Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3321650
Saartje was vorige week 's morgens weer eens misselijk, rillen en gras eten!
Heeft ze maanden en maanden niet gehad! Nu kwam ik erachter dat het steeds door hetzelfde voer kwam nl orgaan (runderhart, lamsniertjes, kippelever, en lamspens)
De vraag was dus waardoor. Heb haar gisteren kipkarkas, runderhart en lamsniertjes gevoerd, resultaat: niks aan de hand de volgende morgen. Het kan dus de kippelever of de lamspens geweest zijn.
Kippelever lijkt me niet, maar hebben meer mensen hier de ervaring met lamspens dat dat niet goed verdragen wordt?
Door enya13
#3321667
mijn oudje [15] verdraagt juist geen runderpens meer, maar wel de lamspens van remco [floris 24]. die is niet gemalen, maar wel makkelijk te knippen in kleinere lapjes.
je zou de lamspens eens apart kunnen geven om te kijken hoe dat valt. dan weet je meer.
mss is het de combi van je orgaan mix?
Door Lizzy
#3321674
Lazy Garfield schreef:Saartje was vorige week 's morgens weer eens misselijk, rillen en gras eten!
Heeft ze maanden en maanden niet gehad! Nu kwam ik erachter dat het steeds door hetzelfde voer kwam nl orgaan (runderhart, lamsniertjes, kippelever, en lamspens)
De vraag was dus waardoor. Heb haar gisteren kipkarkas, runderhart en lamsniertjes gevoerd, resultaat: niks aan de hand de volgende morgen. Het kan dus de kippelever of de lamspens geweest zijn.
Kippelever lijkt me niet, maar hebben meer mensen hier de ervaring met lamspens dat dat niet goed verdragen wordt?
Nou, dat moet je niet tegen mijn Pinkel zeggen (ze leeft niet meer dus dat kan ook niet meer) maar die werd ziek van kippenlever! Ze wilde het nooit eten maar ik heb het een keer in kleine stukjes gesneden en in de rest verstopt: zieke hond als resultaat.
Gebruikersavatar
Door pike
#3321678
Lazy Garfield schreef:Saartje was vorige week 's morgens weer eens misselijk, rillen en gras eten!
Heeft ze maanden en maanden niet gehad! Nu kwam ik erachter dat het steeds door hetzelfde voer kwam nl orgaan (runderhart, lamsniertjes, kippelever, en lamspens)
De vraag was dus waardoor. Heb haar gisteren kipkarkas, runderhart en lamsniertjes gevoerd, resultaat: niks aan de hand de volgende morgen. Het kan dus de kippelever of de lamspens geweest zijn.
Kippelever lijkt me niet, maar hebben meer mensen hier de ervaring met lamspens dat dat niet goed verdragen wordt?
Maar heb je dan ook maanden en maanden geen kippenlever of lamspens gevoerd? Want ik kan me niet voorstellen dat ze er de ene keer wel en de andere keer niet misselijk van wordt :-\
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3321693
pike schreef:Maar heb je dan ook maanden en maanden geen kippenlever of lamspens gevoerd? Want ik kan me niet voorstellen dat ze er de ene keer wel en de andere keer niet misselijk van wordt :-\
Jawel, ze heeft er nooit last van gehad, maar nu drie keer achter elkaar {voer maandag, woendag en vrijudag orgaan met vleesbot.
Vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3321729
Lazy Garfield schreef:
Jawel, ze heeft er nooit last van gehad, maar nu drie keer achter elkaar {voer maandag, woendag en vrijudag orgaan met vleesbot.
Vandaar mijn vraag.
Mijn gedachte is dan eerder dat ze al niet helemaal lekker is en dat dan orgaan gewoon minder goed valt.
Als ik me niet fit voel valt een kopje soep ook beter dan stamppot.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3322069
pluk schreef:Mijn gedachte is dan eerder dat ze al niet helemaal lekker is en dat dan orgaan gewoon minder goed valt.
Als ik me niet fit voel valt een kopje soep ook beter dan stamppot.
Je kon weleens gelijk hebben Pluk, eergisteren dus naast vleesbot alleen lamspens gevoerd.
Resultaat: niks aan de hand de volgende morgen. Kiplekker.
Vanavond Vleesbot en de kippelever, met lamsnier en runderhart gevoerd.
Als ze daar dus ook geen reactie op geeft, is er blijkbaar niet iets dat ze niet verdraagt.

Dus als er morgenochtenbd niks aan de hand is, maar weer gewoon de lamspens, runderhart, lamsniertjes en kippelever bij elkaar geven.
Wel vreemd dat ze dit dus drie keer achter elkaar met tussenpozen van enkele dagen niet verdroeg.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3322070
Lazy Garfield schreef:Je kon weleens gelijk hebben Pluk, eergisteren dus naast vleesbot alleen lamspens gevoerd.
Resultaat: niks aan de hand de volgende morgen. Kiplekker.
Vanavond Vleesbot en de kippelever, met lamsnier en runderhart gevoerd.
Als ze daar dus ook geen reactie op geeft, is er blijkbaar niet iets dat ze niet verdraagt.

Dus als er morgenochtenbd niks aan de hand is, maar weer gewoon de lamspens, runderhart, lamsniertjes en kippelever bij elkaar geven.
Wel vreemd dat ze dit dus drie keer achter elkaar met tussenpozen van enkele dagen niet verdroeg.
Heb je al eens overwogen om het orgaan anders in je menu op te nemen?
want zo portioneer je je wel een ongeluk :)
Ik geef de ene week 2x pens en 1x lever en de andere week 1x pens, 1x hart en 1x nier.
En de overige 4 dagen in een week natuurlijk spiervlees ;)

En omdat Scott alleen nier eten niet zo tof vindt gaf ik de nier meestal tegelijk met spiervlees verspreid over 2 dagen ::)
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3322107
pluk schreef:Heb je al eens overwogen om het orgaan anders in je menu op te nemen?
want zo portioneer je je wel een ongeluk :)
Ik geef de ene week 2x pens en 1x lever en de andere week 1x pens, 1x hart en 1x nier.
En de overige 4 dagen in een week natuurlijk spiervlees ;)

En omdat Scott alleen nier eten niet zo tof vindt gaf ik de nier meestal tegelijk met spiervlees verspreid over 2 dagen ::)
Jouw hondje eet volgens mij net zo veel als Saartje, die krijgt 80 gram spiervlees of orgaan.
Ik ben niet zo'n rekenwonder maar zou jij mij een voorbeeld kunnen geven hoe ik dat dan doe met de verdeling van 240 gram orgaan in de week
(drie keer per weel 80 gram)?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3322110
Lazy Garfield schreef:
Jouw hondje eet volgens mij net zo veel als Saartje, die krijgt 80 gram spiervlees of orgaan.
Ik ben niet zo'n rekenwonder maar zou jij mij een voorbeeld kunnen geven hoe ik dat dan doe met de verdeling van 240 gram orgaan in de week
(drie keer per weel 80 gram)?
Gewoon zo:

Week 1:
Dag 1: 80 gr pens + vleesbot
Dag 3: 80 gr lever + vleesbot
Dag 5: 80 gr pens+ vleesbot
Overige dagen: 80gr spiervlees+ vleesbot

Week 2:
Dag 1: 80 gr pens + vleesbot
Dag 3: 80 gr nier + vleesbot
Dag 5: 80 gr hart+ vleesbot
Overige dagen: 80gr spiervlees+ vleesbot

En omdat Scott alleen nier niet zo lekker vind, ontdooi ik dag 3 en 4 tegelijk. En geef beide dagen de helft van de nier en de helft spiervlees.

Als je vleesbot rond de 45-50% zit, dan is je spiervlees op deze manier ca 25% en je orgaan ca 20%.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3322112
pluk schreef:Gewoon zo:

Week 1:
Dag 1: 80 gr pens + vleesbot
Dag 3: 80 gr lever + vleesbot
Dag 5: 80 gr pens+ vleesbot
Overige dagen: 80gr spiervlees+ vleesbot

Week 2:
Dag 1: 80 gr pens + vleesbot
Dag 3: 80 gr nier + vleesbot
Dag 5: 80 gr hart+ vleesbot
Overige dagen: 80gr spiervlees+ vleesbot

En omdat Scott alleen nier niet zo lekker vind, ontdooi ik dag 3 en 4 tegelijk. En geef beide dagen de helft van de nier en de helft spiervlees.

Als je vleesbot rond de 45-50% zit, dan is je spiervlees op deze manier ca 25% en je orgaan ca 20%.
Pluk dat klopt volgens mij niet (je vergeet lever), ze krijgt nu dit drie keer in de week:
40 gram runderpens, 14gr.rundernier, 14gr. kippenlever en 14gr.lamshart
Hoe wordt de verdeling dan?
Gebruikersavatar
Door pike
#3322115
Lazy Garfield schreef:Pluk dat klopt volgens mij niet (je vergeet lever), ze krijgt nu dit drie keer in de week:
40 gram runderpens, 14gr.rundernier, 14gr. kippenlever en 14gr.lamshart
Hoe wordt de verdeling dan?
Het klopt wel hoor, alleen is het orgaan nu verdeeld over 2 weken in plaats van over 1.
Ze krijgt nog steeds 240 gram per week. Je voert dus over 2 weken compleet.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3322125
Lazy Garfield schreef:
Pluk dat klopt volgens mij niet (je vergeet lever), ze krijgt nu dit drie keer in de week:
40 gram runderpens, 14gr.rundernier, 14gr. kippenlever en 14gr.lamshart
Hoe wordt de verdeling dan?
Zoals in mijn menu.

Je geeft nu 3x14gr lever p.week, dus 42 gram. In twee weken is dat 84 gram.
En dat geef ik dus ineens. Idem voor hart en nier.

Pens geef je 3x40gr p week, dus 240 gram per 2 weken. Dit verdeel ik over 3 dagen in 2 weken.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3322155
Oke gaan we eens proberen. heb nu nog voor een paar weken alles bij elkaar in zakjess zitten.
Als dat op is gaan we dit eens proberen, dank je wel voor de hulp Pluk!!
Topforum!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door