Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Balingshoek
#33275
Wij zijn in juli met de honden op vakantie geweest in Italië. Twee weken nadat wij terug waren werd Femke (korthaar collie) loops. Ik voer haar altijd Prins Premium Super, na de dekking heb ik haar alleen nog maar compleet vleesvoeding gegeven (eerst Bibi, later Energique).
Ongeveer in deze periode kreeg Femke ontzettend last van jeuk. Ze heeft zichzelf inmiddels bijna kaal gekrabt (soms tot bloedens toe). Volgens de dierenarts kwam het door de hormonen en was hier niets aan te doen.

Toen de pups twee weken oud waren ben ik opnieuw naar de dierenarts gegaan (groepspraktijk, nu andere persoon). Deze heeft huidafkrabsels genomen en onderzocht op mijt (Demodex). Deze waren op dit afkrabsel niet te vinden. De puppen hadden nergens last van. Toen deze dierenarts hoorde dat wij met Femke in Italië waren geweest, sprak zij de vrees uit dat het misschien wel Leishmaniose zou kunnen zijn. Een ziekte die verspreidt wordt door de zandvliegjes aldaar en die dodelijke kan zijn.

Omdat ik toch iets aan haar jeuk wilde doen ben ik naar een veterinair homeopaat geweest. Zij heeft korrels, druppels en een poeder gekregen, die ongeveer vier weken goed gewerkt hebben (de jeuk was weg).
Toen de pups steeds meer zelf gingen eten, ben ik Femke weer brokken gaan geven (1 dag in de week vlees). Dit ook om een allegie voor het vlees uit te sluiten.
5 December heb ik bij de dierenarts bloed laten afnemen en huidbiopten. De uitslag daarvan is dermatitis (huidontsteking). De uitslag van de leishmania-titer is nog niet bekend, maar niets in de biopten en het bloed wees daarop. De dierenarts adviseert nu 6 weken struisvogelbiefstuk of geitenvlees met rijst te gaan geven, om een voedselallergie uit te sluiten. Dit gaat mij wel erg ver. Ik hoop dat Carnibest Eend/rijst een goed alternatief is.

Haar karakter is veranderd, ze is heel erg schikachtig en waaks geworden. Ik ben moet goed uitkijken dat ze niet uitvalt naar vreemde mensen.
Ik vind het zo moeilijk mijn dier zo'n jeuk te zien hebben en niet te weten wat te doen. Ik wil niet in de wilde weg wat gaan doen. Nu eerst de Carnibest, maar ik ben benieuwd of jullie nog tips, adviezen, ervaring met iets dergelijks, etc. hebben. ???
Door Eidos
#33281
jeetje wat een verhaal joh...

Allereerst welkom op barfplaats!!

ik denk dat je er inderdaad verstandig aan doet om de eend rijst versie van carnibest te geven, om inderdaad het een en ander uit te sluiten.
Verder heeft mijn hond ook veel last van zijn huid gehad ( nog steeds niet helemaal goed ), maar gelukkig komt dat nog niet in de buurt van wat jou hond mee moet maken. Wat ik gedaan heb om de jeuk en pijn ( als de wondjes eenmaal open zijn ) te verzachten is tea tree olie erop doen, Ik heb de spray van de tuinen. Dit werkt verzachtend en zuiverd de huid. Daarna op de ergste plekken smeerde ik altijd calendulanzalf, de gewone van vsm of die met zink erbij in die ik nog iets verzachtender vind.

Heel veel sterkte en beterschap met je collie!!!

Liefs barbara
Door Diegel
#33299
Hallo,
even een vraagje..
Is het overal dat ze zich kaal krabt of op specifieke plaatsen?
Alleszins welkom en veel beterschap voor je collie!!
Diegel
Door Balingshoek
#33300
Ze is over haar hele lijf zeer dun behaard, achter haar oren is ze kaal, ze heeft helemaal geen ondervacht meer en b.v. op haar knieën is het haar heel kort (afgesleten).
Ze heeft wondjes in haar nek en op haar voorhoofd.
Ik ga nu naar Haarlem Carnibest halen, ben benieuwd of ze eend lust?? :-\
Door avalon
#33355
Helaas kan ik je niet helpen, maar wil je wel even welkom heten hier op de barfplaats. Ik hoop dat de carnibest gaat helpen. Beterschap met je maatje.

groetjes Renate
Door Lizzy
#33494
Ik denk dat Carnibest Eend & Rijst een zeer goed idee is. Dat is te vergelijken met een dieet van geit/struisvogel, etc. oftewel het eliminatie dieet. Dit is dus een uitstekend alternatief.

Mogelijk dat je ook nog wat andere dingen moet doen. Bijv. het geven van borage-olie en visolie. Maar, ik zou dat graag aan onze expert Paul Barte overlaten (Paul, we hebben je nodig).

Misschien dat het ook helemaal geen gek idee is om middelen te geven die het immuunsysteem versterken en misschien is het ook geen gek idee om naar een holistisch dierenarts te gaan met deze klachten.

Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#33516
Hallo...ben er weer ;)

Uiteraard naar het kampioenschap K1 zitten kijken en opnieuw een Nederlandse Kampioen ;D

Vraagje aan Balingshoek.... (wat is je naam eigenlijk want het lijkt me sterk dat je Balingshoek van je voornaam heet LOL).

Kun je de huidproblemen van Femke wat nader omschrijven?? Hoe ziet het eruit, zijn het puistjes, stinkt het is het alleen maar rood enz. enz.

Wat voor medicijnen heeft Femke hiervoor gehad en hoe vaak (anti-biotica, prednison enz) en heb je Femke wel eens gewassen met speciale shampoo's (en zo ja wat voor shampoo).
Had Femke GEEN jeuk toen ze nog op brokken stond en wat voor soorten Bibi en Energique heb je gegeven.
Hoe oud is Femke enz. enz.
M.a.w. graag wat meer info als je wilt.
Door Janet
#33558
Hallo Balingshoek (of Bag End ??? ;D). De pups hebben helemaal nergens last van? Dat is mooi.
Zorg er voor dat je, naast het voedingsverhaal, zo rustig en zeker mogelijk overkomt, om een later eventueel gedragsprobleem zoveel mogelijk uit te sluiten.
Door Balingshoek
#33653
Hallo allemaal,

Balingshoek is Miranda Hamstra :D. Aangezien zowel de naam Miranda, als de naam Femke (van mijn hond) al bestonden heb ik maar mijn kennelnaam genomen.

Femke is 2 1/2 jaar oud. Heeft geen pukkels, is alleen plaatselijk iets roder, verder is haar huid rose. Omdat ze inderdaad een beetje stinkt en de weinige haren die ze heeft wat vettig worden, heb ik haar gewassen met Tea tree oil shampoo (ongeveer 1x in de drie weken).
Voordat ze met Bibi begon had ze geen jeuk, ze is in de zomer wel ontzettend verhaard. Ze heeft in Italië ook heel veel in het water (Gardameer) gelegen.

Omdat ze zwanger was en later melk gaf wilde ik haar GEEN medicijnen geven, ze heeft dus alleen homeopatische middelen gehad. Ik zal opzoeken wat ze precies kreeg. De puppen zijn nu negen weken en bij hun nieuwe baasjes.
Ik heb haar Bibi natuurmix gegeven met af en toe wat Fyto-mix. Later Energique voor Volwassen honden. De puppen hebben alleen Bibi gekregen. De laatste vier weken krijgt ze weer brokken, maar de jeuk is (ondanks de homeopatische middelen) weer terug gekomen.
Gister ben ik Carnibest Eend/rijst gaan halen en dit heeft ze vanochtend voor het eerste gekregen. Zonder Fyto-mix wilde ze dit niet eten, en ook met ging het moeizaam.
Ik ben vandaag ook gestopt met de homeopatische middelen om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen. De leverancier van Carnibest in Haarlem heeft een Bach-bloesem mengseltje gemaakt, dat hopelijk werkt tegen haar karakterverandering.
Vanmorgen belde de dierenarts dat de Leishmania-titer negatief is, gelukkig dat dus niet . . .

Alvast bedankt voor jullie reacties. Doet me goed dat er mensen meedenken/meeleven.

Groetjes, Miranda
Door Balingshoek
#33823
De homeopatische middelen die Femke kreeg:
Bloem van zwavel: 2x 1/2 theelepel poeder
Ribus Nigrum druppels: 2x 15 druppels
Sulfur: 2 korrels per dag, sinds 12 dec. 1 p.dag
Ledum: 1 korrel per dag
Agaricus 1 korrel per dag
Lachesis: sinds 12 dec. 1 korrel per dag

Groetjes, Miranda
http://www.balingshoek.com/images/femke.jpg
(de kaal geschoren plekken zijn van de biopten die genomen zijn) Hoe moet ik een foto toevoegen ???
Laatst gewijzigd door Balingshoek op zo 28 dec 2003, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#33836
Balingshoek schreef: De homeopatische middelen die Femke kreeg:
Bloem van zwavel: 2x 1/2 theelepel poeder
Ribuys Nigrum druppels: 2x 15 druppels
Sulfur: 2 korrels per dag, sinds 12 dec. 1 p.dag
Ledum: 1 korrel per dag
Agaricus 1 korrel per dag
Lachesis: sinds 12 dec. 1 korrel per dag

Groetjes, Miranda
Hoi Miranda, helaas vinden niet alle honden de Eend en Rijst lekker (mijn hond vond het geweldig!). Maar, even doorzetten. Komt vanzelf goed. Ik vraag me trouwens af hoor, of dit een allergie voor eiwit is. Maar goed, om 6-8 weken eend en rijst te proberen is niet verkeerd.

Geef je deze hom. medicijnen nog? Ik vind het trouwens ontzettend goed van je dat je jouw hond (met de pups) geen regulieren medicijnen hebt gegeven!

Ik denk dat we wederom even op Paul moeten wachten. Ik denk namelijk dat iets als borage olie heel goed kan zijn.

En dan zou ik (als ik jou was) eerst het voer aankijken (eventueel aangevuld met supplementen). En als dat niet helpt, dan zou het misschien een goed idee zijn om naar een holistisch dierenarts te gaan of een dierenarts die klassiek homeopaat is.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#33873
Ach, wat ziet ze er zielig uit met haar roze velletje... :'(. Echt sneu zeg....

Een foto kun je trouwens in je profiel toevoegen, bij je handtekening. Volgens mij staat er ergens in over ons forum of vragen nog wel hoe en anders helpt Leo je wel even (Stuur hem gerust een PB'tje).

Maar goed, even terug naar jouw hondje. Ik hoop dat Tannetje (HITAM) hier ook nog naar kijkt. Zij is Holistisch Dierenarts.

Groetjes, Lizzy
Door Jolly
#34096
jeetje wat een plekken :o, klinkt misschien gek en mischien lees ik erover heen, maar kan ze een allergie hebben voor vlooien ?
Onze oude buurhond had dat ook en die plekken bij je Femke, lijken er wel op. :-\

Gardameer ken ik niet, maar mischien zit daar iets in van bloedzuigers, of misschien teken opgelopen.
Ik denk maar wat dingen hoor, want gut het arme deerntje. Je wil der helpen, maar weet niet wat het kan zijn.
su6 :-*
Door Femke
#34134
Tsja ik bestond al........ik ben dan wel geen hond, ik heb ook geen jeuk maar mij kat heet wel Frodo, Frodo Baggings wel te verstaan, komt je misschien bekend voor?? ;) Toevallig zeg!!

Hoi Miranda welkom hier, je vindt vast wel een oplossing hier voor de huid van je meissie, er zijn zoveel mensen hier die onwijs veel weten!!

(PS: Frodo heette al Frodo voordat de hype losbarstte rond LOTR, was al sinds de HAVO Tolkien-fan...)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door