Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3312497
Is het belangrijk om botten van verschillende dieren te voeren? En zoja, waarom?

Kan nergens vinden of botten erg verschillende voedingswaarde hebben.

Een van de redenen om te wisselen lijkt me dat het vet, merg en bindweefsel aan het bot per dier een andere voedingswaarde hebben. Klopt dit?

Dankje.
#3312501
Ja, dat is wel de belangrijkste reden.

Juist omdat je niet precies weet wat er in een zelf samengestelde maaltijd zit aan vitamines, mineralen, vetzuren, etc. vind ik afwisselen belangrijk. Ook van vleesbot. Om je een paar voorbeelden te geven: neem een kipkarkas van een vleeskuiken en neem een kipkarkas van een biologische legkip en laat van beide karkassen 200 gram analyseren. Daar komen zelfs qua hoeveelheden calcium al hele andere cijfers uit. Vergelijk een kippennek met een kippenvleugel en ook die bevatten al hele andere hoeveelheden calcium maar ook andere voedingsstoffen. Kijk maar eens naar deze verschillen:

http://web.archive.org/web/201112071407 ... lysis.html

Dit is dan alleen nog maar het verschil tussen onderdelen van de kip. Nou, dan zit er dus al verschil in plof of oudere legkip, biologische of niet biologische kip dus kun je nagaan wat er voor verschil zal zitten in verschillende diersoorten. En dan staat hier nog niet eens de vitamines genoemd.

Wij weten niet precies wat er in vleesbotten aan vitamines en mineralen zitten. Wij weten ook niet precies wat elke hond specifiek nodig heeft. Dus ik vind het voeren van meerdere vleesbotten van meerdere dieren passen bij het zo optimaal voeren van onze honden.

Neemt niet weg dat er honden zijn die jaar in jaar uit elke dag alleen maar Bibi natuurmix eten. Daar zit alleen kippenbot en rundvlees/rundorgaan in. En die worden ook gezond 15 jaar. Maar toch valt dat voor mij persoonlijk niet in de categorie optimaal. Ik kan elke dag 2 appels eten (2 stukken fruit), 365 dagen per jaar. Dan voldoe ik aan de 2 stukken fruit per dag. Maar volgens mij is het serieus beter om dit af te wisselen met andere fruitsoorten. Want in blauwe bessen zitten toch echt andere antioxidanten/voedingsstoffen dan in appels.

Ik denk dat het ook vanwege het opbouwen van voedselovergevoeligheden voor de meeste honden beter is om niet elke dag hetzelfde vleesbotje te voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door