Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3320490
MarijeEnBoomer schreef:Investeer ( hij is eigenlijk helemaal niet duur) in het super fijne nagelschaartje wat Liz en ik ook gebruiken.
Hij is van Millers Forge en dan met het rode handvat!
21F74703-B8DD-4C01-A6F0-82CC3AA412CC.jpeg
Waar krijg je die?
Ik kwam erachter dat ik een nieuwe nodig had nl. De mijne is bot en oud
#3320501
Lizzy schreef:Dit is een goeie om te kijken:



Maar in het heel kort komt het hier op neer: als ze de grond raken of je hoort de nagels op de vloer tikken: dan zijn ze te lang.

Maar als ik het filmpje bekijk, heeft deze mevrouw het specifiek over 'sport dogs' en 'old dogs' .... daarvan wil ze de nagels niet horen

Kijk, ik begrijp best dat te lange nagels allerlei problemen kunnen opleveren qua voetstand....met gevolg dus ook de rest van het lijf.
Maar ik ben het er toch niet mee eens dat elke hond op die manier geknipt zou moeten worden

Tijdens intensief sporten binnen in een hal, met kattenloop en weet ik wat nog meer kan ik me nog indenken dat langere nagels pijnlijk kunnen worden, maar bij de hobby van ons blondje zijn zulke korte nagels gewoon een nadeel want dan zou ze compleeet geen grip meer hebben op de ondergrond

En daarnaast is (vermoed ik) 85% van de honden 'gewoon huishond' die hier en daar eens een parcourtje loopt op woensdagavond, of alleen maar de uitlaatrondes loopt.... dus niks intensief op een onnatuurlijke ondergrond allerlei hindernissen nemen in een zo kort mogelijke tijd.
Dan lijkt mij die knip methode voor de gemiddelde hond dus (behalve omdat het misschien mooier staat) overbodig.
Zolang de nagel maar kort genoeg is dat als de hond normaal op 4 poten staat, deze niet de grond raken

(.....maar dat gaat dan weer niet op voor de 'rechtuit-groeiers' als windhonden >:( dus we blijven geduldig snoepjes proppen en ondertussen hier en daar een puntje verwijderen ;) )
#3320508
Bij het lezen van dit topic dacht ik in eerste instantie: oei, daar moet ik ook op gaan letten nu, op de lengte van de nagels, want nu we op het Zweedse platteland wonen, lopen we niet meer op asfalt en slijten de nagels dus niet vanzelf. Maar nu lees/zie ik ook dat langere nagels juist nodig zijn om grip te hebben, en ik kan me best voorstellen - met alle sneeuw en rotsen en grashobbels hier - dat langere nagels handig zijn voor een hond. Ik heb nog nooit de nagels van mijn honden geknipt, afgezien van de duimpjes, en op dit moment zijn ze ook nog niet te lang, maar wat is wijsheid? Kort knippen of langer laten voor de grip?
#3320509
Ik denk dat als ze te lang zijn ze idd last kunnen veroorzaken met de balans maar ook krom gaan groeien wat stress op nagelbed kan geven. Of het voor de huishond zo kort moet asl op het filmpje? Weet ik niet. Hier zie ik in ieder geval geen gelijke slijtage tussen alle nagels en geen gelijke slijtage tussen de honden, ook hardheid van de nagels verschilt per hond. Dus denk dat je alles per hond zult moeten bekijken.

Kaio heeft ooit plots lange nagels gehad, ivm blessure minder gelopen en boh jonge die groeiden snel :o :o :o hij had ook zachtere nagels en je zag dus dat ze krom gingen groeien, ik voelde me enorm schuldig toen :-[ :-[ :-[
#3320511
Te lang is nooit goed. Qua grip zou je kunnen denken dat je ze niet aan de niet tikken regel wil houden. Maar ik zou zeker willen dat ze in ontspannen stand een paar mm boven de grond zweven.
Pip heeft redelijk korte nagels. We lopen voornamelijk op het strand/bos en pp woensdagavond doen we fun class ( agility voor de leuk)
Na het knippen zie ik wel resultaat na een strandwandeling dat ‘vijlt’ de nagels netter ik vorm.
Maar van alleen lopen slijten ze echt niet genoeg.
#3320520
Te lang is nooit goed, maar zo kort als op het filmpje vind ik ook niet nodig. Het is ook heel erg afhankelijk van de vorm van de voet en poot, maar ik vind bij stilstand duidelijk los van een vlakke ondergrond prima.

Bij Oscar moest ik voor regelmatig knippen, achter alleen zijn gekke nagel die vreemd groeide. Maar eerlijk, als ik ze een hele poos niet knipte, zoals in de periode voordat ik de SATS ging doen, werden ze ook niet langer. En ik heb dan toch sterk het gevoel dat als het lichaam zelf in staat is een stabiele situatie te creëren, dat prima is. Uiteraard wel binnen grenzen, bij Oscar bleven zijn nagels altijd los van een vlakke ondergrond in stand. Dat vind ik wel het uitgangspunt, bij honden waar ze langer worden zou ik wel zo vaak knippen dat ze los van de grond blijven.

Maar Lizzy, heb je nu al tips waarmee je met Fritzie aan de slag kan?
#3320522
Fritzi's nageltjes zijn gelukkig allemaal weer geknipt. Voertjes en heeeeeel veeeeeeel "ohhhhhhhhhhhw, wat ben je een knappe hond!!!!!!!!!!!!" doet bij Fritzi al zoveel. Die is makkelijk te lijmen :biggrin2: . En ik heb alle pootjes opnieuw gedaan maar echt iedere paar uur twee nageltjes. Dus stoppen voordat zij het vervelend begon te vinden. Volgende week gaan we kijken hoe het dan weer gaat. Ben heel benieuwd.
#3320525
Lizzy schreef:Fritzi's nageltjes zijn gelukkig allemaal weer geknipt. Voertjes en heeeeeel veeeeeeel "ohhhhhhhhhhhw, wat ben je een knappe hond!!!!!!!!!!!!" doet bij Fritzi al zoveel. Die is makkelijk te lijmen :biggrin2: . En ik heb alle pootjes opnieuw gedaan maar echt iedere paar uur twee nageltjes. Dus stoppen voordat zij het vervelend begon te vinden. Volgende week gaan we kijken hoe het dan weer gaat. Ben heel benieuwd.
Super! Klinkt alsof het weer helemaal goed komt.
#3320552
Lizzy schreef:Fritzi's nageltjes zijn gelukkig allemaal weer geknipt. Voertjes en heeeeeel veeeeeeel "ohhhhhhhhhhhw, wat ben je een knappe hond!!!!!!!!!!!!" doet bij Fritzi al zoveel. Die is makkelijk te lijmen :biggrin2: . En ik heb alle pootjes opnieuw gedaan maar echt iedere paar uur twee nageltjes. Dus stoppen voordat zij het vervelend begon te vinden. Volgende week gaan we kijken hoe het dan weer gaat. Ben heel benieuwd.
Dat klinkt goed Lizzy! Waarschijnlijk moet Fritzi er weer van overtuigd worden dat er behalve knippen niets gaat gebeuren en is het dan weer oké.

Ik heb Ziva's poot ook even gefotografeerd toen ze stond. Er is gewoon geen nagel te zien...
20171115_204327.jpg
20171115_204327.jpg (3.32 MiB) 2070 keer bekeken
En toch hoor ik ze tikken als we buiten lopen, op de stoeptegels. Maar ik ga me er verder niet meer druk om maken, ik geloof niet dat ze er last van heeft. Ik hou me gewoon aan de regel dat als ze de grond raken wanneer ze staat, er wat af mag.
#3320572
Als Duc zijn nagels gevijld zijn, staan ze los van de grond. Maar als hij vervolgens door de kamer loopt tikt hij evengoed nog steeds de bodem aan. Het klinkt weliswaar niet meer zo hard, maar je hoort hem nog steeds lopen. Omdat die van hem zo ontzettend snel groeien vijl ik ze altijd al zo kort als mogelijk. Zijn nagels zijn trouwens bijna allemaal heel erg licht van kleur, zacht en vrij doorzichtig.
Pike had hele donkere, loeiharde nagels. Daar viel nooit wat aan te knippen of te vijlen totdat hij een jaar of 12 was, toen begonnen ze langer te groeien. Ook die van Armagnac zijn donker en erg hard, en die groeien ook niet zo hard, en achter eigenlijk zo goed als niet.
En alle drie de honden liepen/lopen even veel en over hetzelfde soort bodem. Nou ja, Armagnac is kleiner dan Duc en zet meer pasjes op dezelfde afstand, dat scheelt misschien :biggrin2:
#3320595
Hier is het momenteel een ramp.. Jacy vindt nageltjes knippen in theorie geen probleem, ik knip wel eens in het leven en dan trekt hij terug maar ik mag daarna gewoon doorgaan. Maar als hij korte nageltjes heeft, wil ik ook dat zijn haren kort zijn, hij heeft echt idioot lange haren onder en rond zijn pootjes. Daar is hij doodsbang voor, wat ik weer niet begrijp.. Doodsbang voor een schaar die in gevoelloos haar knipt (en waar ik daar echt nooit een ongelukje heb gehad, wel eens op zijn buik, maar haren rond zijn piemel/ballen wegknippen is weer geen probleem) en de nagelknipper die regelmatig pijn doet geen probleem vinden..
Snow is een pup en een ramp. Hij is bij de dierenarts getiterd (met 3 man pup vastgehouden om er 5cc bloed uit te trekken) en wil niets aan zijn lijf. Zelfs Tannetje had moeite met de 2e keer titeren.. Snow accepteert nu dat ik aan zijn pootjes trek terwijl ik de nagelschaar heb liggen en kammen, dus blijven oefenen en hij komt er wel :)

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door