Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#3319517
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ook altijd wel nieuwsgierig ben waarom de ene partner meer zeggenschap heeft over de voeding van de hond dan de andere. Hier is dat ook zo hoor. Ik voer onze honden gewoon BARF, punt. En of mijn man dat nou wel of niet goed vindt: I don't care. Dat klinkt onaardige dan het is :biggrin2: . Maar ja, 19 jaar geleden heb ik Leo medegedeeld dat we onze honden zelf samengestelde rauwe voeding gingen geven en heb gewoon echt nul ruimte gelaten voor discussie. Heb ik de broek aan in huis? Nou ech nie :biggrin2: . Nee, serieus niet. Maar ik ben diegene die me in voeding voor honden heb verdiept, ik wil het beste voor onze honden en daar past maar 1 voeding bij...

Nu, al die jaren later is er geen haar op Leo's hoofd die het zelf anders zou doen. Sterker nog, Leo is een hele belangrijke spil omtrent het zelf samenstellen hier in huis. Wij hebben vier grote honden, dat vergt nogal wat inkopen doen. En dat regelt hij allemaal. Hij rijdt echt het hele land door om het beste van het beste (zoveel mogelijk biologisch) vlees voor onze honden te halen.

Heeft hij de afgelopen jaren natuurlijk ruimschoots gezien wat echte gezonde voeding voor verschil maakt. Onze honden zijn prachtig, glanzen, zijn gezond, meuren niet, hebben schitterende gebitten, poepen echt keuteltjes die je tussen duim en wijsvinger op kan pakken (bij wijze van dan he :biggrin2: ), hebben energie voor 100 en zijn DOL op hun eten. Je hoeft maar door het bos te lopen (of zoals hij jarenlang bij de dierenambulance te werken) om te zien dat het heel anders kan :-X
#3319526
Op dit moment krijg ik het gewoon niet voor elkaar, maar ik ga het niet opgeven. Het is mij vandaag eindelijk gelukt om hem ervan te overtuigen dat een brok met zoveel granen echt niet goed is voor een hond en dat we beter gellijk kunnen beginnen met acana :)
Met kleine stapjes kom ik er wel :biggrin2:
Door Onze Sjoes
#3319602
Wat vind je zo goed aan Acana?Ik was nieuwsgierig en het eerste wat ik tegenkwam was https://www.voedingswijzer.com/bevatten ... ifstoffen/ Verder zag ik dat de gemiddelde Acana variant 35% eiwit bevat.Ik weet niet hoe jij er over denkt maar ik vind dit zelfs voor een pup absurd hoog.Ik denk dat de gemiddelde brok met een normaal percentagen van rond de 25 % eiwit gezonder is.Er word beweerd dat dit soort brokken een hoog vleesgehalte zouden hebben maar ik denk dat je net zo goed een normale betaalbare brok kan voeren en dit zelf aan vullen met echt vlees dan gedroogde poeder die in brok zit.
#3319607
Onze Sjoes schreef:Wat vind je zo goed aan Acana?Ik was nieuwsgierig en het eerste wat ik tegenkwam was https://www.voedingswijzer.com/bevatten ... ifstoffen/ Verder zag ik dat de gemiddelde Acana variant 35% eiwit bevat.Ik weet niet hoe jij er over denkt maar ik vind dit zelfs voor een pup absurd hoog.Ik denk dat de gemiddelde brok met een normaal percentagen van rond de 25 % eiwit gezonder is.Er word beweerd dat dit soort brokken een hoog vleesgehalte zouden hebben maar ik denk dat je net zo goed een normale betaalbare brok kan voeren en dit zelf aan vullen met echt vlees dan gedroogde poeder die in brok zit.

Ik ben via diezelfde website bij Acana uitgekomen...juist om het hogere vleesgehalte. Meike heeft er meerdere artikelen aan gewijd en ook in de opmerkingen onder de artikilen gaat ze hier op in...Uiteindelijk geeft ze nog steeds aan dat Acana een van de betere merken is als je dan toch brok wil voeren. In goedkope brokken zit toch vaak meer rommel en in verhouding meer graan, koolhydraten,geur/kleur/smaakstoffen, conserveermiddelen etc

En als ik dit lees als ingredienten lijst vind ik dat toch beter klinken dan bij voorbeeld royal canin . Bij jappy dog vind ik het dan weer jammer day mais het eerste ingredient is
acana heritage large
Samenstelling / Ingrediënten:
Verse gefileerde kip (13%)*, Gedroogd kippenvlees (12%), Gedroogd kalkoenvlees (11%), Rode linzen, Hele groene erwten, Veldbonen, Vers kippen orgaanvlees (lever, hart en nier)(4%)*, Gedroogde haring (4%), Verse hele eieren (4%)*, Verse gefileerde platvis (4%)*, Haring olie (3%), Kippenvet (3%), Zongedroogde alfalfa, Groene linzen, Hele gele erwten, Erwtenvezels, Vers kippenkraakbeen (2%)*, Gedroogd bruin zeewier, Verse hele pompoen*, Verse hele muskaat pompoen*, Verse hele pastinaak*, Verse boerenkool*, Verse spinazie*, Verse mosterdplant blad*, Verse raapstelen*, Verse hele wortelen*, Verse Red Delicious appels*, Verse Barlett peren*, Gevriesdroogde kippenlever, Gevriesdroogde kalkoenlever, Verse hele veenbessen*, Verse hele blauwe bessen*, Cichoreiwortel, Kurkuma, Mariadistel, Kliswortel, Lavendel, Heemstwortel, Rozenbottels.

Royal Canin boxer
Samenstelling
Rijst, dierlijke vetten, gedehydreerde gevogelte-eiwitten, maïs, isolaat van plantaardige eiwitten*, gedehydreerd varkenseiwit, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, mineralen, plantaardige vezels, bietenpulp, sojaolie, visolie, gist en delen daarvan, kopraolie, hydrolysaat van gist (bron van Manno-Oligo-Sacchariden), hydrolysaat van schaaldieren (bron van glucosamine), tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne), extracten uit groene thee en druiven (bron van polyfenolen), hydrolysaat van kraakbeen (bron van chondroïtine)

Happy dog
Samenstelling
Mais, gevogeltevleesmeel, kaantjes, lamsvleesmeel, vismeel, rijstemeel, rundervet, gevogeltevet, hemoglobine (gedr.), leverhydrolisaat, bietenmelassesnippers, zonnebloemolie (0,75%), appeldroesem (gedr.) (0,7%), eipoeder, natriumchloride, gist (gedr.), kaliumchloride, raapzaadolie (0,25%), ferst (gefermenteerd) (0,2%), zeealgen (gedr.) (0,15%), lijnzaad (0,15%), artisjokken, paardenbloem, gember, berkenbladeren, brandnetel, salie, koriander, rozemarijn, tijm, zoethoutwortel, mosselvlees (gedr.) (0,01%), kamille, moerasspirea, daslook. (kruiden totaal: 0,14%) Verteerbare energie: 1660 kJ/100 g
Door Siberienne
#3319620
Onze Sjoes schreef:Wat vind je zo goed aan Acana?Ik was nieuwsgierig en het eerste wat ik tegenkwam was https://www.voedingswijzer.com/bevatten ... ifstoffen/ Verder zag ik dat de gemiddelde Acana variant 35% eiwit bevat.Ik weet niet hoe jij er over denkt maar ik vind dit zelfs voor een pup absurd hoog.Ik denk dat de gemiddelde brok met een normaal percentagen van rond de 25 % eiwit gezonder is.Er word beweerd dat dit soort brokken een hoog vleesgehalte zouden hebben maar ik denk dat je net zo goed een normale betaalbare brok kan voeren en dit zelf aan vullen met echt vlees dan gedroogde poeder die in brok zit.
Wat is er verkeerd aan een brok met een hoog eiwit gehalte? Dat heeft vlees toch ook?

Daarbij; Acana garandeert de herkomst vd ingrediënten, zit iig geen Chinese meuk in (en als je wil weten waarom ik dit noem: https://en.m.wikipedia.org/wiki/2007_pet_food_recalls
Door Siberienne
#3319621
devillovesangel schreef:Ik ben via diezelfde website bij Acana uitgekomen...juist om het hogere vleesgehalte. Meike heeft er meerdere artikelen aan gewijd en ook in de opmerkingen onder de artikilen gaat ze hier op in...Uiteindelijk geeft ze nog steeds aan dat Acana een van de betere merken is als je dan toch brok wil voeren. In goedkope brokken zit toch vaak meer rommel en in verhouding meer graan, koolhydraten,geur/kleur/smaakstoffen, conserveermiddelen etc

En als ik dit lees als ingredienten lijst vind ik dat toch beter klinken dan bij voorbeeld royal canin . Bij jappy dog vind ik het dan weer jammer day mais het eerste ingredient is
acana heritage large
Samenstelling / Ingrediënten:
Verse gefileerde kip (13%)*, Gedroogd kippenvlees (12%), Gedroogd kalkoenvlees (11%), Rode linzen, Hele groene erwten, Veldbonen, Vers kippen orgaanvlees (lever, hart en nier)(4%)*, Gedroogde haring (4%), Verse hele eieren (4%)*, Verse gefileerde platvis (4%)*, Haring olie (3%), Kippenvet (3%), Zongedroogde alfalfa, Groene linzen, Hele gele erwten, Erwtenvezels, Vers kippenkraakbeen (2%)*, Gedroogd bruin zeewier, Verse hele pompoen*, Verse hele muskaat pompoen*, Verse hele pastinaak*, Verse boerenkool*, Verse spinazie*, Verse mosterdplant blad*, Verse raapstelen*, Verse hele wortelen*, Verse Red Delicious appels*, Verse Barlett peren*, Gevriesdroogde kippenlever, Gevriesdroogde kalkoenlever, Verse hele veenbessen*, Verse hele blauwe bessen*, Cichoreiwortel, Kurkuma, Mariadistel, Kliswortel, Lavendel, Heemstwortel, Rozenbottels.

Royal Canin boxer
Samenstelling
Rijst, dierlijke vetten, gedehydreerde gevogelte-eiwitten, maïs, isolaat van plantaardige eiwitten*, gedehydreerd varkenseiwit, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, mineralen, plantaardige vezels, bietenpulp, sojaolie, visolie, gist en delen daarvan, kopraolie, hydrolysaat van gist (bron van Manno-Oligo-Sacchariden), hydrolysaat van schaaldieren (bron van glucosamine), tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne), extracten uit groene thee en druiven (bron van polyfenolen), hydrolysaat van kraakbeen (bron van chondroïtine)

Happy dog
Samenstelling
Mais, gevogeltevleesmeel, kaantjes, lamsvleesmeel, vismeel, rijstemeel, rundervet, gevogeltevet, hemoglobine (gedr.), leverhydrolisaat, bietenmelassesnippers, zonnebloemolie (0,75%), appeldroesem (gedr.) (0,7%), eipoeder, natriumchloride, gist (gedr.), kaliumchloride, raapzaadolie (0,25%), ferst (gefermenteerd) (0,2%), zeealgen (gedr.) (0,15%), lijnzaad (0,15%), artisjokken, paardenbloem, gember, berkenbladeren, brandnetel, salie, koriander, rozemarijn, tijm, zoethoutwortel, mosselvlees (gedr.) (0,01%), kamille, moerasspirea, daslook. (kruiden totaal: 0,14%) Verteerbare energie: 1660 kJ/100 g

Mocht je je nog meer in brokken willen verdiepen, lees dan Dog food logic van Linda Case, gaat over hoe de brokken industrie werkt, waarop te letten, hoe je gemanipuleerd wordt en hoe je etiketten leest. En misschien helpt het je vriend te overtuigen ;)
#3319624
Siberienne schreef:Mocht je je nog meer in brokken willen verdiepen, lees dan Dog food logic van Linda Case, gaat over hoe de brokken industrie werkt, waarop te letten, hoe je gemanipuleerd wordt en hoe je etiketten leest. En misschien helpt het je vriend te overtuigen ;)
Ga ik naar opzoek :) Dank voor de tip :)
Door Onze Sjoes
#3319661
Siberienne schreef:Wat is er verkeerd aan een brok met een hoog eiwit gehalte? Dat heeft vlees toch ook?

Daarbij; Acana garandeert de herkomst vd ingrediënten, zit iig geen Chinese meuk in (en als je wil weten waarom ik dit noem: https://en.m.wikipedia.org/wiki/2007_pet_food_recalls
Ik ben nog geen kvv tegengekomen die zo'n hoge eiwitfractie heeft.Ing.D'Hondt heeft er ook ooit wat over geschreven ik zal dat opzoeken en er nog op terug komen.Maar het komt neer op hou u aan de percentages van de natuur omdat er geen prooidier is wat meer dan 25% eiwit bevat.

Bron:De hond en zijn voeding.Ir.Nic.Dhont

"Blz.61:Advies: Houdt u zich aan de gegevens van de natuur van de hond.Neem als voorbeeld de analyse van tevenmelk of die van een prooidier.Houdt u zich aan de eiwitfractie van maximaal 30% voor honden tijdens de groei en maximaal 25% voor de volwassen honden.Ergo MAXIMAAL een EF van 30%.Minder dan 25% veroorzaakt geen schade,het kan in veel gevallen zelfs aan te bevelen zijn.Vooral bij nierpatienten,en oudere honden is een lage eiwitfractie aan te bevelen.(10 tot 20%)."

"Blz.60: Eiwitfractie van tevenmelk is 27,14% en de eiwitfractie van een prooidier 20,69%"
"Blz.57: Bij opgroeiende honden,kan een te hoog eiwitpercentage schadelijk zijn.Een groot deel van het "overtollige"eiwit,wordt omgezet in ureum en via de nieren uitgescheiden.Vooral bij jonge honden,kan dat nare gevolgen hebben,de organen werken nog niet op volle capaciteit en worden daardoor "overbelast".De opname van eiwitten wordt NEB(Netto Eiwit Benutting)genoemd."
#3319664
Maar volgens mij is het ook zo dat je brok en kvv/barf niet 1 op 1 kunt vergelijken. Het eiwit in brok is bijvoorbeeld slechter opneembaar, het plantaardige deel wordt ook meegenomen in het percentage(ik ben zelf veganist en weet dat er genoeg eiwitten in planten zitten), en ik dact dat er ook een verschil zit in meten van droge stof(brokken) en nat(kvv/barf).

Als je even rondneust hier op het forum(zoekfunctie) dan kom je een aantal topics tegen waar dit besproken is....
Door Onze Sjoes
#3319666
Siberienne schreef:
Daarbij; Acana garandeert de herkomst vd ingrediënten, zit iig geen Chinese meuk in (en als je wil weten waarom ik dit noem: https://en.m.wikipedia.org/wiki/2007_pet_food_recalls
Er zijn meer merken dan de chinese meuk en de andere 2 merken die genoemd worden.Het is niet dat ts slechts uit deze 3 kan kiezen,toch?Maar ik kan geen brokken advies geven ik heb zelf enkele dagen gegeven wat de fokster voerde omdat ik simpelweg bij god niet wist wat ik moest kiezen.Ik vind de zeer hoge prijzen van Acana niet in verhouding staan met hetgeen je voert.Voor dat geld voer je een hele chique kvv lijkt me.
Door Onze Sjoes
#3319668
devillovesangel schreef:Maar volgens mij is het ook zo dat je brok en kvv/barf niet 1 op 1 kunt vergelijken. Het eiwit in brok is bijvoorbeeld slechter opneembaar, het plantaardige deel wordt ook meegenomen in het percentage(ik ben zelf veganist en weet dat er genoeg eiwitten in planten zitten), en ik dact dat er ook een verschil zit in meten van droge stof(brokken) en nat(kvv/barf).

Als je even rondneust hier op het forum(zoekfunctie) dan kom je een aantal topics tegen waar dit besproken is....
Ja dat gaat over de eiwitfractie dat is de droge stof in het voer.In bv Carnibest zit dan bv 15 % eiwit,maar de eiwitfractie is dan plm 25%(even niet de juiste percentages maar als voorbeeld).En brokken bevatten al weinig vocht,dus de eiwitfractie is meestal redelijk gelijk aan wat op de zak staan.
Ik hoop dat iemand die hier meer verstand van heeft dit wil uitleggen voor je.
Door Onze Sjoes
#3319670
Op 7 augustus van dit jaar is er ook een topic in deze rubriek geweest met de titel: KVV VERSUS ORIJEN daar staaat het ook goed uitgelegd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door