Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3321184
Joyce1985 schreef:Ik kreeg van het weekend de uitslag van Harry zijn ontlasting onderzoek.
Er zijn geen wormen aangetroffen. Dus zowel de Franse Hartworm als de haakworm zijn verdwenen!!

:groupwave2:
Mooi zo, gefeliciteerd :-* !!

Blijf je nu regelmatig controleren op hartworm?
#3321188
Joyce1985 schreef:Dankjewel! :-*

Ja, ik ben wel van plan ze allemaal om de 3 a 4 maanden te laten controleren. Gewoon voor de zekerheid.
Laat jij jou honden ook nog regelmatig checken?
Ik controleer mijn honden zelf. Ik heb een mooie microscoop gekocht en ben op cursus geweest bij TomsBorders. Ook heb ik "les" gehad van mijn dierenarts en heb ik uitgebreid gesproken met Rolf Nijsse (UU) over hoe dit zorgvuldig zelf uit te voeren en ik heb genoeg vertrouwen inmiddels dat ik de test goed uit voer. Gelukkig sinds die tijd geen besmettingen meer gehad!

Ik heb overigens zelf ooit een filmpje gemaakt van de hartwormbesmetting van Linga, waarbij ik dus (na 2 keer 4 weken, dus 8 weken in totaal, Milbemax) na de behandeling alsnog hartworm aantrof en niet te zuinig ook:

#3322371
Dat heb je goed op film gekregen! Wat een viespeukies zijn het he!
En dat na 8 weken Milbemax. Bizar!!

Wel heel fijn dat jij het zelf kunt onderzoeken, dat zou ik ook wel willen ;) .

Ik heb weer je hulp nodig Lizzy :-[
Ik kreeg vandaag de uitslag van Zuko;
Zweepwormen +
Coccidieen + +

Advies; binnen een week behandelen met Procox.

Ik schrok me dood en was al bijna naar de DA gereden voor de Procox. Toen ik weer op aarde terug kwam, en even rustig hier op BP heb gelezen ;D .
Ik heb begrepen dat ik niet direct met Procox hoef te behandelen. Er zijn meerdere opties. Afwachten en binnenkort nog is laten testen of behandelen met andere middelen.
Wat zou jou voorkeur zijn in dit geval? :-[
#3322421
Ik heb deze uitslag ook een paar keer gehad met Linga (dat is echt een keutelvreter) en een van de door mij gefokte hond heeft dit ook eens gehad. Ik zou niks doen. Dikke kans dat dit een passage is. Ik zou probiotica geven en dan over een maand of 2 weer opnieuw testen.
#3322429
Lizzy schreef:Ik heb deze uitslag ook een paar keer gehad met Linga (dat is echt een keutelvreter) en een van de door mij gefokte hond heeft dit ook eens gehad. Ik zou niks doen. Dikke kans dat dit een passage is. Ik zou probiotica geven en dan over een maand of 2 weer opnieuw testen.
Dankje Lizzy! :-*

Toevallig zag ik net dat ik Solgar Advanced 40+ Acidophilus in huis heb. Is dit goed?
En zo ja, hoeveel en hoe vaak kan ik dat geven? :-[
Zuko weegt 4 kilo.
#3322438
Joyce1985 schreef:Dankje Lizzy! :-*

Toevallig zag ik net dat ik Solgar Advanced 40+ Acidophilus in huis heb. Is dit goed?
En zo ja, hoeveel en hoe vaak kan ik dat geven? :-[
Zuko weegt 4 kilo.
Ja, die zijn prima. Er ontbreekt helaas wel 1 bacterie stam die het bij honden erg goed schijnt te doen, de Enterococcus faecium. Die zit in probiotica's die speciaal voor honden zijn gemaakt. Toch heb ik al jaren ook goede resultaten bereikt met de Solgar'ren dus ik zou deze gewoon geven. En dan beginnen met 1/2 capsule per dag. Opbouwen naar 1 per dag. En dit zou ik echt wel een paar weken geven (3 weken ongeveer).
#3323859
Tja, je blijft bezig... :-[
Spoiler heeft, echt alléén tijdens het lopen naast de fiets, een kort, droog hoestje. Niet veel, mss 2 á 3 x tijdens de rit (ca. 5 km). Verder helemaal niets aan de hand. Al een paar keer gedacht: vreemd, alleen tijdens het rennen. Verder hoor ik haar nooit hoesten. Ze eet graag en vaak gras.
Aan de andere kant: De honden zijn, met dank aan puppy ::) , de laatste tijd best vaak ontwormd. Eerst al 2x kuur Milbemax i.v.m. de spoelwormen bij pup, vandaag is laatste dag van 2e kuur Panacur i.v.m. Giardia.
Zóu het hoestje van evt. longworm zijn, is Spoiler dan al niet meer dan genoeg ontwormd? Uiteraard laat ik binnenkort weer onderzoeken of het drietal nu worm/parasiet vrij is, maar wat zou er na 4 wormkuren nog werken?
#3323869
Dwarreltje schreef:Tja, je blijft bezig... :-[
Spoiler heeft, echt alléén tijdens het lopen naast de fiets, een kort, droog hoestje. Niet veel, mss 2 á 3 x tijdens de rit (ca. 5 km). Verder helemaal niets aan de hand. Al een paar keer gedacht: vreemd, alleen tijdens het rennen. Verder hoor ik haar nooit hoesten. Ze eet graag en vaak gras.
Aan de andere kant: De honden zijn, met dank aan puppy ::) , de laatste tijd best vaak ontwormd. Eerst al 2x kuur Milbemax i.v.m. de spoelwormen bij pup, vandaag is laatste dag van 2e kuur Panacur i.v.m. Giardia.
Zóu het hoestje van evt. longworm zijn, is Spoiler dan al niet meer dan genoeg ontwormd? Uiteraard laat ik binnenkort weer onderzoeken of het drietal nu worm/parasiet vrij is, maar wat zou er na 4 wormkuren nog werken?
Nou, als je tegen hartworm ontwormt moet je 4 weken lang iedere week Milbemax geven. En na die 4 weken zag mijn hond er van binnen dus nog zo uit als in dat filmpje hierboven. Vol met hartworm. Panacur helpt niet tegen hartworm. Dus op je vraag of je hond niet genoeg ontwormt is om hartworm uit te moorden kan ik eenvoudig zeggen : nee.
#3323877
Lizzy schreef:Nou, als je tegen hartworm ontwormt moet je 4 weken lang iedere week Milbemax geven. En na die 4 weken zag mijn hond er van binnen dus nog zo uit als in dat filmpje hierboven. Vol met hartworm. Panacur helpt niet tegen hartworm. Dus op je vraag of je hond niet genoeg ontwormt is om hartworm uit te moorden kan ik eenvoudig zeggen : nee.
Chips :-[ Maar wel duidelijk. Tevens hartwormcheck dus :-\ 't Houdt niet op.. :-X
#3323892
Dwarreltje schreef:Chips :-[ Maar wel duidelijk. Tevens hartwormcheck dus :-\ 't Houdt niet op.. :-X
Ik kan het helaas niet leuker maken, sorry :-\

Maar in geval van een raar hoestje zou ik eerst mijn dierenarts naar hart en longen laten luisteren maar zeker ook een hartworm mestonderzoek doen. Dit kan via je dierenarts en via het Woud. Helaas moet je wel drie keer achter elkaar mest testen om er echt zeker van te zijn dat je hond negatief is....
#3324189
Lizzy schreef:Ik kan het helaas niet leuker maken, sorry :-\

Maar in geval van een raar hoestje zou ik eerst mijn dierenarts naar hart en longen laten luisteren maar zeker ook een hartworm mestonderzoek doen. Dit kan via je dierenarts en via het Woud. Helaas moet je wel drie keer achter elkaar mest testen om er echt zeker van te zijn dat je hond negatief is....
Jij hoeft geen sorry te zeggen :biggrin2: Heb liever eerlijk antwoord dan ergens omheen te draaien...

Vandaag begonnen met sparen :-X van alle drie. Woensdagmiddag afspraak da, zowel voor de test als check longen/hart Spoiler. We gaan het zien...
#3324412
:circle:
Giardia-vrij!
Hoestje vond da niet alarmerend. Alleen sporadisch tijdens de inspanning van ca 5 km naast fiets lopen. Niet in rust/ontspanning/slaap. Wat hoogstwaarschijnlijk eerder wijst op luchtpijp, kort bij dit ras. Ook omdat ze verder geen enkel symptoom geeft; gewoon actief is, -zeer- goede eetlust heeft en energiek genoeg is.
#3349448
Ik volg ook vanuit interesse.
wat vervelend dat zuko positief is op andere wormen.
Zo blijf je bezig.

ik vind wormbesmettingen dan ook razend interessant omdat vanuit de "paardenwereld" er tegenwoordig via de dierenarts geen ontworming wordt verstrekt zonder mestonderzoek. Daardoor zijn er nu wel helaas genoeg gevallen bekend van zieke paarden vol met wormen door negatieve mestonderzoeken.

Ik vraag mij dan ook af in hoeverre het echt betrouwbaar is.

Hartworm heb ik vorig jaar 2 x laten testen, samen met de standaard wormtest, plus begin dit jaar in het voorjaar en vorige maand vanwege in mei een vakantie naar duitsland. (duur grapje al die tests ;) )
Al meer dan 3 x hartworm negatief, oftewel nog nooit positief, houden zo. Soms stuur ik ontlasting van 3 dagen achter elkaar op, soms van 1 dag. Als ik van 3 dagen opstuur dan bewaar ik de ontlasting in de koelkast.
Maar in hoeverre is die test op hartworm / longworm nou echt betrouwbaar?
#3349460
Janie2 schreef:Ik volg ook vanuit interesse.
wat vervelend dat zuko positief is op andere wormen.
Zo blijf je bezig.

ik vind wormbesmettingen dan ook razend interessant omdat vanuit de "paardenwereld" er tegenwoordig via de dierenarts geen ontworming wordt verstrekt zonder mestonderzoek. Daardoor zijn er nu wel helaas genoeg gevallen bekend van zieke paarden vol met wormen door negatieve mestonderzoeken.

Ik vraag mij dan ook af in hoeverre het echt betrouwbaar is.

Hartworm heb ik vorig jaar 2 x laten testen, samen met de standaard wormtest, plus begin dit jaar in het voorjaar en vorige maand vanwege in mei een vakantie naar duitsland. (duur grapje al die tests ;) )
Al meer dan 3 x hartworm negatief, oftewel nog nooit positief, houden zo. Soms stuur ik ontlasting van 3 dagen achter elkaar op, soms van 1 dag. Als ik van 3 dagen opstuur dan bewaar ik de ontlasting in de koelkast.
Maar in hoeverre is die test op hartworm / longworm nou echt betrouwbaar?
Het Woud doet de hartwormtest volgende BAERMANN methode. En omdat de worm intermitterend uitscheid is de test van 1 keer ontlasting onderzoek niet betrouwbaar. Je "moet" van 3 dagen achtereen mest insturen. En dat is zeer betrouwbaar.

Dat is ook waarom ik zelf ben gaan testen. Ik heb vier honden, 3 maal per jaar testen, 3 dagen ontlasting achter elkaar, ik geloof dat ik €1000 kwijt was. En toen Linga besmet bleek met de hartworm, zag ik dat echt wel hoor :-X

Zie m'n filmpje:

 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door