Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3316817
Hallo,

Ik voer nu al 2 weken trots 100% barf en het bevalt mij enorm goed. Nu had ik nog een vraag over vis. Ik geef elke dag zalmolie van haaksbarf bij de maaltijd. Is het dan nog nodig om vette vis toe te voegen aan het dieet? En als ik vis zou toevoegen zou dan elke dag zalmolie weer te veel zijn?

Ook was ik nog nieuwsgierig hoe het zit met brokken die helemaal uit vis bestaan, Acana Regionals Pacifica bijvoorbeeld. Het is toch super slecht om zoveel vis te voeren? Hoe kan zulke brokken dan niet voor problemen zorgen?

Gr Rinke
Door Lizzy
#3316842
rinke1994 schreef:Hallo,

Ik voer nu al 2 weken trots 100% barf en het bevalt mij enorm goed. Nu had ik nog een vraag over vis. Ik geef elke dag zalmolie van haaksbarf bij de maaltijd. Is het dan nog nodig om vette vis toe te voegen aan het dieet? En als ik vis zou toevoegen zou dan elke dag zalmolie weer te veel zijn?

Ook was ik nog nieuwsgierig hoe het zit met brokken die helemaal uit vis bestaan, Acana Regionals Pacifica bijvoorbeeld. Het is toch super slecht om zoveel vis te voeren? Hoe kan zulke brokken dan niet voor problemen zorgen?

Gr Rinke
De zalmolie van Haaksbarf is van gekweekte zalm. Heel eerlijk? Ik zou dat niet aan mijn honden geven. Gekweekte zalm is beduidend minder rijk aan omega 3 vetzuren en bevat heel veel resten van ongezonde middelen (zoals AB).

De brokken zijn verhit. En dus heb je niet de problemen met thiaminase/afbraak vitamine B1.

Ik zou zelf of wilde zalmolie gaan voeren, of een andere visolie (met wilde vis) of 2 keer per week vette vis gaan voeren. En soms is dat laatste niet genoeg, dat hangt er ook sterk vanaf wat je hond verder eet. Eet hij vooral veel plofkip, geen wild en ook geen groenten: zal je hond meer omega 3 rijke voedingsmiddelen nodig hebben als wanneer je vooral veel biologisch en wild vlees en groenten voert.
Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3316866
Ja! wees graag eerlijk! Ik kom hier om te zorgen dat mijn honden het beste krijgen!
Ik voer geen plofkip en wel groentemix maar niet tot nauwelijks wild. Dit gaat wel komen. Ik voer kip, eend, rund, paard, lam, patrijs en geit op dit moment. Dus of een goede vis(zalm) olie of 2x per week vis?
Door Lizzy
#3316871
rinke1994 schreef:Ja! wees graag eerlijk! Ik kom hier om te zorgen dat mijn honden het beste krijgen!
Ik voer geen plofkip en wel groentemix maar niet tot nauwelijks wild. Dit gaat wel komen. Ik voer kip, eend, rund, paard, lam, patrijs en geit op dit moment. Dus of een goede vis(zalm) olie of 2x per week vis?
Ja, zoiets. En als je merkt dat je hond een droge vacht heeft of lastig door de rui komt: dan kun je bijv. 1 of 2 keer per week een rauw vet visje geven (nooit meer dan 10% van het totale menu) en 2 of 3 of 4 keer visolie.
Door Nikass
#3329418
Hallo, ik had ook even een vraagje; reken ik tonijn onder spiervlees? En hoe vaak kun je dat geven?
Bedankt alvast!
Door Lizzy
#3329448
Nikass schreef:Hallo, ik had ook even een vraagje; reken ik tonijn onder spiervlees? En hoe vaak kun je dat geven?
Bedankt alvast!
Aangezien tonijn thiaminase bevat (dat vitamine B1 vernietigt) raad ik het af om tonijn mee te rekenen tot spiervlees. Het is natuurlijk wel spiervlees, maar je mag er absoluut niet veel van voeren, anders veroorzaak je bij je hond een vitamine B1 tekort en dat zorgt weer voor verlammingen. Ik zou het daarom apart rekenen tot vis en meer dan 10% vis moet je niet voeren (vissoorten waar thiaminase in zit).
Door Nikass
#3329465
Ah dat is goed om te weten, dank je wel, dan ga ik daar toch niet teveel van meenemen ;)
Levert het überhaupt een nuttige bijdrage, het behoort niet tot de vette vis, toch?
Kan ik misschien beter makreel, haring of sardientjes geven?
Gebruikersavatar
Door pike
#3329494
Nikass schreef:Ah dat is goed om te weten, dank je wel, dan ga ik daar toch niet teveel van meenemen ;)
Levert het überhaupt een nuttige bijdrage, het behoort niet tot de vette vis, toch?
Kan ik misschien beter makreel, haring of sardientjes geven?
Voor de vetten wel, en voor het kwikgehalte ook (tonijn bevat veel kwik). Voor de thiaminase maakt het niet uit:

viewtopic.php?f=11&t=135229.

Hele vissen reken ik trouwens als compleet. Filet als spiervlees.
Makreel kan behoorlijk vet zijn (afhankelijk van het vangstseizoen), niet elke hond kan daar goed tegen (lees: kotst alles weer uit). Haring: koop geen zoute haring maar verse (pan)haring.
Door Nikass
#3329504
Als ik die lijst lees vind ik het wel lastig dat de ene makreel wel thiaminase bevat en de andere makreel soort niet. Zo ook met spiering en zalm. Dat maakt het voor mij wel ingewikkeld. (Ik moet het hebben van het opschrift op de verpakking, zie zelf echt het verschil niet)

Mijn honden lusten graag makreel (heel zonder kop)
En kleine harinkjes (is dat hetzelfde als spiering? Ik dacht dat jonge haring spiering heet?)
Sardientjes gaan we uitproberen :)
Ik geef sowieso niet overdreven veel vis en haal vooralsnog alle vis via barfwinkels/sites (behalve zalmstaarten van ah ;) ) Dus dan hoop ik dat ik daar op kan vertrouwen.
Door Lizzy
#3329514
Als je het lastig vindt, zou ik zekerheidshalve gewoon nooit meer dan 10% van het totale menu aan vis voeren. Dan kun je nooit fout zitten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3329530
Dat doet vrijwel iedereen hier. Het is bij een gezonde hond en een gezond menu ook niet nodig meer vis te voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door