Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3316955
Ik heb vandaag veel vlees in gangbare stukken gehakt en in grote bakken en emmers in de vriezer gezet. Nu hoorde ik dat je het vlees beter in (kleine) zakjes of bakjes kan doen omdat het vlees anders uitdroogt en voedingstoffen verliest.
Is dit waar en hoe doen jullie dat met grote hoeveelheden vlees? Het vlees zal niet langer dan een maand in de vriezer liggen voor het wordt opgegeten.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pike
#3317014
Als je het vlees niet verpakt krijg je vriesbrand. Dat is echt niet goed voor je vlees ook al ligt het maar een maandje in je vriezer. Door het uitdrogen wordt het hard. Vriesbrand noemen ze het omdat het uitziet alsof het verkoold is. Je moet het goed verpakken met zo min mogelijk lucht erbij. Als je niet verpakt komt er lucht (zuurstof) bij en daardoor droogt je vlees uit.
Een sealapparaat is ideaal, maar niet noodzakelijk.
Als ik grote hoeveelheden inkoop, verpak ik dat per ca. kilo in fatsoenlijke diepvrieszakjes (boterhamzakjes of andere plastic zakjes kan je niet gebruiken, die zijn niet geschikt omdat ze lucht doorlaten).
Door Lizzy
#3317038
rinke1994 schreef:Ik heb vandaag veel vlees in gangbare stukken gehakt en in grote bakken en emmers in de vriezer gezet. Nu hoorde ik dat je het vlees beter in (kleine) zakjes of bakjes kan doen omdat het vlees anders uitdroogt en voedingstoffen verliest.
Is dit waar en hoe doen jullie dat met grote hoeveelheden vlees? Het vlees zal niet langer dan een maand in de vriezer liggen voor het wordt opgegeten.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
De stukken vlees die ik heb zijn meestal 1 a 1,5 kg. En ook mijn vleesbotten moeten in grotere porties (zeg 2 kg), ik heb 4 honden van 25 a 30 kg. Dus ik vries altijd in grote zakken in. Ik heb inmiddels de grote diepvrieszakken van de Action en die bevallen prima. Hier liggen dingen ook wel eens langer in de vriezer hoor. Gemiddeld tussen de 1 en 6 maanden. Ik heb nooit rare dingen met het vlees en mijn honden doen het uitstekend mag ik wel zeggen.
Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3317153
Ik heb nu dagporties gemaakt voor beide honden in diepvrieszakken. Alleen dat vleesbot is soms best scherp en prikt dan gaatjes in de zakken.. dus niet echt 100% lucht dicht. Maakt dit ook nog uit of niet omdat het zo weinig lucht is wat er nu bij kan komen?
Door Anne in Zweden
#3317160
rinke1994 schreef:Ik heb nu dagporties gemaakt voor beide honden in diepvrieszakken. Alleen dat vleesbot is soms best scherp en prikt dan gaatjes in de zakken.. dus niet echt 100% lucht dicht. Maakt dit ook nog uit of niet omdat het zo weinig lucht is wat er nu bij kan komen?
Dat overkomt mij bij sommig vleesbot ook, maar dat veroorzaakt geen vriesbrand, is mijn ervaring. Vriesbrand zie je meer op grotere oppervlakken die aan lucht zijn blootgesteld tijdens het vriezen.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3317254
pike schreef:Als je het vlees niet verpakt krijg je vriesbrand. Dat is echt niet goed voor je vlees ook al ligt het maar een maandje in je vriezer. Door het uitdrogen wordt het hard. Vriesbrand noemen ze het omdat het uitziet alsof het verkoold is. Je moet het goed verpakken met zo min mogelijk lucht erbij. Als je niet verpakt komt er lucht (zuurstof) bij en daardoor droogt je vlees uit.
Een sealapparaat is ideaal, maar niet noodzakelijk.
Als ik grote hoeveelheden inkoop, verpak ik dat per ca. kilo in fatsoenlijke diepvrieszakjes (boterhamzakjes of andere plastic zakjes kan je niet gebruiken, die zijn niet geschikt omdat ze lucht doorlaten).
O jee, dat wist ik niet!
Ik snijd 1 kg vlees in dagporties en vries dat weer in in bakjes, dus daar zit veel lucht bij.
Is dit eigenlijk helemaal niet goed?
De orgaanmixen zitten ook in bakjes met een dagportie. Dus ook lucht.

Ik vind het zo lekker overzichtelijk, die bakjes in de diepvries. Maar als het niet goed is, moet ik misschien toch zakjes gaan gebruiken?
Gebruikersavatar
Door pike
#3317347
Mijati schreef:bakjes is ook luchtdicht
In die zin dat er geen lucht van buitenaf meer bij kan komen. Wat erin zit zit erin. Maar daar zou ik mij niet echt druk om maken. Als je een halfvol afgesloten bakje met lucht in de vriezer hebt, dan krijg je daar veelal veel ijskristallen in. Maar vriesbrand heb ik daar nog nooit in aangetroffen.
Als ik iets in bakjes invries, druk ik altijd op het laatst nog de lucht eruit voor zover dat gaat:
Dekseltje er goed op doen, dan dekseltje indrukken, en tegelijkertijd een héel klein stukje het dekseltje optillen. Dan hoor je psjjjjjj de lucht eruit stromen. En dan snel weer dichtdrukken. Als je het goed gedaan hebt staat het dekseltje dan een beetje hol (naar binnen).
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3317529
pike schreef:In die zin dat er geen lucht van buitenaf meer bij kan komen. Wat erin zit zit erin. Maar daar zou ik mij niet echt druk om maken. Als je een halfvol afgesloten bakje met lucht in de vriezer hebt, dan krijg je daar veelal veel ijskristallen in. Maar vriesbrand heb ik daar nog nooit in aangetroffen.
Als ik iets in bakjes invries, druk ik altijd op het laatst nog de lucht eruit voor zover dat gaat:
Dekseltje er goed op doen, dan dekseltje indrukken, en tegelijkertijd een héel klein stukje het dekseltje optillen. Dan hoor je psjjjjjj de lucht eruit stromen. En dan snel weer dichtdrukken. Als je het goed gedaan hebt staat het dekseltje dan een beetje hol (naar binnen).
Bedankt! ;)
Dan blijf ik het gewoon zo doen. Lekker overzichtelijk in de vriezer. :)
Het zijn lock&lock-bakjes, daarbij kan je de deksel niet ontluchten. (wat een lieve en duidelijke omschrijving heb je erbij gezet. :-* )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door