Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3316417
Help Lizzy en anderen versvoerders,
Na een paar dagen gewoon KVV gegeten is hij nu weer heel kieskeurig. :( Eet geen Tammenga compleet, Tammenga paard, Smuldier vleescompleet, penscompleet gaat eigenlijk nog het best. Gelukkig eet de hond van dochter het wel. Haha.
En dan het jeuken. Bah. 5 weken geleden begon het gejeuk dus wat gegeven omdat we dachten een kruiper te zien bij da. Van de week weer bij da en advies gevraagd. Hij adviseerde Bravectomaar dat vond ik wel veel. Dus Spronghold gegeven.
Hij blijft krabben. Denk hem maar op een brok te zetten om rust in de tent te krijgen. Vacht ziet er prachtig glanzend en zacht uit. Hij is nu bijna 9 maanden. Qua beweging gaat het goed met zijn zielenpoot maar mag nog niet erg veel. 4-5 keer aangelijnd 7 minuten nu. In huis loopt hij los en speelt graag op het kleed.
Krijgt nog de probiotica dagelijks.
Heb je nog een idee? Of een brok of KVV die nog te proberen is. Uitsluiten vind ik te lang gaan duren.
#3316418
Nelleke43 schreef:Help Lizzy en anderen versvoerders,
Na een paar dagen gewoon KVV gegeten is hij nu weer heel kieskeurig. :( Eet geen Tammenga compleet, Tammenga paard, Smuldier vleescompleet, penscompleet gaat eigenlijk nog het best. Gelukkig eet de hond van dochter het wel. Haha.
En dan het jeuken. Bah. 5 weken geleden begon het gejeuk dus wat gegeven omdat we dachten een kruiper te zien bij da. Van de week weer bij da en advies gevraagd. Hij adviseerde Bravectomaar dat vond ik wel veel. Dus Spronghold gegeven.
Hij blijft krabben. Denk hem maar op een brok te zetten om rust in de tent te krijgen. Vacht ziet er prachtig glanzend en zacht uit. Hij is nu bijna 9 maanden. Qua beweging gaat het goed met zijn zielenpoot maar mag nog niet erg veel. 4-5 keer aangelijnd 7 minuten nu. In huis loopt hij los en speelt graag op het kleed.
Krijgt nog de probiotica dagelijks.
Heb je nog een idee? Of een brok of KVV die nog te proberen is. Uitsluiten vind ik te lang gaan duren.
In ieder geval geen bracecto geven, Tja het kan door het voer komen maar meestal zijn het beestjes!
De mijne krabt sinds een week ook weer erg veel. Chemische troep komt er niet in hier.
Ik ga zo tea tree olie halen en dat vermengen met water en dan de vacht insprayen. Hebben beestjes een hekel aan en hoop dat ze dan wegblijven.
Verder ga ik knoflook en karnemelk geven.
http://www.dierenarts-eygelshoven.nl/te ... age_id=205
#3316422
Zou het kunnen dat je het kieskeurige zelf hebt veroorzaakt? Veel honden hebben heel snel door dat als ze iets minder lekker vinden en gaan lopen mutsen dat het baasje dan ineens met iets anders komt. Het klinkt hard maar als mijn hond loopt te mutsen krijgt hij niks anders. Een paar uur later mag hij 't nog eens proberen en anders de volgende dag weer.
ook de leeftijd kan meespelen. Reuen kunnen smoorverliefd raken waardoor eten niet belangrijk meer is.

Het krabben kan van 101 dingen komen. Voeding, planten, wasmiddel, vlooien maar ook door stress of spanning.
Hij is pas geopereerd toch? Begon het krabben daarvoor of daarna? Het zou mij niet verbazen als het komt doordat hij door de operatie en herstelperiode erg rustig aan moet doen en dat dit spanning geeft.
Waar krabt hij vooral? Likt of bijt hij ook op die plek? Hoe ziet de huid en vacht eruit? Heb je de tip van Lizzy mbt de spray uit het andere topic nog geprobeerd?

Wat eet hij nog meer behalve de kvv? Denk aan snacks, tussendoortjes, restjes etc. Ik zou sowieso eerst stoppen met alles wat granen ed bevat. Dus geen snoepjes met granen, rijst etc, geen stukjes brood of zoiets. Gewoon alleen z'n kvv en eventueel wat gedroogd vlees als snack.
#3316427
pluk schreef:Zou het kunnen dat je het kieskeurige zelf hebt veroorzaakt? Veel honden hebben heel snel door dat als ze iets minder lekker vinden en gaan lopen mutsen dat het baasje dan ineens met iets anders komt. Het klinkt hard maar als mijn hond loopt te mutsen krijgt hij niks anders. Een paar uur later mag hij 't nog eens proberen en anders de volgende dag weer.
ook de leeftijd kan meespelen. Reuen kunnen smoorverliefd raken waardoor eten niet belangrijk meer is.

Het krabben kan van 101 dingen komen. Voeding, planten, wasmiddel, vlooien maar ook door stress of spanning.
Hij is pas geopereerd toch? Begon het krabben daarvoor of daarna? Het zou mij niet verbazen als het komt doordat hij door de operatie en herstelperiode erg rustig aan moet doen en dat dit spanning geeft.
Waar krabt hij vooral? Likt of bijt hij ook op die plek? Hoe ziet de huid en vacht eruit? Heb je de tip van Lizzy mbt de spray uit het andere topic nog geprobeerd?

Wat eet hij nog meer behalve de kvv? Denk aan snacks, tussendoortjes, restjes etc. Ik zou sowieso eerst stoppen met alles wat granen ed bevat. Dus geen snoepjes met granen, rijst etc, geen stukjes brood of zoiets. Gewoon alleen z'n kvv en eventueel wat gedroogd vlees als snack.
Wat voor spray bedoel jij pluk? Ben ik wel benieuwd naar!
#3316428
Pluk, dank voor je reactie.
Inderdaad na de operatie gebeurd. Advies van Lizzy meteen opgevolgd. Probiotica geven tot nu. Vanaf 8 weken KVV van verschillende merken gegeven. Wel gemerkt dat hij iets liet staan. En dat niet meer gegeven. Maar Tammenga en Smuldier en barf dingen ging gewoon met smaak. Nu eet hij in de ochtend pas om rond 11 uur. Aangemoedigd. Smuldier vleescompleet. Penscompleet gaat meestal ook goed. Maar al het andere niet.
Soms krijgt hij een oor van rund om hem bezig te houden. Toch iets te kouwen. Of een gedroogd longstuk. Of een halve gedroogde zalmhuid. Omdat hij zo moeilijk at gaf ik hem wel een kipkluifje na het avondeten.
Straks probeer ik hem wAt lamtotaal van Tammenga te geven. Kijken of dat gaat. Bij elkaar zou hij dan 700gr vlees hebben en een halve zalmhuid hebben over de dag.
#3316434
Lazy Garfield schreef:Wat voor spray bedoel jij pluk? Ben ik wel benieuwd naar!
Staat in dit topic viewtopic.php?f=8&t=135509&p=3315868#p3315868
Nelleke43 schreef:Pluk, dank voor je reactie.
Inderdaad na de operatie gebeurd. Advies van Lizzy meteen opgevolgd. Probiotica geven tot nu. Vanaf 8 weken KVV van verschillende merken gegeven. Wel gemerkt dat hij iets liet staan. En dat niet meer gegeven. Maar Tammenga en Smuldier en barf dingen ging gewoon met smaak. Nu eet hij in de ochtend pas om rond 11 uur. Aangemoedigd. Smuldier vleescompleet. Penscompleet gaat meestal ook goed. Maar al het andere niet.
Soms krijgt hij een oor van rund om hem bezig te houden. Toch iets te kouwen. Of een gedroogd longstuk. Of een halve gedroogde zalmhuid. Omdat hij zo moeilijk at gaf ik hem wel een kipkluifje na het avondeten.
Straks probeer ik hem wAt lamtotaal van Tammenga te geven. Kijken of dat gaat. Bij elkaar zou hij dan 700gr vlees hebben en een halve zalmhuid hebben over de dag.
Als het krabben is gekomen na de operatie dan zou ik eerder denken aan iets als spanning/stress of pijn/ongemak en niet aan jeuk. Doe je weleens Hersenwerk met hem? Misschien is dat wat om hem toch wat te doen te geven.

Hoe vaak eet hij nu per dag? Als honden toe zijn aan een maaltijd minder per dag dan uit dit zich ook wel in slechter gaan eten.
#3316436
Ik spray hem met groene thee en appelazijn advies van Lizzy. Dat mengsel vindt hij ook lekker om te drinken.
Overigens heeft hij nu met smaak ongeveer 200 gr totaal lammig gegeten. Hij is opgewekt en speels.
Overdag doe ik maar ook de kleindochters spelletjes als zoek de bal of zoek kleine snoepjes in de kamer. Fijn ook tussen krantenpropjes een snackje zoeken. Er is zo veel te doen. Ook in de tuin. Vind die jeuk echt heel naar. Hoop steeds dat hij niet de genezen wond van 12 cm gaat likken of een klein genezend gaatje op de knie gaat belikken.
Rond 23 uur weer in de tuin een rondje speuren en snuffelen voor de nacht. En dan hoop ik dat dat genoeg is. Nu ligt hij trouwens in diepe rust. Wat rust betreft is hij echt een schatje.
#3316437
Hij eet nu nog 2x per dag. Pas om 11.00 uur omdat hij eerder niet wil eten en rond 18.00 uur de tweede keer. Hij valt nu niet af gelukkig. Weegt ongeveer 30 kg. Klopt ook wel gezien zijn vader en broer. Eet al weken niet volgens schema maar hij doet ook minder aan beweging.
#3316439
Nelleke43 schreef:Hij eet nu nog 2x per dag. Pas om 11.00 uur omdat hij eerder niet wil eten en rond 18.00 uur de tweede keer. Hij valt nu niet af gelukkig. Weegt ongeveer 30 kg. Klopt ook wel gezien zijn vader en broer. Eet al weken niet volgens schema maar hij doet ook minder aan beweging.
Klinkt prima dus over 't eten zou ik me geen zorgen maken.
Nelleke43 schreef:Ik spray hem met groene thee en appelazijn advies van Lizzy. Dat mengsel vindt hij ook lekker om te drinken.
Overigens heeft hij nu met smaak ongeveer 200 gr totaal lammig gegeten. Hij is opgewekt en speels.
Overdag doe ik maar ook de kleindochters spelletjes als zoek de bal of zoek kleine snoepjes in de kamer. Fijn ook tussen krantenpropjes een snackje zoeken. Er is zo veel te doen. Ook in de tuin. Vind die jeuk echt heel naar. Hoop steeds dat hij niet de genezen wond van 12 cm gaat likken of een klein genezend gaatje op de knie gaat belikken.
Rond 23 uur weer in de tuin een rondje speuren en snuffelen voor de nacht. En dan hoop ik dat dat genoeg is. Nu ligt hij trouwens in diepe rust. Wat rust betreft is hij echt een schatje.
Maar waar, hoe vaak en hoe lang krabt hij dan? Op welke momenten?
#3316502
Nelleke43 schreef:Ben oplettend omdat ene wond op de poot nog maar pas dicht is en het wondje op de knie bijna dicht is. Wil niet dat hij daaraan gaat happen natuurlijk. Vanwege de jeuk. Daarom twijfel ik erover om hem ander voer te geven.
Nelleke43 schreef:Hij krabt en bijt zich eigenlijk overal. In zijn nek. In zijn poten. Liezen staart. Ik zie het overdag voornamelijk. Nu bijvoorbeeld helemaal niet. Hij slaapt ook veel en lang.
Heeft de da naar de huid gekeken? Eventueel een afkrabsel gemaakt om bijvoorbeeld mijten uit te sluiten? Hoewel die met Stronghold waarschijnlijk wel gedood zijn. Hoe is zijn huid verder? Zie je ergens rode plekken of irritaties? Ga eventueel terug naar de da om nog eens goed te laten checken.
Zonder bewijs dat er vlooien of mijten zijn zou ik trouwens niet meer behandelen.
Wat voor vacht heeft je hond? Rui of pluk rijp kan ook jeuk geven.

Om een voedselallergie echt uit te sluiten zou je met een diersoort die hij niet eerder heeft gegeten kunnen proberen hoe 't gaat. Liefst elimineer je met barf maar begrijp dat dat geen optie is.. Zoek dan een kvv met maar 1 diersoort zonder verdere toevoeging en geef alleen die diersoort. Dus ook geen koekjes of gedroogde snacks van andere dieren maar ook geen korstje brood, ei, groente, etc etc. En dan een week of vier later kijken hoe 't gaat.
#3316503
Nelleke43 schreef:Ben oplettend omdat ene wond op de poot nog maar pas dicht is en het wondje op de knie bijna dicht is. Wil niet dat hij daaraan gaat happen natuurlijk. Vanwege de jeuk. Daarom twijfel ik erover om hem ander voer te geven.
Als er nog operatiewonden zijn, waar hij aan zou kunnen gaan zitten is een kap beter op zijn plaats dan opeens een grote voerwijziging. Genezende wonden hebben altijd de neiging te jeuken.

Jeuk is lastig, want het kan van zo veel verschillende dingen komen. Voordat je je alleen focust op zijn voer, bekijk het hele plaatje.

Hij is net geopereerd, dus hij heeft narcose gehad. Onze hond heeft daar een tijd jeuk van gehad en is van de jeuk afgekomen door een goede natuurgeneeskundige. Zij heeft aan de hand van heel veel vragen en een onderzoek vastgesteld dat zijn nieren een stukje ondersteuning konden gebruiken en na een korte tijd solidago (kruidensupplement dat de nieren ondersteund) was hij van alle jeuk af. Hoeft niet precies zo te zijn bij jou hond, maar om aan te geven dat het zo veel kan zijn.

Denk ook eens goed na over kleedjes, wasmiddel, schoonmaakmiddel, nieuwe meubels, nieuwe kleding waar hij mee in contact komt, dingen die hij van straat hebben gesnackt, stress enz.
En zorg inderdaad voor een degelijk huidonderzoek om vast te stellen waar het van komt. Goed dat je niet zomaar bravecto hebt gegeven, maar je bent er overduidelijk nog niet. Als je vlooien vermoed: kammen!

Heb je ook al een keer geprobeerd om hem simpelweg een keer goed te wassen en te blazen? Kan ook onwijs veel jeuk schelen. Een goede trimsalon kan hier ook bij van pas komen.
#3316514
Dank je voor je suggesties.
De operatie is nu 4 weken geleden. Zijn humeur is praktisch als voor de operatie. Gelukkig.
Ga hem nog eens kammen.
Een kap ga ik hem niet meer aan doen. Daar werd hij helemaal gek van.
De littekens smeer ik met honingcreme in en zien er al heel mooi uit.
Ga jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Als nog dank voor het meedenken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door