Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3312140
Waarom kiezen wij hier om geen varkensvlees te geven terwijl mensen in landen als de VS en de Engeland het wel geven en zover ik weet zonder dat er 1 hond besmet is geraakt met die enge ziekte?

Komt er een moment dat wij hier ook de switch gaan maken naar wel varkensvlees? 5 of misschien 10 jaar van nu?
Door Lizzy
#3312143
Omdat Amerika zo goed als vrij is van de ziekte van Aujeszky en de UK is Aujeszky vrij. Al lange tijd. En wij zijn nog maar sinds kort Aujeszky-vrij. En dan zijn we ook nog eens gestopt met vaccineren. Dus nou maar wachten tot de ziekte hier weer uitbreekt :-\
Door kakocavi
#3312146
Lizzy schreef:Omdat Amerika zo goed als vrij is van de ziekte van Aujeszky en de UK is Aujeszky vrij. Al lange tijd. En wij zijn nog maar sinds kort Aujeszky-vrij. En dan zijn we ook nog eens gestopt met vaccineren. Dus nou maar wachten tot de ziekte hier weer uitbreekt :-\
Scheelt maar vijf jaar (2004 in VS versus 2009 in NL). In zowel Europa als de VS komt het nog veel bij wilde zwijnen voor, maar hoewel het virus lang kan overleven buiten een gastheer wordt blijkbaar de overstap naar varkensstallen niet snel gemaakt. Overigens kunnen ook veel andere (wilde) dieren dit virus krijgen, alleen bij varkens zijn er vaak geen of minder symptomen en het virus komt daar het meeste bij voor.
Door Lizzy
#3312188
Pseudorabies = ziekte van Aujeszky.

Q: How many States are pseudorabies free?

A: Currently, all 50 States are considered free of PRV in commercial production swine herds. Commercial swine herds are defined as those herds which have adequate measures in place to prevent contact and potential infection from feral and transitional production swine which are known potential carriers of the PRV virus.

Q: How is a herd determined to be pseudorabies infected?

A: A pseudorabies-infected herd contains animals that have tested positive serologically or have had the virus isolated in an official test conducted by an approved laboratory.

Q: How many herds are still infected with the virus and in what States?

A: No commercial production herds have been found to be infected with PRV since early 2003. Sporadic infections have been found in transitional production herds, those swine which are captured feral swine, or have the potential to come in contact with feral swine. Any infected transitional herds have been promptly depopulated when found, and intense epidemiological investigations have been conducted to ascertain that no viral spread to commercial production swine has occurred.

====

Maar je zou de vraag eventueel ook andersom kunnen stellen, namelijk waarom ze in de USA het risico wel lopen dit rauw aan hun hond te voeren. Kennelijk vertrouwen ze er wel op dat het wel los loopt. En waarschijnlijk loopt het ook wel los. Hier in NL waarschijnlijk ook. De vraag is alleen of onze omringende landen volledig Aujeszky-vrij is. En waar het lappie varkensvlees vandaan komt dat jij aan je hond wilt voeren. Hoe dan ook, aangezien de ziekte van Aujeszky onherroepelijk een dooie hond betekent, zou ik het risico niet durven lopen.
Door Nikass
#3314799
Ik heb nog wel een vraag: mijn vriend geeft onze honden wel eens een klein restje van zijn bord. Soms is dat ook een stukje varkensvlees. Ik wil dat niet, maar hij denkt er niet over na en het is alweer gebeurd ::)
Is bereid varkensvlees ook gevaarlijk mbt Aujeszky?
Door Lizzy
#3314801
Nikass schreef:Ik heb nog wel een vraag: mijn vriend geeft onze honden wel eens een klein restje van zijn bord. Soms is dat ook een stukje varkensvlees. Ik wil dat niet, maar hij denkt er niet over na en het is alweer gebeurd ::)
Is bereid varkensvlees ook gevaarlijk mbt Aujeszky?
Nee. Goed verhit is er niks aan de hand.
Door TomsBorders
#3314827
het betreft een ziekte die mensen ook kunnen krijgen dus dan zou het niet veilig zijn geweest om het zelf te eten.
Door Lizzy
#3314832
TomsBorders schreef:het betreft een ziekte die mensen ook kunnen krijgen dus dan zou het niet veilig zijn geweest om het zelf te eten.
Naar mijn beleving klopt dit niet Tom. Mensen zijn ongevoelig voor de ziekte van Aujeszky.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door