Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door aalsmeer
#3324966
Zouden jullie het geven indien nodig? of elke dag?
Wat is het beste?
ik geef 1/3 elke dag.... maar moet het dagelijks geven zijn gehele leven...

Maar ik ben bang dat hij weer een trug val krijgt en of aan deze dosis went.... en dat ik moet gaan verhogen....
En dat het dan heel snel kan gaan..
Vandaar dat ik indien nodig wil geven..
En dan zijn nieren????
Vind het gewoon eigenlijk een beetje ''eng''
Door Too
#3324971
Is dit voor Jack vanwege spondylose en hernia?

Was een brace geen optie voor zijn nek?
1/3 tablet... is dat de normale dosering, hoe zwaar is Jack, hij is toch ook al wat ouder of vergis ik me nu ?


Weet je ik ben net zo huiverig voor langdurige pijnstilling als jij maar als ik nu zie hoe het gedrag van mijn kat verandert onder invloed van nsaid... dan ik gun haar een feestelijk leven en als dat met middelen is dan is dat maar zo. Dan gaan we de bloedwaarden met enige regelmaat controleren en zien we wel hoe het zich ontwikkelt
Betekent niet dat ik niks onderzoek en evt probeer maar kwaliteit van leven gaat wat mij betreft boven alles
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3324972
Ik lees dat het een NSAID is.

Om daar iets zinnigs over te zeggen is context nodig. Waarvoor is het voorgeschreven? Hoe is de dosering (in verhouding tot het formaat van je hond)? Hoe oud is je hond en heeft ie andere klachten?

Uiteindelijk is een NSAID rotzooi. Maar de afweging is altijd of de kwaal die rotzooi waard is. Pijn is vreselijk en persoonlijk ga ik altijd voor pijnvrij, ongeacht leeftijd. Maar afhankelijk van de diagnose kun je misschien nog ondersteunen met supplementen zoals visolie, golden paste, dat soort dingen. En mogelijk kan je dan minder pijnstiller geven.
Door aalsmeer
#3324987
Kaela schreef:Ik lees dat het een NSAID is.

Om daar iets zinnigs over te zeggen is context nodig. Waarvoor is het voorgeschreven? Hoe is de dosering (in verhouding tot het formaat van je hond)? Hoe oud is je hond en heeft ie andere klachten?

Uiteindelijk is een NSAID rotzooi. Maar de afweging is altijd of de kwaal die rotzooi waard is. Pijn is vreselijk en persoonlijk ga ik altijd voor pijnvrij, ongeacht leeftijd. Maar afhankelijk van de diagnose kun je misschien nog ondersteunen met supplementen zoals visolie, golden paste, dat soort dingen. En mogelijk kan je dan minder pijnstiller geven.

Oke het is idd voor jack... eerste instantie dachten ze aan een nekhernia....
Maar achteraf doordat hij op de pre ped gezet was en zich beter gedroeg buiten de bijwerkingen... wilde ik een foto maken...
Dat bleek niet te hoeven omdat uit ervaring de rug van een jack russel op een leeftijd van 15 idd versleten is en het artrose endergelijk is...
Hij heeft zowieso last van spondylose... dus dat was waarschijnlijk de oorzaak...
Ik wilde van de pre ped af.... en heb toen die cimalgex gekregen ( dagelijks 1/3 tablet) hij weegt 6.5 /7 kg.
Ik mocht het geven indien nodig... uit eindelijk na twee weken niet gegeven te hebben had hij weer in mindere maten wat last.... en moest dus dagelijks gaan geven..
Echter mijn gevoel zegt dat het ook kan indien nodig..
Maar het schijnt voor de bloedsuiker beter te zijn dagelijks.. En als hij steeds een aanval zou krijgen word hij steeds slechter.... maar ik heb echt geen ervaring hiermee.
Weet wel wat hij exceem krijgt tussen zijn neten en op zijn neus.. dat zag ik vanmorgen....
verder weinig sympomen eerlijk gezegt..
Maar ben bang dat hij steeds meer moet en dat het snel aflopen de zaak is...
Is het echt zo schadelijk als hij een trug val krijgt en ik een pijnstiller geef???
ik geef al wel de visolie van doils al jaren....
hij moet idd geen pijn hebben....
Maar dagelijks die pijnstilling???
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3324992
Je hond is 15, dan is pijnvrij het aller aller belangrijkste. Even heel lullig gezegd: op deze leeftijd is het altijd een aflopende zaak. En dan kun je de tijd die er is maar beter zo fijn en comfortabel mogelijk maken.

Daarbij geloof ik niet in geven wanneer nodig. Honden zijn meesters in pijn en ongemak verbergen. De signalen die ze afgeven zijn soms zo subtiel.
En als je een dagelijkse dosering geeft die hem stabiel houdt, is dat beter dan wachten op een terugval. Dan is de kans groot dat je in een keer meer moet gaan geven en dan moeten zijn nieren dat ineens verwerken. Een onderhoudsdosering wennen de nieren ook aan.

Dus mijn 2 centen: dagelijks de door de dierenarts voorgeschreven dosering geven en genieten van elke mooie dag die jullie nog hebben :-*
Door aalsmeer
#3324993
Kaela schreef:Je hond is 15, dan is pijnvrij het aller aller belangrijkste. Even heel lullig gezegd: op deze leeftijd is het altijd een aflopende zaak. En dan kun je de tijd die er is maar beter zo fijn en comfortabel mogelijk maken.

Daarbij geloof ik niet in geven wanneer nodig. Honden zijn meesters in pijn en ongemak verbergen. De signalen die ze afgeven zijn soms zo subtiel.
En als je een dagelijkse dosering geeft die hem stabiel houdt, is dat beter dan wachten op een terugval. Dan is de kans groot dat je in een keer meer moet gaan geven en dan moeten zijn nieren dat ineens verwerken. Een onderhoudsdosering wennen de nieren ook aan.

Dus mijn 2 centen: dagelijks de door de dierenarts voorgeschreven dosering geven en genieten van elke mooie dag die jullie nog hebben :-*

Helemaal mee eens.... dat ie pijnvrij moet zijn ;) ..
Maar buiten dit om is hij zo fief zeg maar... en jah weet dat het aflopend is .....
Maar dacht misschien zijn er middelen die minder de nieren aantasten en of idd geven zodien nodig...
Ik weet ook niet hoelang ze op deze middelen kunnen leven... is dat echt maanden? jaren???
Dat zijn idd vragen die eigenlijk niemand weet :'( .
Maar als ik me gevoel zou volgen is die anders dan elke dag pijnstilling...
ben eigenlijk bang dat ik zo zijn leven verkoort zeg maar..
Is totaal een verkeerd beeld..
Ben het met je eens...
Pijnvrij staat nummer 1..
Ik ga hem gewoon elke dag geven..
En hou hem in de gaten..
Mis idd om de zoveel tijd nieren checken...
Dank je voor je uitleg...
Steld me toch wat gerust..... ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3324998
Het is alleen maar hartstikke goed dat je er goed over nadenkt en het beste wilt :-*

Onze hond heeft 3 jaar een flinke dosering NSAID's gehad. En op 7jarige leeftijd werd het middel erger dan de kwaal en hebben we afscheid van hem genomen. Hoe erg ik dat ook vind, zonder de pijnstilling had hij het na de diagnose waarschijnlijk niet langer dan een paar maanden volgehouden. Hij had een zakkende lendenwervel met daarbij horende zenuwpijn.
Onze hond was daarbij verder ook niet te onderzoeken, hij liet bloedafnames niet toe. Maar in hoeverre je daar op 15-jarige leeftijd nog aan moet willen beginnen. Want uiteindelijk heb je niet echt een keus. Met pijnstilling en bijwerkingen, of zonder pijnstillers met pijn.

Je zult ook nooit weten of je zijn levensduur verkort, want je weet ook niet hoe het verder zal gaan zonder pijnstilling. Laat dat los, niemand kan in de toekomst kijken en meer dan je best kun je niet doen.
Door aalsmeer
#3325018
Kaela schreef:Het is alleen maar hartstikke goed dat je er goed over nadenkt en het beste wilt :-*

Onze hond heeft 3 jaar een flinke dosering NSAID's gehad. En op 7jarige leeftijd werd het middel erger dan de kwaal en hebben we afscheid van hem genomen. Hoe erg ik dat ook vind, zonder de pijnstilling had hij het na de diagnose waarschijnlijk niet langer dan een paar maanden volgehouden. Hij had een zakkende lendenwervel met daarbij horende zenuwpijn.
Onze hond was daarbij verder ook niet te onderzoeken, hij liet bloedafnames niet toe. Maar in hoeverre je daar op 15-jarige leeftijd nog aan moet willen beginnen. Want uiteindelijk heb je niet echt een keus. Met pijnstilling en bijwerkingen, of zonder pijnstillers met pijn.

Je zult ook nooit weten of je zijn levensduur verkort, want je weet ook niet hoe het verder zal gaan zonder pijnstilling. Laat dat los, niemand kan in de toekomst kijken en meer dan je best kun je niet doen.


Jah heb je ook wel gelijk in... maar er vliegen zoveel vragen door me hoofd...
Doe ik idd wel het juiste...
Heeft hij idd nog wel pijn buiten de pijnstillers om.
Is het niet gewoon een malig geweest door een wervel die verkeerd zat...
Dan heeft de pijn stilling totaal geen waarde als het een eenmalige actie was....
En zo blijft het idd spoken....
weet dat 15 al een leeftijd is....
Maar toch.....
En dan komt er weer de vraag..
Anders stop ik en kijk ik wat er gebeurt..
Gaat het goed dan hebben we geluk..
Gaat ie verkeerd dan idd dagelijks pillen.....
Maar dan weet je zeker dat het een een malig iets was en dat het echt niet ok zit..
Maar 7 is wel jong ....
Vreeslijk...

nogmaals dank je voor de info... ;)
Door Anne in Zweden
#3325052
Mijn beide oudjes (twee reuen van 14 en bijna 14) krijgen al maanden iedere ochtend Cimalgex (80 mg en 60 mg; ze wegen beide rond de 30 kilo). Voorgeschreven door de reguliere da, maar zelfs de homeopatische da zei, toen ze hoorde dat ze Cimalgex kregen, dat dat vergeleken met andere nsaids weinig bijwerkingen had en dat ook zij vond dat ze het nodig hadden, omdat ze anders pijn (door artrose) leden. En wat Kaela al schrijft: zeker een oudere hond hoort pijnvrij nog zo veel mogelijk van het leven te kunnen genieten; je gaat toch geen wonderen meer verrichten op die leeftijd door ze geen pijnstiller te geven. Onze Max en Scotch krijgen er golden paste (kurkumapasta) en CBD-olie bij, en als ik zie hoe ze over de akkers vliegen hier in Zweden, vind ik het meer dan prima zo. Liever een paar maanden korter van ze genieten dan iedere dag m'n knuffies pijn te zien lijden.

Ik zou er in jouw geval dus ook voor kiezen dagelijks Cimalgex te geven.
Door aalsmeer
#3325061
Anne in Zweden schreef:Mijn beide oudjes (twee reuen van 14 en bijna 14) krijgen al maanden iedere ochtend Cimalgex (80 mg en 60 mg; ze wegen beide rond de 30 kilo). Voorgeschreven door de reguliere da, maar zelfs de homeopatische da zei, toen ze hoorde dat ze Cimalgex kregen, dat dat vergeleken met andere nsaids weinig bijwerkingen had en dat ook zij vond dat ze het nodig hadden, omdat ze anders pijn (door artrose) leden. En wat Kaela al schrijft: zeker een oudere hond hoort pijnvrij nog zo veel mogelijk van het leven te kunnen genieten; je gaat toch geen wonderen meer verrichten op die leeftijd door ze geen pijnstiller te geven. Onze Max en Scotch krijgen er golden paste (kurkumapasta) en CBD-olie bij, en als ik zie hoe ze over de akkers vliegen hier in Zweden, vind ik het meer dan prima zo. Liever een paar maanden korter van ze genieten dan iedere dag m'n knuffies pijn te zien lijden.

Ik zou er in jouw geval dus ook voor kiezen dagelijks Cimalgex te geven.

Dank jullie wel voor jullie info...
Ik blijf hem elke dag gewoon door geven en kijken waar het schip strand....
Idd hij heeft weinig klachten tot nu toe....
Over de pil ben ik ook wel zeer tevreden opzich..
Maar ligt aan mezelf..
Ben niet van de pillen en probeer het zo lang mogelijk te rekken...
Maar in dit geval ga ik dat zeker niet doen.. hij moet zeker geen pijn hebben....
Al was ik blijer met het geven indien nodig :D .

Maar nu drie weken elke dag.. En dat gaat gewoon zo verder..... ;)
Hij doet het super en ben ook super trots op hem....
nogmaals dank jullie wel ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door