Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#3317277
Even een deur vergeten dicht te doen, waar een verpakking van 1,2 kilo gemalen geitenrib lag te ontdooien.
Ik was heel even weg met een van de honden en toen ik terug kwam had de andere ondertussen alles opgegeten :( . Dat is bijna 4,5x de hoeveelheid die hij normaal bij 1 maaltijd krijgt.
Wat kan ik doen of geven om te voorkomen dat hij een verstopping krijgt?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3317279
mijn eerste reactie is: een fikse hoeveelheid pens of spier erachteraan geven...
maar 1,2 kg en dan nog eens een berg vlees erachteraan, weet niet of dat nou zo handig is... :-\
hopelijk komt iemand anders met een goede oplossing
sterkte...
Door eelke
#3317280
Haha, oeps... :P

Ja, wat betreft verstopping moe je natuurlijk ook wat. Ik zou nu wat pens geven, eind van de middag nog eens, vanavond, morgenochtend. 200 gram per keer ofzo? Dan heb je 800 gram op 1,2 kilo vleesbot, dat moet te doen zijn.

Zal wel even een flinke drol worden, met misschien wat moeilijk poepen...witte korrels... :-\

Dat het gemalen is scheelt wel denk ik. Dat verteert toch makkelijker.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3317286
eelke schreef:Haha, oeps... :P

Ja, wat betreft verstopping moe je natuurlijk ook wat. Ik zou nu wat pens geven, eind van de middag nog eens, vanavond, morgenochtend. 200 gram per keer ofzo? Dan heb je 800 gram op 1,2 kilo vleesbot, dat moet te doen zijn.

Zal wel even een flinke drol worden, met misschien wat moeilijk poepen...witte korrels... :-\

Dat het gemalen is scheelt wel denk ik. Dat verteert toch makkelijker.
Had nog wat restjes pens liggen van samen ongeveer 300 gr. die ik een paar seconden in de magnetron heb gedaan, zodat het nét niet meer bevroren is en ik het uit elkaar kon trekken. Het ligt nu wat verder op temperatuur te komen. 300gr. is minder dan 1/2 maaltijd, want normaal krijgt hij 2 maaltijden per dag à 680 gram (bot, spier, orgaan en groente). Hij heeft vanochtend zijn normale portie gehad en nu dus 1,2 kilo bot er bovenop. Zou ik die 300gr. pens dan zo meteen kunnen geven, of liever wat minder?
Heb ook nog wat ontdooivocht/bloed van haasorgaan liggen. Denk bij elkaar 2 flinke mokken. Zou dat ook helpen als ik hem daar wat van geef?
Door eelke
#3317288
Doranto schreef:Had nog wat restjes pens liggen van samen ongeveer 300 gr. die ik een paar seconden in de magnetron heb gedaan, zodat het nét niet meer bevroren is en ik het uit elkaar kon trekken. Het ligt nu wat verder op temperatuur te komen. 300gr. is minder dan 1/2 maaltijd, want normaal krijgt hij 2 maaltijden per dag à 680 gram (bot, spier, orgaan en groente). Hij heeft vanochtend zijn normale portie gehad en nu dus 1,2 kilo bot er bovenop. Zou ik die 300gr. pens dan zo meteen kunnen geven, of liever wat minder?
Heb ook nog wat ontdooivocht/bloed van haasorgaan liggen. Denk bij elkaar 2 flinke mokken. Zou dat ook helpen als ik hem daar wat van geef?
Ik zou dan denk ik nu 150 gram pens geven met dooivocht, en later vandaag nog eens. En dan zeker even geen vleesbot meer tot je weet dat zijn ontlasting prima is / blijft.
Door Lizzy
#3317289
Doranto schreef:Even een deur vergeten dicht te doen, waar een verpakking van 1,2 kilo gemalen geitenrib lag te ontdooien.
Ik was heel even weg met een van de honden en toen ik terug kwam had de andere ondertussen alles opgegeten :( . Dat is bijna 4,5x de hoeveelheid die hij normaal bij 1 maaltijd krijgt.
Wat kan ik doen of geven om te voorkomen dat hij een verstopping krijgt?
Dus dat is ruim 1 kg? Oef. Ja, in theorie zou je er pens achteraan moeten geven om verstoppingen te voorkomen. Maar ik vind persoonlijk dat er dan toch echt wel teveel voer in de maag terecht komt. Jeetje. Wat is wijsheid? Misschien is wijsheid om je hond te laten overgeven bij de DA :-\ . Hoeveel voer eet hij normaal in totaal op 1 dag? En anders de komende 24 uur steeds kleine beetjes pens, lever en bladgroenten aanbieden. Beetje olijfolie erover.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3317291
Lizzy schreef:Dus dat is ruim 1 kg? Oef. Ja, in theorie zou je er pens achteraan moeten geven om verstoppingen te voorkomen. Maar ik vind persoonlijk dat er dan toch echt wel teveel voer in de maag terecht komt. Jeetje. Wat is wijsheid? Misschien is wijsheid om je hond te laten overgeven bij de DA :-\ . Hoeveel voer eet hij normaal in totaal op 1 dag? En anders de komende 24 uur steeds kleine beetjes pens, lever en bladgroenten aanbieden. Beetje olijfolie erover.
Net even Tannetje gebeld. Zij adviseert ook om de komende dagen (in ieder geval tot hij weer gemakkelijk kan poepen) pens en gepureerde groente te geven. Het ontdooivocht laat ik maar even achterwege, omdat dat niet echt laxerend werkt en extra maagvulling is. Laten overgeven zou inderdaad ook kunnen, maar zij denkt dat de kans dat er een echte verstopping optreedt niet zo heel groot is.
Pffff. Het bot percentage wat hij krijgt had ik juist wat naar beneden bijgesteld, omdat ik vond dat hij altijd wat harde ontlasting had. Niet fijn dit. :(
Scheutje olijfolie erover zou ik inderdaad ook nog kunnen doen. Wist trouwens niet dat lever ook laxerend werkt.
Door eelke
#3317295
Ik denk echt wel dat een normale honden buik heel wat kan verwerken als het moet. Dat het al gemalen is lijkt me zeker in het voordeel werken. Olijfolie is ook nog wel een goed idee ja.
Door Lizzy
#3317300
eelke schreef:Ik denk echt wel dat een normale honden buik heel wat kan verwerken als het moet. Dat het al gemalen is lijkt me zeker in het voordeel werken. Olijfolie is ook nog wel een goed idee ja.
Ja, dat wel, maar hij heeft moeite met bot.....
Gebruikersavatar
Door doranto
#3317303
Anne in Zweden schreef:Oef, schrikken! Gelukkig is Honyx geen chihuahua, dat scheelt denk ik een heel stuk. Voor jullie even in de zenuwen zitten, maar ik neem aan dat Honyx zielsgelukkig ligt te ronken? ::)
Hij ziet er niet bepaald ontevreden uit nee :P Maar ik voel me er inderdaad niet prettig bij. :-\
Ik heb zojuist wat bladgroente gepureerd en daar een scheut olijfolie doorheen gedaan. Toen wat pens erbij en alles door het handmolentje gehaald. Ik heb nu een bakje groene smurrie waar ik hem zojuist 150 gr. van heb gegeven. Vanavond nog maar een keer, en dan misschien voordat we naar bed gaan.
Nu ga ik maar even rustig een klein ommetje met hem maken en ga dat voorlopig maar even wat vaker doen, zodat hij zéker niet op hoeft te houden.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3317310
Lizzy schreef:Maar waarom dan niet laten spugen? Het is recent gebeurd, dan is ie het maar kwijt en hoef je niet bang te zijn dat het ergens problemen gaat geven...
Ik heb geen ervaring met laten overgeven, maar dat schijnt voor de hond ook geen pretje te zijn. Tannetje dacht dat het zo'n vaart niet zou lopen, ook omdat het bot gemalen was. Het is bovendien geitenbot en dat bevat wat meer vet. Het is natuurlijk altijd een moeilijke keuze wel/niet laten overgeven. Nu maar hopen dat het de juiste keuze is en het inderdaad goed afloopt.
Dank jullie wel voor het advies! Ik ben ermee aan de slag inmiddels.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3317326
Doranto schreef:Ik heb geen ervaring met laten overgeven, maar dat schijnt voor de hond ook geen pretje te zijn. Tannetje dacht dat het zo'n vaart niet zou lopen, ook omdat het bot gemalen was. Het is bovendien geitenbot en dat bevat wat meer vet. Het is natuurlijk altijd een moeilijke keuze wel/niet laten overgeven. Nu maar hopen dat het de juiste keuze is en het inderdaad goed afloopt.
Dank jullie wel voor het advies! Ik ben ermee aan de slag inmiddels.
Ik duim dat het allemaal zal meevallen.

Laten overgeven is geen pretje maar ook zo voorbij hoor. Ik heb 't bij Scott twee keer moeten doen helaas.
Hij had de laatste keer kauwgom gegeten (heel potje dat in hoog gras was leeg gekieperd >:( ) dus ivm xylitol laten braken. Bij de da nog wat RC mousse gegeten, spuitje in z'n poot en binnen no time komt alles eruit. Dat is wel even vervelend. Daarna de hele avond nog wat hangerig geweest maar de volgende dag was alles ok met hem.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3317337
Lizzy schreef:Ja, dat wel, maar hij heeft moeite met bot.....
Lizzy, hij heeft niet echt moeite met bot hoor. Ik zie nooit stukjes onverteerd bot o.i.d. in zijn ontlasting. Ik vond het gewoon net wat te droog en heb daarom het botpercentage wat hij krijgt recentelijk een heel klein beetje verlaagd.
Wat hij nu dus zelf even ruimschoots gecompenseerd heeft :-[
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door