Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3317257
Ik heb contact met een slager voor lamsvlees en geitenvlees.
Voor geit heeft hij alleen (voor mij betaalbaar) overjarige geiten-gehakt.

Dit zijn oude melkgeiten. Het is kwalitatief minder vlees.
Kan ik dit voor Bandit kopen? Zit daar nog genoeg voedingswaarde in of kan ik het beter achterwege laten?



Ik zoek naar alternatieven die ik nog net kan betalen.
Bandit kan alleen nog paard, lam en geit eten. Die laatste 2 worden aangeleverd met 50% vet. Ik ben 2 uur bezig met snijden/ontleden en dan heb ik voor 3 dagen vlees.
Dit kost me zoveel energie en tijd, dat ik aan het overwegen ben om 'mensenvlees' te kopen. Maar dit is wel superduur. :(
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3317258
Ik denk dat je dit prima kan voeren. De mindere kwaliteit zit 'm vaak in de taaiheid van het vlees van oudere dieren waardoor het voor mensen letterlijk niet te knagen is. Kan ook dat de smaak wat intenser is. Maar qua voedingswaarde is er niks mis mee.
Door src_esther
#3317259
Mij lijkt niet dat er minder voedingswaarden in zitten. Oude melkgeiten, die zijn niet bejaard, die geven volgens de boer gewoon niet meer genoeg melk om nog in de kudde te houden. In dit geval betekent kwalitatief minder goed vlees, dat het lastig is het vlees goed te bereiden omdat de kans groot is dat het taai is en blijft en de meeste mensen de smaak niet lekker vinden van oudere geiten.
Als je het bij een slager haalt, is het waarschijnlijk kwalitatief beter dan het geitenvlees dat je bij BARF leveranciers koopt.

Nu weet ik niet precies hoe het met geiten zit, maar van koeien wel. Runderen kunnen een leeftijd van 20 jaar bereiken. Bij de buren gaan de melkkoeien rond de leeftijd van 7 jaar naar de slacht nadat ze zich nog een tijd lekker hebben mogen vol eten in de wei. Ik lees echter dat de gemiddelde Nederlandse melkkoe niet ouder dan 5 jaar wordt. De buren vertelden mij inderdaad dat die Friesian Holstein koeien vaak veel eerder 'op' zijn. Dat wordt dan een oude melkkoe genoemd, maar eigenlijk zijn het gewoon jong-volwassenen...
Door Lizzy
#3317270
Het vlees zal iets taaier en vetter zijn dan vlees van een zeer jong geitje en ik denk dat het juist perfect geschikt is voor de hond! Je moet wel even kijken hoeveel vet er werkelijk aan zit (hele grote bonken wit/geel vet kan wat teveel van het goede zijn en dat zou je dan weg moeten snijden).
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3317531
Bedankt voor jullie reacties!
Dit was nieuw voor mij, wat fijn toch dat er altijd wel iemand hier is die een antwoord weet!

Ik ga er gewoon een kg van bestellen en dan zie ik het vanzelf.
Het is al gedraaid gehakt, dus als er teveel vet in zit, kan ik er niks meer aan doen.

De slager vertelde mij dat van de laatste restjes vlees, waar geen mooi lapje van gesneden kan worden, gehakt gemaakt wordt.
Ik heb gevraagd of hij die restjes vlees zo kan leveren, zonder er gehakt van te draaien.
Dat scheelt hem weer een handeling en ik heb misschien stukjes die ik zo in de vriezer kan doen. :)

Even afwachten.
Hopelijk is dit een mooie oplossing voor mijn 'vlees-probleempje'. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door