Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tinya
#3314001
Hallo allemaal,

Ik hoop dat een aantal van jullie hier ervaring hebben met het geven van kvv (of evt. barf) aan het geven van een hond met blaasgruis.
Mijn hond van 3 jaar staat inmiddels al 2 jaar op de ccd brok van specific tegen struviet. Hier doet hij het goed op maar aangezien mijn andere hond het altijd op kvv heel goed doet, wil ik dat voor hem ook graag. Mede omdat ik waarschijnlijk toch wat goedkoper uit ben.

Kunnen jullie mij misschien aanraden welke kvv geschikt voor hem zou kunnen zijn en waar ik op moet letten? Van Cees Fauna krijg ik het advies om zo min mogelijk orgaanvlees te geven i.v.m. purinegehalte en dan vooral kip, kalkoen, witvis en rund te geven. Echter lijkt mij het geven van geen orgaan, geen volledige voeding voor een hond dus ik ben heel benieuwd wat jullie een hond met blaasgruis geven of zouden adviseren.
Door Lizzy
#3314012
Tinya schreef:Hallo allemaal,

Ik hoop dat een aantal van jullie hier ervaring hebben met het geven van kvv (of evt. barf) aan het geven van een hond met blaasgruis.
Mijn hond van 3 jaar staat inmiddels al 2 jaar op de ccd brok van specific tegen struviet. Hier doet hij het goed op maar aangezien mijn andere hond het altijd op kvv heel goed doet, wil ik dat voor hem ook graag. Mede omdat ik waarschijnlijk toch wat goedkoper uit ben.

Kunnen jullie mij misschien aanraden welke kvv geschikt voor hem zou kunnen zijn en waar ik op moet letten? Van Cees Fauna krijg ik het advies om zo min mogelijk orgaanvlees te geven i.v.m. purinegehalte en dan vooral kip, kalkoen, witvis en rund te geven. Echter lijkt mij het geven van geen orgaan, geen volledige voeding voor een hond dus ik ben heel benieuwd wat jullie een hond met blaasgruis geven of zouden adviseren.
Dat klopt niet, wat Cees Fauna hier zegt. Dit zou waar zijn als je een Dalmatische Hond of Engelse Bulldog had die geen last heeft van struviet maar van uraatgruis. Bij uraatgruis moet je een verminderd purine gehalte voeren. Maar ik lees dat jouw hond struviet heeft en dan gaat deze vlieger dus niet op.

Ik raad je aan om een KVV te geven waar geen rijst of andere granen in zitten (want die maken de urine alkalischer en jij wilt juist zuurdere urine, waarin geen struviet van vormen). Je moet ook een KVV hebben waar gemalen bot in zit en geen calciumpreparaat. En verder moet je een KVV geven waar geen premix in zit (vitamine/mineralenpreparaat). Dan blijft er gelukkig nog veel over.

Het is handig als je zelf de pH waarde van de urine in de gaten gaat houden. En daarvoor heb je strips nodig, om dat te kunnen meten. Deze zijn handig: https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.html. Zij meten tussen de pH 4,5 en 10. De ideale pH waarde voor de urine van een hond is tussen de 6.0 en 6.5. Als de pH waarde te hoog wordt (oftewel de urine wordt te alkalisch) is het handig en goed om ook aan te gaan zuren. Dat kun je doen door vitamine C (wel ascorbinezuur en niet bijv. Ester C te geven) en door biologische appelazijn of zelfs cranberry door het eten te doen. Wordt de urine te zuur (dus onder de 6.0), moet je daar ogenblikkelijk mee stoppen, met het verzuren.
Door Tinya
#3314028
Jeetje Lizzy, wat een fijn advies! Daar kan ik verder mee, bedankt!

Verder las ik nog e.a.a. over dat blaasgruis meestal ontstaat n.a.v. ontsteking die door een bacterie wordt veroorzaakt? Zou het bij mijn reu nog verstandig zijn om een blaaspunctie te nemen om te kijken of daar nog bacteriën zitten en eerst te behandelen met de juiste antibiotica alvorens over te stappen op vers?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3314099
Als er bacteriën in de urine zitten is er sprake van een blaasontsteking.
Ik vermoed dat je dat wel zou merken. Ook met die brok die je voert hoor. Dat is nogal een pijnlijk iets.
Maar checken kan natuurlijk geen kwaad. In dat geval moet je inderdaad opletten dat je een punctie laat doen ipv urine opvangen om op kweek te zetten.

Overstappen op vers staat daar wel los van. Het is niet dat dat meer risico inhoudt dan die brok. Meer nog, we raden altijd aan om de pH in de gaten te houden en dan is het een stuk veiliger. Rauw vlees is een natuurlijk pH regulator, dus bij veel honden is dat al voldoende ( dus zonder rijst en premix zoals Lizzy beschreef). En indien niet kan je op maat bijverzuren.
In die speciale brok zit gewoon een vaste dosis kunstmatige verzuurders.
Door Lizzy
#3314102
Tinya schreef:Jeetje Lizzy, wat een fijn advies! Daar kan ik verder mee, bedankt!

Verder las ik nog e.a.a. over dat blaasgruis meestal ontstaat n.a.v. ontsteking die door een bacterie wordt veroorzaakt? Zou het bij mijn reu nog verstandig zijn om een blaaspunctie te nemen om te kijken of daar nog bacteriën zitten en eerst te behandelen met de juiste antibiotica alvorens over te stappen op vers?
Ja, meestal ontstaat struviet door blaasontsteking. De urine wordt door de bacteriën alkalisch en in deze alkalische urine kan zich struviet vormen. Het is dus altijd verstandig om te weten of er bacteriën in de blaas zitten en zo ja welke. Om de urine zonder vervuiling van buiten te pakken te krijgen en op kweek te kunnen zetten nemen dierenartsen de urine middels een punctie uit de blaas.

Ik zou mijn hond sowieso overschakelen op rauwe voeding. Ongeacht de uitkomst van de punctie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door