Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3317594
Joep is vorig jaar heel, heel erg ziek geweest. We weten nog steeds niet wat het echt was, de dierenarts vermoedde dat hij onder invloed van drugs was, maar we hadden ook deze paddenstoelen in de tuin staan. Ik zie ze nog steeds wel als verdachte.
Vorig jaar heb ik meteen die paddenstoelen eruit gesnokt en weggegooid, en daardoor niet echt goede foto's. Vandaar nu een poging 2.

Kan iemand mij zeggen welke dit zijn? Ze verkleuren helaas wel een beetje, want ze lijken beschimmeld te zijn (paddenstoel op paddenstoel eigenlijk?).

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
#3317730
Ik las pas de volgende verschijnselen en moest aan Joep denken:
- Oververhitting (hyperthermie): hijgen, snelle hartslag, pijn, gespannen, overgeven
- Een hond kan hieraan binnen 6 uur overlijden
Kan veroorzaakt worden door... hop en dat heb jij volgens mij staan. Kan het zijn dat Joep daarvan gesnoept had?
#3317734
Het is in elk geval een boleet. En hij is aangetast door een schimmel ::) Die zou ik dus zeker niet eten..
De porieën (de gele onderkant) van de Rode boleet kleuren blauw bij kneuzing (even je vinger erin drukken), en het vlees van de hoed en de steel verkleurt blauw aan de lucht (even doorsnijden). Maar meer soorten verkleuren blauw. De Rode boleet kan verward worden met rode vormen van de Roodsteelfluweelboleet, maar die kleurt minder snel en minder sterk blauw.
Er komen 65 verschillende boleten voor in Nederland. Naast de Satansboleet zijn er ook nog andere boleten die verdacht (mogelijk giftig) zijn of ronduit niet eetbaar. Als je niet heel erg goed thuis bent in de soorten zou ik er toch liever van af blijven.
#3317741
src_esther schreef:Ik las pas de volgende verschijnselen en moest aan Joep denken:
- Oververhitting (hyperthermie): hijgen, snelle hartslag, pijn, gespannen, overgeven
- Een hond kan hieraan binnen 6 uur overlijden
Kan veroorzaakt worden door... hop en dat heb jij volgens mij staan. Kan het zijn dat Joep daarvan gesnoept had?
Ja dat had hij dus allemaal niet. Hij was vooral eigenlijk gewoon kneiterstoned! Niet hijgen, zelfs geen snellere hartslag, niet overgeven. Toen we hem vonden tolde hij op zijn poten, wankelen, er doorheen zakken, en eenmaal in de auto verloor hij ook steeds zijn bewustzijn, hij hing helemaal slap op schoot. Ik voelde alleen aan zijn hartslag nog dat er leven in zat. De andere dag zijn zijn reflexen en organen getest, niks aan de hand. Toen zag je het alleen nog aan zijn ogen.

Vandaar dat we ook niet aan gif denken...maar aan drugs, en ik dus ook aan paddestoelen (die kunnen ook een drugs effect geven...)

Ik heb wel voor de zekerheid dit jaar de hop achter een hek geplukt. Want niks weet ik 100% zeker natuurlijk.
pike schreef:Het is in elk geval een boleet. En hij is aangetast door een schimmel ::) Die zou ik dus zeker niet eten..
De porieën (de gele onderkant) van de Rode boleet kleuren blauw bij kneuzing (even je vinger erin drukken), en het vlees van de hoed en de steel verkleurt blauw aan de lucht (even doorsnijden). Maar meer soorten verkleuren blauw. De Rode boleet kan verward worden met rode vormen van de Roodsteelfluweelboleet, maar die kleurt minder snel en minder sterk blauw.
Er komen 65 verschillende boleten voor in Nederland. Naast de Satansboleet zijn er ook nog andere boleten die verdacht (mogelijk giftig) zijn of ronduit niet eetbaar. Als je niet heel erg goed thuis bent in de soorten zou ik er toch liever van af blijven.
Ja ik doe er niks mee hoor! Of nou ja, met handschoentjes aan weghalen, want hoewel ze mooi zijn, en ze dus waarschijnlijk geen kwaad kunnen, ze waren voor mij verdachte dus ik wil ze niet meer in de tuin.
#3317744
Ik heb het topic van vorig jaar er nog maar even bij gepakt, want toen hebben we ook al 8 bladzijdes lang heel hard nagedacht wat het had kunnen zijn.
viewtopic.php?f=8&t=133341&hilit=Joep+heel+ziek

We liepen toen niet echt. Gijs was op maandag uit zijn gips gegaan en dinsdagavond toen we thuis kwamen van vrienden vonden we Joep zo. Alle opties zijn denk ik wel doorgesproken...we gaan het denk ik nooit echt weten! Maar ik wilde nu vooral graag weten of deze paddenstoelen kwaad kunnen, want ze komen dus steeds terug.
#3317745
:'(
eelke schreef:Ik heb het topic van vorig jaar er nog maar even bij gepakt, want toen hebben we ook al 8 bladzijdes lang heel hard nagedacht wat het had kunnen zijn.
viewtopic.php?f=8&t=133341&hilit=Joep+heel+ziek

We liepen toen niet echt. Gijs was op maandag uit zijn gips gegaan en dinsdagavond toen we thuis kwamen van vrienden vonden we Joep zo. Alle opties zijn denk ik wel doorgesproken...we gaan het denk ik nooit echt weten! Maar ik wilde nu vooral graag weten of deze paddenstoelen kwaad kunnen, want ze komen dus steeds terug.
Ah ja, ok.
Dat zal je ook nooit zeker weten tenzij iemandmet kennis van zaken er eens naar komt kijken. En dat kan niet vanop afstand...
En dat ze terugkomen is normaal he. De echte schimmel zit onder de grond. De paddestoelen zijn eigenlijk maar de 'bloemen' van de schimmel. Bedoeld om zich voort te planten.
#3317747
pearlsofpassion schreef::'(

Ah ja, ok.
Dat zal je ook nooit zeker weten tenzij iemandmet kennis van zaken er eens naar komt kijken. En dat kan niet vanop afstand...
En dat ze terugkomen is normaal he. De echte schimmel zit onder de grond. De paddestoelen zijn eigenlijk maar de 'bloemen' van de schimmel. Bedoeld om zich voort te planten.
Haha, dat zei je in dat andere topic ook ja, over die bloemen ;) ik vind het ook niet erg dat ze terug komen. Maar wel fijn om te weten dat ze dan geen hoofdverdachte meer zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door