Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door tt-tjes
#3316322
Ik zie in diverse topics schapenvachten voorbij komen. Nu wilde ik er ook wel 1 voor in de nieuwe mand van de jongens. Maar ik vraag me af, stinken die dingen allemaal zo?
Ik zag er laatst bij intratuin, en die dingen stonken een partij :yucky: Dat wil ik echt niet in mijn huiskamer.

Ik zag die van FransBulletje en die zijn wel mooi.
Gebruikersavatar
Door Riek
#3316323
Ehm , de onze stinken niet.
We hebben op Texel pas nog een vacht erbij gekocht. Want het is de favoriete ligplaats van Chalotte en Boris. En ook van de logees die we wel eens hebben.
Op Texel een grote gekocht en die in 2en geknipt.
Af en toe flink uitkloppen en iedere keer als is stofzuig, dan worden de vachten ook gezogen. Dat is het enige onderhoud wat wij er aan doen.
De 1e vacht was na iets van 6 of 7 jaar versleten.
Nu zijn we met de 2e en 3e bezig.
Door fransbulletje
#3316333
Heb nog nooit een stinkende schapenvacht gehad en heb al een hele kudde vachten ;D
In het begin ruik je soms een leerluchtje maar dat verdwijnt bij gebruik.
Ik heb voor onszelf schapenvachten op de bank en op de stoelen echt heerlijk en de bullen willen geen andere kleedjes meer :biggrin2:
Ik klop ze dagelijks uit en af en toe een borstel erover dan blijven ze mooi.

http://www.schapenvel.nl heeft mooie frisse vachten en verkoopt ook wasbare vachten

http://www.sheepsjop.nl heeft echt prachtige vachten ook grote maten en voor een leuke prijs.
Neem voor honden niet te langharig want mocht er een ongelukje op gebeuren krijgt je het er nooit goed uit.
Door hamada
#3316356
Voordeel van schapenvachten vind ik juist dat ze niet (gaan) stinken naar hond bijv. Inderdaad ruik je vaak in het begin een leerluchtje.
Wij hebben een aantal korte vachten maar ook 1 lange op de bank. Dat is niet praktisch. Het gaat vervilten of je moet geregeld borstelen om de vacht mooi te houden.
Wassen met een lanoline middel en langzaam op laten drogen als ze groezelig worden (bij witte vachten), maar met een donkere vacht is uitkloppen en stofzuigen voldoende.
En in de winter in de sneeuw leggen maakt ze ook weer fris.
Door fransbulletje
#3316357
Het staat vermeld bij de vachten, dikke vacht is prima.
Bij beide webshops mag je altijd retour sturen als je het niet goed vind.
De langharige schapenvachten van schapenvel zijn minder langjarig/wollig dan van sheepsjop,die zijn echt heel wollig en dat is voor honden minder handig.
Door TomsBorders
#3316360
je kan ook een gevilte vacht nemen, dan heb je niet het leer en heeft het schaap ook niet moeten sterven voor de vacht maar dan is er volgend jaar weer eentje van dezelfde. wel wat duurder meestal.
Door fransbulletje
#3316364
TomsBorders schreef:je kan ook een gevilte vacht nemen, dan heb je niet het leer en heeft het schaap ook niet moeten sterven voor de vacht maar dan is er volgend jaar weer eentje van dezelfde. wel wat duurder meestal.
De schapen worden niet gedood voor de vacht, vacht is restprodukt.
Door TomsBorders
#3316410
fransbulletje schreef:De schapen worden niet gedood voor de vacht, vacht is restprodukt.
als je geluk hebt ja, veel oudere schapen worden helaas als resproduct vlees verkocht maar met mooie vacht dus vangen ze er nog 20 euro voor ipv 10, zeker bij de mooiere schapenrassen :-\
Door Aprilsnow
#3316455
Ons vachtje (langhaar) ruikt toch echt wel naar schaap hoor. Zeker in het begin, nu wat minder. Komt ook van schapenvel.
Wij gebruikten de langhaar voor in de auto omdat die het grootst was. Met de nieuwe auto heeft hij een tijd onder het afdak gelegen. Toen ik hem weer naar binnen haalde kon ik toch echt nog steeds wat ruiken.
Niet vervelend sterk maar wel merkbaar.

De kortharige rook beduidend minder in het begin.
Door tt-tjes
#3316550
Aprilsnow schreef:Ons vachtje (langhaar) ruikt toch echt wel naar schaap hoor. Zeker in het begin, nu wat minder. Komt ook van schapenvel.
Wij gebruikten de langhaar voor in de auto omdat die het grootst was. Met de nieuwe auto heeft hij een tijd onder het afdak gelegen. Toen ik hem weer naar binnen haalde kon ik toch echt nog steeds wat ruiken.
Niet vervelend sterk maar wel merkbaar.

De kortharige rook beduidend minder in het begin.
Dat bedoel ik dus. Ik vind het een misselijkmakende lucht die er aan zit. Stinkt dadelijk heel mijn huis naar schaap. Blehh
Door fransbulletje
#3316579
Ik heb 5 grote schapenvachten in de woonkamer en het ruikt hier echt niet naar schaap.
Heb inmiddels al heel wat vachten gehad en nog nooit eentje die echt stonk naar schaap.
Door zurca
#3317116
Ik heb ook meerdere vachten in huis van verschillende webshops. Goede kwaliteit vachten maar ze ruiken toch echt allemaal naar schaap. Die lucht verdwijnt wel met de tijd, ik vond het ook niet echt stinken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door