Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door smulpaap
#3323339
Waar blijf je nou ::) Maar wie klein is moet slim zijn . Ik ga maar even op die uitkijkpost staan , dan kunnen we elkaar niet missen
Zo , daar is ie :biggrin2:
vbeek 158.JPG
vbeek 158.JPG (3.62 MiB) 1911 keer bekeken
vbeek 018.JPG
vbeek 018.JPG (3.96 MiB) 1911 keer bekeken
vbeek 021.JPG
vbeek 021.JPG (3.95 MiB) 1911 keer bekeken
Door zurca
#3323492
Ik vind haar zo'n lekker bekkie hebben!
Afgelopen zaterdag heb ik op de Winner bij de keuringen van de Jack Russels zitten kijken, die ruwhaartjes hebben allemaal zo'n leuk guitig koppie :-*
Door smulpaap
#3323513
zurca schreef:Ik vind haar zo'n lekker bekkie hebben!
Afgelopen zaterdag heb ik op de Winner bij de keuringen van de Jack Russels zitten kijken, die ruwhaartjes hebben allemaal zo'n leuk guitig koppie :-*
De ruwharen die ik ken zijn ook een stuk gematigder van karakter
We hebben diverse gladharen gehad , maar dat waren stuk voor stuk felle rakkers
En Thara is net als Tessa was , een erg zachtaardig vriendelijk hondje . Heel evenwichtig ook
Door zurca
#3323521
smulpaap schreef:De ruwharen die ik ken zijn ook een stuk gematigder van karakter
Oh dat is goed om te weten ;)
Kan je ook wat vertellen hoe het met hun jachtpassie zit? Is dat "controleerbaar", zijn ze daar in te sturen?
Het type hond wat wij nu hadden en hebben komt in een soort trance als ze gaan jagen en is daar dan niet meer in te bereiken.
Gebruikersavatar
Door pike
#3323535
zurca schreef:Oh dat is goed om te weten ;)
Kan je ook wat vertellen hoe het met hun jachtpassie zit? Is dat "controleerbaar", zijn ze daar in te sturen?
Het type hond wat wij nu hadden en hebben komt in een soort trance als ze gaan jagen en is daar dan niet meer in te bereiken.
Ik heb ook een teckeltje gehad. Een ruwhaar teefje. Vergeleken met de Fauven die ik nu heb was dat een makkie. Die teckel kwam bij mij op 11-jarige leeftijd. Na een paar dagen ging ik voorzichtig proberen los te laten in het park en dat ging hartstikke goed. En dat hondje heeft dus altijd en overal losgelopen. In de dikke 5 jaar dat hij nog bij ons is geweest is hij slechts 2x door een "hier" commando heen gelopen. De eerste keer had hij konijnen gespot. En al luid gevend ging hij op dat groepje af. Lang voordat teckel ter plekke was waren alle konijnen uit zicht, op één na. Dat was duidelijk een gedumpt tam konijn. Blijkbaar was dat konijn honden gewend :-\ Ik vreesde dus voor dat diertje, maar toen mijn teckel bij dat konijntje kwam ging hij op de rem, en die twee stonden elkaar te besnuffelen. Toen riep ik weer een keer, en terstond kwam teckel terug. Knappe meid!!! En dat was de eerste en tevens de laatste keer dat mijn teckeltje op de konijnen afging.
De tweede keer was op vakantie in Denemarken. Hij ging voor ons uit in galop ervan door. Niet meer luisteren. Uiteindelijk bleek hij naar een boomstronk te gaan waar wij zelf eerder een roofvogel hadden zien zitten.
Andere escapades heeft deze teckel nooit gemaakt. Was het een representatieve teckel?????
Mijn fauven zijn uren weg als ze eenmaal op jacht gaan. En ook als er GEEN wild is gaan ze jagen. Ze gaan gewoon op zoek naar een wildspoor. Zo lang ze geen lucht krijgen van wild luisteren ze nog prima, eenmaal wild geroken valt er niets meer mee te beginnen. Dus terwijl die teckel altijd losliep, lopen de fauven doorgaans aan de lijn. In de Randstad had ik vaste plekken waar ze los konden, hier in de Achterhoek zijn die er helaas niet.
Door zurca
#3323540
Bedankt Pike, ik had het alleen over de Jack russels (ruw haar) ;)

Teckels ben ik een klein beetje mee bekend, mijn oom heeft een ruwharige Teckel gehad. Die kon los lopen maar nam wel af en toe de benen om hem dan terug te vinden in/bij een konijnenhol.
Door smulpaap
#3323547
zurca schreef:Oh dat is goed om te weten ;)
Kan je ook wat vertellen hoe het met hun jachtpassie zit? Is dat "controleerbaar", zijn ze daar in te sturen?
Het type hond wat wij nu hadden en hebben komt in een soort trance als ze gaan jagen en is daar dan niet meer in te bereiken.


Tessa mijn inmiddels overleden Russeltje was een enorme zwemmer , in haar jonge jaren moest ik haar tijdens het broedseizoen scherp in de gaten houden ( en dus aan de lange lijn houden )
Het was een hele leuke sport om broedende vogels van het nest te verjagen . Maar naarmate ze ouder werd , en gehoorzamer was dat afgelopen
Konijnen , daar taalde ze niet naar . We konden haar in de duinen ook los laten lopen . Als ze in de polder een muizenhol had ontdekt dan was ze ook geheel en trance en onbereikbaar , mollen idem . Schapen , koeien katten , zwanen dat boeide haar niets

Met Thara gaat het in bv de polder prima , daar kunnen we haar prima corrigeren . Heeft ze eenmaal een muizenhol ontdekt dan is ze onbereikbaar , padden en kikkers idem .Schapen en koeien boeien haar niet . Broedende vogels laat ze met rust , zwanen negeert ze ...
Ziet ze in het bos of aan zee een paard dan is ze goed te corrigeren . De duinen hier in de buurt slaan we eigenlijk over . Konijnen zijn (nog) erg interessant , en eenmaal aan de race ... dan zou ze ook op de drukke weg kunnen komen waar erg hard gereden word . Of een hol ingaan en er niet meer uit kunnen komen , we komen ook weleens in een park waar grote buizen liggen ... heel interessant , maar nog wel te corrigeren dmv afleiding . Zou ze bv een eekhoorn zien dan zou ze even met de voorpootjes tegen de boom aan gaan staan , hmm dat is leuk . Maar is dan wel te corrigeren /af te leiden en wandelt dan wel weer mee . Groter wild ? Ik weet het (nog ) niet hoe ze daarop reageert

Maar wat Pike al schrijft , over het algemeen zijn ze controleerbaar . het zijn hondjes die echt dol zijn op apporteren , en daar moet je dankbaar gebruik van maken :biggrin2:
Net als lekker met de neus bezig zijn , afleiden van al het andere .... ga maar zoeken voor de baas , en dan mag best ingewikkeld zijn . Thara gaat eenmaal daags los en mag dan lekker uitrennen , apporteren , spelen met honden die we kennen etc
De andere wandeling is aan de lange lijn en aandacht voor de baas en werkjes doen , ze mag dan ook eindeloos snuffelen . dat doe ik om haar niet te hyper te laten worden
Ze hebben erg veel beweging nodig , maar ik wil absoluut niet dat er overprikkeling ontstaat . En dat ligt wel op de loer , zeker op jonge leeftijd
Is er eenmaal overprikkeling dan worden het nerveuze rusteloze draken . Jij bent degene die de rem erop moet zetten , anders blijven ze gaan

Er zijn ook JRT die niet los (schijnen ) te kunnen . Maar kijk ik dan wat de baas eraan doet , en ermee doet .....
Ik heb ook menig asiel -JRT gehad , en uiteindelijk konden ze allemaal los in park ,bos , aan zee en in de polder

Hier in de buurt lopen een aantal Fauves , altijd aan de lange lijn .
Door smulpaap
#3323559
zurca schreef:Bedankt "Smulaap" :)
Ik zal ook nog eens wat leesvoer op het internet gaan zoeken.
Nog iets vergeten . Het eigenwijze karakter , er staan wel koppen op hoor . En zeker in de pubertijd vraagt dat soms erg veel geduld en doorzettingsvermogen .
Tessa had dat in veel mindere mate , Thara is behoorlijk eigenwijs . Maar uiteindelijk win ik het altijd , ze hebben ook veel humor
En je eigen karakter . Mijn ervaring met Russels ? Als je zelf rustig van aard bent dan past het ras wel bij je . Als ze hun ei goed kwijt zijn kunnen ze uren liggen luieren , liefst op schoot
Verder moet je er wel tegen kunnen dat ze graag bij je in de buurt zijn , maar je kan ze tegelijkertijd ook leren om mee te werken . En dat is wat ze graag doen
Als ik hier bv aan het snoeien ben in de tuin dan knip ik extra klein , zet een emmer neer en de freule brengt het snoeiafval naar de emmer . En dan loop ik 100 keer heen en weer
Boodschappen uit de tas halen en in de lade leggen is een kunstje wat ze nu aan het oefenen is
""Helpen met de was "" lukt nog niet zo geweldig , het is veel leuker om een vaatdoek te vermoorden :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door