Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Does72
#3330219
Ik lees hier heel vaak dat je bepaalde barf producten zoals vleugels even moet inknippen. Ik heb op de BP website ook een foto gezien van een vleugel met vlees en één zonder vlees. Maar hoe dat inknippen nou precies moet? Ik heb geen idee.
Ik neem aan dat je de vleugel niet moet door knippen, anders worden de stukken te klein. Maar wat doe je dan? Knip je met een snoeischaar door het vlees in het bot tot je het hoort kraken? Of probeer je het vlees zo goed mogelijk intact te houden en alleen het bot stuk te knippen? Knip je het bot überhaupt helemaal kapot of kneus je het alleen?
Door src_esther
#3330230
Het gaat erom dat het bochtje(s) eruit is, niet doorknippen wel inknippen. Volgens mijn zou je het ook met de hand moeten kunnen kraken op die plekken.

Het volgende plaatje komt uit de BARF handleiding op barfplaats.nl:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3330234
Ik knip het bot stuk. Het vel blijft dan nog intact genoeg dat ze aan elkaar hangen. Maar het is wel een dun stukje, enkel de achterzijde. Zoals je ziet moet het vel aan de binnenzijde wel stuk, anders blijft de bocht erin.
Je zou ook het gewricht in gruzelmenten kunnen kloppen vermoed ik en dat vel wat inknippen. Gewoon checken dat de bocht er niet in blijft zitten... en de vleugel dus recht kan blijven liggen.
Als hij nl zo'n bocht maakt in de keel van je hond, kan die blijven vastzitten. Dat wil je vermijden.

Bij jouw hond zou ik gewoon vleugels vermijden tot hij iets rustiger eet. Ik vermoed dat het zowiezo eenvoudiger is voor de hond om gewoon op die gewrichtpunten door te bijten dan de hele vleugel te kraken, en dat wil je dus liever niet. Als je vleugels aan een karkas hebt, zou ik het eerste stuk aan het karkas laten zitten en de 2 volgende compleet platmeppen. Daar kan je ook niet mee misdoen. ;)
En zo'n lappen vel zijn ook niet goed bij een schrokker. Dat heeft Smulpaap je al eens mooi uitgelegd?
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3330237
Ik geef altijd een harde klap met mijn mes op de gewrichtshoeken en daarna is het echt een gebroken vleugeltje. Geen bochtjes meer aanwezig, en het vel is nog heel, dus het hangt nog wel aan elkaar. Je kan het met je vingers goed voelen waar het gebroken is, en of het op die manier veilig is. En anders geef je er nog een klap op (niet op je vingers, op het vleugeltje :biggrin2: )
Door smulpaap
#3330245
pearlsofpassion schreef:Ik knip het bot stuk. Het vel blijft dan nog intact genoeg dat ze aan elkaar hangen. Maar het is wel een dun stukje, enkel de achterzijde. Zoals je ziet moet het vel aan de binnenzijde wel stuk, anders blijft de bocht erin.
Je zou ook het gewricht in gruzelmenten kunnen kloppen vermoed ik en dat vel wat inknippen. Gewoon checken dat de bocht er niet in blijft zitten... en de vleugel dus recht kan blijven liggen.
Als hij nl zo'n bocht maakt in de keel van je hond, kan die blijven vastzitten. Dat wil je vermijden.

Bij jouw hond zou ik gewoon vleugels vermijden tot hij iets rustiger eet. Ik vermoed dat het zowiezo eenvoudiger is voor de hond om gewoon op die gewrichtpunten door te bijten dan de hele vleugel te kraken, en dat wil je dus liever niet. Als je vleugels aan een karkas hebt, zou ik het eerste stuk aan het karkas laten zitten en de 2 volgende compleet platmeppen. Daar kan je ook niet mee misdoen. ;)
En zo'n lappen vel zijn ook niet goed bij een schrokker. Dat heeft Smulpaap je al eens mooi uitgelegd?
Dat heb ik idd uitgelegd ja .( Maar misschien ben je nog niet van plan om het te voeren ? ) En ik hoop van harte dat je dat advies serieus neemt ;)
Nogmaals : Je kan een eendenvleugel met dit soort rassen zien als vleesbot voor een gevorderde
Barf is heel goed mogelijk met deze rassen , maar doe het stap voor stap . En neem vooral alle tijd , laat je hondje ontdekken
De anatomie van deze honden is nu eenmaal anders
Liever een aantal maanden langer op zacht vleesbot dan eenmaal een eendenvleugel waarmee het helemaal mis kan gaan
Gebruikersavatar
Door Does72
#3330246
smulpaap schreef:Dat heb ik idd uitgelegd ja .( Maar misschien ben je nog niet van plan om het te voeren ? ) En ik hoop van harte dat je dat advies serieus neemt ;)
Nogmaals : Je kan een eendenvleugel met dit soort rassen zien als vleesbot voor een gevorderde
Barf is heel goed mogelijk met deze rassen , maar doe het stap voor stap . En neem vooral alle tijd , laat je hondje ontdekken
De anatomie van deze honden is nu eenmaal anders
Liever een aantal maanden langer op zacht vleesbot dan eenmaal een eendenvleugel waarmee het helemaal mis kan gaan
Nee voorlopig ga ik dit nog niet voeren. Misschien wel nooit. Als mijn vriezer straks leeg is ga ik kijken of ik ermee door wil gaan of dat ik gewoon kvv blijf geven. Maar ik wilde gewoon weten wat het inknippen precies is .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door