Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kuikuhnek
#3319587
Ik vroeg mij iets af over hoe Chef staat en zit.
Zijn voeten staan naar buiten. Zwakke polsen? Franse stand of gaat dit nog rechttrekken als hij ouder wordt? Hij is nu 7 maanden.
Ik denk te zien dat hij tijdens het lopen zijn voeten wel zo goed als recht neer zet.
4485B896-CA14-4472-AA91-2961B9BF8494.jpeg
4485B896-CA14-4472-AA91-2961B9BF8494.jpeg (1.53 MiB) 3457 keer bekeken
C6AAB12B-0D06-4D02-A1CC-5BB6B76AAEB9.jpeg
C6AAB12B-0D06-4D02-A1CC-5BB6B76AAEB9.jpeg (2.9 MiB) 3457 keer bekeken
4A28C032-7FD6-4E53-8184-C347196B7E04.jpeg
4A28C032-7FD6-4E53-8184-C347196B7E04.jpeg (1.82 MiB) 3457 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3319588
Dit had Atz ook precies zo rond die leeftijd.
Inmiddels is het aardig recht allemaal :)
Hij heeft ook wel wat zwakke polsen. Maar zijn ellebogen zouden prima moeten zijn, die zijn met 7 maanden geröntgend en er waren geen afwijkingen te zien.

Voor:
image.jpeg
image.jpeg (66.76 KiB) 3446 keer bekeken
En na:
image.jpeg
image.jpeg (499.36 KiB) 3446 keer bekeken
Door Kuikuhnek
#3319589
Je redelijk vergelijkbaar inderdaad. Zijn ellebogen zijn geröntgend omdat hij wat mank liep, maar uiteindelijk bleek alles prima.
Dus ik verwacht niet dat het probleem daar ligt.
Door Lizzy
#3319596
Kuikuhnek schreef:Ik vroeg mij iets af over hoe Chef staat en zit.
Zijn voeten staan naar buiten. Zwakke polsen? Franse stand of gaat dit nog rechttrekken als hij ouder wordt? Hij is nu 7 maanden.
Ik denk te zien dat hij tijdens het lopen zijn voeten wel zo goed als recht neer zet. 4485B896-CA14-4472-AA91-2961B9BF8494.jpegC6AAB12B-0D06-4D02-A1CC-5BB6B76AAEB9.jpeg4A28C032-7FD6-4E53-8184-C347196B7E04.jpeg
Franse stand.

Dit schrijft Ir Nic Dhont erover (maar in een boekje dat al vrij oud is):

"Franse stand komt veel voor bij jonge honden tot 9 maanden en bij slecht gevoerde honden. Het spierstelsel en de gewrichtsbanden zijn te zwak en kunnen het lichaamsgewicht niet goed verdelen. De hond drukt ter ondersteuning de ellebogen tegen de borstkas, zodat de voeten naar buiten draaien. Over het algemeen komt het door overvoeding. Voornamelijk door te veel eiwitten waardoor onbalans bestaat en de stofwisseling wordt ontregeld. Direct aanpassen van voeding en zonodig ontwormen, is aan te bevelen. Over het algemeen trekt deze verkeerde stand, binnen enkele weken weer weg. Soms wordt door de dierenarts extra vitamine E voorgeschreven, dit is echter afhankelijk van de verstrekte voeding. In veel soorten voer wordt het vitamine E niet of nauwelijks benut. Vitamine E is een vitamine dat in samenwerking met andere stoffen wordt benut en opgenomen".

Dit is natuurlijk een oud boekje, maar toch stonden 3 van mijn 4 honden op deze leeftijd (7 maand) iets Frans. Bij Fritzi is dat nooit helemaal weggegaan, bij de andere wel (Frou is mijn vierde hond en het zusje van Fritzi en zij heeft Frans gestaan - en voor de duidelijkheid: die at hetzelfde als Fritzi. Maar Frou heeft een totaal andere bouw). Bij Fritzi staan ook haar ellebogen wat naar binnen gedraaid. Dit is echt wel een "zit in de bouw" dingetje en ik zie dat ook wel in haar lijnen terug. Fritzi heeft ook een erg zware borstkas (en ik zie dat ook bij meer Dalmaten uit haar lijnen die een zware borstkas hebben). Jouw hond is ook geen kleintje. En zeker bij de wat zwaardere honden zie je dit vaak.
Door Kuikuhnek
#3319598
Helder, Franse stand dus.
Dan is het afwachten of het weg gaat trekken als zijn borst breder gaat worden.
Ik heb niet de indruk dat hij er last van heeft.
Loopt nog steeds niet mank.
Gisteren een rolberoerte, ging hij aan de spat met een andere hond, dikke bak rennen en rondjes draaien.
Normaal komt hij direct met roepen, maar pubertijd viert kennelijk hoogtij inmiddels.
Gelukkig geen reactie gezien.
Maar de angst zit er kennelijk nog wel aardig in na dat hele manken verhaal.
Door tt-tjes
#3319772
Volgens dat artikel moet je dan dus minder eiwitten gaan geven? Niet echt makkelijk als je vers voert lijkt me.
Chendo is toendertijd volledig op barf opgegroeid en die had idd ook franse stand terwijl hij dat als pup niet had. Is nooit meer weggetrokken. En die had stevige polsen.
Fjurdy en Balou zijn pas later op barf overgegaan en die hadden het niet.
Bono eet vanaf 4 maanden vers. Had met 4 maanden geen franse stand en nu dus wel iets.
Zou het dan wel met veel eiwitten te maken hebben?
Bono is nu 15 maanden dus dat zal niet meer wegtrekken. Hij weegt maar 10 kg dus daar kan het ook niet aan liggen.
Door Kuikuhnek
#3319804
Carnibest zit al laag in de eiwit, en in de calcium.
We geven ook zalmolie en daar zit vitamine E in.
Hij mankt verder niet, heeft geen opstart problemen oid.
Ik ga er van uit zeker gezien de foto's met 5 maanden het niet in zijn ellebogen zit.
Door Lizzy
#3319817
tt-tjes schreef:Volgens dat artikel moet je dan dus minder eiwitten gaan geven? Niet echt makkelijk als je vers voert lijkt me.
Chendo is toendertijd volledig op barf opgegroeid en die had idd ook franse stand terwijl hij dat als pup niet had. Is nooit meer weggetrokken. En die had stevige polsen.
Fjurdy en Balou zijn pas later op barf overgegaan en die hadden het niet.
Bono eet vanaf 4 maanden vers. Had met 4 maanden geen franse stand en nu dus wel iets.
Zou het dan wel met veel eiwitten te maken hebben?
Bono is nu 15 maanden dus dat zal niet meer wegtrekken. Hij weegt maar 10 kg dus daar kan het ook niet aan liggen.
Hoe zo zou een goed BARF menu hoog zijn in eiwitten? Het is niet te hoog. Dhont was nog van de oude stempel he, helemaal begrijpen deed hij het eiwitverhaal met rauwe/verse voeding voor de hond niet. Ik heb hier 3 teven rond lopen, 1 is 2de generatie BARF gevoerd, 1 is 3de generatie rauw gevoerd en 2 zijn er 4de generatie rauw gevoerd. Drie hebben er perfecte rechte poten, 1 heeft iets Franse stand maar dat zit gewoon in haar lijnen/bouw.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3319825
Ik zie het vaker bij honden van die leeftijd, tijdens de flinke groeispurten. En daarna als ze ouder zijn vaker bij te dikke honden.
En ja het is ook afhankelijk van bouw en erfelijkheid.

Ik heb er eentje met een echt verkeerde pols. Vanaf jongs af aan. Lijkt iets niet helemaal goed in de aanleg, fysio vond de botten stuk vlakker waardoor de banden niet stabiel liggen, je voelt ook verschil in de poten.
Maar eh even een opmerking over de ED, ik wil jullie niet bang maken hoor, maar toen op oudere leeftijd Fozzy weer de pols erg verkeerd zette, zijn we er na een tijdje achtergekomen dat in de elleboog in die poot LPC en artrose zat, en met nog 2 jaar is die poot ED 0 gerontgend ( officieel, zijn andere poot had LPA).. en nu toen ie laatst weer last had, zakte zijn pols ook meer door. Maar goed ik bedoel niet te zeggen dat zwakke polsen samenhangt met ED, maar dat ED vrij op jongere leeftijd lang niet altijd een garantie is op echt ED vrij. ;) Maar als je dus pijn merkt oid dan zou ik verder kijken dan de pols.
Nou gaat die Franse stand toch meestal echt niet gepaard met verdere ongemakken en gezien de leeftijd dus een vrij veel voorkomend fenomeen, dus ik zou zeggen zorgen dat ie niet te dik is of wordt, dat is alleen maar extra belasting ;)

Ik vind het trouwens net leonberger poten, die zien er allemaal zowat zo uit op die leeftijd vind Ik :biggrin2: ( ok de kleur en vachtlengte van chef helpen nu ook mee)
Door Kuikuhnek
#3319831
Hahahaha, vaak het eerste wat we horen. Wat een rare Leonberger ;D
Maar ik ben me bewust van het ED verhaal.
Ik weet ook dat röntgen geen garantie is omdat je losse stukjes kraakbeen niet kan zien.
We gaan uit van het hele plaatje, geen pijn, niet kreupel, geen opstart problemen, geen kreupelheid na inspanning plus de uitslag van de röntgen bij 5 maanden.
Verder houden we hem inderdaad slank.
Geen idee wat hij nu weegt, gok iets boven de 60 kilo en hij krijgt nog steeds rond de 1300 gram per dag.
Hij ziet er prima uit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door