Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3312682
EllyD schreef:Ik had, na een discussie met Kenwood, een Kenwood Pro 2000 aangeschaft. Ik heb er op een ochtend 7 kg kip mee gedraaid; 2.5 kg filet, 2.6 kg dijen, 1 kg kippenmagen en ongeveer 800 gr. kippenhart. Ik heb de hele boel 2x uit elkaar moeten halen. De openingen van de schijf konden gewoon het spierweefsel niet aan. Ik heb 'm teruggestuurd en denk nu over plan B.
Er is me gezegd dat alleen een Porkert de hoeveelheid zou aan kunnen, tenzij ik een krachtspanningsmachine zou aanschaffen, als ik persé elektrisch wilde. Ik heb geen zin om duizenden euros uit te geven aan een vleesmolen!
Er staat hier op bp ergens een ellenlang topic over vleesmolens. Dat heb je blijkbaar jammer genoeg niet gezien/gelezen anders had je geweten dat de Kenwood met de bijgeleverde schijven geen bot aankan.
Vlees en orgaan had je echter wel moeten kunnen malen met een van de bijgeleverde schijven. Op standje 2. En nog enigszins bevroren maalt het best.

Dit is het topic:

viewtopic.php?f=1&t=85415&hilit=welke+vleesmolen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3312688
Het zijn inderdaad de dijen die het hem doen. Heeft weinig met de hoeveelheid te maken.
Maar ik denk dat je bij bot gewoon regelmatig al eens vastloopt. Parelhoenkarkas vb vloek ik elke keer op en fazant is zo mogelijk nog erger, maar toevallig heb ik net vandaag zo'n 10 kg kippendijen (2x dus eigenijk 20 kg ::) ) gemalen en hij liep niet vast.
Maar wel met speciale schijf. Das dan weer de reden waarom ik het er twee maal doorheen moet halen...
Je zou ook een schijf kunnen bijkopen.met de grootste gaten die je kan vinden. Ik heb ooit een 18mm gaten-schijf gekocht en volgens mij zou het daar ook mee moeten lukken hoor.
Door EllyD
#3312748
Dank voor jullie reactie. Ik heb nu de hele discussie gelezen. Ik heb een porkert 32 besteld met een schijf met grote openingen. Dat is wel een handmolen. in een internationale FB groep hebben ze daar goede ervaringen mee, is hetzelfde als de Weston 32. Ik ben benieuwd. Misschien moet ik eerst naar de sportschool! :P
Door Anne in Zweden
#3312750
EllyD schreef:Dank voor jullie reactie. Ik heb nu de hele discussie gelezen. Ik heb een porkert 32 besteld met een schijf met grote openingen. Dat is wel een handmolen. in een internationale FB groep hebben ze daar goede ervaringen mee, is hetzelfde als de Weston 32. Ik ben benieuwd. Misschien moet ik eerst naar de sportschool! :P
Geen zorgen, als je eenmaal met die Porkert aan de slag gaat, heb je geen sportschool meer nodig! :P :biggrin2:
Door hannabelgje
#3312757
Flappie schreef:Ik heb, denk ik, een beslissing genomen.
Uiteindelijk zal ik voor de Porkert 32 gaan.

Samen met
Afbeelding
en
Afbeelding
Ik zou graag een foto zien hoe het vlees eruit ziet met deze schijf. Ik vind het een gave constructie zo zeg! Hier een porkert, maar omdat ik last van mijn polsen heb krijg ik er bijna geen karkassen doorgedraaid. Ik moet dan altijd hulp vragen. Gelukkig eet iedereen momenteel barf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Ruisje
#3312827
Veel goedkope vleesmolens zijn gewoon opgevoerde mixers, die zelfs met sommige soorten spiervlees moeite zullen hebben.

De constructie van de gemotoriseerde handmolen is bijzonder, maar het blijft een handmolen en waarbij ik me afvraag hoe lang het duurt voordat de onderdelen vroegtijdig gaan slijten...

Zelf nog steeds heel blij met onze '1hp meat grinder'. Al ruim 4 jaar maalt ie elke 3 weken een 7,5 - 10 kilo barf voor de katten. :) Alle vleesbotsoorten gaan er mits in hapklare brokken halfbevroren moeiteloos doorheen.
Door Cindy de Wolf
#3312853
Mijn Kenwood MG700 pro excel maalt nog steeds maandelijks 10 tallen kilo's aan vleesbot,spiervlees en orgaan moeiteloos. En nog steeds malen ik en Sammy1980 er alles mee, hazenribben, hazenvoorboot, ganskarkas,parelhoen alles van eend,kip en konijn,kwartel alles gaat echt moeiteloos.
Nu draait hij zelfs nog meer dan een jaar geleden nu ik trainers maak in de mini icecubes en via de Jerky gun. Maar wel met een grotere schijf. Tegenwoordig ook te koop bij vuur en rook.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3312873
Bij mij maalt hij dus haaskk wel prima, maar bij parelhoen verstopt hij telkens weer. Ligt aan de huid erop en het soort bot denk ik... en dan haal ik er de kammen en het meeste huid er al vanaf, anders moet ik na 2 karkassen al stoppen.
Vreemd he...
Door Cindy de Wolf
#3313641
Vanmorgen weer in de weer geweest met de Kenwood. Het aantal kilo's wat mijn molen gemalen heeft is al lang niet meer te tellen. Het is in ieder geval heel veel. Vanmorgen een maling gemaakt van dik bevleesd konijnkarkas met alle orgaantjes er in, kangaroevlees en vis. Was bij elkaar zo'n 18kg. Morgen nog zo'n zelfde hoeveelheid maken maar dan met kwartelkk, patrijskk en eend met kipfilet,kalkoendijbeenvlees en paardensucade.
Bijlagen
Grove maling.jpg
Grove maling.jpg (2.93 MiB) 4189 keer bekeken
Begin konijnkk kangaroe en vis.jpg
Begin konijnkk kangaroe en vis.jpg (2.61 MiB) 4189 keer bekeken
bakjes.jpg
bakjes.jpg (3.02 MiB) 4189 keer bekeken
Door Cindy de Wolf
#3313642
Het eindresultaat.
Bijlagen
resultaat maling kilo.jpg
resultaat maling kilo.jpg (3.07 MiB) 4189 keer bekeken
Resultaat maling pondjes.jpg
Resultaat maling pondjes.jpg (3.08 MiB) 4189 keer bekeken
Door Cindy de Wolf
#3313647
hannabelgje schreef:Mooi spul! Met welke schijf is dat nu gemalen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Dit is nog met een eigen gemaakte schijf, die veel BP leden bij ons afgenomen hebben. Die schijf is om en nabij de 20-22mm. Bij Vuur en rook hebben ze tegenwoordig een schijf die ook op dit Kenwood model past en die voldoet ook prima. https://www.vuurenrook.nl/nl/gehaktmole ... 92807.html
Door Cindy de Wolf
#3313761
Vanmorgen weer bezig geweest. Gemaakt patrijs kalkoen vis, kwartel kip vis en eend paard en vis.
Bijlagen
Patrijs kalkoen vis.jpg
Patrijs kalkoen vis.jpg (3.13 MiB) 4145 keer bekeken
Patrijs kalkoen vis gemalen.jpg
Patrijs kalkoen vis gemalen.jpg (4.08 MiB) 4145 keer bekeken
Door Cindy de Wolf
#3313762
Kip/kwartel/vis
Bijlagen
kwartel kip vis.jpg
kwartel kip vis.jpg (3.45 MiB) 4145 keer bekeken
Kwartel kip vis gemalen.jpg
Kwartel kip vis gemalen.jpg (4.01 MiB) 4145 keer bekeken
Door Cindy de Wolf
#3313763
Eend/paard vis.
Bijlagen
eend paard vis.jpg
eend paard vis.jpg (3.04 MiB) 4145 keer bekeken
Eend paard vis gemalen.jpg
Eend paard vis gemalen.jpg (3.52 MiB) 4145 keer bekeken
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door