Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3324508
Hoi hoi,

Ben gister bij de dierenarts geweest omdat ik me zorgen maakte over mijn hond van 11 die nu het zoveel kouder is echt enorm stijf loopt.
In draf of galop valt het mee maar echte loopstap is erg stijf en waggeld hij.. maar eerlijk gezegt zien we dit niet vaak want hij loopt meestal in een drafje
Volgens de DA komt het vanuit zijn rug,, is het vrij normaal nu met dit koude weer en die oudjes en daarom heeft hij prednison voorgeschreven?

Hij heeft verder geen pijn of dergelijk behalve dat het natuurlijk wel heel vervelend is om last van je botten te hebben.
Zn rug staat nu dus ook wat bollig waardoor hij een beetje op zn tenen loopt wat als gevolg heeft dat hij wat wankel op zn onderbenen staat.

Ik vind het vrij heftig om dan gelijk prednison te geven maar wil graag jullie mening en wat jullie zouden doen ?
ik heb 30 tabletten phen -pred 50mg + 1,5 mg gekregen en zou dan de eerste dag 2 per dag en de rest 1 per dag moeten geven.


Ik zelf denk dat met beter voer,/ en toevoegingen die ik nu nog niet geef en fysiotherapie/hydro therapie etc het al een heel stuk zal verbeteren.
What to do ? ik kan ook niet veel vinden over prednison wat het precies doet en waarom het zo slecht is .. maar neem aan voor de organen ?

Ik zie alleen maar dat het bij heel slechte gevallen die door heen benen zakken of dieren met kanker word gebruikt.. en zover is het hier gelukkig nog lang niet !
#3324512
Phen-pred is niet puur prednison. Ik kan niet goed uitleggen hoe of wat, maar heel onlogisch is het niet om het voor te schrijven.

Wat ik wel onlogisch vind is dat er niet meer onderzocht is. Onze hond kreeg ook phen-pred ivm rugpijn. Die rugpijn kwam voort vanuit de laatste lendewervel, die was aan het verzakken. Vastgesteld via rontgenfoto's. Daarnaast kreeg hij ook een NSAID als pijnstiller. De phen-pred werd daarbij gegeven om de zwelling in het ruggemergkanaal te verminderen. Waardoor er minder pijn was en de NSAID daar voldoende voor was.

Ik vind het echter wel gek dat je dierenarts eerst voor de phenpred kiest en niet eerst voor een pijnstiller. Want een pijnstiller helpt "altijd" en phen-pred moet bij de klacht passen. Hoe zwaar is je hond? Want de dosering die je noemt is voor kleine hondjes en als ik je tekst lees krijg ik het gevoel dat je hond niet al te klein is.

(Een pijnstiller helpt natuurlijk ook niet altijd, maar in de regel geeft het wel verbetering en eerste doel zou toch moeten zijn om je oudje weer pijnvrij te krijgen).

Tenzij je dierenarts meer uitleg heeft gegeven dan uit je post blijkt, zou ik een beter onderzoek en betere diagnose willen voor je phen-pred geeft. In de meeste gevallen zijn foto's wel handig om het klinische beeld en lichamelijk onderzoek aan te vullen. En ik zou de vraag stellen waarom niet voor een pijnstiller gekozen wordt, als je hond stijf is en met een bolle rug staat, zou ik er rustig van uit durven gaan dat ie pijn heeft.
#3324531
Kaela schreef:Phen-pred is niet puur prednison. Ik kan niet goed uitleggen hoe of wat, maar heel onlogisch is het niet om het voor te schrijven.

Wat ik wel onlogisch vind is dat er niet meer onderzocht is. Onze hond kreeg ook phen-pred ivm rugpijn. Die rugpijn kwam voort vanuit de laatste lendewervel, die was aan het verzakken. Vastgesteld via rontgenfoto's. Daarnaast kreeg hij ook een NSAID als pijnstiller. De phen-pred werd daarbij gegeven om de zwelling in het ruggemergkanaal te verminderen. Waardoor er minder pijn was en de NSAID daar voldoende voor was.

Ik vind het echter wel gek dat je dierenarts eerst voor de phenpred kiest en niet eerst voor een pijnstiller. Want een pijnstiller helpt "altijd" en phen-pred moet bij de klacht passen. Hoe zwaar is je hond? Want de dosering die je noemt is voor kleine hondjes en als ik je tekst lees krijg ik het gevoel dat je hond niet al te klein is.

(Een pijnstiller helpt natuurlijk ook niet altijd, maar in de regel geeft het wel verbetering en eerste doel zou toch moeten zijn om je oudje weer pijnvrij te krijgen).

Tenzij je dierenarts meer uitleg heeft gegeven dan uit je post blijkt, zou ik een beter onderzoek en betere diagnose willen voor je phen-pred geeft. In de meeste gevallen zijn foto's wel handig om het klinische beeld en lichamelijk onderzoek aan te vullen. En ik zou de vraag stellen waarom niet voor een pijnstiller gekozen wordt, als je hond stijf is en met een bolle rug staat, zou ik er rustig van uit durven gaan dat ie pijn heeft.
#3324537
Nou waren wij er natuurlijk niet bij, bij het bezoek aan je dierenarts.... Maar op basis hiervan prednison voorschrijven? Dat lijkt mij nou ook niet een eerste keuze middel. Waarom niet eerst pijnstillers, NSAID? Waarom geen nader onderzoek?

Ik zou met deze klachten naar een goede osteopaat gaat.
#3324569
Kaela schreef:Phen-pred is niet puur prednison. Ik kan niet goed uitleggen hoe of wat, maar heel onlogisch is het niet om het voor te schrijven.

Wat ik wel onlogisch vind is dat er niet meer onderzocht is. Onze hond kreeg ook phen-pred ivm rugpijn. Die rugpijn kwam voort vanuit de laatste lendewervel, die was aan het verzakken. Vastgesteld via rontgenfoto's. Daarnaast kreeg hij ook een NSAID als pijnstiller. De phen-pred werd daarbij gegeven om de zwelling in het ruggemergkanaal te verminderen. Waardoor er minder pijn was en de NSAID daar voldoende voor was.

Ik vind het echter wel gek dat je dierenarts eerst voor de phenpred kiest en niet eerst voor een pijnstiller. Want een pijnstiller helpt "altijd" en phen-pred moet bij de klacht passen. Hoe zwaar is je hond? Want de dosering die je noemt is voor kleine hondjes en als ik je tekst lees krijg ik het gevoel dat je hond niet al te klein is.

(Een pijnstiller helpt natuurlijk ook niet altijd, maar in de regel geeft het wel verbetering en eerste doel zou toch moeten zijn om je oudje weer pijnvrij te krijgen).

Tenzij je dierenarts meer uitleg heeft gegeven dan uit je post blijkt, zou ik een beter onderzoek en betere diagnose willen voor je phen-pred geeft. In de meeste gevallen zijn foto's wel handig om het klinische beeld en lichamelijk onderzoek aan te vullen. En ik zou de vraag stellen waarom niet voor een pijnstiller gekozen wordt, als je hond stijf is en met een bolle rug staat, zou ik er rustig van uit durven gaan dat ie pijn heeft.

Sorry het ging niet helemaal goed,, ik heb slechte internet verbinding en heel vaak als ik iets wil posten vliegt de wifi er uit pff ...

Klopt,, mn vriend is er heen gegaan in het spreek uur voor meerdere dingen zoals zn ogen, zn keel en voornamelijk zijn rug/ poten omdat hij dus sinds het zo heeft gesneeuwd ( en wij wel iets te lang buiten hebben gewandeld en meneer 10 keer rolt op een wandeling) merkte ik dat zn rug wat bol stond en zn onderpoten wankelden.. ook vind ik hem wat te dik maar de DA zegt van niet ! hij woog altijd rond de 21 en nu 22.6 dus ik vind dat wel degelijk te zwaar...

Maar goed dat alles is dus gebeurt in zo'n 15 a 20 minuten en er is inderdaad geen verder onderzoek gedaan,, hij heeft gevoeld en gekeken en op basis daarvan dit voorgeschreven.
Moet ik dan nu deze vragen voorleggen, van waarom er geen pijnstiller bij zit en waarom er niet eerst meer onderzoek is gedaan ? Want voel me eerlijk gezegt wel een zeikerd daaro... natuurlijk maakt dat niets uit als het om de gezondheid van mn hond gaat hoor .. dan ben ik graag een zeikerd haha .. maar goed om nu nog die fotos en dergelijke te maken voor het kerst is weet niet of dat wel kan ? En je kunt er alleen op spreek uur komen want voor een afspraak zitten ze zo vol dat dat niet binnen 2 weken kan ... maken ze die fotos wel in het spreek uur ?

veel vragen i know
#3324570
Spikkelneus schreef:Ik zou naar een osteopaat of fysiotherapeut gaan en kijken of het zonder medicatie kan. Supplementen als CortaRX zijn wel een goed idee. En inderdaad een jasje als het vriest, dat kan helpen.

Een verwijzing voor de fysiotherapeut ( elma bakker ,, iemand ervaring ? ) heb ik al gevraagd.. als het goed is gaat de DA die invullen !
Ik zal eens kijken naar CortaRX thanks
#3324572
Lizzy schreef:Nou waren wij er natuurlijk niet bij, bij het bezoek aan je dierenarts.... Maar op basis hiervan prednison voorschrijven? Dat lijkt mij nou ook niet een eerste keuze middel. Waarom niet eerst pijnstillers, NSAID? Waarom geen nader onderzoek?

Ik zou met deze klachten naar een goede osteopaat gaat.

Kan je mij een goede osteopaat aanraden ? ik wil er natuurlijk ook niet te lang mee wachten en nu met de feestdagen is de kans groot dat het pas in het nieuwe jaar kan denk ik ?
hebben jullie enig idee of een osteopaat op rekening kan ? dat hebben we wel bij de DA namelijk
#3324573
p.s heb ook een jas aangeschaft paar weken geleden maar heb het idee dat hij er juist wat minder soepel van loopt .. heb hem wel aangedaan steeds hoor maar was voor nood snel een goedkoop ding dus zoek nog wel iets dat wat beter is ... heb er bij mn moeder een van hurtta voor haar grote hond maar nu met de feestdagen heb ik daar even geen budget voor helaas
#3324577
kluifje schreef:p.s heb ook een jas aangeschaft paar weken geleden maar heb het idee dat hij er juist wat minder soepel van loopt .. heb hem wel aangedaan steeds hoor maar was voor nood snel een goedkoop ding dus zoek nog wel iets dat wat beter is ... heb er bij mn moeder een van hurtta voor haar grote hond maar nu met de feestdagen heb ik daar even geen budget voor helaas
Sommige jassen zijn heel krap bij de schouders en geven daardoor een bewegingsbeperking. Of ze geven schuurplekken. Als je budget het toelaat zou ik dan inderdaad een goede jas kopen. En wat ´goed´ dan is, dat hangt een beetje van je hond af.
Wij hebben een hele fijne osteopaat, dit is wel in ZO Brabant, ik weet niet waar jij woont?
#3324578
Als je via de zoekfunctie van het forum zoekt op 'Elma Bakker', kun je ervaringen lezen :)
Om naar een fysiotherapeut of ostepaat te gaan, heb je geen doorverwijzing van je dierenarts nodig.

Ik weet niet in welke omgeving je een osteopaat zoekt, maar als je in deze lijst een osteopaat bij jou in de buurt vindt, kun je daarna weer via de zoekfunctie kijken of er hier op het forum goede ervaringen mee zijn:
https://www.icreo.com/nederlands/behand ... nederland/

Misschien beperkt de jas die je nu hebt hem in zijn bewegingsvrijheid?
#3324582
kluifje schreef:Kan je mij een goede osteopaat aanraden ? ik wil er natuurlijk ook niet te lang mee wachten en nu met de feestdagen is de kans groot dat het pas in het nieuwe jaar kan denk ik ?
hebben jullie enig idee of een osteopaat op rekening kan ? dat hebben we wel bij de DA namelijk
Fenella Doesburg kan ik aanbevelen.
#3324593
Pten-prednison is een combinatie preparaat van prednison en fenylbutazon. Fenylbutazon is een pijnstiller, uit de groep van de NSAID’s. Dus de hond krijgt wel pijnstilling met deze pillen.

Hier heb je de bijsluiter:

https://www.astfarma.nl/wp-content/uplo ... iterNL.pdf

Onze eerste husky heeft ook zo’n combinatie preparaat gehad toentertijd, hij zakte echt door zijn achterhand. Bij hem was het slijtage vd rug, en ja, hij is ook behandeld op grond van symptomen en lichamelijk onderzoek van de dierenarts. Die vond een foto niet zoveel toevoegen en wij waren het daarmee ook eens. Het was zo duidelijk. We hebben toen een proefbehandeling afgesproken en dat hielp hem enorm. Ik kan er niet over oordelen hoe het bij jouw hond is, I, heb je hond niet gezien en ben geen DA ;)
Prednison kan bijwerkingen hebben maar dat is meestal bij langduriger gebruik in hoge dosering. Misschien zou je het ook een paar dagen kunnen proberen wat het doet?

Tja, ik ben bevoordeelde de andere kant op, zowel bij mijn eerste husky voor zijn rug en bij mijn huidige hond voor zijn darmen heeft prednison goed werk gedaan, vooral om ze even over een hobbel heen te helpen.

Qua jas; ik weet niet wat voor hond je hebt, maar Manmat maakt ook fijne jassen voor sledehonden, en niet zo heel duur. En verder een droge, warme en tochtvrije ligplaats ;) maar daar heb je vast al aan gedacht...
#3324614
kluifje schreef:Sorry het ging niet helemaal goed,, ik heb slechte internet verbinding en heel vaak als ik iets wil posten vliegt de wifi er uit pff ...

Klopt,, mn vriend is er heen gegaan in het spreek uur voor meerdere dingen zoals zn ogen, zn keel en voornamelijk zijn rug/ poten omdat hij dus sinds het zo heeft gesneeuwd ( en wij wel iets te lang buiten hebben gewandeld en meneer 10 keer rolt op een wandeling) merkte ik dat zn rug wat bol stond en zn onderpoten wankelden.. ook vind ik hem wat te dik maar de DA zegt van niet ! hij woog altijd rond de 21 en nu 22.6 dus ik vind dat wel degelijk te zwaar...

Maar goed dat alles is dus gebeurt in zo'n 15 a 20 minuten en er is inderdaad geen verder onderzoek gedaan,, hij heeft gevoeld en gekeken en op basis daarvan dit voorgeschreven.
Moet ik dan nu deze vragen voorleggen, van waarom er geen pijnstiller bij zit en waarom er niet eerst meer onderzoek is gedaan ? Want voel me eerlijk gezegt wel een zeikerd daaro... natuurlijk maakt dat niets uit als het om de gezondheid van mn hond gaat hoor .. dan ben ik graag een zeikerd haha .. maar goed om nu nog die fotos en dergelijke te maken voor het kerst is weet niet of dat wel kan ? En je kunt er alleen op spreek uur komen want voor een afspraak zitten ze zo vol dat dat niet binnen 2 weken kan ... maken ze die fotos wel in het spreek uur ?

veel vragen i know
Voor mij staat of valt een behandeling bij de manier van diagnose stellen en de uitleg die er bij gegeven wordt. En het feit dat jij met veel vragen zit, geeft wel aan dat daar ergens de schoen in ieder geval wringt. Wat niet wil zeggen dat de behandeling per see verkeerd is (of dat er een foto gemaakt moet worden), maar jou vragen zullen wel beantwoord moeten worden.

Ik vind dat hier ten alle tijden ruimte voor moet zijn bij een dierenarts. Dan ben je geen zeikerd, het is jou hond en jij bent degene die overtuigd moet zijn van het feit dat de gekozen weg de juiste is om jou allerliefste maatje weer in orde te krijgen!
Persoonlijk vind ik het niet van belang of dit in een afspraak of spreekuur of hoe dan ook gebeurd. Jij gaat naar je dierenarts voor de juiste zorg voor je dier. Ik ben gewend alleen op afspraak te gaan en ik ben ook gewend dat er áltijd alle tijd genomen wordt voor onderzoek en uitleg. En als ik later nog vragen heb, dan bel of mail ik en krijg ik nog verdere uitleg.

Ik zou zelf ook willen weten wat er precies is, voor ik naar een fysiotherapeut of osteopaat zou gaan. Ik ben van mening dat er eerst een gedegen diagnose moet zijn, voor je een behandeling in kan zetten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door