Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#3328358
Ik word steeds zenuwachtiger :nerves:
Als er maar niets ernstigs uitkomt..
En het kind gaat tegenwoordig bibberend naar de da, dus die echo gaat ze niet zo leuk vinden :-\
Door Siberienne
#3328359
Eef+doggies schreef:Ik word steeds zenuwachtiger :nerves:
Als er maar niets ernstigs uitkomt..
En het kind gaat tegenwoordig bibberend naar de da, dus die echo gaat ze niet zo leuk vinden :-\
Wat met Shadow hielp is effe langs voor wegen en koekjes in de wachtkamer. De ergste enge lading is eraf. En nu nog; ik neem heel veel extra lekkers mee dat hij gewoon krijgt voor niks en ik doe wat trucjes met hem. Als ik zojn focus verleg naar opdrachten van mij (zit, pootje, high five) maakt hij zich ook minder druk - en ik ook.

En verder dikke knuffel voor jou! Ik snap het. Duimen draaien hoor!
Door Eef+Stippels
#3328363
Bedankt voor het meedenken :) :-*

In de wachtkamer gaat het nog goed gelukkig, tot ze op de tafel moet.. Als het mag geef ik haar wat lekkers, maar de laatste keren moest ze steeds nuchter blijven om onder narcose te gaan of voor bloedprikken helaas. Ze wil eigenlijk gewoon niet meer geprikt en onderzocht worden.. (titeren gaan we ook niet meet doen).
Dat had Yindra ook. Nooit waren da bezoeken een probleem tot ze er op een bepaald moment genoeg van had.
Hopelijk hoeft Xindy hierna heel lang niet meer..
Edit: oh nee, er moet ook nog een foto van haar kies worden gemaakt, daar is een stukje vanaf geknapt.
Door Eef+Stippels
#3328447
Het heeft even geduurd, maar we zijn er weer.

De resultaten:
- Hart helemaal goed (echo, doppler en ook nog een ECG voor de zekerheid)
De pols van 82-92 in rust vond ze perfect.
- Maag en darmen goed.
- Nieren goed, wel een beetje calcium op de papillen maar dat zou geen probleem zijn.
- Lever zag er goed uit.

Ze heeft met de internist met wie ze samenwerkt (Jenny Buijtels, kent iemand haar?) overlegd, die zag in de verhoogde Cardiopet geen drama (icm bovenstaande), maar in de verhoogde leverenzymen wel (ALT (GPT) 1000 U/l). Zij raadt aan opnieuw de leverenzymen te prikken voor de zekerheid, en als ze weer zo hoog zijn een leverbiopt te nemen.

Die verhoogde Cardiopet zou ook nog kunnen komen door een spierprobleem als ik het goed heb onthouden. Maar ze vond dat Xindy goed gespierd was, en dat dat dus vast het geval niet zou zijn. Maar Xindy heeft regelmatig een trillend achterpootje. We waren al lang door de tijd heen, dus dat heeft ze weer even naar mijn eigen da retour verwezen.

Ze heeft nog steriele urine geprikt om voor de zekerheid op eiwitten te checken (ivm laag albumine in het bloed). Dat heb ik naar mijn eigen da gebracht en wacht op de uitslag.

Ik ben opgelucht dat haar hart goed is!
En tegelijkertijd ben ik een beetje bang om weer dat hele lever-traject in te gaan... Hebben we met Yindra ook gehad, die biopten, heeft haar een boel stress gekost, ze werd zieker van de prednison dan ze was, en uiteindelijk hebben we de waarden nooit echt goed gekregen. Maar in haar geval was het de AF die torenhoog was, niet de ALT.
En Xindy heeft geen symptomen die op een leverziekte wijzen, dus wat het dan zou kunnen zijn :-\
Door Lizzy
#3328486
Eef+doggies schreef:Het heeft even geduurd, maar we zijn er weer.

De resultaten:
- Hart helemaal goed (echo, doppler en ook nog een ECG voor de zekerheid)
De pols van 82-92 in rust vond ze perfect.
- Maag en darmen goed.
- Nieren goed, wel een beetje calcium op de papillen maar dat zou geen probleem zijn.
- Lever zag er goed uit.

Ze heeft met de internist met wie ze samenwerkt (Jenny Buijtels, kent iemand haar?) overlegd, die zag in de verhoogde Cardiopet geen drama (icm bovenstaande), maar in de verhoogde leverenzymen wel (ALT (GPT) 1000 U/l). Zij raadt aan opnieuw de leverenzymen te prikken voor de zekerheid, en als ze weer zo hoog zijn een leverbiopt te nemen.

Die verhoogde Cardiopet zou ook nog kunnen komen door een spierprobleem als ik het goed heb onthouden. Maar ze vond dat Xindy goed gespierd was, en dat dat dus vast het geval niet zou zijn. Maar Xindy heeft regelmatig een trillend achterpootje. We waren al lang door de tijd heen, dus dat heeft ze weer even naar mijn eigen da retour verwezen.

Ze heeft nog steriele urine geprikt om voor de zekerheid op eiwitten te checken (ivm laag albumine in het bloed). Dat heb ik naar mijn eigen da gebracht en wacht op de uitslag.

Ik ben opgelucht dat haar hart goed is!
En tegelijkertijd ben ik een beetje bang om weer dat hele lever-traject in te gaan... Hebben we met Yindra ook gehad, die biopten, heeft haar een boel stress gekost, ze werd zieker van de prednison dan ze was, en uiteindelijk hebben we de waarden nooit echt goed gekregen. Maar in haar geval was het de AF die torenhoog was, niet de ALT.
En Xindy heeft geen symptomen die op een leverziekte wijzen, dus wat het dan zou kunnen zijn :-\
Zo. Nou, dat is voor het grootste deel wel gunstig allemaal!

Heb je Xindy wel eens langere tijd op mariadistel gehad? Voor haar lever? Ze is niet ziek, toch? Ik weet niet, of ik dan het levertraject met biopten zelf in zou gaan..... :-\ . Want wat zou eruit kunnen komen en wat moet of kun je daarmee....?

Trillende achterpoten zie ik best vaak bij Dalmaten. Linga heeft het ook. En zeker als het wat kouder is, is het erger. Ik merkte laatst wel dat toen ik haar magnesium citraat gaf (voor wat anders) dat het trillen aan de achterpoten verbeterde. Misschien het proberen waard bij Xindy. Ik laat bij Linga niet uit zoeken waar het van kan zijn. Ik zie het vaker bij Dalmaten en al laat je ze binnenste buiten keren: er komt of niks uit (meestal), anders dan spierzwakte/ouderdom of spondylose. Ja, ook zoiets waar je verder weinig mee kunt :-\ . Dit is wel aardig: http://www.dogscatspets.org/dogs/dog-ba ... g-tremors/.

Nou, sterkte met Xindy. Ben benieuwd wat er uit de leverenzymentest komt!
Door Eef+Stippels
#3328499
Lizzy schreef:Zo. Nou, dat is voor het grootste deel wel gunstig allemaal!

Heb je Xindy wel eens langere tijd op mariadistel gehad? Voor haar lever? Ze is niet ziek, toch? Ik weet niet, of ik dan het levertraject met biopten zelf in zou gaan..... :-\ . Want wat zou eruit kunnen komen en wat moet of kun je daarmee....?
Ze is niet ziek nee, ook helemaal geen symptomen als veel drinken en/of plassen, galzuren zijn ook gewoon goed.
Ik denk zelf ook niet dat ik dat hele traject wil ingaan, het is zo belastend en het is ook niet met 1 biopt klaar, je moet dan ook weer met biopten controleren. We moesten haar voor de echo met 3 vrouw sterk op de tafel houden :-\
Verschrikkelijk :'( En maar kusjes geven of ze weer weg mocht. Dat soort dingen wil ik zoveel mogelijk voorkomen.

Ik zit nu te denken om haar inderdaad mariadistel en SAMe te gaan geven en dan even te wachten met het heronderzoeken van de leverenzymen tot dat zijn werk een beetje heeft kunnen doen. Zou twee of vier weken lang genoeg zijn om verschil te kunnen maken?
Trillende achterpoten zie ik best vaak bij Dalmaten. Linga heeft het ook. En zeker als het wat kouder is, is het erger. Ik merkte laatst wel dat toen ik haar magnesium citraat gaf (voor wat anders) dat het trillen aan de achterpoten verbeterde. Misschien het proberen waard bij Xindy. Ik laat bij Linga niet uit zoeken waar het van kan zijn. Ik zie het vaker bij Dalmaten en al laat je ze binnenste buiten keren: er komt of niks uit (meestal), anders dan spierzwakte/ouderdom of spondylose. Ja, ook zoiets waar je verder weinig mee kunt :-\ . Dit is wel aardig: http://www.dogscatspets.org/dogs/dog-ba ... g-tremors/.

Nou, sterkte met Xindy. Ben benieuwd wat er uit de leverenzymentest komt!
Bedankt voor de link!
Ik heb me eerder ook nooit zo'n zorgen gemaakt over die trillende achterpoot. Totdat de echoscopist zei dat de hartwaarden door een spierprobleem konden komen. Maar het zal waarschijnlijk wel niets met elkaar te maken hebben..

Ze trilt inderdaad uit angst (bij de dierenarts) en op de andere momenten kan ik er zo gauw geen oorzaak aan verbinden, niet perse bijv. na inspanning volgens mij. Ik zal haar idd magnesium kunnen geven om te kijken hoe dat gaat. Zou dat risicoloos kunnen met de verhoogde hartwaarden in het achterhoofd? Ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat haar hart wat harder werkt dan normaal is. De magnesium heeft vast ook invloed op de hartspier...

Bedankt voor het meedenken!!
Door Lizzy
#3328500
Eef+doggies schreef:Ze is niet ziek nee, ook helemaal geen symptomen als veel drinken en/of plassen, galzuren zijn ook gewoon goed.
Ik denk zelf ook niet dat ik dat hele traject wil ingaan, het is zo belastend en het is ook niet met 1 biopt klaar, je moet dan ook weer met biopten controleren. We moesten haar voor de echo met 3 vrouw sterk op de tafel houden :-\
Verschrikkelijk :'( En maar kusjes geven of ze weer weg mocht. Dat soort dingen wil ik zoveel mogelijk voorkomen.

Ik zit nu te denken om haar inderdaad mariadistel en SAMe te gaan geven en dan even te wachten met het heronderzoeken van de leverenzymen tot dat zijn werk een beetje heeft kunnen doen. Zou twee of vier weken lang genoeg zijn om verschil te kunnen maken?
Ik denk dat vier weken wel genoeg is om de eerste tekenen van verbetering te moeten kunnen zien. Maar ik zou het sowieso blijven geven, mariadistel. Omdat het geen kwaad kan, langdurig gegeven kan worden en die lever toch mooi ondersteunt.
Bedankt voor de link!
Ik heb me eerder ook nooit zo'n zorgen gemaakt over die trillende achterpoot. Totdat de echoscopist zei dat de hartwaarden door een spierprobleem konden komen. Maar het zal waarschijnlijk wel niets met elkaar te maken hebben..

Ze trilt inderdaad uit angst (bij de dierenarts) en op de andere momenten kan ik er zo gauw geen oorzaak aan verbinden, niet perse bijv. na inspanning volgens mij. Ik zal haar idd magnesium kunnen geven om te kijken hoe dat gaat. Zou dat risicoloos kunnen met de verhoogde hartwaarden in het achterhoofd? Ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat haar hart wat harder werkt dan normaal is. De magnesium heeft vast ook invloed op de hartspier...

Bedankt voor het meedenken!!
Als je bang bent om een magnesium supplement te geven (wat ik me goed voor kan stellen), dan kun je misschien kiezen om haar wat extra voedingsmiddelen te geven waar veel magnesium in zit, van nature: https://drogespieren.nl/gezondheid/waar ... gnesium-in.
Door Eef+Stippels
#3328504
Lizzy schreef:Ik denk dat vier weken wel genoeg is om de eerste tekenen van verbetering te moeten kunnen zien. Maar ik zou het sowieso blijven geven, mariadistel. Omdat het geen kwaad kan, langdurig gegeven kan worden en die lever toch mooi ondersteunt.
Ja, dan blijf ik het inderdaad geven. En dan kunnen we over 4 weken (ipv nu direct) het bloedonderzoek voor de leverenzymen herhalen om te kijken of die gedaald zijn.
Als je bang bent om een magnesium supplement te geven (wat ik me goed voor kan stellen), dan kun je misschien kiezen om haar wat extra voedingsmiddelen te geven waar veel magnesium in zit, van nature: https://drogespieren.nl/gezondheid/waar ... gnesium-in.
Oh ja, dat is natuurlijk ook een optie! Niet eens zo gauw aan gedacht. Ga ik dat doen.

Zou het ook goed zijn om q10 bij te geven ter ondersteuning van haar hart? Het schijnt ook het bloedsuiker te verlagen, dat was aan de hoge kant, dus dat lijkt me ook niet verkeerd. En Xindy's is ook gevoelig voor gebitsproblemen/parodontitis (ondanks poetsen) en daar schijnt q10 ook goed voor te zijn.
Door Lizzy
#3328522
Eef+doggies schreef:Ja, dan blijf ik het inderdaad geven. En dan kunnen we over 4 weken (ipv nu direct) het bloedonderzoek voor de leverenzymen herhalen om te kijken of die gedaald zijn.


Oh ja, dat is natuurlijk ook een optie! Niet eens zo gauw aan gedacht. Ga ik dat doen.

Zou het ook goed zijn om q10 bij te geven ter ondersteuning van haar hart? Het schijnt ook het bloedsuiker te verlagen, dat was aan de hoge kant, dus dat lijkt me ook niet verkeerd. En Xindy's is ook gevoelig voor gebitsproblemen/parodontitis (ondanks poetsen) en daar schijnt q10 ook goed voor te zijn.
Ik zou zeggen: gewoon doen. In de 2de link die ik geef staat wel dat er geen bewijs is dat het bij honden werkt. Maar ik weet niet hoe dat onderzoek is uitgevoerd. En in deze zou ik denken "baat het niet". Jesse vind ik wel een betrouwbare kerel en die schrijft het e.e.a over bijwerkingen (of het ontbreken ervan) bij Q10: https://jessevandervelde.com/diabetes/co-enzyme-q10/. Hier staat hoeveel je moet doseren: https://nextgendog.com/coenzyme-q10-for-dogs/
Door Eef+Stippels
#3328533
Oh jammer, ik zie in dat stuk van Jesse dat q10 supplementatie de leverwaarden kan beinvloeden. Dan is de controle van de leverenzymen straks misschien niet zo betrouwbaar... Dan wacht ik denk ik maar even met q10 voor de zekerheid.. Het lijkt me wel een goede toevoeging.

En ik denk haast dat ik die Cardiopet pro-bnp vanaf nu dan maar sowieso elk half jaar ofzo laat checken om het in de gaten te houden..

Edit:
Nog even een toevoeging; vanmiddag had Xindy slijmerige diarree. En gisteren ook al. Ik hoop maar dat dat toeval is en geen symptoom. Normaal heeft ze echt nooit diarree en zeker niet met slijm.

Ik ga nog even aan onze dierentolk vragen of Xindy ergens last of pijn van heeft.
Door Lizzy
#3328568
Eef+doggies schreef:Oh jammer, ik zie in dat stuk van Jesse dat q10 supplementatie de leverwaarden kan beinvloeden. Dan is de controle van de leverenzymen straks misschien niet zo betrouwbaar... Dan wacht ik denk ik maar even met q10 voor de zekerheid.. Het lijkt me wel een goede toevoeging.

En ik denk haast dat ik die Cardiopet pro-bnp vanaf nu dan maar sowieso elk half jaar ofzo laat checken om het in de gaten te houden..

Edit:
Nog even een toevoeging; vanmiddag had Xindy slijmerige diarree. En gisteren ook al. Ik hoop maar dat dat toeval is en geen symptoom. Normaal heeft ze echt nooit diarree en zeker niet met slijm.

Ik ga nog even aan onze dierentolk vragen of Xindy ergens last of pijn van heeft.
Ik dacht dat andere studies concludeerde dat het geen invloed had op de lever? Niet goed gelezen zeker.... (ik)?

Stress, kan de diarree niet van de stress komen? Ik zou niet gelijk teveel beren zien :-*
Door Eef+Stippels
#3328572
Lizzy schreef:Ik dacht dat andere studies concludeerde dat het geen invloed had op de lever? Niet goed gelezen zeker.... (ik)?

Stress, kan de diarree niet van de stress komen? Ik zou niet gelijk teveel beren zien :-*
Nee hoor, je hebt het niet verkeerd gelezen:
Hoewel eerdere meldingen werden gedaan van abnormale leverfunctie-uitslagen, gaven data op de lange termijn betreffende 600 mg per dag geen veranderingen in de leverfunctie te zien.
Ik ben ook niet zozeer bang dat het een negatieve invloed op de leverfunctie heeft, maar als ik de enzymen opnieuw laat checken dan wil ik wel graag de correcte uitslag en geen abnormale door de q10. En dat lijkt mogelijk van wat ik uit bovenstaande opmaak, of lees ik dat nou zo raar :???:

En inderdaad, waarschijnlijk is de diarree van de stress :-* En ik let nu natuurlijk constant op haar of ik niet iets over het hoofd zie ::) Dat zal haar misschien ook wel opstressen...
Ik hou daar nu mee op :-[
Door Siberienne
#3328588
Eef+doggies schreef:Oh jammer, ik zie in dat stuk van Jesse dat q10 supplementatie de leverwaarden kan beinvloeden. Dan is de controle van de leverenzymen straks misschien niet zo betrouwbaar... Dan wacht ik denk ik maar even met q10 voor de zekerheid.. Het lijkt me wel een goede toevoeging.

En ik denk haast dat ik die Cardiopet pro-bnp vanaf nu dan maar sowieso elk half jaar ofzo laat checken om het in de gaten te houden..

Edit:
Nog even een toevoeging; vanmiddag had Xindy slijmerige diarree. En gisteren ook al. Ik hoop maar dat dat toeval is en geen symptoom. Normaal heeft ze echt nooit diarree en zeker niet met slijm.

Ik ga nog even aan onze dierentolk vragen of Xindy ergens last of pijn van heeft.
Waarom zou je de pro bnp willen blijven controleren? Als ik dit lees https://www.mcvoordieren.nl/probnp-bloedonderzoek lijkt het me niet zo nuttig, tenslotte heeft Xindy geen hartfalen.
Overigens is bij mensen de ‘normaalwaarde’ duidelijk leeftijdsgebonden. Dus bij oudere mensen mag een hogere waarde, is dat bij honden ook zo?

Wat betreft leverbiopt; de eerste vraag die bij mij opkomt, wat ga je doen met de uitslag. Mijn stelregel is, geen aanvullend onderzoek als je niks met de uitslag gaat doen. En sowieso, eigenlijk doe je aanvullende onderzoeken omdat je een diagnose bevestigd wil zien, het is mij totaal niet helder wat de DA denkt dat ze zou kunnen hebben, jou wel?
Hier wat algemene info over ALT bij mensen, in grote lijnen is dat idem aan honden
https://bloedwaardentest.nl/alat/
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door