Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3312363
Hoi,

Ben ik weer met een vraagje... Mellow is erg moeilijk op gewicht te krijgen/houden.
Met zijn 21kg staat hij simpelweg te mager, er zou zo'n 2 à 3kg bij mogen (maar met 2 zou ik dus al heel tevreden zijn).

Momenteel krijgt hij 750gram per dag. Altans, dat is wat we hem aanbieden. Hij eet altijd 600 gram (hebben we een tijd getest) maar vanaf dat het meer is dan dat, eet hij naar eigen believen alles op of laat een deel staan. En helaas is het in het merendeel van de gevallen dat tweede.
Hij krijgt 1 grote portie 's avonds, 's ochtends eet hij gewoon niet graag.

Hij krijgt Alaska, Haaksbarf, Degomeat (BE) en Tammenga. Smaken Geit, lam, rund, zalm, kip, konijn, paard, kalkoen en fazant. Eend lust hij niet.

Hebben jullie tips? Zijn er misschien supplementen die we kunnen toevoegen? Ik probeer de "vettere" soorten al wat meer te geven als de magere.
Zoals ik al aangaf, is het vergroten van de maaltijden geen optie.

Dankjewel alvast!
Door smulpaap
#3312369
Als je hond verder goed gezond is zou ik me er niet zo druk om maken , zo te zien is het nog een jonge hond ?

Ik heb hier een Russeltje gehad , dat was idem . En in de zomer was het nog erger omdat ze dol was op zwemmen
Ik vond haar ook te mager . Ik schaamde me er weleens voor , eten deed ze prima . En ze was zo gezond als een vis
Ze zat verder lekker in haar vel , een evenwichtig hondje ....
Toen ze wat ouder werd begon ze meer body te krijgen

Zo te lezen krijgt hij voldoende afwisseling qua voeding , en als je ook zorgt voor voldoende rust en slaap ......
Supplementen zou ik aan een jonge gezonde hond nog niet geven
Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3312373
Inderdaad jonge hond, 2 jaar.

Ja, hier dus net twee weken vakantie gehad en alle dagen zwemmen en dus nog extremer als anders.

Ik heb soms alleen een beetje het gevoel dat zijn lichtje de laatste tijd sneller uit is als anders, maar misschien is dat gewoon omdat ik er nu harder op let.
Het laatste bloedonderzoek toonde in ieder geval niets vreemd aan.
Door smulpaap
#3312375
Wat bedoel je met het lichtje eerder uit ? Sneller moe ?

En opmerkingen van andere hondenbezitters misschien ?
Een eigenaar die brok voert zegt al snel wat is ie mager joh
Die opmerkingen heb ik ook wel gekregen
Maar een vers gevoerde hond is echt niet te vergelijken met een hond die brok eet
Ik herken een rauw gevoerde hond al van een flinke afstand
Door Lizzy
#3312377
Cait_ie schreef:Hoi,

Ben ik weer met een vraagje... Mellow is erg moeilijk op gewicht te krijgen/houden.
Met zijn 21kg staat hij simpelweg te mager, er zou zo'n 2 à 3kg bij mogen (maar met 2 zou ik dus al heel tevreden zijn).

Momenteel krijgt hij 750gram per dag. Altans, dat is wat we hem aanbieden. Hij eet altijd 600 gram (hebben we een tijd getest) maar vanaf dat het meer is dan dat, eet hij naar eigen believen alles op of laat een deel staan. En helaas is het in het merendeel van de gevallen dat tweede.
Hij krijgt 1 grote portie 's avonds, 's ochtends eet hij gewoon niet graag.

Hij krijgt Alaska, Haaksbarf, Degomeat (BE) en Tammenga. Smaken Geit, lam, rund, zalm, kip, konijn, paard, kalkoen en fazant. Eend lust hij niet.

Hebben jullie tips? Zijn er misschien supplementen die we kunnen toevoegen? Ik probeer de "vettere" soorten al wat meer te geven als de magere.
Zoals ik al aangaf, is het vergroten van de maaltijden geen optie.

Dankjewel alvast!
Oh, dat is lastig, hij eet gewoon niet meer... Ook niet dingen als volle kwark met een geprakte banaan en honing voor de ochtend? Wat is Mellow voor hond?
Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3312378
smulpaap schreef:Wat bedoel je met het lichtje eerder uit ? Sneller moe ?

En opmerkingen van andere hondenbezitters misschien ?
Een eigenaar die brok voert zegt al snel wat is ie mager joh
Die opmerkingen heb ik ook wel gekregen
Maar een vers gevoerde hond is echt niet te vergelijken met een hond die brok eet
Ik herken een rauw gevoerde hond al van een flinke afstand
Ja, inderdaad sneller moe.
We lopen bijvoorbeeld agility en ik merk dat hij na een paar rondjes nog wel wil maar moeilijker kan...
Niet dat hij niet meer vooruitgeraakt, maar je merkt dat hij zich moeilijker kan concentreren en slordiger loopt.

Niet zozeer de opmerkingen van anderen, hij heeft heel wat vacht dus over het algemeen merkt niemand dat hij zo mager is :)
Ik vond het zelf gewoon een beetje extreem worden...
Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3312379
Lizzy schreef:Oh, dat is lastig, hij eet gewoon niet meer... Ook niet dingen als volle kwark met een geprakte banaan en honing voor de ochtend? Wat is Mellow voor hond?
Mellow is een Australische herder, relatief kleine en fijne reu voor een showlijn te zijn.

Iets als kwark e.d. hebben we nog niet geprobeerd.
Kan dat dan als vervanging voor een deel van de avondmaaltijd? Want dat zal sowieso weer reflectie hebben op de hoeveelheid die hij 's avonds wil eten natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3312381
Met al dat haar zie je natuurlijk geen sikkepit, maar ik heb toch even wat foto's gezocht waarop je een beetje kan zien hoe hij in z'n vel zit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Door Lizzy
#3312384
Cait_ie schreef:Mellow is een Australische herder, relatief kleine en fijne reu voor een showlijn te zijn.

Iets als kwark e.d. hebben we nog niet geprobeerd.
Kan dat dan als vervanging voor een deel van de avondmaaltijd? Want dat zal sowieso weer reflectie hebben op de hoeveelheid die hij 's avonds wil eten natuurlijk :)
Ja, liever niet natuurlijk, liever eet hij beide. Het is een beetje in de hoop dat hij dat erg lekker vindt. En het is een caloriebommetje.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3312436
Herkenbaar. . ::)
Hier ook 1tje die te weinig te eten krijgt, zodat zijn bak leeg gaat. Geef ik wat ik vind dat hij moet eten, eet hij niet/half. In de puberteit heb ik het zwaar gehad, elke keer de langste adem moeten hebben, terwijl hij al 3 dagen niet gegeten had...
Nu krijgt hij iets te weinig, 20 kilo is ons streefgewicht en meneer krijgt 500 gram barf per dag. Als hij mutst, knip of snijd ik het klein en stop ik gewoon de hapjes in zijn mond, bak gaat leeg. (Tenzij hij botjes laat liggen, ik had laatst lamsribben die ik aan geen andere hond zou voeren maar meneer weet dat hij dit niet hoeft te eten dus bij hem kan dat)
Hij krijgt meestal in de ochtend na de grote wandeling zijn eten. Over de rest van de dag kan ik dan makkelijk lekkers toevoegen. Ik heb wat rollen kvv in stukjes in de vriezer liggen, dus indien nodig kan ik zijn dagportie makkelijk verhogen met zo'n 100 gram (of in de vakantie met 200).
Het klinkt gemeen, maar hier werkt net iets te weinig voeren perfect. Op deze manier gaat altijd de bak leeg en kunnen we bijvoeren wat we willen :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3312446
En een kleine hoeveelheid koolhydraat voeren? Al zit dat ook in Lizzy's raad. Koolhydraat wekt nl honger op.
Weet dat vet net verzadigend werkt, dus dat je van vet voedsel vanzelf minder gaat eten. Vet voer is bij een hond die gewoon uit zichzelf te weinig eet, niet altijd de goede keuze. Echt mager is ook weer niet nodig, das het andere uiterste. Maar koolhydraat zorgt dus vaak wel voor wat honger vrij snel erna. Ik zou uiteraard geen snelle koolhydraten voeren, dus dan is dat effect wat minder en trager, maar het zou kunnen dat het alsnog werkt en hij daardoor 's avonds zeker niet minder eet. Ik zou dan wel een 4- tal uur voor de avondmaaltijd zeker wat geven. 'Ochtends kan ook, maar daarvan gaat hij 's avonds niet méér trek heben, daar zit teveel tijd tussen, vermoed ik. Maar het is wat uitproberen wat bij jouw hond werkt...
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3312447
Wij hebben ook een lastige en altijd te magere eter gehad. Als ik zijn bak vol deed, dan nam hij 2 happen en dan was het klaar. Ik kon beter een kleinere portie geven, dan at hij dat in elk geval helemaal op. En dan proberen om gedurende de dag er nog wat extras in te krijgen. (net als bij fenixjuh dus). Hij is altijd te mager gebleven, helaas.
Door smulpaap
#3312457
Spikkelneus schreef:Wij hebben ook een lastige en altijd te magere eter gehad. Als ik zijn bak vol deed, dan nam hij 2 happen en dan was het klaar. Ik kon beter een kleinere portie geven, dan at hij dat in elk geval helemaal op. En dan proberen om gedurende de dag er nog wat extras in te krijgen. (net als bij fenixjuh dus). Hij is altijd te mager gebleven, helaas.
Dat is idd ook nog een punt . De mijne had bij een volle bak ook zo iets van ""moet dat "" Daar ben ik toen ook mee gestopt om verdere weerstand tegen eten te voorkomen
Zij vertikte het rustig om drie dagen niets te eten
Door Siberienne
#3312465
Spot is ook heel lang (te) mager geweest, ook toen hij nog geen darmproblemen had en op KVV stond. ik heb toen toch koolhydraat toegevoegd aan de voeding. Ik heb dat toen gedaan in de vorm van brok, maar je kan ook iets anders nemen zoals rijst, havermout, zoete aardappel oid.

Ik heb mijn vorige te magere husky in het begin "satin balls" gegeven (maar die stond toentertijd op brok, en ik heb het nu over 10 jr geleden, dat werd toen genoemd als wondermiddel. ) Dat was een mix van vlees met havermout en stroop. Uiteindelijk kwam hij wel op gewicht maar of dat daardoor kwam of door meer rust / stabiliteit weet ik niet.
Die was ook moeilijk op gewicht te krijgen c.q. te houden. Ik heb met hem ook meegemaakt dat hij te moe was om eten. Da's best een probleem als je op trektocht in de sneeuw bent. Wat dan hielp is iets zoets. Het nadeel van snelle koolhydraten is immers dat ze de eetlust opwekken waardoor dier en mens te dik worden. Maar dat kan je dus ook omdraaien: een klein beetje suiker helpt om ze aan het eten te krijgen. Ik beveel dit niet aan als standaard maatregel hoor, ik heb het maar 2-3 keer toe moeten passen. Maar je zou kunnen proberen of een klein eetlepeltje kwark met banaan bv voor etenstijd juist niet zorgt dat hij beter gaat eten.

Overigens moet ik zeggen dat het bij sommige honden ook gewoon lang duurt voor ze uit gaan vullen: ik heb dan twee nestbroers en de ene is nooit echt een magere slungel geweest terwijl Spot er toch een jaar of 4 over gedaan heeft om echt een volwassen postuur te krijgen.

Wat je beschrijft tijdens de agility zou inderdaad best calorie tekort kunnen zijn. Een snack die dan snelle energie geeft zou ook een mogelijkheid zijn. Koolhydraten zijn wel de "goedkoopste" vorm van energie: bij zowel eiwitten als vetten moeten er eerst energie in gestoken worden voordat ze energie opleveren, terwijl koolhydraten dat direct geven. Je zou dan iets kunnen proberen als een snacks met gedroogd vlees en rijst oid? Of banaan of fruit oid.
Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3312587
Die koolhydraten gaan we zeker eens proberen.

Momenteel - hout vasthouden- eet hij al 4 dagen aan een stuk zijn volledige portie op! :groupwave2:
Misschien dat hij zelf toch ook wel door had dat het een beetje té was na onze vakantie...

To be continued ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door