Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3324307
Aaaaah arme Bandit!

Ik moest met Spot wel aan de cleanprep, dat vond hij he-le-maal niks en uiteindelijk heb ik dat met een beetje yoghurt erdoor gegeven. Het was toen heel heet en ik had ook waterijsjes gemaakt met snufje yoghurt. Want Shadow kreeg wel eten...

Knuffel voor Bandit en succes morgen!
#3324340
dinky89 schreef:Hopelijk verloopt alles vandaag voorspoedig met jou en bandit en komt er een goed werkend behandelplan uit :-*
+1!!

En ik geef altijd van te voren aan dat ik bij ze wil zijn als ze wakker worden ivm angst/stress. Daar hebben ze meestal wel begrip voor.

:-* :-*
#3324351
Bij Paul ben je echt in goede handen.
En als je wil, mag je vaak zelf ook even kijken tijdens de scopie, zodat je zelf ook kan zien wat er aan de hand is.
Heel veel succes!!!!

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
#3324373
Mens, Border, wat een zorgen heb je met je hondje! Ik heb geen tips of adviezen, wil je alleen maar even sterkte wensen, en ik hoop dat het allemaal goed is gegaan vandaag en dat er een oplossing in het verschiet ligt!
#3324394
Bedankt voor je lieve berichtjes en steun. :-*

Net terug, het moet allemaal nog even zakken.
Dr. Mandigers heeft alleen in de maag en dunne darm gekeken en overal biopten genomen.
Hij heeft het over dunne-darm-diarree.
De dierenarts had het over chronische dikke-darm-diarree.

Dr. Mandigers zei dat hij alle verslagen gelezen had en een scopie een goed iets vond in de volgorde van onderzoeken/behandelingen.

De uitslag van de biopten wordt pas in januari verwacht.

In de tussentijd moet ik het eten stomen. Ik moet nog even uitzoeken hoe dat moet.
Het idee erachter klinkt wel logisch: hij heeft diarree omdat er ergens iets ontstoken is. In rauw eten zitten meer bacteriën, dat is nu onhandig i.v.m. die ontsteking/diarree.
Door die bacteriën in het vlees te doden, kan de ontsteking overgaan en dus de diarree. Dat krijgt nu geen kans om te genezen.
Zoiets heb ik begrepen.
Dit allemaal in afwachting op de uitslag van de biopten.

Dan moet hij er ook pshllium husk en kurkuma bij geven. Dat eerste zit wel in de Puur Digest, maar ook toevoegingen en die konden beter niet om het zo zuiver mogelijk te houden.

Bandit ging heel onrustig onder narcose en kwam ook weer erg onrustig bij. Dat vond ik wel vervelend. Ze zeiden dat ze honden normaal langzaam wakker laten worden, maar collie's echt zo kort mogelijk onder narcose willen houden en hem daarom zo snel wakker lieten worden.
Ik heb daar nog ruim 2 uur gewacht tot de (deel)taxi ons naar huis bracht. En nog was hij niet helemaal wakker. Thuis meteen ondergestopt en mag hij fijn verder slapen.

Man, wat een dag! Van 13.00 tot nu weggeweest... (ik zoek een hele moeë emoticon, maar die kan ik even niet vinden. :P )
#3324399
Vervelend dat de narcose niet zo prettig verliep. Gelukkig is het nu achter de rug en zijn jullie weer lekker thuis :)

Wel lang wachten op de uitslagen...
Maar hopelijk helpt het stomen icm psyllium en kurkuma gauw. Mag/krijgt hij ook omega3?
#3324415
We zijn heel blij dat we weer thuis zijn. ;)
Dat van die narcose is Bandit vast al vergeten. ;) Nu ik nog, hihi.

Bandit krijgt geen omiga3.
Ik wil eigenlijk alleen geven wat ik voorgeschreven krijg. Ik heb er allemaal niet zo'n verstand van en straks geef ik er goedbedoeld iets bij waarvan de arts later misschien zegt dat het niet handig was. :-\

Goed nieuws: Bandit heeft zin om te eten! Hij is eindelijk een beetje wakker. :)

Is stomen eigenlijk niet hetzelfde als koken? Ik kan het kookvocht er toch bij geven. Heeft hij dan niet toch alle stofjes binnen?

Ik voel met toch nog rot/onzeker. De arts heeft alleen zijn maag en dunne-darm bekeken. Voor mijn gevoel zit het probleem in de dikke darm en die is niet bekeken. :( Ik had wel gezegd dat ik dacht dat hij van achter zou kijken i.p.v. van voren. Hij zei dat hij dat alleen doet als hij daar reden toe had.
Nu denk ik: had ik maar gevraagd of hij voor mij even 'achter' wilde kijken. :(

Met al die biopten is het nóg duurder geworden. Nou ja duur, voor mij is het erg veel geld. Of het duur is weet ik niet.
Door Lizzy
#3324431
Border Bandit schreef:We zijn heel blij dat we weer thuis zijn. ;)
Dat van die narcose is Bandit vast al vergeten. ;) Nu ik nog, hihi.

Bandit krijgt geen omiga3.
Ik wil eigenlijk alleen geven wat ik voorgeschreven krijg. Ik heb er allemaal niet zo'n verstand van en straks geef ik er goedbedoeld iets bij waarvan de arts later misschien zegt dat het niet handig was. :-\

Goed nieuws: Bandit heeft zin om te eten! Hij is eindelijk een beetje wakker. :)

Is stomen eigenlijk niet hetzelfde als koken? Ik kan het kookvocht er toch bij geven. Heeft hij dan niet toch alle stofjes binnen?

Ik voel met toch nog rot/onzeker. De arts heeft alleen zijn maag en dunne-darm bekeken. Voor mijn gevoel zit het probleem in de dikke darm en die is niet bekeken. :( Ik had wel gezegd dat ik dacht dat hij van achter zou kijken i.p.v. van voren. Hij zei dat hij dat alleen doet als hij daar reden toe had.
Nu denk ik: had ik maar gevraagd of hij voor mij even 'achter' wilde kijken. :(

Met al die biopten is het nóg duurder geworden. Nou ja duur, voor mij is het erg veel geld. Of het duur is weet ik niet.
Nee, stomen en koken zijn twee verschillende dingen. Bij stomen gaar je door gebruik te maken van stoom, de damp van gekookt water. En bij koken maak je gebruik van gekookt water. Of dit voor vlees nou zoveel uitmaakt weet ik niet. Voor groenten schijnt het wel uit te maken, stomen is gezonder. Misschien dat je gebruik kunt maken van een stoommandje. Kost niks, te koop bij de Blokker. En anders kook je het gewoon lekker joh. Dat kookvocht is ook gezond.

Voor zover ik weet doen ze altijd een gastro endoscopie en gaat de slang met camera van voren in. Maar anders bel je vandaag naar Dr. Mandigers en dan vraag je het.

Ik vind het vervelend voor je om te lezen dat het allemaal niet is gegaan zoals je had gedacht en dat je ook nog eens voor extra kosten komt te zitten.... Biopten moeten altijd nog door het lab worden onderzocht dus daar komen altijd kosten bij maar ja, als je dit nooit eerder mee hebt gemaakt kun je dat niet weten. Ze hadden je dat best mogen vertellen in de Wagenrenk :-\

Bot kun je niet stomen, dat weet je he? Je zult dus iets anders moeten verzinnen in plaats van bot. Je kunt gemalen eierschaalpoeder nemen of Lithothamnium Calcareum.
#3324443
Spot heeft een scopie van voren en van achteren gehad, om te zien hoe uitgebreid de ontsteking was. Bij hem zou er in eerste instantie in de dikke darm gekeken worden maar besloot de interniste naar wat ze zag dat ze wilde weten of maag en dunne darm ook meededen (het antwoord was ja, terwijl ze dat eigenlijk niet helemaal verwacht had). Voor beide onderzoeken gebruik je een verschillende instrument. Dus is wel extra werk, je kunt niet even kijken met hetzelfde apparaat.

Ik heb niks extra betaald voor de biopten, dat zat in de prijs inbegrepen. Ik vind het een beetje raar dat het niet vantevoren gezegd is, want je doet voor dit soort diagnoses eigenlijk toch altijd ook biopten, want met alleen kijken stel je geen diagnose.

Een gastroscopie / duodenoscopie is voor maag en (stuk vd ) dunne darm, coloscopie is de dikke darm. Endoscopie is letterlijk ‘binnenin kijken’ en is een verzamelnaam voor alle onderzoeken die je met een scoop doet.

Ober die narcose: Shadow heeft bij zijn castratie gevochten tegen de narcose, Spot niet. En Shadow werd dus ook veel moeilijker wakker. Volgens de DA zagen ze dat heel vaak, dat honden die er niet aan toe geven, ook moeilijker wakker worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door