Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door anita1963
#3319441
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met de kruisband/meniscus operatie gedaan door Nico Dijkshoorn?Ik ben op zoek naar ervaringen met de methode die hij gebruikt.
Door Lizzy
#3319442
Nee, niet met Nico. Maar welke methode gebruikt hij? (ik hoop een methode aangepast aan het individu?!).

Mijn hond heeft een kruisband/meniscus operatie gehad met 'nep teugels'. Helemaal 100% gelukkig ben ik er zeker niet mee maar als ik soms de ellende lees over TPLO en TTA denk ik wel eens "ach, het kan altijd erger". Mijn hond is nu 12,5 jaar en loopt als een tierelier.
Door anita1963
#3319447
Nico gebruikt een methode waarbij hij alleen gebruik maakt van lichaamseigen materiaal,hij verlegt de ik geloof pees en met een speciale hechtings techniek word het vastgezet.
Mijn teef heb ik aan beide knieen laten helpen door een plattelands arts die een tto methode had ontwikkeld en zij heeft een snel herstel en nooit problemen gehad en goedkoop.
Hummer is nu bijna 9 weken geleden geholpen en ik ben al tig x terug geweest omdat ik bang was dat het niet goed was omdat hij zeer langzaam opbouwend hersteld,als hij stilstaat staat hij nog niet op de poot.
Eigenlijk heeft hij sinds deze week wel vooruitgang en loopt hij er een stuk beter op,bij Hummer staat 8 tot 12 weken herstel en ik wil misschien te snel :)
Wij hebben 6 weken om en om vrij genomen om bij hem te zijn en hem te begeleiden omdat een bench geen optie was,hij is gelukkig zeer rustig van zichzelf en helaas is zijn gewicht(ambully) tegen hem en zijn zwakke rug.
Ik lees heel veel complicaties met de andere methodes zoals afgebroken en gestoten schroeven en ik hoop dat dit een goede keuze is geweest mede omdat Nico veel ervaring heeft en ik ben zo nieuwsgierig naar andere ervaringen
Door smulpaap
#3319476
Ik heb een Engelse Bull en een JRT gehad , beiden zijn middels TTA geopereerd . En beiden liepen na revalidatie weer als een tierelier
Met de Bull ben ik totaal 6 maanden bezig geweest , eerst drie maanden revalideren en een langzame opbouw van het weer belasten
Dat mocht per paar minuten worden uitgebreid , heel vaak kleine stukjes lopen en op de juiste manier lopen , dus met alle vier de poten
Rekening houdend met de lompheid en de explosiviteit
Het duurt ook drie maanden voordat de boel genezen is . Ik heb ook fysio en hydro met haar gedaan
Ze heeft ook lange tijd aan de lange lijn gelopen , en springen etc liet ik haar echt niet doen

De JRT was bijna 11 toen ze werd geopereerd , haar revalidatie duurde totaal drie maanden
Met haar moest ik vooral rekening houden met vliegensvlug gedrag , rare wendingen etc
Na drie maanden kregen we groen licht en mocht ze alles weer

Een Bull hier in de buurt is geopereerd en men gebruikte ook lichaamseigen materiaal . Het lopen bleef bagger
De mensen hebben hem na een jaar in laten slapen vanwege de pijn , maar ook frustratie van de hond die wel wilde maar niet meer kon
Hij had net als jouw hond een erg zwakke rug
Door Lizzy
#3319479
anita1963 schreef:Nico gebruikt een methode waarbij hij alleen gebruik maakt van lichaamseigen materiaal,hij verlegt de ik geloof pees en met een speciale hechtings techniek word het vastgezet.
Mijn teef heb ik aan beide knieen laten helpen door een plattelands arts die een tto methode had ontwikkeld en zij heeft een snel herstel en nooit problemen gehad en goedkoop.
Hummer is nu bijna 9 weken geleden geholpen en ik ben al tig x terug geweest omdat ik bang was dat het niet goed was omdat hij zeer langzaam opbouwend hersteld,als hij stilstaat staat hij nog niet op de poot.
Eigenlijk heeft hij sinds deze week wel vooruitgang en loopt hij er een stuk beter op,bij Hummer staat 8 tot 12 weken herstel en ik wil misschien te snel :)
Wij hebben 6 weken om en om vrij genomen om bij hem te zijn en hem te begeleiden omdat een bench geen optie was,hij is gelukkig zeer rustig van zichzelf en helaas is zijn gewicht(ambully) tegen hem en zijn zwakke rug.
Ik lees heel veel complicaties met de andere methodes zoals afgebroken en gestoten schroeven en ik hoop dat dit een goede keuze is geweest mede omdat Nico veel ervaring heeft en ik ben zo nieuwsgierig naar andere ervaringen
Aha, op die manier. Ik moet je eerlijk zeggen dat het herstel bij mijn hond tergend langzaam ging. Ze verrotte van de pijn, wilde de poot absoluut niet gebruiken en het was eigenlijk best een drama. Volgens het herstelschema had zij al lang weer boven Jan moeten zijn maar zij liep echt op 3 poten. Toen ben ik naar een fysiotherapeut met haar gegaan, zij heeft oefeningen gedaan, gemasseerd, oefeningen aan mij meegegeven om met Linga te doen en vanaf dat moment ging het herstel snel. Ik kan je dus echt aanbevelen om een goede fysiotherapeut te zoeken voor Hummer!
Door anita1963
#3319536
ik heb dus aan Nico gevraagd of een fysio een optie zou zijn maar hij raadde dat af en ik heb geen ervaring met zijn methode en ken ook niemand die dat wel heeft en daarom dus nog geen fysio gedaan.
We zitten maandag op 9 weken en hebben nog 3 te gaan en ik denk omdat hij helemaal geen pijnstilling had in het begin dat hij daarom een achterstand heeft opgelopen met belasten en lopen.Ik heb nu sinds een paar weken ketofen voor hem en ga dat nu weer afbouwen en ook krijgt hij anabolen injecties.
Ik vind het heel jammer dat er zo weinig te lezen is over deze methode want hij opereert best wel veel honden en het zou een slagings percentage hebben van 98.7 %.
Op zich loopt hij er steeds beter op en staat ook op de poot te plassen maar ik vind het vreemd dat hij bij stilstaan de poot niet belast.
Door Nikass
#3319537
Mijn hond heeft een jaar of acht geleden een tta operatie gehad (beide knieën in korte tijd) in Honselersdijk. Werd toen gezegd dat het een nieuwe methode was. Mijn hond heeft heel veel pijn gehad en de tweede knie is niet goed gedaan, waardoor ze altijd scheef/niet bleef belasten. Is later met behulp van een holistisch arts (voormalig chirurg) nog wel verbeterd, maar nooit 100% en niet dankzij Honselersdijk. De nazorg was nogal belabberd, namelijk: geen. En de fout die ze hadden gemaakt bij de tweede knie kon alleen hersteld worden door weer een zware operatie, met max 60% slagingskans. Dit hebben wij onze hond niet meer aan gedaan.
Door anita1963
#3319546
Waar zou ik meer info kunnen vinden over knie operaties? ik lees er zeer weinig over en vind het wel heel interessant en leerzaam.Er blijkt dus veen mis te gaan en daarom zou Nico Dijkshoorn en samen met anderen deze methode ontwikkeld hebben
Door smulpaap
#3319563
anita1963 schreef:Waar zou ik meer info kunnen vinden over knie operaties? ik lees er zeer weinig over en vind het wel heel interessant en leerzaam.Er blijkt dus veen mis te gaan en daarom zou Nico Dijkshoorn en samen met anderen deze methode ontwikkeld hebben
Er is op internet voldoende over te vinden hoor . De voor en nadelen van de technieken . En welke techniek is het meest geschikt voor welk ras
En ik denk dat het het vaakst fout gaat bij de d.a om de hoek . Die doen misschien drie operaties per jaar , en dan ook met de denkwijze van ik doe het al 20 jaar zo
Dergelijke ingrepen vragen om ervaring , maar ook kennis . Wat tref ik aan in een eenmaal geopende knie . Een meniscus in hierin bv ook heel belangrijk
Je kan als d.a natuurlijk leuk gaan opereren maar als je verder geen flets idee hebt hoe belangrijk ook een meniscus is , en je doet niets aan een beschadigde en/of kapotte meniscus dan zal een hond nooit goed gaan lopen

Bij mijn honden is pas een techniek toegepast toen de knie open was . Pas dan ziet men hoe de schade is
Door anita1963
#3319611
Ik ken alle soorten wel maar ben benieuwd naar de ervaringen met deze methodes en met welke het het vaakst fout gaat.Over de methode die Nico toepast is bijna niks te vinden en ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee.
Door Nikass
#3319615
Ter aanvulling: mijn hond had de knieband volledig afgescheurd en de meniscus verbrijzeld. Na vier maanden, tijdens de (redelijk voorspoedige) revalidatie gebeurde hetzelfde met de andere knie.
Mijn hond was een Rottweiler X Husky.
20140221_172301.jpg
20140221_172301.jpg (915.3 KiB) 4251 keer bekeken
(Hier al 12 jaar)
Door Nikass
#3319638
Ik weet de exacte medische details niet meer precies. Er zat teveel ruimte, bij elke stap schoot er iets naast/scheef. Als je je hand erop hield voelde je dat ook echt.
Ik ben er (helaas pas na verloop van tijd)) meej bij Tomas (van Den Hoek) geweest. Hij is twintig jaar chirurg in Amerika geweest en hij had meteen in de gaten wat er mis was.
Hij heeft aangeboden haar te opereren als we dat zouden willen maar hij gaf het 60% slagingskans en was van mening dat het haar een jaar van haar leven zou kosten.
Aangezien mijn hond toen al 11 was, heel veel pijn heeft gehad van de operaties en sinds de operaties doodsbang was geworden van artsen, hebben we besloten dit niet te doen.
Ze heeft na de operaties nog wel een leuk leven gehad, maar echt sprinten zat er niet meer in (ze kon niet zo goed meer in "galop", wel kon ze nog goed draven, maar dat kon ze zelfs met gescheurde kruisband nog) en ze leek van het ene op het andere moment een stuk ouder geworden.
Ze was tot voor het gebeurde in gedrag een jonge husky: explosief, sprinten en springen zo licht als een veertje.

De komst van een vier maanden jong lief en enthousiast puppy toen ze tien jaar oud was, heeft haar wel aangezet om weer meer te gaan lopen, wat goed was, want door spieren werd ze wel sterker. Maar ze had links een bodybuild been (overbelast) en rechts een "slap" been. Tomas heeft die scheefheid wel zo goed mogelijk behandeld.

Honselersdijk adviseerde alleen om harder te trainen. Dit heeft alleen geen zin als er ongelijk belast wordt. Verder gaven ze aan dat ze "inmiddels toch weer goed zou moeten kunnen lopen", tja niet dus. Als laatste boden ze aan haar opnieuw te opereren, waarbij wij wel opnieuw 1400 euro zouden moeten betalen en er uiteraard geen garanties werden gegeven.

Hoewel mijn hond natuurlijk volledig onder narcose is geopereerd was ze doodsbang voor de chirurg van Honselersdijk. Tussen al het medisch personeel haalde ze hem er direct uit. Hoe dat precies zit kan ik niet helemaal verklaren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door