Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Chara
#33222
Hoi,

Ben vandaag weer bij de DA geweest met Chara. Ze heeft nu de tweede injectie gehad. Aan haar huis is nog weinig veranderd. Het heeft zich niet verder uitgebreid over het lichaam maar het is ok niet minder geworden. Ze krabt zich helemaal wezenloos. Ze heeft nu ook kleine wondjes en kale plekken.
Vind het zo zielig. :'( Wie heeft ideeen over wat ik kan doen om de jeuk te verminderen en haar weerstand te verhogen? Misschien als ze een betere weerstand heeft dat het dan beter gaat. Heb in ieder geval besloten ze geen Duck meer te geven. Lijkt wel of de samenstelling is veranderd want het ziet er heel raar en droog uit (Lam/Rijst). Jòya wil het ook niet meer eten. Heb nog Energique nr.4 en Carnibest. Dat dan maar geven? DA adviseerde voor de zekerheid Chara hypoallergene brok te voeren. Om uit te zoeken of ze niet ook een voedselallergie heeft. Wil liever niet aan de brokken meer. Jòya moest die eerst ook eten. ( Zij is een slimme hond, lust die brokken niet) Ben toch gewoon vers vlees voeding gaan voeren en het meiske doet het nu prima en eet iedere dag trouw haar bakje leeg. Tot ik de nieuwe verpakking Duck begon te voeren. Die wil ze nie. Ik dacht eerst dat Jòya weer begon te proberen om iets anders te krijgen. Maar ik had nog 1 schijf van de oude liggen en die at ze wel. Dus de smaak is schijnbaar toch anders...

Maar terug naar het onderwerp, wie heeft advies voor mij wat betreft de behandeling en voeding van Chara ?(zie ook uitslag...)

Liefs Carine
Door Jolly
#33226
Carnibest is goed, die heeft toch ook Eend en rijst? (die wordt meestal gegeven bij voedselallergie en een eliminatie dieet) probeer dat eens voor Chara.
Hopelijk komen er nog meer antwoorden bijv van Tannetje(HITAM) zij is ook Da.
En vorlopig zo lang mogelijk die brokken weg houden hoor .
Suc6
Door Lizzy
#33227
Hoi Carine, ik zou lekker Energique en Carnibest geven en die hypo-brokken bij de DA laten! Hypo brokken helpen echt niet tegen mijt hoor, en ik vind dat dan ook een beetje een gek advies....! Een mijt gaat zeker NIET dood van het voeren van hypo-brokken. Weten ze zeker dat het schurftmijt is?

Ik schrijf even een stukkie over over scabies (schurft):

"Heftige jeuk. Aanvankelijk alleen wat bloedpuntjes in de huid, later een rauwe huid door krabben, bijten, schuren en likken. Duidelijk zichtbaar op bijvoorbeeld de huid van de buik. Mensen (kinderen) die in contact komen met een door schurft aangedane hond, krijgen onherroepelijk zelfs ook schurft (heftige jeuk en bloedpuntjes in de huid). Het is dus een diagnose om niet over het hoofd te zien. De behandeling bestaat uit de bestrijding van de schurftmijt en hygiënische maatregelen, zowel bij de hond als bij de mens. Een en ander moet in overleg gebeuren met dierenarts EN huisarts. Het komt zelden voor, maar als het optreedt is de schurft met enige behandelingsdiscipline gelukkig snel te overwinnen".

Dit is geschreven door de dierenarts Atjo Westerhuis.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 22 dec 2003, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#33229
Dit komt van de Pfizer website (http://www.pfizerah.nl/html/hond/hond.htm#schurftmijten)

Er zijn meerdere soorten schurftmijten bekend, die bij honden voor veel jeuk en irritatie kunnen zorgen. De belangrijkste is de mijt Sarcoptes scabiei, verantwoordelijk voor "gewone" hondenschurft ofwel scabiës. De levenscyclus van ca. 3 weken speelt zich geheel af op en in de huid van de hond, waarbij vooral de volwassen vrouwelijke mijten uitgebreid tunneltjes graven in de opperhuid. Dat heeft twee belangrijke gevolgen:
Ten eerste ontstaat door deze levenswijze van de mijten extreem veel jeuk. Honden met scabiës zijn dan ook de hele dag bezig met krabben en bijten. De verschijnselen beginnen vaak aan de oren, de kop of op de huid aan de buitenzijde van de poten, maar kunnen zich makkelijk over het hele lichaam uitbreiden.
Ten tweede is het soms erg moeilijk om de mijten aan te tonen, zodat het stellen van de diagnose scabies wel eens voor problemen zorgt. Het kan dan ook gebeuren dat een dierenarts die de aanwezigheid van scabies vermoedt maar de diagnose niet kan bevestigen, kiest voor een zgn. diagnostische therapie. Gerichte behandeling van een verdachte hond met een veilig en volledig effectief middel als Stronghold® kan een verstandige en praktische benadering zijn waarmee achteraf zekerheid wordt verkregen over de diagnose.

Scabiës is een zoönose (een ziekte die van dier op mens kan overgaan): in ca. 30% van de gevallen waarin een hond besmet is met de Sarcoptes-mijt zal een of meer van de huisgenoten ook last hebben van jeukende plekjes op de huid. Voor andere honden is de besmettelijkheid echter veel groter: vrijwel 100%. Gelukkig is, als de diagnose eenmaal gesteld is of vermoed wordt, het succespercentage van de behandeling door de dierenarts ook 100%.
Door Lizzy
#33232
Misschien trouwens geen gek idee om contact op te nemen met een homeopatisch werkend dierenarts. Want, even verder in de boeken/internet speurend kom ik de volgende homeopathische middelen tegen die ingezet zouden kunnen worden bij schurftmijt:

Treatment:
REMEDIES-Sulphur, Sepia, Ars., Carbo veg.. Tub., Psor., Carbol. ac., Lyc., Puls., Nat. mur., Mer. sol., Rhus tox., Rumex, Hepar, Sil., Sulph. ac.

Ik denk dat je ook hier even naar moet kijken (op deze site: http://fayenchaplin.homestead.com/files/ringworm.htm):

Sarcoptes komt voor bij: honden (Sarcoptes scabiei) en wordt zelden op de kat gezien. Ook wel jonge hondenschurft genoemd. Deze mijt komt met name bij jonge honden voor en leeft in én op de huid. Ze worden meestal al in het nest met deze mijt besmet. Bij de mens kan de mijt rode vlekjes op armen en buik veroorzaken (zoönose). Sarcoptes wordt vastgesteld d.m.v. een diep huidafkrabsel vastgesteld.

Symptomen: veel jeuk, rode huid en huidontstekingen. De klachten beginnen meestal aan de kop (oren!), poten en de onderkant van de buik.

Behandeling: 1 maal per week een injectie gedurende 3 weken. Eventuele huid-ontstekingen worden met een antibioticumkuur behandeld. Deze injectie mag niet gegeven worden aan collie's en collie-kruisingen.

Wassen met een speciale shampoo heeft helaas niet altijd het gewenste resultaat. Er is ook een nieuw middel tegen hondenschurft: Stronghold, door een simpel pipetje in de nekvel aan te brengen wordt de mijt gedood.

=========

OK, ik denk dus dat jouw hond injecties krijgt met het middel Ivomec (ofzoiets). Maar, misschien is het een goed idee om IN OVERLEG MET de dierenarts over te stappen op de Stronghold pipetten!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 22 dec 2003, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#33235
Nou, last but not least (ik gooi wel veel informatie over je heen he....):

Misschien kan iemand dit even bevestigen, maar ik denk dat het een goed idee is om de jeukende plekjes te behandelen met tea tree (tegen de jeuk dus). Iets van tea tree balsem of zo. Ik zou wel tea tree van een betrouwbaar merk kiezen (iets als CHI).

Groetjes en succes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Hitam
#33246
Punt blijft: is het nu scabies of niet? Als ik zou behandelen zou ik net zo lang doorzoeken tot ik een mijt gevonden had. Dan weet je het tenminste zeker.

Het kan ook een voedselallergie zijn. De plekken pleiten er wel voor.
Eend en Rijst van Carnibest is dan de beste oplossing. Als het daarop verbetert, is het een voedselallergie.
Door Chara
#33253
De DA wil gewoon niets uitsluiten. In de afkrabsels is namelijk geen mijt gevonden. Maar ze heeft wel die symptomen van Scabies. Voor de zekerheid wil ze een eleminatie dieet omdat de uitslag na die eerste injectie niet minder is geworden. Ze blijft ook behandelen tegen Scabies.

Als het over een tijdje dan over is, zou ik ze weer terug kunnen zetten op haar normale voer. Als ze dan uitslag krijgt, is het dus voedselallergie anders was het toch de mijt. (Zo redeneert de DA).

Ik wil gewoon een gezonde, vrolijke, jeukvrije puppy en liefs gister nog!

Veel liefs Carine
Door Lizzy
#33417
Hoi Carina, misschien een tip om contact op te nemen met de dierenarts die hier boven jou gereageerd heeft onder de naam HITAM ;D. Ik denk namelijk dat een second opinion van een Holistisch Dierenarts (en bijv. gebruik maakt van homeopathische middelen) geen kwaad kan!
Groetjes, Lizzy
Door Chara
#35368
Hoi!

Het gaat steeds beter met Chara. De uitslag is vrijwel helemaal verdwenen. Ook krabt ze bijna niet meer. Chara heeft vandaag de derde prik gehad. Ze heeft wel nog wat wondjes over van haar gekrab. Deze smeer ik in met Calendula zalf. Hopelijk is het dan over een paar dagen weer helemaal goed met haar huidje en blijft dit zo.

Groetjes Carine
Knuffel van Chara & Jòya

P.S. Iedereen een hele fijne jaarwisseling!!!! En voor alle honden, katten en baasjes een voorspoedig, gelukkig en gezond 2004 gewenst! :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door