Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3314710
kakocavi schreef:Kans is heel aanwezig dat we hier al jaren haas voeren met B. suis. En vlees met heel wat andere pathogenen erin ook. Denk dat de meeste mensen hier niet weten waar hun vlees op getest is, en hoe vaak, en of het überhaupt ooit gebeurt. En zelfs een testresultaat van een monster geeft geen garantie voor de hele batch.
Daar zat ik ook aan te denken, ook nav die toestand met fipronil. Wat voeren we (en wat eten we zelf!) zonder écht te weten wat erin zit? Best een nare gedachte.

OT: heeft iemand Floris24/Remco al gevraagd waar zijn haaskarkassen vandaan komen? Ik kan het hem natuurlijk zelf vragen, maar als hij al honderdduizend pb´tjes heeft gehad hierover... Al vraag ik me af of het iets uitmaakt als ze uit Belgie afkomstig zijn. Met de vleeslabelingsregels in Europa kan de haas nog steeds afkomstig zijn uit Zuid-Amerika, maar als hij in België is verpakt, mag het ´afkomstig uit België´ heten. :-\ Zoals iemand eerder in dit topic al vermeldde. :(
#3314711
Hier de reactie van Remco:

Toen ik van dit probleem hoorde heb ik vanmiddag gelijk de leverancier gebeld. Dit is wat de leverancier zei:

De hazenkarkassen zijn afkomstig uit Zuid-Amerika maar het zijn hazenkarkassen voor humane consumptie. Dat wil zeggen, dat het geen hazenkarkassen zijn met bestemming diervoeder. Het is geinspecteerd voor de Voedsel en Warenautoriteit en de douane. Door beide partijen is dit doorgelaten.

Ik zou het zelf voor de zekerheid niet meer geven. Morgen bel ik nog even met een andere leverancier. Misschien dat er dan wat meer bekend is.
#3314714
*Remy* schreef:Hier de reactie van Remco:

Toen ik van dit probleem hoorde heb ik vanmiddag gelijk de leverancier gebeld. Dit is wat de leverancier zei:

De hazenkarkassen zijn afkomstig uit Zuid-Amerika maar het zijn hazenkarkassen voor humane consumptie. Dat wil zeggen, dat het geen hazenkarkassen zijn met bestemming diervoeder. Het is geinspecteerd voor de Voedsel en Warenautoriteit en de douane. Door beide partijen is dit doorgelaten.

Ik zou het zelf voor de zekerheid niet meer geven. Morgen bel ik nog even met een andere leverancier. Misschien dat er dan wat meer bekend is.
Super, dank je voor de informatie!
#3314719
hannabelgje schreef:Gaat dat alleen om de karkassen? Ik heb alleen hazenvlees van Remco. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ja dit gaat enkel om de hazen rugstukken. Het overige zoals vlees, rib, koppen en orgaan is Nederlands.
#3314727
Onderstaande mail kreeg ik terug van Raw4Dogs op mijn vraag hoe het zit bij de Game Mix.

Beste Carole,

Bedankt voor je mail. We begrijpen je bezorgdheid. Toen de brucella bacterie voor het eerst opspeelde hebben wij dit direct gecontroleerd. Hierbij willen wij dan ook aangeven dat wij enkel hazendelen (orgaan, vlees of karkas) afkomstig uit Europa
inzetten. Wij kunnen dan ook met zekerheid zeggen dat er geen hazendelen uit de betreffende partij in Raw4Dogs zijn gebruikt. Dit is tevens bevestigd door onze leverancier.

De sourcing van onze grondstoffen wordt met een grote zorgvuldigheid verricht, omdat wij er van overtuigd zijn dat de kwaliteit van rauwe voeding voor een belangrijk deel afhangt van de kwaliteit van de ingrediënten. Zoals u op onze labels kunt zien durven wij open en transparant te zijn over welke ingrediënten wij gebruiken, omdat wij overtuigd zijn van de kwaliteit van onze grondstoffen. Onze producten worden op zeer zorgvuldige wijze geproduceerd, waarbij wij strikte hygiëne-maatregelen hanteren.

Ik hoop je vraag hiermee beantwoord te hebben en je zorg heb kunnen wegnemen, Mocht je nog vragen hebben dan helpen we je graag.

Met vriendelijke groet,
Carlijn
#3314738
En wie zit hier nou te liegen....? Kiezebrink durfde in augustus 2017 dus nog te roepen dat hun haas echt uit Europa kwam. En nu hebben ze haas uit Argentinië. En Raw4Dogs riep toen nog "komt bij Kiezebrink vandaan" en roept nu "komt uit Europa". Ja ja, de wereld van vlees is ondoorgrondelijk en zelden aangenaam :-X

Waar komt de haas vandaan in kvv?
* Bandit: “Wij van Bandit verwerken in onze wildmix ook haas en konijn, deze hebben als herkomst België. Uiteraard willen wij geen risico’s lopen en gaan extra checks uitvoeren.” (7)
* Darf: “…dit is exact de reden waarom wij alleen ingrediënten kopen van Nederlandse jagers. biologische bedrijven en vishandels met exacte en gegarandeerde afkomst. Deze bacterie komt in Nederland namelijk niet meer voor sinds de jaren 70.” (8)
* Oervoer: zelfde herkomst als Darf
* Kiezebrink: Europa (9)
* Raw4dogs: zelfde herkomst als Kiezebrink
* Buddy’s Diervoeding: Argentinië. De haas wordt uitvoerig getest zoals alle andere smaken.
Juist om dit soort gevallen te voorkomen. (10)
* Lotgering: Nog een antwoord

Bron: https://www.voerwijzer.com/nieuws/bruce ... ot-paniek/
#3314742
eelke schreef:Waarschijnlijk liegt er in principe niemand, als het echt zo is dat als je de haas ompakt, je dan dat land als land van herkomst erop mag zetten...
Kiezebrink is echt importeur hoor. En die heeft nu gewoon geimporteerd uit Argentinië. En die verkopen dus eerst een hoop haas aan half Nederland, zitten dan met elkaar koffie te drinken en besluiten gezellig "kom, laten we onze haas eens controleren op Brucella Suis!". Tuurlijk ::) . En Buddy's lult ook maar een end in de ruimte met "het wordt daarop gecontroleerd". KVV wordt in NL helemaal niet gecontroleerd op de Brucella Suis :-X

Overigens staat er geen land van herkomst op omgepakt vlees. Er staat een artikel nummer op, that's it.
#3314746
Lizzy schreef:Kiezebrink is echt importeur hoor. En die heeft nu gewoon geimporteerd uit Argentinië. En die verkopen dus eerst een hoop haas aan half Nederland, zitten dan met elkaar koffie te drinken en besluiten gezellig "kom, laten we onze haas eens controleren op Brucella Suis!". Tuurlijk ::) . En Buddy's lult ook maar een end in de ruimte met "het wordt daarop gecontroleerd". KVV wordt in NL helemaal niet gecontroleerd op de Brucella Suis :-X
Maar als Kiezebrink inkoopt, ompakt, erop zet 'België' of 'Europa' dan zeggen hun afnemers toch, ja het komt uit België of Europa.

Of misschien mis ik een link hoor.
#3314748
Heb met de dierenarts overlegd. Ze is uit aan het zoeken welk lab test op brucella suis en dan laat ik vervolgens bloed bij de hondjes trekken om het daarop te laten onderzoeken, waarbij een vals positieve uitslag natuurlijk een mogelijkheid is. Ik neem aan dat Kiezebrink de bevindingen van het lab gemeld heeft bij de NVWA?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door