Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nelb
#332924
Hallo.
Ik ben nieuw hier.
Sinds 2 weken heb ik ook zo'n soort probleem met mijn cavalier pup, hij is bijna 8 maanden. (Guurt heeft al met Lizzie hierover gemaild)

2 weken geleden viel Rafael ineens "om". Hij kon niet meer goed lopen, toen ie zich weer staande kon houden leek hij op een dronken man. Meteen naar de da. Antibiotica prik en cortisone prik gehad. De da constateerde ook knikkerende ogen. (zelf niet goed kunnen zien)
Bloed afgenomen. Daaruit bleek een te hoog fosfor gehalte. De volgende ochtend de uitgebreide uitslag en urine opgevangen. Leukocyten iets te hoog, bloed in urine en struvietstenen.
Na een antibiotica kuur van 8 dagen terug voor weer bloedafname en urine: leukocyten goed, maar fosfor nog hoger dan vorige week en veel struvietstenen, geen bloed meer in de urine.
Da weet er nog niet echt raad mee, dan alleen blikvoer aanprijzen en later brokken.
Raf kreeg Rodi, 3 schijven per dag en wat hondensnoep.
Na overleg met de fokker vorige week geheel overgegaan op energique en er verder niks anders bijgeven.
Ik heb met de da afgesproken dat we volgende week weer bloedonderzoek (nuchter) doen en steriel (dmv naald in de blaas) urine afnemen.
Hebben jullie wel meer meegemaakt dat fosfor hoog is icm struvietstenen/blaasontsteking?
Is de hierbovengenoemde tip (vit c/cranberrie) ook een goede in het geval van Raf? Wat kunnen de gevolgen zijn van een te hoog fosforgehalte?
Overigens is Raf levendig en vrolijk en zijn vacht glimt als een spiegel en hij groeit voorspoedig. Ook zijn plasgedrag is normaal (hij begint nu eigenwijs zijn pootje op te tillen)
Alle tips welkom!
Groet,
Nel
Laatst gewijzigd door nelb op do 09 jun 2005, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
#332976
nelb schreef:De da constateerde ook knikkerende ogen. (zelf niet goed kunnen zien)
Wat bedoel je met knikkende ogen? Pupillen die bewegen? en gingen die dan omhoog-omlaag of van links naar echts?
Bloed afgenomen. Daaruit bleek een te hoog fosfor gehalte.
Weet je misschien ook de waarden? Honden die jonger dan een jaar zijn hebben een hoger fosfaatgehalte dan honden die ouder zijn dan een jaar.
De volgende ochtend de uitgebreide uitslag en urine opgevangen. Leukocyten iets te hoog, bloed in urine en struvietstenen.
Verhoogd aantal leukocyten wijst vaak op een ontsteking. Kan dus heel goed bij een blaasontsteking passen.
Is de hierbovengenoemde tip (vit c/cranberrie) ook een goede in het geval van Raf? Wat kunnen de gevolgen zijn van een te hoog fosforgehalte?
Een lage waarde is gevaarlijker dan een hoge. Bovendien ligt het natuurlijk ook aan hoe hoog de waarde precies is.

Gr.
Linda
Door nelb
#333092
De eerste keer was fosfor 2.43 , een week later 2.71.

Zijn ogen knikkerden op en neer. (wist geen andere woord, stuiteren was beter geweest?)

De onsteking is inderdaad door de antibiotica verholpen, een week later waren de leukocyten normaal en zat er geen bloed meer in zijn urine.

Ben blij met een beetje hulp!

Ben nog vergeten te melden dat ik het vlees nu wat papperig maak om te zorgen dat Raf voldoende vocht binnenkrijgt. Blikvoer bestaat, liet ik me vertellen, voor 80% uit vocht, nou dat komt hier ook uit de kraan.

Groet,
Nel
Door Timmy
#333101
nelb schreef: De eerste keer was fosfor 2.43 , een week later 2.71.
Hm, persoonlijk vind ik die waarden prima voor een jonge hond (<1 jaar). Ik zou me daar dus ook niet te veel zorgen over maken.
Zijn ogen knikkerden op en neer. (wist geen andere woord, stuiteren was beter geweest?)
Ja, dat is wel een beetje raar. Heb je dat zelf ook gezien, of alleen de dierenarts?

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door