Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3316218
Lizzy schreef:Ja, ik ben ook even uit de stoel gevallen hiervan. En ze noemen dus data van oktober 2016 tot juni 2017! Holymoly. En ze komen er 1 dag voor dierendag achter dat ze die haaskarkassen al die tijd wel verkocht hebben...? Ik snap er ook geen ene moer van. Wijnie, ik ben ook heel benieuwd of/welke reactie je gaat krijgen. Ook trouwens wel heel vreemd he "in verband met kwaliteitsproblemen". Lekker vaag. En dan vraag je je ook weer af, hebben zij dan deze haaskarkassen ook van Kiezebrink? Maar die verkocht toch tot recent alleen Europese haas?

Tja, kwaliteitsproblemen...een ieder kijkt nu zijn haas aan, ruikt eraan, kijkt naar hond die nog steeds leeft en denkt...nah, met deze haas is niks mis hoor ::)
#3316229
Wijnie schreef:Lizzy, ik ben er nog altijd niet goed van joh.
Dat eerste mailtje zó stellig en zó overtuigend geschreven en plots gisteren een totaal ander (en nogal vaag) bericht.
En dan te bedenken dat het bijna een jaar geleden is dat ik die karkassen heb gekocht.
Ik ben erg benieuwd of ze gaan antwoorden en ALS ze antwoorden wat hun uitleg zal zijn.
Eigenlijk weet ik niet waar zij hun haas vandaan halen/gehaald hebben.
Ik ben ook benieuwd. Maar als ik dit allemaal zo eens lees dan is het voor mij wel een soort van duidelijk dat al die rugstukken/karkassen uit Argentinië komen. En ik denk zelf he, dat het geen kont uit maakt wie ze dan hier in NL verkoopt : als de hazen in Argentinië besmet zijn, zijn ze besmet en of Dogmeat, Kiezebrink of Floris ze verkoopt doet er echt niet toe :-\
#3316240
Ik heb het even nagezocht en Honey heeft op 14 juni van dit jaar voor de laatste keer van deze bewuste karkassen gegeten.
Ik zit te brainstormen en vraag me het volgende af. Denken jullie dat het enig nut heeft om bijv. de dierenkliniek in Merelbeke een e-mail over dit gebeuren te sturen en te vragen of zij er mee bekend zijn en wat zij adviseren mocht er eventueel positief getest worden?
Het zit me echt niet lekker..... :(
#3316244
Wijnie schreef:Ik heb het even nagezocht en Honey heeft op 14 juni van dit jaar voor de laatste keer van deze bewuste karkassen gegeten.
Ik zit te brainstormen en vraag me het volgende af. Denken jullie dat het enig nut heeft om bijv. de dierenkliniek in Merelbeke een e-mail over dit gebeuren te sturen en te vragen of zij er mee bekend zijn en wat zij adviseren mocht er eventueel positief getest worden?
Het zit me echt niet lekker..... :(
De incubatietijd is (helaas) 1 week tot 6 maanden. Maar wel met een gemiddelde van 1 a 2 maanden. Daar ben jij ver over heen.

Ik snap dat het je niet lekker zit. Ik denk dat je je aan kan sluiten bij een rij aan mensen die hier echt heul erg niet blij mee zijn. Ik denk echter ook dat dierenartsen weinig kunnen. De gemiddelde zal echt NUL bekend zijn met deze bacterie. Het enige dat je kunt doen is bloed af laten nemen en laten testen in Wageningen. Test je negatief, weet je eigenlijk nog niks. Test je positief: ja, dan is het toch wel fijn om vooraf te weten wat ze met je hond gaan doen.....

En verder zou je dan nog af kunnen wachten tot midden december/januari. En natuurlijk de symptomen in je achterhoofd kunnen houden.

Wat ik hoop (en waar ik ook wel een beetje op gok) is dat de bacterieen in de maag gedood zullen worden tijdens de vertering door de inwerking van maagzuur. Bot kan echt alleen maar verteerd worden doordat het maagzuur er op in werkt. De bacterie kan heel slecht tegen zuur. Waarom dan die ene hond vorig jaar ziek is geworden (en in is geslapen) weet ik natuurlijk ook niet :-\
#3316245
Lazy Garfield schreef:Wat doen jullie er nu aan met je hond? Saar heeft het ook gegeten maar is zo fris als een hoentje!
Ben ik nu gek dat ik me er verder niet zoveel zorgen over maak?
Dat Saar nu zo fris is als een hoentje: ja zonder lullig te willen doen zegt dat niet zoveel. De incubatie-tijd is 1 week tot 6 maanden. Dus ik weet niet wanneer Saar voor het laatst haaskarkas heeft gegeten maar als dat recent is, heb je nu geen reden om je er totaal niet druk om te maken, denk ik. Vanaf dat ze haaskarkas heeft gegeten en daar 6 maanden bij optellen en als die 6 maanden verstreken zijn kun je met recht zeggen dat je je geen zorgen maakt.

Ben je gek dat je je nu geen zorgen maakt? Nou nee, want je kunt er ook niet zoveel mee. Je zorgen maken helpt in deze echter minder dan nul. Maar je nu veilig wanen omdat Saar zich perfect voelt? Dat vind ik (als ze haaskarkas heeft gegeten) ook niet terecht nee. Moet je je dan nu zorgen gaan maken? Je moet niks van mij maar ik zou wel zorgen dat je de symptomen uit je hoofd kent en melding bij je dierenarts doet mocht Saar deze symptomen gaan vertonen.
#3316246
Lizzy schreef:Dat Saar nu zo fris is als een hoentje: ja zonder lullig te willen doen zegt dat niet zoveel. De incubatie-tijd is 1 week tot 6 maanden. Dus ik weet niet wanneer Saar voor het laatst haaskarkas heeft gegeten maar als dat recent is, heb je nu geen reden om je er totaal niet druk om te maken, denk ik. Vanaf dat ze haaskarkas heeft gegeten en daar 6 maanden bij optellen en als die 6 maanden verstreken zijn kun je met recht zeggen dat je je geen zorgen maakt.

Ben je gek dat je je nu geen zorgen maakt? Nou nee, want je kunt er ook niet zoveel mee. Je zorgen maken helpt in deze echter minder dan nul. Maar je nu veilig wanen omdat Saar zich perfect voelt? Dat vind ik (als ze haaskarkas heeft gegeten) ook niet terecht nee. Moet je je dan nu zorgen gaan maken? Je moet niks van mij maar ik zou wel zorgen dat je de symptomen uit je hoofd kent en melding bij je dierenarts doet mocht Saar deze symptomen gaan vertonen.
Wat voor symptomen zijn dat dan waar ik op moet letten?
Lees alleen iets over blijvende gewichtsproblemen?
#3316252
Lizzy schreef:De incubatietijd is (helaas) 1 week tot 6 maanden. Maar wel met een gemiddelde van 1 a 2 maanden. Daar ben jij ver over heen.

Ik snap dat het je niet lekker zit. Ik denk dat je je aan kan sluiten bij een rij aan mensen die hier echt heul erg niet blij mee zijn. Ik denk echter ook dat dierenartsen weinig kunnen. De gemiddelde zal echt NUL bekend zijn met deze bacterie. Het enige dat je kunt doen is bloed af laten nemen en laten testen in Wageningen. Test je negatief, weet je eigenlijk nog niks. Test je positief: ja, dan is het toch wel fijn om vooraf te weten wat ze met je hond gaan doen.....

En verder zou je dan nog af kunnen wachten tot midden december/januari. En natuurlijk de symptomen in je achterhoofd kunnen houden.

Wat ik hoop (en waar ik ook wel een beetje op gok) is dat de bacterieen in de maag gedood zullen worden tijdens de vertering door de inwerking van maagzuur. Bot kan echt alleen maar verteerd worden doordat het maagzuur er op in werkt. De bacterie kan heel slecht tegen zuur. Waarom dan die ene hond vorig jaar ziek is geworden (en in is geslapen) weet ik natuurlijk ook niet :-\
En dan besef ik ineens dat Honey recent ook de 'Game' van Raw4Dogs gegeten heeft.... Besteld op 16 juni 2017.....
Ook maar een e-mail naar die leverancier gestuurd (voert waarschijnlijk ook weer terug naar Kiezenbrink zeker?).

En je hebt hélemaal gelijk, Lizzy: alvorens ik zou besluiten om te gaan testen wil ik eerst héél duidelijk weten wat de gevolgen zijn bij een positieve uitslag.
#3316257
Daar was dus het antwoord van de (Belgische) leverancier van Raw4Dogs:

'Ivm de Raw4Dogs, kunnen we u geruststellen dat deze wordt geproduceerd bij Kiezebrink Nederland en alle mixen geen haas uit Argentinië bevatten. Er zijn tevens controles geweest en alle waren negatief.'


Nu ben ik niet moeders slimste, maar dit is de samenstelling van de Game:
Samenstelling
Fazant (37%) (bevleesd fazantenkarkas, fazantenorganen), Haas (30%), (bevleesd hazenkarkas, hazenorganen), Hert (20%) (gemalen hertenvlees), Groentemix (10%) (bloemkool, wortel, spinazie), Zeewier (1%), Zalmolie (1%), Vitamines, Mineralen, Cranberry (0,01%).

Eerlijk gezegd geloof ik er geen fluit van dat Kiezenbrink op twee 'sporen' werkt: de karkassen voor de mix arriveren en mogen alleen 'spoor A' volgen. De karkassen die gewoon als karkas verkocht gaan worden moeten 'spoor B' volgen.
Bovendien vraag ik me af WELKE controles er geweest zijn: is er specifiek gecontroleerd op Brucella? Vanaf welk moment zijn ze dat gaan controleren?
Ik overweeg om er nog een e-mail tegenaan te gooien. Nog even goed brainstormen....
#3316258
Wijnie schreef:En dan besef ik ineens dat Honey recent ook de 'Game' van Raw4Dogs gegeten heeft.... Besteld op 16 juni 2017.....
Ook maar een e-mail naar die leverancier gestuurd (voert waarschijnlijk ook weer terug naar Kiezenbrink zeker?).

En je hebt hélemaal gelijk, Lizzy: alvorens ik zou besluiten om te gaan testen wil ik eerst héél duidelijk weten wat de gevolgen zijn bij een positieve uitslag.
Ja lastig. Raw4dogs: zelfde herkomst als Kiezebrink. Maar Kiezebrink beweerde dus in augustus 2017 nog bij hoog en bij laag dat zij alleen Europese haas gebruiken. Vandaar dat die hele recall actie van Kiezebrink mij ook gigantisch verbaasde! Want ineens hadden ze ook karkas uit Argentinië, die een kennis van mij op 2 juli bij Animal Food Express gekocht heeft en zij kopen het in bij Kiezebrink. Dus misschien heeft Kiezebrink in augustus 2017 al de jokkebrok uit lopen hangen..........?
#3316259
Lizzy schreef:Ja lastig. Raw4dogs: zelfde herkomst als Kiezebrink. Maar Kiezebrink beweerde dus in augustus 2017 nog bij hoog en bij laag dat zij alleen Europese haas gebruiken. Vandaar dat die hele recall actie van Kiezebrink mij ook gigantisch verbaasde! Want ineens hadden ze ook karkas uit Argentinië, die een kennis van mij op 2 juli bij Animal Food Express gekocht heeft en zij kopen het in bij Kiezebrink. Dus misschien heeft Kiezebrink in augustus 2017 al de jokkebrok uit lopen hangen..........?
Lizzy, ik vrees het laatste.
Het was ook augustus 2017 toen Dogmeat dat mailtje stuurde wat neerkwam op: don't worry, alles 100% zeker oké.
Vermoedelijk had Kiezenbrink dat op die manier gecommuniceerd en het is toch zéér verdacht dat er nu plots wel recalls zijn, zowel van Kiezenbrink alsook Dogmeat. :-\
#3316261
Nee, het zit toch anders. Kiezebrink schrijft mij in de email dus dit:

"In augustus kwam het nieuwsbericht naar buiten dat er een hond aan brucella suis uit haas afkomstig uit Zuid-Amerika is doodgegaan. De grondstoffen voor de hazemix van Kiezebrink zijn afkomstig uit Europa, hiervoor was dus geen aanleiding om ons zorgen te maken. De hazerugstukken krijgen wij echter van een andere leverancier die deze uit Argentinië importeert. Wij hebben daarom contact met de NVWA gezocht om de risico's te bespreken. De NVWA gaf op dat moment aan dat de risico's waarschijnlijk laag waren. Voor de zekerheid hebben wij op eigen initiatief de rugstukken laten analyseren op deze bacterie en de verkoop geblokkeerd. Ongeveer twee weken geleden kregen we hiervan de uitslag, de rugstukken waren positief getest op brucella suis. Dit hebben wij uiteraard direct gemeld bij de NVWA en samen met de NVWA hebben we een recall in gang gezet".

Kortom, ook in Raw4Dogs zit haaskarkas en deze komt bij Kiezebrink vandaan en Kiezebrink heeft deze haaskarkassen uit Argentinië. En Kiezebrink wist dit natuurlijk in augustus al maar hield dat kennelijk toch nog even stil. Ben ik nou de enige die een gedraaikonterijgevoel krijgt van deze hele affaire?
#3316265
Dus als ik het goed begrijp gaat het hier in het geciteerde deel van de e-mail van Kiezenbrink alleen over de hazemix, Lizzy?
Het vetgedrukte deel slaat dus op de hazemix?
Sorry voor het 'gedram' hoor, maar ik wil het plaatje proberen duidelijk te krijgen, alvorens ik weer ga mailen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door