Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3315296
Goedemiddag,

Ik heb begrepen dat als ik iets over voeding wil vragen dat ik het hier moet doen :) aangezien mijn dierenarts ook niet zoveel weet over KVV.

Ik heb een puppy van bijna 5 maanden en rond de 4 kg (Jack Russel). Tot nu alleen brokken gevoerd want eerlijk gezegd, wist echt niet eens dat KVV/Barf bestond. Ik ben zelf thuis opgegroeid met 4 verschillende honden en mijn ouders hebben alleen brokken gegeven.

Nu wil ik dus overstappen op KVV Carnibest dat is hier om de hoek verkrijgbaar samen met Bandit en of Barfmenu.

Mijn vragen ik zie 40gram per kg lichaamsgewicht dus bij hem 160g over de dag delen door 3 aangezien hij nog net geen 5 maanden is. Dat is is ongeveer 53gr per maaltijd.

Ik las ook 4 diersoorten per maand geven. Geef jullie dan op 1 dag alleen maar kip of doen jullie ochtend kip/middag haas/avond rund bijv? Of maakt dat niet zoveel uit?

En als ik het zo doe is dat goed?
Maandag Lam/Rijst Carnibest
Dinsdag Kip/Rijst Carnibest
Woensdag Eend/Rijst Carnibest
Donderdag Vis Barfmenu
Vrijdag Lam/Rijst Carnibest
Zaterdag Kip/Rijst Carnibest
Zondag Smuldier Pens

En dan heb ik begrepen 1 keer per week rauwe ei. En groenten geven jullie dat ook elke dag beetje mee gekookt?

NU heeft mijn hond de laatste nachten dat hij rond 4-5 uur in de ochtend gal spuugt. Nu heb ik begrepen dat het beste is voor het slapen gaan nog een paar brokjes te geven maar ik wil dus geheel overstappen op KVV. Wat kan ik hem geven dan voor het slapen?

Sorry voor de tig vragen maar dit is echt helemaal nieuw voor mij.
#3315318
Welkom!

Voeren doe je op het oog. Dus 160gr per dag is prima om mee te beginnen maar hou vooral ook goed in de gaten hoe je hond eruit ziet. Wordt hij te stevig dan geef je wat minder, wordt hij te mager dan wat meer. Drie maaltijden is prima voor nu, uiteindelijk kun je terug naar twee en dan één per dag.

Ik tel de diersoorten per week en dan liefst minimaal vijf per week. Hoe je dat verdeelt maakt eigenlijk niet uit. Omdat jouw hond niet zoveel eet zou ik telkens dagporties maken. Dus je verdeelt de kvv in porties van 160 gram, dan eet hij elke dag een andere smaak.

Bandit, Carnibest en Barfmenu zijn prima merken om te geven. Dus dit lijstje is zeker een prima start.
Omdat Bandit biologisch is heeft die mijn voorkeur, dus als je de kans hebt zou ik die zeker nog toevoegen aan je menu. Bandit heeft ook een mooie wild kvv, deze kan ik je zeker aanraden.

De vis zou ik anders aanpakken. Vis kvv wordt door veel honden niet goed gegeten en zeker niet als volledige maaltijd. Ik zou deze of in kleine porties verdelen zodat je 2x per week wat vis geeft of kijken voor een kvv waar een beetje vis in zit. Daarnaast is het percentage vis in je menu nu wat aan de hoge kant. Ik zou 't beperken tot maximaal 10% van je menu, dus ongeveer 100gr per week.

De Smuldier wil je vermoedelijk geven ivm de pens? Deze zit inderdaad niet in de kvv die je nu op je lijstje hebt. Maar een dag alleen pens valt ook niet alle honden even goed. Ik zou enkele smaken kvv waar pens in zit toevoegen. Verder zou ik nog een smaak zonder kip toevoegen, bijvoorbeeld lam, geit of wild van bandit, de kalkoen van Carnibest of iets van barfmenu. In de lam kvv van Carnibest zit namelijk ook kip.

Een eitje per week is helemaal prima. Qua groenten kun je een mix maken van rauwe gepureerde groente of dagelijks een klein beetje gekookte groente geven van wat je zelf eet. Uiteraard zonder zout! Check ook even de lijst met welke groenten wel en niet kunnen worden gegeven. viewtopic.php?f=11&t=92472

Ivm het galspugen: hoe laat krijgt je hond nu zijn eerste en laatste maaltijd?
#3315325
Bella79 schreef:Hartelijk dank voor de info

Hij krijgt nu 7, 12 en 18.30 uur maar ga denk ik nu 7, 14 en 21 uur en dan elke dag variëren want heb begrepen dat je niet elke dag zelfde tijdstip

Dus ene x 13/14/15 uur en laatste keer 19/20/21 uur

Of zou ik pas voor het slapen gaan geven?
Het galspugen wordt ook getriggerd door de 7 uur voeding, dus die zou ik ook gaan variëren.
Maar het verschilt ook per hond wat de oorzaak is. Het kan zomaar zijn dat jouw hond bijvoorbeeld al naar 2 maaltijden per dag kan, waardoor de laatste maaltijd ook groter wordt.
En geef je nu al.kvv? Het kan zijn dat dat even wennen is en dat het daardoor komt of dat het juist over gaat wanneer je overstapt.
#3315326
Nee geef het nu nog niet. Wil eerst zijn brokken opmaken namelijk.

Hij is nog geen 5 maanden en ik las dat ze dan nog 3 x gevoerd moeten worden dan.

Ik ga vanavond proberen zijn voer zo laat mogelijk te geven. Of zal ik vanavond gewoon om 18uur en in de avond voordat we naar bed gaan een droge boterham geven? Dat is wat ik van mijn dierenarts begreep maar weet niet of het goed is?
#3315332
Bella79 schreef:Nee geef het nu nog niet. Wil eerst zijn brokken opmaken namelijk.

Hij is nog geen 5 maanden en ik las dat ze dan nog 3 x gevoerd moeten worden dan.

Ik ga vanavond proberen zijn voer zo laat mogelijk te geven. Of zal ik vanavond gewoon om 18uur en in de avond voordat we naar bed gaan een droge boterham geven? Dat is wat ik van mijn dierenarts begreep maar weet niet of het goed is?
Het overstappen hoeft niet van 3 naar 2 zodra hij 6 maanden is, soms kan 't ook eerder omdat de hond hier zelf om vraagt. Maar ik zou in ieder geval even afwachten hoe hij 't op kvv doet. Eventueel kun je de tweede maaltijd iets kleiner en de derde iets groter maken. En wel laat, maar niet direct voor het slapen gaan geven.

Die droge boterham zou ik niet doen. Dat voegt niets toe.
#3315336
Bella79 schreef:Ok hartelijk dank voor alle info!

En kan ik tussendoor nog iets geven zoals een koekje/iets droogs wat raden jullie bijv. aan vooral voor zijn tanden?

En als ik alleen vlees geef, hoef er dan geen rijst bij (als dat er niet in zit)?
Ik zou gedroogde snacks geven. Dus bijvoorbeeld kalfspezen, vissenhuid, kophuid, luchtpijp, etc. Voor beloning kleine stukjes gedroogd vlees.
Al die koekjes zitten barstensvol granen, suiker en zout, daar heeft je hond niets aan dus die zou ik lekker laten liggen.
Rijst is niet nodig. Mijn hond krijgt weleens een beetje maar gewoon voor de lekker niet omdat het goed is voor hem. Aangezien het al in de carnibest zit zou ik tverder niet toevoegen.
#3315339
Bella79 schreef:En ik kan in 1 keer overstappen toch op KVV?

En zo'n gedroogde snack gewoon in zijn geheel geven (zie er vaak zo groot uit) en dat mag ook dagelijks?
Overstappen kan in 1x. De eerste dagen kun je het eventueel overgieten met wat gekookt water, maar meestal is dat nergens voor nodig.

Een gedroogde snack mag dagelijks, maar koop idd wel iets op de maat van je hond. Grotere dingen eten ze vaak ook niet in 1x op, mijn hond liet 't dan zelf liggen voor de volgende dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door