in zit, en zo kan ik nog wel even door gaan. Dit geldt niet alleen voor de vlees industrie maar ik zou haast willen zeggen "voor welke industrie geldt het niet?". Overal wordt gesjoemeld. In de wijn industrie, in de farmaceutische industrie en noem mij er 1 die heiliger is dan de paus.

En dat gezegd hebbende: de brokken industrie is ook de fijnste niet :-X . Regelmatig worden producten teruggeroepen omdat er of teveel bacteriën in zitten of er gif is aangetroffen of dat er weet-niet-wat mis mee is. Bovendien gebruikt de brok industrie ook vlees. En daar gaan echt niet de mooiste biefstukken en kipfilets heen die ze konden vinden, om in de brokjes te verwerken. En dit geldt eigenlijk ook voor KVV. Heus niet de mooiste stukken biefstuk die ze konden vinden zijn in de prak beland.

Dus de veiligste manier om je hond te voeren, als je het mij vraagt? Zelf samengestelde voeding volgens de BARF methode. Zonder gebruik te maken van gemalen vlees (dat door een ander gemalen is). Zodat jij zelf weet welke kwaliteit vlees je in de bak gooit.

En of je hond tekorten op kan lopen dat hangt helemaal van jezelf af en hoe goed je je menu samenstelt en van welke kwaliteit. Als je je hond alleen kippenvleesbotten, kippenvlees en kippenorganen voert: dan ben je in mijn ogen niet goed bezig. Je hond heeft meer afwisseling in vleessoorten nodig. En verder moet je ongeveer volgens de voorgeschreven percentages voeren (en daar kun je best wat van afwijken, aanpassen aan wat jouw hond nodig heeft. Sommige honden kunnen niet meer dan 30% vleesbot verdragen, andere hebben 50% nodig. Een gemiddelde waar de gemiddelde hond het uitstekend op doet is 45%). En verder moet je gewoon goede kwaliteit vlees (vleesbot, orgaan en spiervlees) en groenten aan je hond voeren. En goede extra's zoals vette visjes en rauwe eieren. En als je dat allemaal doet: nee, dan loopt je hond nooit tekorten op. Mijn hondjes zijn vierde generatie BARF gevoerd. Ik zou het onderhand wel weten, zou het mis kunnen gaan met een goed zelf samengestelde maaltijd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3330789
Nou, ik begrijp nog steeds niet helemaal wat je vraag nu is. Maar ik moet je er wel op wijzen dat je redenering niet geheel klopt. Barfers maken nl geen winst, de vleesleveranciers natuurlijk wel maar das doorgaans voor menselijke consumptie dus je kan moeilijk zeggen dat die aan de barfers verdienen. De prijs van vlees voor barfers ligt nl een stuk lager dan voor mensen en ze kopen doorgaans de 'afvalstukken'. Daar halen de vleesleveranciers en vleesproducenten hun winst niet.
Natuurlijk wordt er wel winst gemaakt op de kap van de dieren van wie het vlees komt. Maar das dus voor menselijke consumptie dat dat gedaan wordt. Als je daar toch mee inzit, kan je voor je hond biologisch vlees kopen en vlees waarvan je de afkomst kent, maar dan veronderstel ik dat je voor jezelf ook doet of zelf overtuigd vegetariër bent?

Het feit dat er bacteriën in vlees zitten wil niet zeggen dat de kwaliteit slecht is. Integendeel, als het steriel zou zijn, dat zou ik pas niet vertrouwen.
Voeding ( ook voor mensen) hoort niet steriel te zijn. Echte voeding leeft en bederft.

Alleszinds barfers vinden dit de beste manier van voeden omdat je enerzijds precies voert wat je hond nodig heeft en anderzijds omdat je ziet wat je voert. Kwaliteit van vlees kan je zien, voelen, ruiken. Of er al dan niet salmonella inzit, dat weet je niet, maar daar wordt een hond toch zelden ziek van, zeker als hij vers eet. En als een brok besmet is ( wat ook gebeurt) dan zie je dat ook niet. Als hond buiten wat opraapt of opeet, heb je ook geen idee wat daarin zit.
Je hebt specifieke barfleverciers, die verdienen uiteraard wel aan de barfers, doorgaans zijn die duurder voor dezelfde kwaliteit dan als je het bij vleesleveranciers zelf haalt in bulk, daar halen die hun winst. Het product blijft ongewijzigd. De kwaliteit zie je zelf. En je kiest zelf wat je wel of niet koopt.

Vele barfers zijn hier terechtgekomen via dezelfde overwegingen en zoektocht naar het beste. Dus daarin zit je goed. ;)
Als je nu nog concrete vragen hebt, kan je die altijd stellen. En anders eens een menuutje opstellen en op je gemak inlezen, zou ik zeggen. ;)
Door Bosliefje
#3330791
Hoeveel brokken eet je zelf? Hebben we dat eigenlijk wel in mensenvariant van brokken ::) ? Dan zullen we wel van alles te kort komen!
Ik weet zeker als je voert zoals hier wordt aanbevolen, zal je hond helemaal niks tekort komen!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3330793
Bosliefje schreef:Hoeveel brokken eet je zelf? Hebben we dat eigenlijk wel in mensenvariant van brokken ::) ? Dan zullen we wel van alles te kort komen!
Ik weet zeker als je voert zoals hier wordt aanbevolen, zal je hond helemaal niks tekort komen!
Ja, er zijn mensen die op equivanten van brokken leven. ;D
Eiwitshakes waar alles inzit, of ontbijtgranen met vitaminenpreparaten. En sommigen slagen er ook echt in de mensen wijs te maken dat ze gezond zijn. :o
En dan al die voorgeprepareerde maaltijden... das eerder blikvoeding dan, maar toch. Ik begrijp niet dat mensen zo dom of gemakzuchtig kunnen zijn...

Alleszinds, zonder is een stuk gezonder. Das een feit dat voor beide geldt. ;)
Door Lizzy
#3330800
pearlsofpassion schreef:Nou, ik begrijp nog steeds niet helemaal wat je vraag nu is. Maar ik moet je er wel op wijzen dat je redenering niet geheel klopt. Barfers maken nl geen winst, de vleesleveranciers natuurlijk wel maar das doorgaans voor menselijke consumptie dus je kan moeilijk zeggen dat die aan de barfers verdienen. De prijs van vlees voor barfers ligt nl een stuk lager dan voor mensen en ze kopen doorgaans de 'afvalstukken'. Daar halen de vleesleveranciers en vleesproducenten hun winst niet.
Natuurlijk wordt er wel winst gemaakt op de kap van de dieren van wie het vlees komt. Maar das dus voor menselijke consumptie dat dat gedaan wordt. Als je daar toch mee inzit, kan je voor je hond biologisch vlees kopen en vlees waarvan je de afkomst kent, maar dan veronderstel ik dat je voor jezelf ook doet of zelf overtuigd vegetariër bent?

Het feit dat er bacteriën in vlees zitten wil niet zeggen dat de kwaliteit slecht is. Integendeel, als het steriel zou zijn, dat zou ik pas niet vertrouwen.
Voeding ( ook voor mensen) hoort niet steriel te zijn. Echte voeding leeft en bederft.


Alleszinds barfers vinden dit de beste manier van voeden omdat je enerzijds precies voert wat je hond nodig heeft en anderzijds omdat je ziet wat je voert. Kwaliteit van vlees kan je zien, voelen, ruiken. Of er al dan niet salmonella inzit, dat weet je niet, maar daar wordt een hond toch zelden ziek van, zeker als hij vers eet. En als een brok besmet is ( wat ook gebeurt) dan zie je dat ook niet. Als hond buiten wat opraapt of opeet, heb je ook geen idee wat daarin zit.
Je hebt specifieke barfleverciers, die verdienen uiteraard wel aan de barfers, doorgaans zijn die duurder voor dezelfde kwaliteit dan als je het bij vleesleveranciers zelf haalt in bulk, daar halen die hun winst. Het product blijft ongewijzigd. De kwaliteit zie je zelf. En je kiest zelf wat je wel of niet koopt.

Vele barfers zijn hier terechtgekomen via dezelfde overwegingen en zoektocht naar het beste. Dus daarin zit je goed. ;)
Als je nu nog concrete vragen hebt, kan je die altijd stellen. En anders eens een menuutje opstellen en op je gemak inlezen, zou ik zeggen. ;)
Echt waarheid als een koe :-* :-* :-* :-* :-* . Zo hoort het gewoon te zijn!!!!!!!!!!
Door tohakodi
#3330848
Bedankt voor jullie deskundige adviezen. Ik gaf hierboven al aan dat BARF mij het meest aanspreekt. En dat gaat het dus worden. Momenteel heb ik een klein vriezertje met drie laden. Dat moet dus allereerst vervangen worden door iets groters. Vervolgens zal ik een voorraad bestellen van verschillende diersoorten. Met inlezen,ook op deze site,was ik al bezig en zal daar ook mee doorgaan. Nogmaals bedankt,het gaat goedkomen.
Door tohakodi
#3330853
Ik zat een en ander nog eens na te lezen en kom er achter dat ik iets vergeten ben : Ik heb er geen bezwaar tegen dat een bedrijf winst maakt.
In tegendeel,winst is nodig voor het voortbestaaan van ondernemingen. Ik betaal dus graag een eerlijke prijs voor (vooral) een eerlijk product.
Vriendelijke groet Ton Haans Hilvarenbeek
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door