Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Rineke
#32901
Hallo, ik ben Rineke en nieuw op deze site.
Sinds augustus dit jaar heb ik een Westie pup en hij kreeg vanuit de fokker Eukaneba brokjes. Dit heb ik in eerste instantie ook gegeven, maar niet met veel animo, ik gaf ook kipfilet en groente, pens e.d. Omdat het me niet lekker zat wat dit voedsel betreft ben ik gaan zoeken op internet en kwan steeds het woord Barf tegen. Ik had hier nog nooit van gehoord en nu ik er over gelezen heb spreekt mij dit zeer aan. Ben er langzaam mee begonnen maar stuit als eerste al op het probleem dat ik in mijn regio, ik woon in Hellevoetsluis, bijna niet aan dit voedsel komen kan. Slagers hebben het niet en dierenwinkels hebben alleen soms verpakte pens. Ook wil ik aigenlijk niet volledig Barfen, maar ik wil zeker geen brokjes meer als maaltijd geven.
Wie kan mij helpen hoe ik dit nu goed opzet ???
Door Lizzy
#32915
Hoi Rineke, allereerst welkom op Barfplaats! Leuk dat je er bent.

Wat ik denk dat je zou kunnen doen is een compleet versvleesvoer gaan voeren. Er zijn al behoorlijk wat merken te vinden en waarschijnlijk kun je een aantal van deze merken wel bij jou in de buurt krijgen (volgens mij staan de merken wel vermeld in de Bibliotheek, inclusief de websites).

Dan zou je daarnaast zelf kunnen gaan samenstellen en DIE producten gaan gebruiken die je wel kunt krijgen. Nu denk ik dat een slager niet het meest ideale adres hoeft te zijn om aan je spullen te komen.... Je kunt bijv. 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 of 7 dagen per week zelf samenstellen en de andere dagen compleet versvlees geven. Versvlees is natuurlijk ook onwijs gezond.

Je zou aan een poelier moeten vragen om kippennekken en kippenvleugels en kippenkarkassen (lees eerst het botten document in de bieb). Misschien kan deze poelier ook konijnenkarkassen of koppen kunnen leveren. En, ik weet zeker dat deze ook heus wel kalkoen-dijen of poten kan leveren. En, zij kunnen ook vast hele parelhoenen leveren. (Kalkoenpoten/dijen zou ik trouwens eerst malen in de gehaktmolen).

Goed, heb je een Islamitische slager in de buurt? Deze kunnen veelal zeer goede lams en kalfsbotten leveren zoals de ribben, schouders en nekken. Als je geen Isalmiet in de buurt hebt, kun je misschien kalfsbotten of lamsbotten kopen bij een wederverkoper van Carnibest of Bibi. Of, je rijdt naar Hoogvliet (wat zal het zijn, een half uurtje met de auto?) en je haalt daar kalfsbotten. Je kunt daar overigens ook goed runderhart en runder/schapenpens kopen! Trouwens, mogelijk kun je bij de Carnibest/Bibi wederverkopers ook wel meer dan botten kopen. Volgens mij verkopen ze ook vlees en orgaanvlees. Even bellen zou ik zeggen.

Nou, orgaanvlees is een makkie. Dat koop je ook bij de Islamiet of dat koop bij bij de Albert Heijn. AH verkopen runderhart, kippenlevers, kippenmaagjes, kippenhartjes. En, bij de slager zul je ook vast iets van kalfsniertjes kunnen kopen. Bij de Islamitische slager kun je vaak makkelijk lamshart en lamsnier kopen. Mocht lamshart niet lukken, kun je altijd nog de Rodi lamshart nemen (dierenwinkel of supermarkt).

Spiervlees koop je natuurlijk overal makkelijk. Vraag de slager desnoods om de snippers van rund, kalf en lam. Of zoek een zelfslachtende boer!

Trouwens, bij de Albert Heijn kun je ook goed kippenvleugels kopen hoor. En (als jouw hond eenmaal gewend is om botten te eten) kun je daar ook biologische kippenpoten kopen (nu echt nog niet geven).

Groente kun je ook overal kopen en in Hellevoetsluis lijkt het mij een MAKKIE om aan sardientjes, makreel en andere vissoorten te komen. Behalve dat je uit moet kijken voor de haakjes die nog in de bek van de vis kunnen zitten, kun je ook 1 of 2 keer in de week hele/rauwe vissen geven (zoetwatervis eerst een dag of 10 invriezen).

Eieren zijn ook overal te koop. Nou, je hebt vast een drogist of reformwinkel in de buurt om vis of zalmolie en tarwekiemolie/lijnzaadolie te kopen.

Nou, met een beetje creativiteit denk ik dat je een heel end moet komen om zelf geheel of gedeeltelijk zelf samen te stellen. Toch?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 21 dec 2003, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#32918
Ik zie de merken zo snel niet meer in de bieb staan. Hier komen ze (ik weet niet van alle merken de URL, maar er zijn vast weer anderen die dat wel weten):

AHV
Bandit
Bibi: http://www.bibidiervoeding.nl
Carnibest: http://www.carnibest.nl
Duck: http://www.ducknatuurvoeding.com
Energique: http://www.energique.nl
Rodi: http://www.rodipetfood.nl

Smuldier en Runner zou ik in de winkel laten liggen.
Door SHIVA
#33050
hoi rineke
welkom hier op de barfplaats
ik woon ook in hellevoetsluis
en ga mijn vlees bij bibi halen op de zalmplaat hoogvliet
ook kan je op de markt kippevleugels en vis kopen en bij de turkse slager verkopen ze lamsvlees
bij de jumbo verkopen ze rodi voor 0.85 euro cent de 4ons
dus je kan een hoop kanten uit
voor je kippenvleugels ga geven lees eerst de info hoe je moet voeren
gr shiva
Door aiko
#33214
Welkom op de barfplaats.
Ja het is even zoeken welk kant en klaar versvleesvoer er te halen is maar er zal zeker wat te vinden zijn. Misschien ga je na een poosje toch barfen want het is verslavend om te zien dat je honden het goed doen op vers en helemaal mooi als je dat zelf maakt.
Mijn ervaring is dat ik ook ben begonnen met alleen kant en klaar maar nu maak ik steeds vaker zelf wat en dat kost minder moeite dan men denkt. Ok, meer als domweg de brokken in de bak. Maar het is gewoon leuk om te doen. Zo struin ik op zaterdag rond een uur of half vier door de Super om te kijken welk vlees voor de helf weggaat of het fruit wat voor de helft ligt. Daarnaast gebruik ik de menu's van de onderen die ook op dit forum staan om af en toe te spieken of het goed is. Dus veel lees plezier
Door Rineke
#34133
Bedankt Lizzy voor je antwoord op mijn vraag, ik heb daar erg veel aan.
Ik heb Whisky nu al 3x kippenvleugels gegeven, vonden we trouwens heel eng, maar het gaat goed. We, mijn man en ik hebben hier nog wel meningsverschillen over, hij is bang dat de botten toch te scherp zijn in zijn slokdarm, wat is jullie mening hierover ?

Shiva ik las dat je ook in Hellevoetsluis woont en ik ben vast van plan naar Bibi in Hoogvliet te gaan. Je hebt het ook over een Turkse slager, waar zit die dan in Hellevoetsluis. Ik woon hier nl. nog niet zo lang.
Nog bedankt voor je reactie

Groetjes Rineke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door