Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Doortje
#3321883
Hallo allemaal,

Ik ben Anja en heb een cavalier king Charles Spaniël van bijna 9 jaar genaamd Doortje. Ze is de laatste tijd meer aan het drinken en plassen wat vorige week echt heel duidelijk werd. Urine naar de dierenarts gebracht waaruit kwam dat ze suikerziekte heeft. Ook waren in haar bloed de leverwaarden flink verhoogd. Ze heeft dus suikerziekte waar mogelijk ook nog Cushing aan ten grondslag ligt. Helaas is dit nu niet te testen omdat de verhoogde suiker ervoor zorgd dat het Cortisol in haar lichaam zoiezo verhoogd is.

Na overleg met Utrecht besloten te starten met insuline en kijken hoe dit gaat. Als ze niet reageerd op de insuline is Cushing waarschijnlijk het probleem.

Ik ben er aardig kapot van.. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Tips m.b.t behandeling/voeding/natuurlijke middeltjes alles is welkom!!
Doortje heeft haar hele leven Carnibest gegeten, sinds een jaar Dog Lovers Gold brokken. Zaterdag-avond direct weer overgestapt op kvv Kivo (ook ivm koolydraten) Hier doet ze het super op, water drinken ook meteen een stuk minder. (Dierenarts is er natuurlijk minder enthousiast over ::) )

Doortje slaapt veel, kijkt zo droevig uit haar oogjes, ik zou haar zo graag helpen maar voel me moedeloos omdat ik niet weet of ze nou ook die Cushing heeft of niet. Donderdag heb ik een afspraak bij de dierenarts om te gaan starten met insuline (ik ben wijkverpleegkundige dus het behandelen van de suiker is voor mij geen bezwaar)
Alvast bedankt voor het lezen, en sorry voor het lange verhaal!
Door enya13
#3321953
cushing en diabetes gaan idd. regelmatig hand in hand.
en wat jij ook noemt, je krijgt de diabetes niet goed ingesteld als er ook cushing achter zit.
heeft ze behalve meer plassen en drinken nog meer symptomen van cushing?
het is erg moeilijk om een betrouwbare uitslag van de cushingtest te krijgen als de diabetes ontregeld is.
het is gebleken dat met beide ziektes aanwezig de vetoryl [medicijn tegen de verhoogde cortisol productie] het beste 2x per dag gegeven kan worden voor een gelijkmatiger spiegel.
meestal is 1x dosering gebruikelijk. [dus niet 2x zoveel, maar half/half.]
ik heb de laatste 5 jaar 2 honden met cushing gehad.
ik heb veel geleerd op een wereldwijd amerikaans cushingforum.
er is ook een fb groep; "'cushing contact groep.
lees je goed in, want er wordt in nl. nog vaak een te hoge [oudere] dosering voorgeschreven met addison of erger tot gevolg. startdosering niet meer dan 2 mg/kilo.
het zijn allebei wel dure behandelingen helaas. vooral cushing.
Door Doortje
#3322029
Bedankt voor je reactie! Echt heel fijn!

Ik vind het ook erg frustrerend dat we niet de Cushing kunnen testen alvorens we starten met behandelen, maar dat schijnt gewoon niet betrouwbaar te kunnen nu. Morgen gaan we op advies van Utrecht starten met insuline in de hoop dat het aanslaat. Zo niet zit er waarschijnlijk Cushing achter.

Haar klachten zijn: sinds een korte tijd veel drinken en plassen, hoewel dit echt heel sterk is afgenomen zodra ik gestart ben met kvv. Nu drinkt ze bijna weer zoals ‘van ouds’. En ik vind dat ze best veel slaapt, veel ‘droevig’ op de bank ligt. Wandelt soms ook echt met tegenzin, maar soms ook gewoon wel met zin!

Verder is ze niet vreterig met eten ofzo, ze schooit wel maar ze weigert ook gewoon sperzieboontjes omdat ze dat niet lekker genoeg vind ;) Haar bakje eet ze goed leeg en kijkt ze ook naar uit maar ze schrokt niet. Ze heeft geen dikke hangbuik of rare vacht. Wel heeft ze flink afwijkende leverwaarden en die maken me bang. Hoewel dat beeld, als ik het goed begrepen heb, zowel bij Diabetes als bij Cushing past?

Heb jij toevallig ook ervaring met insuline instellen en kvv? Ik heb daar wat vragen over en dat zou ik graag helder hebben voordat ik naar de da ga morgen, gezien zij niet pro-vlees zijn en er dus ook niks van weten..

Nogmaals dank voor je reactie, daar ben ik echt heel blij mee!
Door enya13
#3322075
na dit gelezen te hebben klinkt het mij niet als cushing in de oren.
met cushing drinken ze "'buckets and peeing rivers"' zoals ze dat op het amerikaanse forum noemen. vraatzucht hoort er ook bij.
als ze beide ziektes zou hebben moet ze helemaal non stop drinken zou je verwachten.
is het soortelijk gewicht van de urine bepaald? die is bij cushing honden zeer laag omdat die hun urine niet kunnen concentreren.
daardoor hebben ze ook vaak blaasontstekingen.
is de schildklier ook getest?
lage schildklierwaardes geven ook deze symptomen. meer drinken/plassen, trager, weinig zin in bewegen. en de bekende droevige uitdrukking waar jij het over hebt. en ook hogere leverwaarden.
bij cushing is de af. flink verhoogd en ook milder de alt.
bij cushing hoort ook verlies van spiermassa vooral in de achterhand.
overigens is bij cushing meestal de t4 [schildklier] ook laag of laag normaal.
dat verdwijnt weer met behandeling.
ik zou me eerst eens gaan concentreren op de diabetes en evt schildklier.
cushing is gelukkig een traag verlopende ziekte en niet acuut.
mocht er later toch een vermoeden zijn op cushing is een echo echt aan te bevelen.
dan kunnen de de staat van de lever beoordelen en de bijnieren bekijken.
Door Doortje
#3322086
Bedankt voor je reactie, zo fijn om hier met een ervaringsdeskundige over te praten. Ik merk dat ik door eerdere ervaringen met dierenartsen niet meer blind op ze durf te vertrouwen en dat ervaringen van ervaringsdeskundige zo waardevol kunnen zijn!

Doortje heeft maandag een echo gehad van de buik. Lever was iets vergroot, niet heel erg. Ook wat ’ontstekingsweefsel’ te zien. Bijnieren kon ze niet goed vinden, wat mss goed is en ze dus ook niet erg vergroot zijn? Deze dierenarts dacht nu aan leverontsteking ipv Cushing, maar Cushing blijft niet uitgesloten.
Hierna hebben ze de situatie voorgelegd aan Utrecht en zij gaven aan dat ze zich moeten richten op de suiker en even niet op die lever. Ze schijnt net zoveel kans te hebben op Cushing als ieder ander hondje met suiker. (Ik dacht dat de kans groter was gezien de gigantisch hoge leverwaarden).
Schildklier weet ik niet, concentratie urine ook niet. Ik zal dit eens navragen.

Doortje dronk op brokken de afgelopen week een kleine liter per dag (ruim genomen) s’nachts een halve liter (ruim genomen) Ook moest ze er s’nachts 3 keer uit om te plassen. Nu op kvv drinkt ze overdag een halve liter en s’nachts 1 keer (niet echt meetbaar). Kwaliteit is in dat opzicht sterk verbeterd door de kvv.
Eten doet ze wel graag, maar ze vreet niet. Ze schooit wel om snoepjes s’avonds en staat op gezette tijden klaar voor haar maaltijdje, maar dat is naar mijn idee echt niet obsessief/onbeheersbaar of meer als wat andere honden doen.

Wat ik nu het vervelendste voor haar vind is dat ze zo futloos is, geen energie, op de bank liggen, slapen, droevig uit de oogjes kijken, weinig levensvreugde. Dat breekt mijn hart..

Verder hoe merk ik dat ze spierafbraak heeft? Kun je (of de da) dat voelen? En ik merk dat ze de afgelopen maanden minder gemakkelijk in de auto springt (bank geen probleem!) en ze heeft af en toe een trillend achterpoorje tijdens wandelingen. Is dat een teken van het begin ervan?

Nogmaals dank voor je reacties! Echt heel fijn! (Had ik al gezegd hè? ;) :-[ )
Door Doortje
#3322091
Kleine toevoeging, ik roep wel al een half jaar dat ik vind dat Doortje ‘ouder’ is geworden, en wat ongelukkig lijkt (droevig uit de oogjes kijken), veel slaapt, slechter wandelt. Maar toen kon ik er mijn vinger niet opleggen omdat ik hiernaast geen andere bijzonderheden kon ontdekken. Ondanks dat had ze nog echt wel haar vrolijke momenten en was ze blij als ze mee mocht, dat is de afgelopen 2 dagen echt helemaal weg :'(
In september is de urine ook gecontroleerd omdat ik dacht dat zij een blaasontsteking had, dit was niet zo. Toen had ze nog geen suiker in haar urine..
Door enya13
#3322179
heel herkenbaar; achterhand zwakte en trillen is echt een veel voorkomend verschijnsel bij cushing. ook wel in zijn algemeenheid bij oude honden, maar die van jou is pas 9 toch?
cushing ontwikkelt zich idd. heel langzaam, dus dat je het laatste half jaar veranderingen zag ontstaan klopt wel weer met cushing, maar ook suiker ontwikkelt zich langzaam ...deze combi is een heel lastige idd.
suiker behandelen heeft nu prioriteit.
ik zou zeker qua cushing de meeste d.a. niet vertrouwen. hun wijsheid komt vaak uit een ouderwets boekje, terwijl er momenteel-vooral in de usa- veel onderzoek gaande is.
ten eerste worden er veel vals positieve uitslagen gegeven en ten tweede die al eerder genoemde te hoge ouderwetse dosering, wat heel wat honden soms letterlijk om zeep helpt.
vetoryl is een heftig medicijn en overdosering kan fataal zijn.
beter heel laag beginnen en dan later evt ophogen. zo kan het lichaam wennen aan de verlaging van de cortisol.
cortisol maskeert bv. artrose en na gebruik vetoryl komt dat snel tevoorschijn indien aanwezig. mijn gepensioneerde werkhonden kregen daarom niet de volle dosering.
ook omdat het medicijn achterlijk duur is.
wel apart dat de waterinname zo drastisch gezakt is op kvv. als je zo de suiker al wat omlaag krijgt op een vers dieet is dat mooi meegenomen.
normale bijnieren zijn zo'n ruim halve cm groot en vaak lastig te zien op een gewone echo, op een high tech echo in utrecht bv. zien ze meer.
Door enya13
#3322180
dat hangerig zijn en die droeve uitdrukking zou ook nog van die bekende cavaliertjes kwaal syringo af kunnen komen. heb je daar al eens aan gedacht?
mss heeft ze koppijn?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3322197
wel apart dat de waterinname zo drastisch gezakt is op kvv. als je zo de suiker al wat omlaag krijgt op een vers dieet is dat mooi meegenomen.
Je moet niet vergeten dat in KVV/Vers van zichzelf al veel meer vocht zit dan in brokken natuurlijk ;)
Door Doortje
#3322199
Ze heeft toen ze 2,5 jaar was een mri gehad waaruit bleek dat ze de chiara malformatie heeft. Hiervoor krijgt ze een homeopatisch middel (Pea pure) waarmee ze al 8 jaar stabiel en pijnvrij is. Daar ligt het dus niet aan.
Door Doortje
#3322202
Wat mij idd ook angstig maakt zijn de signalen die ze al een half jaar heeft van dat ‘droevige’ en de soms tegenzin met wandelen. Ik ben regelmatig thuisgekomen dat ik zei: ze liep echt weer ‘slecht’/langzaam/met tegenzin. In September had ze nog geen suiker in de urine, kan het dan toch zijn dat die suikerziekte al eerder sluimerde en bovenstaande klachten gaf?

Ik ben zo bang dat ze ook Cushing heeft.. Die gedachten maakt mij moedeloos omdat ik het idee heb dat behandelen dan praktisch onmogelijk is :'(

Bedankt voor het advies over laag doseren van de medicijnen, dit had ik al meer gelezen op internet. Ik zal dit zeker in de gaten houden moest dit t.z.t nodig zijn. Kan ik Utrecht hier wel in vertrouwen of doseren zij ook te hoog? Ze hebben nu ook contact met Utrecht nl wat ik erg fijn vind.
Door Doortje
#3322204
dinky89 schreef:Je moet niet vergeten dat in KVV/Vers van zichzelf al veel meer vocht zit dan in brokken natuurlijk ;)
Ik denk dat dat idd de reden is dat het drinken zo afgenomen is.
Door enya13
#3322260
ik zou me eerst concentreren op het onder controle krijgen van de diabetes.
krijgt ze nu al insuline?
ik lees op het usa cushingforum dat bij honden die de combi hebben evt. de langwerkende
insuline ingezet wordt. beetje hetzelfde als bij mensen met diabetes voor de nacht gespoten wordt.
aan de andere kant hebben cushinghonden ook vaak hoge glucosewaarden.
mijn ene cushinghond had dat ook erg.
na instellen vetoryl normaliseerde dat weer.
honden met cushing en suiker drinken bijna non stop normaliter, dus ik vind het wel afwijkend dat jouw hond nu weer normale hoeveelheden drinkt. mijn vers gevoerde cushinghonden bleven ook maar drinken.
mss eerst nog eens laten prikken om te kijken hoe ze er nu voorstaat voordat je een behandeling start.
die mri met 2 1/2 jaar is natuurlijk al weer een flinke tijd geleden.
kan best zijn dat het nu verergerd is. een cavaliertje hier in de straat heeft ook een droevige uitdrukking [lage hoofdhouding valt ook op] en is ook meestal niet vooruit te branden. is nu 8 jaar en krijgt stootkuurtjes dexamethason waar ze wel wat van opknapt. er is onlangs een oog verwijderd omdat het door de druk gewoon naar buiten plopte.
honden geven vaak geen pijn aan.
ik lees mij altijd helemaal in voordat ik nog een d.a. vertrouw. teveel missers meegemaakt helaas.
lees je ook goed in over inenten [eerst titeren] , ontwormen, ontvlooien enz.
zeker bij een ziek hondje.
sterkte ermee.
ben benieuwd hoe ze op de insuline reageert.
Door Doortje
#3322326
Het is geen Cm/SM, daar ben ik altijd heel erg alert op geweest, gefixeerd bijna ;) Daar heb ik mij ook volledig in verdiept en weet ik dus ook alles van. Ik vind het bijna jammer dat het dat niet is omdat ik weet dat daar qua medicatie nog heel veel in te behalen zou zijn. Evenals de bekende hartkwaal. Met de diabetes en eventuele Cushing bevind ik mij nu dus op geheel onbekend terrein. Voelt alsof ik ineens de controle volledig kwijt ben hierdoor.

We zijn gisteren gestart met insuline, 2 x daags 5eh (om 7.00u en 19.00u) (Ze zat voor de insuline op een blds van 20 mmol in de middag.) Vanmiddag voor het eerst gemeten rond 13.00u (rond de piek van de insuline) en toen was hij 17.7.

Doortje haar drinken lijkt nu zelfs nog minder te worden, vannacht ook niet gedronken of geplast. Ze drinkt overdag nog geen halve liter water. Ook geen hangbuik, wel heeeeeel veel slapen en heeeeeel weinig zin om te wandelen.

Wij ontwormen Doortje nooit, nog nooit een worm gezien. Ook zelfden vlooien of teken dus ook vrijwel geen bestrijding hiervoor (zo min mogelijk troep). Sinds vorig jaar ook gestopt met enten.

Bedankt voor al je tips en adviezen en voor het meedenken!! :-*
Door enya13
#3322573
dat klinkt al goed na 1 dag insuline. is altijd een beetje aftasten, maar dat weet je zelf ook wel.
als ze goed ingesteld is, zou ze toch zeker meer energie moeten krijgen.
even afwachten dus.
hopelijk geen cushing erbij.
ben benieuwd hoe dit verder gaat.
ik blijf het volgen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door