Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dazz
#332881
Ik sprak laatst een dierenwinkeleigenaar die zei dat ik beter kon wachten met rauw voer totdat mijn hond volgroeid was om heupdysplasie te voorkomen. (Liever moest ik het helemaal niet doen vond hij, maar dat was zijn mening.)

Hoe zit dat met de calcium/fosfor verhoudingen in rauw vlees-botten?

De voorstanders van BARF zeggen juist dat het beter is voor de botten en de tegenstanders zeggen dat brokken (bijvoorbeeld Royal Canin of Eukenuba) beter zijn vanwege de juiste verhoudingen.
Door Ine
#332883
dazz schreef: Ik sprak laatst een dierenwinkeleigenaar die zei dat ik beter kon wachten met rauw voer totdat mijn hond volgroeid was om heupdysplasie te voorkomen. (Liever moest ik het helemaal niet doen vond hij, maar dat was zijn mening.)

Hoe zit dat met de calcium/fosfor verhoudingen in rauw vlees-botten?

De voorstanders van BARF zeggen juist dat het beter is voor de botten en de tegenstanders zeggen dat brokken (bijvoorbeeld Royal Canin of Eukenuba) beter zijn vanwege de juiste verhoudingen.
Mijn ras is gevoelig voor HD en ED. Onze Luuk is bijna volledig op KVV opgegroeid en heeft HD A heupen.
Zijn broertje heeft ook HD A heupen, maar had osteorisering op de botten (versneld verharden van het bot, wat op röntgenfoto's te zien is als een witte rand op het bot), deze heeft het eerste jaar de puppybrokken van Eukanuba gegeten.
De verhouding calcium/fosfor is zoals hij moet zijn bij het merk, wat ik voer, andere merken weet ik niet, maar daar neem ik van aan, dat dat ook zo is!

Van het nest van 2 jaar geleden, heb ik geen klachten gekregen en nu het laatste nest is nog pas 14 weken oud.
Laatst gewijzigd door Ine op do 09 jun 2005, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Red_Hunter
#332884
De verhoudingen zijn gewoon goed hoor in versvlees.

Mijn hond staat van pup af aan op versvlees en hij had hD A dus HD vrij.

Als je zelf gaat klaarmaken moet je je wel aan de verhoudingen houden die hier op de site al vaker genoemd zijn.

Hier heb ik nog niet veel ervaring mee omdat ik kant en klaar versvlees geef met af en toe een barf dag erbij en dan hoef je op die barfdag niet zo nauw te kijken.

Groetjes Trudie
Door geer
#332885
Volgens mij denken de meeste dierenwinkeleigenaren dat 'rauw vlees', of dat nu kvv of BARF is, alleen bestaat uit rauw vlees. En dat is niet zo. Als je KVV voert of BARFt (mits je weet wat je doet), dan voer je ook botten en andere dingen dan alleen vlees. Bij KVV zijn de verhoudingen al voor je uitgebalanceerd, bij BARF moet je je zelf verdiepen om alles uit te balanceren. 'T is zo jammer dat de meeste DSZ de klok wel hebben horen luiden maar.... ::)
Door Lizzy
#332896
Maar niet weten waar de klepel hangt....

Ik irriteer me werkelijk dood aan dat geleuter van dierenspeciaalzaken. Ze weten er toeten nog blazen. En helaas zijn er maar weinig hondeneigenaren die snappen dat dit geen voedingsdeskundigen zijn. Pfff, sorry. Dit moest er gewoon even uit, zeg maar.

OK, laten we nou eens 50 jaar terug gaan. Toen bestonden er geen brokken. Hoe denk je dat honden toentertijd gevoerd werden? En groot werden?

Kijk eens naar wilde wolven. Eten die Eukanuba Large Breed? Hebben ze HD? Nou nee dus. Binnen rassen als de Ierse Wolfshond waren het aantal HD gevallen schrijnend (om over de aantal kanker gevallen maar te zwijgen). Nanette Waldorp is Ierse Wolfshondenfokker geweest. En ze is eigenaresse van Energique. Wij 'kennen' Duitse Herder fokkers en Ierse Wolfshonden in Ierland en in een Oostblokland (weet niet meer welke) die zo'n 10 jaar geleden door Bertus Vlug werden geconfronteerd met de grote HD problemen binnen hun ras. Deze mensen keken Bertus aan alsof ze hij in de brand stond. Ze hadden nog nooit van HD gehoord. 100% zuivere heupen. Bertus was overigens de bedenker en maker van Bibi.

Waarom zou in hemelsnaam de Ca/F verhouding in brokken wel goed zijn en in versvlees niet? Denken ze bij de DSZ dat er een stel mafkezen werken bij de versvleesfabrikanten en barfers dom zijn en er een stel raketgeleerde bij de brokfabrikanten?

Kijk, dit is nou precies hoe de brokken-maffia greep houdt op ons hondeneigenaren. Onder andere via de leeghoofden (niet allemaal natuurlijk!) bij de DSZ. Ze laten jou en mij geloven dat wij te stom zijn om een hond zelf te voeren (en slim genoeg zijn om een kind te voeren???). En dat zijn we dus niet. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om zelf de voeding voor je hond te kunnen maken!!

Maar goed, de afgelopen 40 jaar zijn het aantal skeletproblemen bij honden (in de vorm van LPC, ED, HD, etc.) in dramatische mate gestegen. Hoe zou DAT nou komen?

Een heel interessant boek over alle skeletproblemen en hun oorzaak en hoe je dat kunt voorkomen: Grow Your Pups with Bones van Ian Billinghurst! Ook boeiend om eens naar te kijken zijn de analyses van botten:

http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

En weet je dat er maar 1 calciumbron is die echt goed opneembaar is en ook uit te scheiden is wanneer je er teveel van geeft? Juist: botten.

Misschien dat het volgende je helpt om je te overtuigen dat wij hier niet gek zijn : Misschien moet je eens kijken naar de hoeveelheid fokkers er op Barfplaats (onder andere) zitten. Met grote rassen. Die hun honden uitsluitend voeren met versvlees (kant en klaar) of BARF. En misschien moet je hen eens vragen naar de HD uitslagen van hun honden.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 09 jun 2005, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dazz
#332903
Lizzy schreef: Ik irriteer me werkelijk dood aan dat geleuter van dierenspeciaalzaken. Ze weten er toeten nog blazen. En helaas zijn er maar weinig hondeneigenaren die snappen dat dit geen voedingsdeskundigen zijn. Pfff, sorry. Dit moest er gewoon even uit, zeg maar.
De DSZ-eigenaar die ik sprak had wel zijn papieren (welke precies weet ik niet) gehaald mbt voedingsdeskundige. Maar ja, dan is de vraag of deze scholing gestoeld is op brokken-onderzoeken enz. of ook op een vergelijking met rauw voer. Waarschijnlijk dat laatste niet.
Waarom zou in hemelsnaam de Ca/F verhouding in brokken wel goed zijn en in versvlees niet? Denken ze bij de DSZ dat er een stel mafkezen werken bij de versvleesfabrikanten en barfers dom zijn en er een stel raketgeleerde bij de brokfabrikanten?


Hier heb je een goed punt. Zo had ik het nog niet bekeken!
Kijk, dit is nou precies hoe de brokken-maffia greep houdt op ons hondeneigenaren. Onder andere via de leeghoofden (niet allemaal natuurlijk!) bij de DSZ. Ze laten jou en mij geloven dat wij te stom zijn om een hond zelf te voeren (en slim genoeg zijn om een kind te voeren???). En dat zijn we dus niet. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om zelf de voeding voor je hond te kunnen maken!!


Daar was ik dus een beetje bang voor. Het lijkt best ingewikkeld, zoveel % vlees en zoveel % bot. Hoe zie ik dan of ik het goed doe?
Maar goed, de afgelopen 40 jaar zijn het aantal skeletproblemen bij honden (in de vorm van LPC, ED, HD, etc.) in dramatische mate gestegen. Hoe zou DAT nou komen?


De DSZ- eigenaar had hier ook een goed antwoord op: er zijn nu ook veel meer honden tegenwoordig dan vroeger, dus het is logisch dat er ook meer zieke honden zijn.
Zijn er trouwens onderzoeken over dit onderwerp?
En weet je dat er maar 1 calciumbron is die echt goed opneembaar is en ook uit te scheiden is wanneer je er teveel van geeft? Juist: botten.
Fijn om te weten dat teveel calcium gewoon wordt verwijderd.

Bedankt voor het op weg helpen van een beginnende rauwvoerder. Ik merk inderdaad dat de brokkenfabrikanten een mooi verhaal hebben afgestoken in de loop der jaren en dat het moeilijk is om daar van los te komen.
Laatst gewijzigd door dazz op do 09 jun 2005, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#332910
Een voedingsdeskundig diploma is vrijwel louter gestoeld op brokken. Mijn hele dierenartsenpraktijk bestaat uit schattige Hill's-meisjes die allemaal 'voedingsdeskundigen' zijn, ze hebben zelfs een super-opleiding bij Hills Himself gevolgd!!! Als je ze hoort is het werkelijk om je te bescheuren (of eigenlijk om je kapot te janken)... ze zijn een soort wandelende reclamefolders, maar als je ze ook maar een kritische wedervraag zou stellen....dan weten ze het echt niet meer!
Door Lizzy
#332916
dazz schreef: De DSZ-eigenaar die ik sprak had wel zijn papieren (welke precies weet ik niet) gehaald mbt voedingsdeskundige. Maar ja, dan is de vraag of deze scholing gestoeld is op brokken-onderzoeken enz. of ook op een vergelijking met rauw voer. Waarschijnlijk dat laatste niet.
Een dierenarts heeft ook papieren en ook geen verstand van voeding... Deze studies zijn gericht op brokken. Deze studies zijn er ook nog eens op gericht te zorgen dat jij ze blijft voeren ;)
Hier heb je een goed punt. Zo had ik het nog niet bekeken!

Daar was ik dus een beetje bang voor. Het lijkt best ingewikkeld, zoveel % vlees en zoveel % bot. Hoe zie ik dan of ik het goed doe?
Je kunt zelf uitrekenen hoeveel je geeft. Hier staat uitgelegd hoe: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670

Het lijkt misschien ingewikkeld, maar dat is het niet hoor. Het went vanzelf. Overigens heeft The Dude een BARF rekenhulp gemaakt. Zie hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9310. Je kunt The Dude vragen deze naar je op te sturen.

Je zou ook kunnen kiezen om zelf samen te stellen volgens het Tom Lonsdale principe (Raw Feeding). Dan geef je gewoon hele prooidieren of denkbeeldige prooidieren. En dan hoef je ook niet eens iedere dag een heel prooidier te geven hoor.

Hier zie je de percentages van een heel prooidier: http://www.serve.com/BatonRouge/nutriti ... n_prey.htm. Dit zijn kleine prooidieren maar de percentages veranderen niet naar mate je een groter prooidier neemt.
De DSZ- eigenaar had hier ook een goed antwoord op: er zijn nu ook veel meer honden tegenwoordig dan vroeger, dus het is logisch dat er ook meer zieke honden zijn.
Ja sorry, maar dat is dus echt flauwekul van die meneer. Het gaat om de percentages dieren die skelet problemen hebben. Vroeger en nu.
Zijn er trouwens onderzoeken over dit onderwerp?
Wetenschappelijke onderzoeken? Nee. Tenzij je de wetenschappelijke onderzoeken die gedaan zijn naar de voeding van de wolf mee vindt tellen.
Fijn om te weten dat teveel calcium gewoon wordt verwijderd.

Bedankt voor het op weg helpen van een beginnende rauwvoerder. Ik merk inderdaad dat de brokkenfabrikanten een mooi verhaal hebben afgestoken in de loop der jaren en dat het moeilijk is om daar van los te komen.
Ja, de mens is goed gehersenspoeld.... Dat waren we allemaal hoor. Totdat we tot de ontdekking kwamen dat er iets niet klopte ;D
Door dazz
#332929
Lizzy schreef: Je zou ook kunnen kiezen om zelf samen te stellen volgens het Tom Lonsdale principe (Raw Feeding). Dan geef je gewoon hele prooidieren of denkbeeldige prooidieren. En dan hoef je ook niet eens iedere dag een heel prooidier te geven hoor.
Ik weet wel adressen voor kippenkarkassen en runderhart e.d. maar niet voor hele prooidieren. En ik ken ook geen jagers. Hoe kom ik aan hazen, ratten en dergelijke???
O, dit is een vraag voor een andere rubriek. Ik zet em bij vraag en aanbod.
Laatst gewijzigd door dazz op do 09 jun 2005, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kala
#333043
Verkocht die DSZ-eigenaar zelf versvlees? Het is voor hen namelijk veel makkelijker om brokken te verkopen. Waar ik het eten voor de honden haal geven ze gewoon toe dat versvlees wel erg goed is maar dat het een hoop meer organistie vraagt.
Karin
Gebruikersavatar
Door sylvia
#333070
Ik ben ook geen rekenkundig wonder, en voor mezelf en mijn kind bereken ik ook niet iedere dag of ik wel precies dit in verhouding krijg tot dat. Je weet dat je hond als meeste spiervlees moet krijgen iets minder aan bot en het minst orgaan als je wilt groenten en zuivel. Het is even wennen maar na een paar weken denk je er net als bij je eigen eten niet meer over na , behalve dan de vraag.....wat moeten we vandaag weer eens eten ;D
Door Doedels
#333155
ine schreef: Zijn broertje heeft ook HD A heupen, maar had osteorisering op de botten (versneld verharden van het bot, wat op röntgenfoto's te zien is als een witte rand op het bot), deze heeft het eerste jaar de puppybrokken van Eukanuba gegeten.
Helaas heeft Eukanuba hier geen antwoord op en gaat ook niet bij zich zelf te rade. Nee, zij geven liever een kort cursusje aan dsz medewerkers zodat die gewichtig overkomen en reclame maken voor de brokkenfabrikant. Los van de onwaarheden die in dat soort cursussen worden geleerd, is de kwaliteit van zo'n cursus op het gebied van voedingskunde naadje. Dat kan ook niet anders, want voeding is een onderwerp waar je ook een studie van 6 jaar van kan maken en na afloop tot de concludie moet komen dat je nog veel zou willen onderzoeken. Voor de gemiddelde barfer is dat gelukkig niet nodig. Gewoon gezond verstand gebruiken, zoals Sylvia al aanhaalde :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door