Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Gaby1
#3314505
Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee maar heb nu toch wat vragen waar mischen de echte kenners wat meer antwoord op kunnen geven.

Heb een duitse herder van 3 jaar die last van jeuk, rode uitslag op de buik en een prutoog had/heeft.

We voerde hem als jonge hond happy dog (brokken) maar regelmatig was ineens zijn ontlasting dun en altijd verharen. Op aanraden van de fokker toen vers gaan voeren.
Nu stond die zeker een jaar of twee op dogmeat en eigenlijk altijd tevreden geweest tot een paar maanden terug. Honden kwamen niet door het verharen, vaak moeilijker poepen, zalm zag er compleet anders uit, pens rook niet meer naar pens env. .. en toen de ene hond ook nog huid problemen kreeg was de keus over te stappen naar ander vlees.
En langs de dierenarts geweest voor een injectie tegen de jeuk en zalf voor de plekjes

We hebben hem toen over gezet op kiezenbrink zonder premix en de jeuk is een aantal weken weg geweest maar krijgt nu weer jeuk en had vandaag weer twee rode plekjes.
Prutoog is nu wel zo goed als weg en ontlasting veel beter wat het geweest is en hun vacht begint ook weer mooi teworden dus eigenlijk doen die het best goed op dit vlees behalve de jeuk...

Dierenarts rade aan allergie brokken aan maar dat wil eigenlijk niet terug op de brokken dus eerst dit geprobeerd.
Dan het liefst 1 soort eiwit bron geven wat die nooit gehad heeft maar ze krijgen alles... rood vlees ,wit vlees, vis, gevogelte en prooi...

Als ik maar 1 soort vlees geef is het niet compleet dus dat lijkt me niet goed.
Een soort bijv alleen rood vlees weg laten dan maar?
En hoe vul ik aan wat die dan te kort komt?
Hij staat nu drie weken op het andere vlees , en voerde voorheen best veel rund dus dat heb ik nu ook drie weken weg gelaten.
Of is het nog te kort om veranderingen te merken?

Vroeger kreeg die ook een rauw eitje, karnemelk en geitenmelk maar dat heb ik nu ook weg gelaten.

Heel verhaal maar wou het zo uitgebreid geven zodat jullie het best op de hoogte zijn.

Heel graag hoor ik jullie ideeën want ik weet niet goed wat nu verder
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3314530
Als je een eliminatie-dieet wilt geven, voer je eerst 6 weken lang 1 diersoort (vlees-orgaan-bot) dat ze nog nooit eerder gehad hebben. Daarna probeer je er 1 andere diersoort bij. Pas als dat goed gaat, wéér 1 andere diersoort erbij.

Jeuk is zo moeilijk!

Het kan ook van omgevingsfactoren komen. bv huisstofmijt of pollen in de lucht.
Wellicht een bepaald soort schoonmaakmiddel dat je gebruikt of waspoeder.

En dan komt er nog bij dat je bij KVV nooit exact weet wat erin zit.
Als de machine niet goed schoongemaakt is bij het wisselen van diersoort, kunnen er toch 'stukjes' van de eerste diersoort in de mix van de 2e diersoort komen.

Ik ben met mijn hond ook al lang aan het puzzelen.
Omdat hij ook met een granen-allergie zit, durf ik hem geen pens te geven.
Met KVV kwam ik er niet meer uit en ben sinds een tijd overgestapt op barf. Dan heb je veel zuiverder in de hand wat je hond binnenkrijgt.

Heel veel succes!!
Door Gaby1
#3314546
Bedankt voor je antwoord!

Welkom zijn wel verhuisd maar de eerste keer kreeg die het al in het oude huis. Dierenarts zei oppervlakkige huidontsteking waarschijnlijk door zwemmen ofzo toen een ab kuur mee gekregen en was toen ook een poos weg.

Enige nieuwe schoonmaakmiddel is nu voor de houten vloer.. voor de rest kwa was middel. We wassen hun kleden niet als die vies zijn doe ik ze weg (goedkope verhuisdekens) of de dure mand in de huiskamer maar die neem ik zo af met alles reiniger.

Maar als ik een soort vlees voer dan krijgt die toch nooit genoeg binnen om een complete maaltijd te krijgen?

Vind het zo ie zo raar dat die al ruim twee jaar op vlees staat en dan nu ineens klachten er van zou krijgen...
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3314547
Als het 2 jaar goed gaat en nu plots jeuk, zou ik denken dat het een andere oorzaak heeft.

Kun je er achter komen wat er veranderd is in de periode dat de jeuk ontstond?
Door Lizzy
#3314551
Gaby1 schreef:Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee maar heb nu toch wat vragen waar mischen de echte kenners wat meer antwoord op kunnen geven.

Heb een duitse herder van 3 jaar die last van jeuk, rode uitslag op de buik en een prutoog had/heeft.

We voerde hem als jonge hond happy dog (brokken) maar regelmatig was ineens zijn ontlasting dun en altijd verharen. Op aanraden van de fokker toen vers gaan voeren.
Nu stond die zeker een jaar of twee op dogmeat en eigenlijk altijd tevreden geweest tot een paar maanden terug. Honden kwamen niet door het verharen, vaak moeilijker poepen, zalm zag er compleet anders uit, pens rook niet meer naar pens env. .. en toen de ene hond ook nog huid problemen kreeg was de keus over te stappen naar ander vlees.
En langs de dierenarts geweest voor een injectie tegen de jeuk en zalf voor de plekjes
Je dierenarts heeft je hond waarschijnlijk prednison gegeven. Corticosteroïden. Lekker makkelijk :-X . Je hond is in de regel snel van de jeuk af en daarna kom je alleen maar verder in de problemen :-X . Overigens, als het inderdaad cortico's geweest zijn en het hielp snel en goed: zou dat heel goed een signaal kunnen zijn dat je hond geen voedsel allergie heeft maar een allergie van iets van buiten af. Bijvoorbeeld huisstofmijt. Of pollen. Oftewel atopische dermatitis. Niet geheel ondenkbaar want dit ontstaat vaak op deze leeftijd (opbouw van een allergie) en de Duitse Herder is typisch een ras dat gevoelig is voor atopische dermatitis.
We hebben hem toen over gezet op kiezenbrink zonder premix en de jeuk is een aantal weken weg geweest maar krijgt nu weer jeuk en had vandaag weer twee rode plekjes. Prutoog is nu wel zo goed als weg en ontlasting veel beter wat het geweest is en hun vacht begint ook weer mooi teworden dus eigenlijk doen die het best goed op dit vlees behalve de jeuk...
Het kan dus goed zijn dat de prednison nu uitgewerkt is en de jeuk daarom terug komt.
Dierenarts rade aan allergie brokken aan maar dat wil eigenlijk niet terug op de brokken dus eerst dit geprobeerd.
Dan het liefst 1 soort eiwit bron geven wat die nooit gehad heeft maar ze krijgen alles... rood vlees ,wit vlees, vis, gevogelte en prooi...
Tuurlijk wil de dierenarts dat.
Je kunt zelf prima een eliminatie dieet maken. Je neemt een diersoort dat je hond nog nooit eerder gegeten heeft. Laten we zeggen kalkoen. Of parelhoen. Of konijn. Of haas. Dan ga je 6 tot 9 weken lang alleen maar dat ene diersoort voeren. En verder niks. Geen snacks. Niet van straat laten snacken. Geen tussendoortjes. Niks. En je voert dus alleen dat diersoort dat je nooit eerder gevoerd hebt. Er zal er vast wel 1 zijn, toch, die je niet eerder gevoerd hebt? Goed, je voert daarvan de vleesbotten, vlees en orgaanvlees. En verder niks. In die 6 tot 10 weken tijd krijgt je hond echt geen tekorten. Ten eerste bevat vleesbot en vlees en orgaanvlees allerlei vitamines en mineralen en ten tweede kun je een hond totaal deficiënt voeren voor een week of 10 zonder dat je iets aan hem merkt. Op dit gebied geen zorgen dus.
Als ik maar 1 soort vlees geef is het niet compleet dus dat lijkt me niet goed.
Zie boven.
Het is namelijk maar tijdelijk!
Want stel voor dat na 6 weken je hond totaal geen jeuk meer heeft, dan weet je 1 ding: hij is waarschijnlijk voor iets in de voeding allergisch. Maar nu moet je uit gaan vinden wat! En je kunt dus nooit op dit ene diersoort alleen blijven om de dood simpele reden dat je hond vervolgens een overgevoeligheid gaat creëren voor dit ene diersoort. Dus na die 6 of 7 of 8 weken dat je hond vrij is van problemen ga je eens per 2 weken een nieuw diersoort introduceren. Laten we zeggen dat je 6 weken lang alleen konijn hebt gevoerd en je hond is nu volledig problemenvrij. Dan ga je na 6 weken iets nieuws introduceren. Laten we zeggen kip. Je voert dan konijn en kip. Stel dat blijft twee weken lang prima gaan, ga je weer een nieuw diersoort introduceren. Laten we zeggen lam. Stel na 2 weken gaat het nog steeds prima, voer je dus konijn, kip en lam. Dan ga je weer iets nieuws introduceren. Zeg paard. En stel hij krijgt weer jeuk. Mag je er vanuit gaan dat hij niet goed reageert op paard. Dan ga je weer terug naar konijn, kip en lam, je wacht tot de problemen over zijn en je introduceert iets nieuws. Laten we zeggen zalm. En zo ga je verder totdat je weer meerdere diersoorten voert, stuk of vier. Dat is zoals het hoort, elimineren.
Een soort bijv alleen rood vlees weg laten dan maar?
En hoe vul ik aan wat die dan te kort komt?
Hij staat nu drie weken op het andere vlees , en voerde voorheen best veel rund dus dat heb ik nu ook drie weken weg gelaten.
Of is het nog te kort om veranderingen te merken?
Zie boven. En het duurt een week of 3 tot 6 voor je verandering ziet.
Vroeger kreeg die ook een rauw eitje, karnemelk en geitenmelk maar dat heb ik nu ook weg gelaten.
Ik raad je aan: ga goed elimineren of ga niet elimineren. En goed elimineren doe je zoals boven beschreven. Stel nou voor dat je na 6 weken nog steeds met een jeukende hond zit he, dan verleng je het nog 1 week. Maar stel dat je hond dan nog steeds evenveel problemen heeft: dan moet je langzamerhand toch aan gaan nemen dat je hond geen voedsel allergie heeft maar een allergie voor iets uit zijn omgeving. Zoals huisstofmijt. Ik raad je echt met klem aan niet met je dierenarts door te blijven gaan want dierenartsen zijn lief maar hebben gewoon niet genoeg verstand van huidproblemen, met alle respect. Dus ik zou je door laten sturen naar Dr. Vroom. De beste dermatoloog van Nederland. En als je liever het alternatieve pad op wilt, dan zou ik naar een goede holistisch dierenarts gaan.

Ik raad je ook echt aan: laat je niet door je dierenarts verleiden om nu allerlei leuke bloed-allergie-testjes te gaan doen. Want die zijn rete onbetrouwbaar. En daar heb je gewoon echt de kennis van Dr. Vroom bij nodig.
Gebruikersavatar
Door pike
#3314553
Misschien nog ten overvloede maar:
Je voert dus niet maar één vleessoort zoals jij zegt
maar je voert één diersoort (zoals Lizzy uitlegt)
Dat is een groot verschil ;)
Gebruikersavatar
Door chery
#3314560
Ik ben er niet voor om maar 1 merk kvv te geven.
De ene merk vult de andere aan.
Stel dat er in 1 merk iets tekort zit aan......(zeg het maar)
Vul je dat met een ander merk aan.
Van tekorten kan je ook jeuk krijgen(heb ik persoonlijk met mijn eigen lijf ondervonden)

Barf is het beste, maar ik voer ook kvv, omdat barf met onze bulletjes gewoon niet vertrouwd is...
Door Lizzy
#3314562
chery schreef:Ik ben er niet voor om maar 1 merk kvv te geven.
De ene merk vult de andere aan.
Stel dat er in 1 merk iets tekort zit aan......(zeg het maar)
Vul je dat met een ander merk aan.
Van tekorten kan je ook jeuk krijgen(heb ik persoonlijk met mijn eigen lijf ondervonden)

Barf is het beste, maar ik voer ook kvv, omdat barf met onze bulletjes gewoon niet vertrouwd is...
Maar met een eliminatie dieet moet je wel 1 diersoort geven.

KVV is minder geschikt om te elimineren omdat je nooit precies 100% zeker bent van wat er in de prak is gedraaid.
Door Gaby1
#3314584
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties :)

Hij heeft toen inderdaad iets van corticosteroiden gehad en hydrocortiderm (weet niet precies hoe je het schrijft) voor de plekjes en reageerde daar erg snel op ket twee dagen vrij van jeuk en plekjes na het smeren ook gelijk weg.

En toen die het de eerste keer kreeg heeft die antibiotica kuur gehad en toen was het ook weg. Dierenarts daar dacht een oppervlakkige huidontsteking waarschijnlijk ergens door heen gelopen of met zwemmen op gelopen..

Hoe groot is dan de kans dat het een voedsel allergie is als het pas later ontwikkeld al jaren op het zelfde vlees stond en ab kuur en die spuiT zo goed helpt?

Tijdelijk een diersoort geven is dus niet erg wat ik zo begrijp? We zijn zeer actief met de honden en trainen veel wil hem natuurlijk niet te kort doen...
Eigenlijk hebben ze altijd alles wel gehad ook paard en hert en kangeroe. Het enige vlees wat die voor het nieuwe vlees nog nooit gehad had is wilde duif.die heeft die nou pas drie weken.

Nadeel is dat we veel trainen met ze en daar frikadellen en rodi worst voor gebruiken. De rodi heb ik ipv de rund wel vervangen door de lam/rijst versie.

We voeren nu zo'n drie weken 9 verschillende soorten vis / vlees per week. Dit moet toch afwisselend genoeg zijn , normaal gesproken?

Had gehoopt dat het aan de dogmeat lag aangezien we zichtbaar merkte dat ze met de samenstelling aan het rommelen waren...
Allergie voor huisstofmijt of pollen kan ook later ontwikkelen?

Hij heeft in maart zijn entingen gehad en iets voor teken maar daar geen reactie op.
Heb hem half augustus een keer ontwormt omdat ze vergeleken normaal meer eten en anders mager worden.
Maar dit was na de eerste keer dierenarts en volgens haar kan een hond daar op reageren met diaree of braken maar jeuk had ze nog nooit van gehoord.

Normaal stonden ze op zo'n 700/750 gram vlees en nu toch 950 gram...

ZIT erg in twijfel wat te doen. Is het wel op het voedsel of iets anders maar zit me gek te denken maar weet niet wat er veranderd Is. ..
Gaven toen veel rund rund/kip en kil/rund en pens en pensstaafjes env dus dacht mischen is dat het maar nu heeft die al 2,5 week geen rund op...

Maar niet terug naar de dierenarts dus? Vind het zo sneu dat die zo'n jeuk heeft en die spuiT hielp inderdaad heel goed
Gebruikersavatar
Door chery
#3314613
Lizzy schreef:Maar met een eliminatie dieet moet je wel 1 diersoort geven.

KVV is minder geschikt om te elimineren omdat je nooit precies 100% zeker bent van wat er in de prak is gedraaid.
Ja dat klopt!!! Natuurlijk!!!
Maar ik doel meer op de 1 soort kvv die steeds gegeven is. Dus niet afgewisseld. Als er daar tekorten zijn ontstaan, KAN daar ook de jeuk weg komen.
Door Gaby1
#3314623
Heb nogmaals goed na gezocht en wilde duif en haas hadden ze tot 2,5 week terug nog nooit gehad. Voordat de klachten begonnen zeg maar.

Is het er idee om deze twee en dan bijv fazant of paard erbij te doen? Die hebben ze wel eens gehad maar heel weinig niet eens elke maand ofzo.

Dan heeft die twee dingen die die echt nog nooit gehad heeft voor de klachten en twee dingen die die een keer gehad heeft..

Of is dit niet handig?
Gebruikersavatar
Door chery
#3314625
Als je gaat elimineren is het echt ALLEEN 1 diersoort. Maar dan ook niks anders tussendoor geven dan van dat ene dier!!
Door Lizzy
#3314628
Gaby1 schreef:Heb nogmaals goed na gezocht en wilde duif en haas hadden ze tot 2,5 week terug nog nooit gehad. Voordat de klachten begonnen zeg maar.

Is het er idee om deze twee en dan bijv fazant of paard erbij te doen? Die hebben ze wel eens gehad maar heel weinig niet eens elke maand ofzo.

Dan heeft die twee dingen die die echt nog nooit gehad heeft voor de klachten en twee dingen die die een keer gehad heeft..

Of is dit niet handig?
Nee sorry, dat is niet goed genoeg, duif. Als ze dat eerder hebben gehad moet je dat niet gebruiken om te elimineren. Hij mag echt alleen maar een diersoort die hij nog nooit eerder gegeten heeft.
Door Lizzy
#3314631
Gaby1 schreef:Bedankt voor jullie uitgebreide reacties :)

Hij heeft toen inderdaad iets van corticosteroiden gehad en hydrocortiderm (weet niet precies hoe je het schrijft) voor de plekjes en reageerde daar erg snel op ket twee dagen vrij van jeuk en plekjes na het smeren ook gelijk weg.
Ja, het werkt lekker snel in veel gevallen maar het is je reinste rotzooi. Helaas. Hydrocordiderm-zalf is een cortico-zalf.
En toen die het de eerste keer kreeg heeft die antibiotica kuur gehad en toen was het ook weg. Dierenarts daar dacht een oppervlakkige huidontsteking waarschijnlijk ergens door heen gelopen of met zwemmen op gelopen..

Hoe groot is dan de kans dat het een voedsel allergie is als het pas later ontwikkeld al jaren op het zelfde vlees stond en ab kuur en die spuiT zo goed helpt?
Die is aanwezig. Als hij trouwens last heeft van voeding is dat geen allergie maar een overgevoeligheid en dat ontwikkel je met de tijd. Dus dat kan heel goed. Honden met een voedselallergie reageren in de regel niet op prednison.
Tijdelijk een diersoort geven is dus niet erg wat ik zo begrijp? We zijn zeer actief met de honden en trainen veel wil hem natuurlijk niet te kort doen...
Eigenlijk hebben ze altijd alles wel gehad ook paard en hert en kangeroe. Het enige vlees wat die voor het nieuwe vlees nog nooit gehad had is wilde duif.die heeft die nou pas drie weken.
Nee, dat is niet erg. Duif heeft hij dus ook al gehad, sorry :-\
Nadeel is dat we veel trainen met ze en daar frikadellen en rodi worst voor gebruiken. De rodi heb ik ipv de rund wel vervangen door de lam/rijst versie.
Tijdens een eliminatie dieet kun je dat absoluuuut niet geven. Je moet een diersoort hebben die hij niet eerder gegeten heeft. Het vlees en orgaanvlees daarvan zou je wel zelf kunnen drogen en dat als beloning kunnen geven.
We voeren nu zo'n drie weken 9 verschillende soorten vis / vlees per week. Dit moet toch afwisselend genoeg zijn , normaal gesproken?
Ja hoor, dat is afwisselend genoeg.
Had gehoopt dat het aan de dogmeat lag aangezien we zichtbaar merkte dat ze met de samenstelling aan het rommelen waren...
Allergie voor huisstofmijt of pollen kan ook later ontwikkelen?
Ja, iedereen met een hond met huidproblemen hoopt op een simpele oplossing. En soms is die er. Soms helaas ook niet. Allergie voor huisstof of pollen of iets kan zich zeker ook later ontwikkelen. In de regel ontstaan de problemen in de eerste vier levensjaren.
Hij heeft in maart zijn entingen gehad en iets voor teken maar daar geen reactie op.
Heb hem half augustus een keer ontwormt omdat ze vergeleken normaal meer eten en anders mager worden.
Maar dit was na de eerste keer dierenarts en volgens haar kan een hond daar op reageren met diaree of braken maar jeuk had ze nog nooit van gehoord.
Vaccinatie-schade kan. Niet heel aannemelijk maar kan. Wat goed kan is dat je hond al aanleg heeft voor atopische dermatitis (komt bij Duitse Herders dus erg vaak voor) en dat de enting hem net over de drempel heeft geholpen. Ontwormen zonder te weten of je hond wormen heeft is eigenlijk nooit een goed idee. Het lichaam belasten met gif is eigenlijk alleen een goed idee als het niet anders kan. Zeker nu dat je weet dat je hond gevoelig is op zijn huid. In de toekomst zou je dus beter een mestonderzoek kunnen laten doen door bijv. het Woud dan er een ontworming in kunnen stoppen.
Normaal stonden ze op zo'n 700/750 gram vlees en nu toch 950 gram...
Maar goed, je voert nu een ander merk. Toch? Misschien heeft hij daar meer van nodig omdat daar bijv. minder vet in zit?
ZIT erg in twijfel wat te doen. Is het wel op het voedsel of iets anders maar zit me gek te denken maar weet niet wat er veranderd Is. ..
Gaven toen veel rund rund/kip en kil/rund en pens en pensstaafjes env dus dacht mischen is dat het maar nu heeft die al 2,5 week geen rund op...

Maar niet terug naar de dierenarts dus? Vind het zo sneu dat die zo'n jeuk heeft en die spuiT hielp inderdaad heel goed
Die spuit moet je echt zien als iets in de allerhoogste noodgevallen. Je hond wordt van zo'n spuit echt alleen maar slechter. Dit is echt voor honden die een allergie hebben die ZO erg is dat je moet kiezen: hond inslapen of prednison. Dan kies je voor prednison. Ik mis overigens een beetje dat je dierenarts nog wat meer onderzoek heeft gedaan. Zoals bijv. heeft hij een afkrabsel genomen om te kijken of hij aan gisten lijdt?

Er zijn een paar dingen die je nog zelf kunt proberen. Ik zou die Rodi meuk eerst eens uit zijn menu schrappen. Dan zou ik hem op een goede betrouwbare KVV zetten of (nog beter) gaan barf'en, zodat je precies weet wat je hond eet. Je zou dan aan de slag kunnen gaan met probiotica om zijn darmen eens flink te boosten. Ik vind de beste die van Solgar Advanced 40+ Acidophilus. Je begint met 1/2 capsule per dag (door zijn eten) en dat verhoog je in een paar dagen naar 1 capsule per dag. Dit blijf je zeker 1 maand geven. Liever nog langer.

Je kunt hem een hoge dosering visolie gaan geven voor de omega 3 vetzuren. Dat helpt tegen ontstekingen en maakt honden minder vatbaar voor allergieën. Je moet dan wel een echte goede visolie nemen en niet een troepje-zalm-olietje uit de dierenwinkel. Een goede visolie: Solgar (voor mensen maar dat maakt niet uit) en Doils (voor honden). Doils heeft er speciaal 1 voor huidproblemen.

Verder raad ik je aan alles dat granen en koolhydraten bevat te schrappen. Dus ook rijst. Koekjes, snoepjes, Rodi's, etc. Ook geen KVV met rijst.

Kokosolie. En dan wel de echte. Biologische, extra vergine, geurende van een goed merk. De beste is die van Aman Prana. Duur maar dan heb je ook wat. Dit helpt ook bij het verminderen van ontstekingsreacties. Begin met een dessertlepel per dag. Verhoog dat langzaam tot een dessertlepel met een flinke kop erop of een eetlepel.

Sommige honden reageren heel goed op een spray van water met bio appelazijn. Dat is wel belangrijk, dat je goede appelazijn hebt. Dat zou je ook kunnen proberen als hij jeuk heeft. De spray maak je als volgt:
1/2 kopje bio appelazijn
1/2 kopje groene thee (zelf gezet)
1 kopje bronwater

En verder geef je hem dan 1 theelepel per dag door zijn eten.

Omdat je niet weet waar de jeuk vandaan komt, ben ik ook beperkt in het geven van andere hints en tips. En als dit allemaal niet helpt: ging ik terug naar de dierenarts om louter en alleen te vragen voor een doorverwijzing naar Dr. Vroom. Of ging ik naar een holistisch dierenarts.
Door Gaby1
#3314636
Dank je wel lizzy voor je uitgebreide antwoord.

StrakS nogmaals na lezen ;)

Maar als duif ook dus niet mag weet ik niet wat wel want alles heeft die al eens gehad... paard,eend,fazant, kwartel,kangaroe, hert, ganz....

De frikadellen om te trainen kan ik vervangen door een bal. Niet ideaal maar te doen.
Maar op de rodi speuren we en weet niet wat daarvoor anders te gebruiken...
Weet nog niet eens iets wat die nooit gehad heeft :(

Hij was eigenlijk helemaal nooit gevoelig op zijn huid is vanaf 3,5 jaar dat die nu ineens plekjes krijgt :(

Ik ga alle info eens goed bestuderen nogmaals bedankt
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door