Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Kuikuhnek
#3318739
Vanaf welke leeftijd gaat een hond zelf calcium afbreken in het lichaam?
Ik weet dat pups dit nog niet kunnen en dus vandaar het lagere calcium gehalte in de voeding.
Ik kan hier niet zo snel iets over vinden.
Laatst gewijzigd door Kuikuhnek op do 26 okt 2017, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3318743
Calcium kan je niet afbreken. Calcium is gewoon calcium, een element de tabel van Mendlejev.
Je kan het gebruiken in het lichaam of uitscheiden.
Door Kuikuhnek
#3318747
Ok, dank je. Dus vanaf een maand of 8 zou een iets hoger calcium gehalte, mits natuurlijk, geen probleem meer moeten zijn.
Waarom vraag ik dit, ik heb voor Chef in het begin de KVV van hier gehad, super vlees maar zijn ontlasting was vrij hard en wit.
Ik ga er van uit dat dit dan ook inhoud dat het calcium gehalte hoger is omdat het botpercentage mogelijk te hoog is.
Indien ik fout zit hoor ik dat graag.
Daarom overgegaan op Carnibest omdat ik hier in het verleden zeer goeie ervaringen mee had en nu dus weer.
Ik wil graag gaan afwisselen met Carnibest en dat vlees.

Edit: het gaat dan om het vlees van Ramses, dat heeft 25% bespierd vleeskarkas. Dat was kennelijk voor Chef te hoog. Zou dat dan nu ook te hoog zijn? Of veranderd dit naarmate ze ouder worden.
Door Lizzy
#3318750
Kuikuhnek schreef:Ok, dank je. Dus vanaf een maand of 8 zou een iets hoger calcium gehalte, mits natuurlijk, geen probleem meer moeten zijn.
Waarom vraag ik dit, ik heb voor Chef in het begin de KVV van hier gehad, super vlees maar zijn ontlasting was vrij hard en wit.
Ik ga er van uit dat dit dan ook inhoud dat het calcium gehalte hoger is omdat het botpercentage mogelijk te hoog is.
Indien ik fout zit hoor ik dat graag.
Daarom overgegaan op Carnibest omdat ik hier in het verleden zeer goeie ervaringen mee had en nu dus weer.
Ik wil graag gaan afwisselen met Carnibest en dat vlees.

Edit: het gaat dan om het vlees van Ramses, dat heeft 25% bespierd vleeskarkas. Dat was kennelijk voor Chef te hoog. Zou dat dan nu ook te hoog zijn? Of veranderd dit naarmate ze ouder worden.
Bedoel je dan 25% vleesbot, dus zeg 12% kaal bot? Want dat is erg weinig, tenzij er botten van grotere/oudere dieren is gebruikt.

Was de ontlasting direct wit als het zijn lichaam verliet? Of vond je soms witte drollen terug die een paar dagen oud waren?

Ik denk dat je het moet uitproberen als ie wat ouder is. En ik zou dan wachten tot 12 maanden, gewoon voor de zekerheid.
Door Kuikuhnek
#3318751
zoals ik het lees bij Ramses, de kvv aanbieding zeg maar, 25% bespierd vleesbot.
Was inderdaad na een dag, niet direct.
Wel knetterhard.
Maar dan wacht ik inderdaad wel tot hij een jaar is.
Dank voor je moeite.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3318754
Ik vermoed dat er niet veel vlees meer op die karkassen zal zitten, zeker geen 50%.
Dat kan anders gewoon niet.
Hoeveel bot zit er in carnibest? 15? 20% kaal bot?
En daar poept hij wel goed op...

Verder kan ik er wel geen raad in geven. Ik weet dat oudere dieren vaak moeite krijgen en minder bot nodig hebben dis het zou misschien logisch zijn dat jongere dieren wat meer mogen ( hogere behoefte ivm groei), maar in mijn ervaring met kittens maakt dat geen verschil met volwassen dieren. Maar elk dier is verschillend. Ervaring met honden heb ik echter niet.

Ik heb wel een bedenking, als hij krijtpoep had, dan was hij calcium toch aan het uitscheiden. Dus lag het probleem toch niet aan het niet kunnen uitscheiden op jonge leeftijd?
Gebruikersavatar
Door pike
#3318759
Lizzy schreef:Hier staat dat pups tot 6 maanden moeite hebben om een teveel aan calcium uit te scheiden:

http://dogaware.com/articles/dwcalcium.html

En dat heeft niet toevallig betrekking op toegevoegde calcium? Dus niet de natuurlijke calcium uit botten? Ik vind het artikel hierin niet zo duidelijk moet ik zeggen.

Even een vraag van een simpele ziel: Als een pup geen natuurlijk calcium uit kan scheiden, hoe kan hij dan ooit een stevige keutel produceren? Want dat doen ze dus wel, is mijn ervaring. En dat is niet van alleen spiervlees en orgaan en/of groente. Mijn honden kregen aanvankelijk 50 resp. 45% vleesbot.

pearlsofpassion schreef:
Ik heb wel een bedenking, als hij krijtpoep had, dan was hij calcium toch aan het uitscheiden. Dus lag het probleem toch niet aan het niet kunnen uitscheiden op jonge leeftijd?
Precies, mijn idee ook. Krijtpoep komt alleen van Calcium. Een teveel aan (natuurlijk?) Calcium dat wordt uitgescheiden.

Toegevoegd niet-natuurlij-Calcium wordt toch ook uitgescheiden, en volgens mij ook door een pup. Want daar schuilt toch juist het grote probleem? Het feit dat allerlei andere mineralen zich binden aan dat niet natuurlijk calcium en samen met dat calcium worden uitgescheiden, waardoor je pup bepaalde mineralen tekorten oploopt????
Door Kuikuhnek
#3318795
Dan ben ik benieuwd, ik blijf dit even volgen.
Heb overigens geen idee hoeveel % bot Carnibest heeft, weet alleen het calcium gehalte en dat is vrij laag.
Door Siberienne
#3318800
Het calcium gehalte in het bloed wordt voornamelijk bepaald door de nieren en staat onder invloed van het parathormoon. Honden met een verhoogd calcium gehalte drinken en plassen veel om het uit te spoelen. Calcium dat de hond uitpoept is niet opgenomen. Niet in de darm uitgescheiden toch?
Door Lizzy
#3318906
pike schreef:En dat heeft niet toevallig betrekking op toegevoegde calcium? Dus niet de natuurlijke calcium uit botten? Ik vind het artikel hierin niet zo duidelijk moet ik zeggen.

Even een vraag van een simpele ziel: Als een pup geen natuurlijk calcium uit kan scheiden, hoe kan hij dan ooit een stevige keutel produceren? Want dat doen ze dus wel, is mijn ervaring. En dat is niet van alleen spiervlees en orgaan en/of groente. Mijn honden kregen aanvankelijk 50 resp. 45% vleesbot.


Precies, mijn idee ook. Krijtpoep komt alleen van Calcium. Een teveel aan (natuurlijk?) Calcium dat wordt uitgescheiden.

Toegevoegd niet-natuurlij-Calcium wordt toch ook uitgescheiden, en volgens mij ook door een pup. Want daar schuilt toch juist het grote probleem? Het feit dat allerlei andere mineralen zich binden aan dat niet natuurlijk calcium en samen met dat calcium worden uitgescheiden, waardoor je pup bepaalde mineralen tekorten oploopt????
Ik heb altijd van Ian Billinghurst geleerd dat pups prima calcium uit kunnen scheiden als het maar afkomstig is van echt rauw vleesbot.

En toen kwam de trend dat jonge honden op KVV ook wel lijden aan groeipijnen en dus moest er wel teveel calcium in sommige KVV prakken zit.

En toen kwam ik die keer op keer maar weer vroeg "ja maar is het het calciumgehalte waar de hond groeipijn van heeft of zijn er andere invloeden want groeipijn is ontzettend erfelijk?!".

Nooit antwoord op gekregen en inmiddels is het "KVV kan ook teveel bot bevatten voor pups". En dus zou een BARF menu ook teveel bot kunnen bevatten. En de oplossing is dan "voer minder bot". En ik roep daar dan achteraan "en voer minder kcal". Dat minder bot voeren de oplossing kan zijn voor het verminderen van groeipijn wil in mijn ogen overigens nog niet zeggen dat een teveel aan vleesbot de oorzaak was van het probleem. In mijn ogen zijn dat nog steeds twee verschillende dingen.

Mineralen binden zich inderdaad aan calcium en worden uitgescheiden. Maar vleesbot zit tjokvol met allerlei super gezonde mineralen. Dus heel eerlijk? Ik denk nog steeds dat teveel vleesbot voeren in een goed BARF menu niet bestaat. Voor de zekerheid roep ik ook "voer niet meer dan 50% vleesbot" (en met vleesbot bedoel ik dan ook VLEESbot) omdat ik ook denk dat meer dan 50% ook om andere redenen niet aan te aan te bevelen is. Maar als je het mij vraagt weten ook pups prima hun weg met 40% a 50% vleesbot. Onnatuurlijk calcium dat toegevoegd is bevat alleen maar calcium en verder niks. Dat voegt feitelijk niks anders toe. Maar tegenwoordig lijkt de versvoer-industrie wel eens te vergeten dat vleesbot veel meer bevat dan alleen maar calcium! Vleesbot is rijk aan calcium maar ook aan fosfor, magnesium, zink, selenium, mangaan, jodium, ijzer, etc. etc. etc.

Goed, kan ik voor KVV's niet spreken natuurlijk, want ik weet niet wat die prakkenmakers allemaal in het prakje doen en in welke verhoudingen.....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door