Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3314199
Iemand stelde mij voor om lamstong te geven omdat dat zo mager is. Het vlees bevat vrij veel vet.

Valt tong nou onder vlees of onder orgaan?
Door Lizzy
#3314211
Volgens mijn definitie is tong orgaanvlees. Want het zorgt niet voor beweging van het skelet. Maar het is natuurlijk ook een spier. Een hele sterke nog wel. Tong is inderdaad lekker vet. En de meeste honden vinden het geweldig!
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3314217
Bedankt voor je snelle reactie Lizzy! :)

Oei, jij zegt dat tong lekker vet is en die meneer zei dat het juist mager is.
Dinsdag wordt er lamsvlees gebracht, volgens mij gaat er een tong bij zitten om te proberen.

Zal ik hem dan toch maar als vlees inbrengen in het menu?
Leuk dat je zegt dat honden er gek op zijn. Ben benieuwd wat Bandit ervan vindt. :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3314223
Ik zou het als half vlees, half orgaan voeren. Als je dat uitgerekend krijgt in je menu. En anders de ene week als spier en de volgende als orgaan voeren.
Door Lizzy
#3314239
Border Bandit schreef:Bedankt voor je snelle reactie Lizzy! :)

Oei, jij zegt dat tong lekker vet is en die meneer zei dat het juist mager is.
Dinsdag wordt er lamsvlees gebracht, volgens mij gaat er een tong bij zitten om te proberen.

Zal ik hem dan toch maar als vlees inbrengen in het menu?
Leuk dat je zegt dat honden er gek op zijn. Ben benieuwd wat Bandit ervan vindt. :)
Het is natuurlijk altijd maar waarmee je het vergelijkt. Als je het vergelijkt met lamsvlees dat wij voor onze honden kunnen kopen: dan is het mager. Want dat is baggervet. Maar tong is vrij vet vlees en bevat niet de vitamines die andere organen bevatten. Ik denk dat PoP's oplossing prima is. De ene week als spier en de andere week als orgaan. En als je dat lastig vindt: reken het dan tot spier (ook al is het orgaan :biggrin2: ). Absurd veel ga je er vast toch niet van voeren aangezien het vrij kostbaar is.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3314485
Dank jullie wel!

Half-om-half is inderdaad een goede oplossing. :)

Ik weet het verder ook niet. Ik krijg het als 'cadeautje' bij mijn levering. Dat vind ik wel aardig van de leverancier. Kan ik het uitproberen.

Als ik proportioneer maak ik complete bakjes, zodat ik 's avonds niet zo hoef na te denken en zo de bakjes uit de vriezer kan halen. ;)
Dus 1 bakje met 3 soorten orgaan per dag.
En bakjes met 1 dagportie vlees.
En dan de lamsribben los.

Ik zal speciale bakjes maken met een deel lamstong.
Ieuw, ben benieuwd hoe het snijden daarvan zal gaan. Ik stel me voor dat het erg taai is, maar we zullen het merken.... :D

Voor wat ik wel eens op tv gezien heb, heb je de tong zelf, met nog het stuk erbij dat naar je kaak en keel gaat. Kan je dat allemaal gebruiken?

****

Inmiddels op internet gezocht en 'officieel' valt tong onder orgaan.
Misschien toch maar als 4e orgaansoort in de dagportie verwerken en ik zou een deel in de dagportie lamsvlees kunnen doen. Maar dan niet op één dag én bij het orgaan én bij het vlees gebruiken.

Stom he, ik wil alles volgens mij veel te precies doen. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3314507
Tong is absoluut niet taai, dat kan je gewoon snijden. Ik heb regelmatig lamstong. Daar zit dan wel ook nog het strotje aan. Dat snij je natuurlijk niet zo eenvoudig met een mes, alhoewel ook dat nog wel te doen is, zo zacht is het kraakbeen. Het meeste vet zit trouwens aan de strot vind ik zelf.
Wat ik kan vinden qua voedingswaarde betreffende de lams. Dus eigenlijk valt dat nog wel mee dacht ik zo. Baggervet zou ik het in elk geval niet willen noemen. De vetkwabben die aan de strot hangen snij ik altijd weg.
Ik voer uiteraard ook het strotje met wat daar nog aan zit (enkel vetkwabjes verwijderd). Gemakshalve reken ik dat ook maar tot het orgaan. Anders wordt het wel erg lastig rekenen ::) Kraakbeen reken ik voor mijn honden in elk geval nooit bij het bot, want veel kraakbeen heeft op hun een laxerend effect (zachtjes uitgedrukt). Aan een lamsstrotje zit niet zo heel veel dus dat durf ik rustig te geven bij hun eten (ieder een halfje).
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3314522
Ik vond het, net als long, flubberig. Ik snijd het dan ook het liefst na een nachtje in de koelkast, de ergste vries eraf maar nog wel bevroren. .
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3314525
pike schreef:Tong is absoluut niet taai, dat kan je gewoon snijden. Ik heb regelmatig lamstong. Daar zit dan wel ook nog het strotje aan. Dat snij je natuurlijk niet zo eenvoudig met een mes, alhoewel ook dat nog wel te doen is, zo zacht is het kraakbeen. Het meeste vet zit trouwens aan de strot vind ik zelf.
Wat ik kan vinden qua voedingswaarde betreffende de lams. Dus eigenlijk valt dat nog wel mee dacht ik zo. Baggervet zou ik het in elk geval niet willen noemen. De vetkwabben die aan de strot hangen snij ik altijd weg.
Ik voer uiteraard ook het strotje met wat daar nog aan zit (enkel vetkwabjes verwijderd). Gemakshalve reken ik dat ook maar tot het orgaan. Anders wordt het wel erg lastig rekenen ::) Kraakbeen reken ik voor mijn honden in elk geval nooit bij het bot, want veel kraakbeen heeft op hun een laxerend effect (zachtjes uitgedrukt). Aan een lamsstrotje zit niet zo heel veel dus dat durf ik rustig te geven bij hun eten (ieder een halfje).
Bedankt voor je ervaring en extra informatie. :)
Is er misschien een stukje tekst weggevallen?

Fenixjuh, ik zal het zo bevroren mogelijk snijden. ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3314538
Border Bandit schreef:Bedankt voor je ervaring en extra informatie. :)
Is er misschien een stukje tekst weggevallen?

Fenixjuh, ik zal het zo bevroren mogelijk snijden. ;)
Ja wat raar. Wat er had moeten staan is dat ik kon vinden voor lamstong 17% vet. Dat is niet mager, maar zeker ook niet baggervet.
https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show ... &fgcd=&ds=

Ik voer het overigens als orgaanvlees. Samen met het strotje wat er aan zit (hangt van de leverancier af of dat er nog bij zit). Aangezien ik doorgaans mager spiervlees heb kunnen ze dat vet in die 20% orgaan wel hebben. Voer ik die van mij te veel vet dan is het gelijk bingo, allemaal aan de bagger. Op tong heb ik nog nooit een probleem gehad.
Ik vind het persoonlijk niet vergelijkbaar met long. Long is eenmaal ontdooid echt niet te snijden. Tong wel. Lams in elk geval. Ik vind het juist een lekker stevig stukje. Rund heb ik geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3314552
Hihi, dat snap ik.
Wellicht kan ik er volgende week antwoord op geven.
Komende week heb ik het zo druk dat ik de producten niet kan gaan proportioneren. ;)
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3316934
Zo, het heeft even geduurd, maar ik heb gister eindelijk de tong kunnen snijden.
Iew, was wel eventjes wennen hoor, zo'n tong is best herkenbaar.

Ik heb alles verdeeld over de bakjes orgaan (3 soorten per dag per bakje) en een stuk bewaard om Bandit zo te geven.

Ik heb er een filmpje van!
Kan iemand mij vertellen hoe ik die moet plaatsen?

Voorafgaand aan dat ik mijn cameraatje pakte was het snuffelen, achteruit lopen, mij aankijken, uitrekken, opnieuw snuffelen, alles langs de tong likken, etc.
Op het filmpje zie je hem nog nadenken en 'moeilijk doen'. Uiteindelijk legt hij de tong naast de bak en overdenkt wat hij er nou mee aan moet.
Even in de mond, maar toch meteen weer uitspuugen.
1 x voorzichtig je tanden erin en meteen weer loslaten.
Etc. etc. :)

Oh, zo leuk om te zien. :-*

Hij heeft hem op. Vandaag tong in de orgaanmix gegeven, maar meneer schuift alles meteen naar binnen. :)

Ik denk toch wel, qua kleur en structuur dat tong bij orgaan hoort.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door