Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3323444
Jakkie maakt tijdens het lopen (rechts?)achter een vreemd huppeltje. Niet consequent, hij loopt ook hele stukken normaal, om dan plots weer dat opwaartse huppeltje te vertonen om de zoveel passen. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Door smulpaap
#3323454
Doranto schreef:Heel vaak is de oorzaak bij honden (meestal de kleinere rassen) die af en toe een huppeltje maken, patella luxatie. Is daar al eens naar gekeken?
Yep , het huppeltje is op de video duidelijk te zien . En kloppen doet het niet , al heb ik het bij menig andere kleine hond vele maler erger gezien
Als er nog nooit naar gekeken is dan zou ik dat wel even laten doen .... want , We zullen doorgaan . Verwacht echt niet dat er pijn en /of ongemak wordt aangegeven hoor
Ze zijn maar licht van gewicht en kunnen het op die manier heel lang compenseren
Gebruikersavatar
Door pike
#3323463
smulpaap schreef:Yep , het huppeltje is op de video duidelijk te zien . En kloppen doet het niet , al heb ik het bij menig andere kleine hond vele maler erger gezien
Als er nog nooit naar gekeken is dan zou ik dat wel even laten doen .... want , We zullen doorgaan . Verwacht echt niet dat er pijn en /of ongemak wordt aangegeven hoor
Ze zijn maar licht van gewicht en kunnen het op die manier heel lang compenseren

Hij heeft dit nooit eerder gehad, hij is nu dik 12 jaar.
Patella luxatie heb ik wel vaker gezien, altijd bij JR's. Dat zag er toch heel anders uit. Maar misschien begint het op deze manier?
Ik hoop niet dat hij aan pijnstillers moet want voor zijn lever mag hij die eigenlijk niet hebben..
Door smulpaap
#3323474
pike schreef:Hij heeft dit nooit eerder gehad, hij is nu dik 12 jaar.
Patella luxatie heb ik wel vaker gezien, altijd bij JR's. Dat zag er toch heel anders uit. Maar misschien begint het op deze manier?
Ik hoop niet dat hij aan pijnstillers moet want voor zijn lever mag hij die eigenlijk niet hebben..
Klopt hoor , het meest bij JRT idd en bv de York en de Chi , en ik zie ook menig Teckel met dit huppeltje
Nu weet ik niet of de Fauf hier ook gevoelig voor is , maar bij de oudere JRT komt geleidelijke afscheuring van de kruisband ook nogal eens voor
Door Lizzy
#3323481
Patella Luxatie of een kruisband die niet in orde is of het komt uit de rug. Dat laatste kan echt. Mijn hond Brutus had soms een rare vertraging in zijn gangwerk, ook achter. Dat was Lumbosacrale instabiliteit, dus zat in de rug.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3323486
Lizzy schreef:Patella Luxatie of een kruisband die niet in orde is of het komt uit de rug. Dat laatste kan echt. Mijn hond Brutus had soms een rare vertraging in zijn gangwerk, ook achter. Dat was Lumbosacrale instabiliteit, dus zat in de rug.
Of de heupen. Het is soms zo moeilijk om te zien waar het vandaan komt. Maar dat dit niet helemaal goed zit is wel duidelijk. Mogelijk, gezien zijn leeftijd, artose op een plek die hem nu zeer begint te doen?
Gebruikersavatar
Door pike
#3323509
Blijft giswerk dus, het kan van alles wezen begrijp. Ik heb op filmpjes zitten zoeken, maar dit typische huppeltje heb ik nog niet gevonden. Dan hoop ik dat de dierenarts er iets mee kan. Zelf voel ik niks, geen verschil tussen links en rechts, maar het is allemaal wel erg klein en fijn. Hij geeft ook geen pijn aan.
Door smulpaap
#3323514
Kaela schreef:Of de heupen. Het is soms zo moeilijk om te zien waar het vandaan komt. Maar dat dit niet helemaal goed zit is wel duidelijk. Mogelijk, gezien zijn leeftijd, artose op een plek die hem nu zeer begint te doen?

Dat dus , gezien de leeftijd . Tenen zou ook nog kunnen ( artrose )
Gebruikersavatar
Door pike
#3323546
hamada schreef:Heeft hij het al langer? Sam hier doet zoiets af en toe als er pekel gestrooid is en/of als het vriest en nattig is op de straat.
Nee hij heeft het pas. Het zou mooi zijn als het waar was, maar in de pekel geloof ik eigenlijk niet. Ik heb mij er namelijk de afgelopen dagen (net als verleden winter trouwens ) over verbaasd dat ze hier helemaal geen last van hun voetjes hebben als er gestrooid is. Toen we nog in Purmerend woonden konden ze totaal niet over straat lopen zonder pijnlijke voetjes te krijgen. Oversteken bijvoorbeeld was een ramp. Op een fietspad lopen uitgesloten. Blijkbaar hebben ze hier een heel ander soort pekel/zout. En er wordt veel gestrooid. Zelfs in het dorp wordt elke straatje gestrooid en komt meermalen per dag een sneeuwschuiver voorbij. Een ongekend fenomeen voor mij.
Vorst en/of nattigheid alleen, ik weet het niet. Vroeger had hij dat in elk geval niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door