Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bakker01
#3312016
Inmiddels is onze dame bevallen van negen pups en zijn ze morgen alweer twee weken oud. Nu zijn ze uiteraard nog volop aan de melk, maar vanaf vier weken wil ik beginnen met vlees. Nu las ik in de bibliotheek al hoe je dat kan aanpakken. Helaas heb ik zelf geen vleesmachine waar ik bot, orgaan etc mee kan malen.
Mijn vraag is dan ook, hoe komen jullie aan gemalen bot-, spier- en orgaanvlees? Of schaffen jullie KVV compleet worsten aan?

Alvast bedankt!
Door Lizzy
#3312018
Pups kunnen vanaf 4 weken ook prima vleesbotjes van kleine dieren zelf eten. Je kunt de vleesbotjes pletten met een (vlees)hamer. Je kunt dan prima kwartelkarkasjes, kippenvleugeltjes, parelhoenkarkas (goed pletten), konijnkarkasjes (die puntjes) en die bewerkte ik op 4 weken niet eens. Dus dat is al ruim voldoende aanbod, qua vleesbot en dat kunnen ze prima eten.
Door Hanny
#3312026
Ik geef Energique, maar dat zal niet zijn waar je naar op zoek bent.
Een machine aanschaffen die de lichte botten kan malen is ook niet zo'n ontzettende investering, die van ons maalt de botten wel, die Lizzy adviseerde. Lang geleden hebben we een Moulinex gehad en toen die het opgaf is er een Clatronic gekomen. Alle waar naar zijn geld, maar met beleid (alles netjes klein hakken en dan malen) gebruiken we hem al weer jaren.
Het is wel veel werk, vind ik, maar manlief maalt altijd al die dingen, als het nodig is.
De pupjes krijgen daar wel eens wat van, maar de hoofdmoot is Energique.
Ik geef geen botten omdat ik de pupjes graag in leven wil houden. Altijd zijn ze gulzig en dat is met botjes niet zo leuk.

Hanny
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3312033
Ofwel wil je afspenen op barf ofwel op kvv en daarna evt overgaan op barf.
In het eerste geval begin je dus met hele stukken. En gemepte zachte botjes. Gemalen bot (ik geloof dat Lupa dat toch verkoopt of andere webwinkels, maar let wel op dat het om.voldoende bevleesd gemalen bot gaat! ) kan je evt wel geven. Maar als je spier en orgaan ook gaat malen, ben je eigenlijk gewoon zelf kvv aan het maken.

Je kan ook een mengeling doen en hen vb eerst een deel kvv geven en dan nog een lap spier of een vleesbotje om op te knagen. Dan is de grote honger al wat weg.
Of je geeft eerst spier en orgaan, want het kan geen kwaad als ze daar gulzig in zijn en het vleesbot pas als laatste.
Door Lizzy
#3312038
Er zijn al vele duizenden en duizenden pups groot geworden op vleesbotten. En de gulzigheid haal je er heeeeel makkelijk af door eerst het spiervlees/orgaanvlees te geven en de vleesbotjes als toetjes. Hier aten ze ze met 4 weken. En ze leven alle 9 nog. Moeders at vanaf 3,5 week al vleesbotjes, net als al haar broertjes en zusjes. Die leven ook alle 12 nog. Alle nestjes die de fokker van Biscuit heeft groot gebracht aten allemaal op 3,5 week hun vleesbotjes al. Heel. Zij plet de vleesbotjes niet eens :)
Door Bakker01
#3312053
Dank jullie wel voor de snelle reacties!
Dan begin ik met 3,5/4 weken ook met kleine botjes, orgaan en spiervlees. Alles ongemalen en de botjes geplet met de hamer.
Hoe hebben jullie het met voeren gedaan? Alle pups één voor één in verband met schrokken etc.?

Sorry, eerste nestje, dus nog heel erg aan het zoeken naar de juiste manier.
Door Lizzy
#3312072
Bakker01 schreef:Dank jullie wel voor de snelle reacties!
Dan begin ik met 3,5/4 weken ook met kleine botjes, orgaan en spiervlees. Alles ongemalen en de botjes geplet met de hamer.
Hoe hebben jullie het met voeren gedaan? Alle pups één voor één in verband met schrokken etc.?

Sorry, eerste nestje, dus nog heel erg aan het zoeken naar de juiste manier.
Ik heb zelf vleesbotjes of gemalen (haaskarkas bijvoorbeeld is echt veeeeel te hard om zo te geven) of kleine zachte botjes geplet gegeven. En wat ik deed was: ik zette twee platte schalen (troggen) op de grond met voedsel daarop. Had ik gemalen bot: dan deed ik dusdanig veel op de schalen dat er altijd over bleef (dus vlees of orgaanvlees + gemalen vleesbot). Pups hebben hier dan ook nooit het gevoel gehad dat ze met elkaar moesten strijden om voedsel en bij mijn weten heeft geen van de pups (in ieder geval niet die waar ik nog van hoor) voerbak agressie.

Als ik geplette vleesbotjes gaf, gaf ik eerst schalen met vlees/orgaanvlees zodat de honger al weg was. Dan kregen ze ieder hun vleesbotje en dat of buiten (maar daar begroeven ze het ook wel eens) of ik legde rubber ondertapijt in de puppy ren en daar lagen ze dan lekker te kluiven. Tuurlijk probeerde ze pups die snel klaar waren wel eens andermans vleesbotje te pikken maar eigenlijk viel dat erg mee. Ik zal eens kijken of ik m'n filmpje kan vinden.
Door Hanny
#3312094
Weet je Lizzy, ieder heeft zijn eigen verantwoording en ik geef pupjes geen botjes meer.
Het zijn hele kleine hoeveelheden en ze eten schrokkerig. Ik laat zoiets aan aan andere vakmensen over. Met mijn eigen pup wacht ik tot ze gewisseld hebben. Ik heb al twee keer bij een arts gezeten, eenmaal met een pupje en eenmaal met de oude dame. Tom heeft zijn handen flink beschadigd gehad, ik een beetje. Het is genoeg, pupjes eten lekker veilig en ik heb geen angst.

Hanny
Door Tanna
#3312102
Hanny schreef:Weet je Lizzy, ieder heeft zijn eigen verantwoording en ik geef pupjes geen botjes meer.
Het zijn hele kleine hoeveelheden en ze eten schrokkerig. Ik laat zoiets aan aan andere vakmensen over. Met mijn eigen pup wacht ik tot ze gewisseld hebben. Ik heb al twee keer bij een arts gezeten, eenmaal met een pupje en eenmaal met de oude dame. Tom heeft zijn handen flink beschadigd gehad, ik een beetje. Het is genoeg, pupjes eten lekker veilig en ik heb geen angst.

Hanny
Ik kan het me voorstellen, uiteindelijk zijn onze bordertjes ook maar kleine hondjes en dan is het toch net weer wat anders.
Door Lizzy
#3312129
Hanny schreef:Weet je Lizzy, ieder heeft zijn eigen verantwoording en ik geef pupjes geen botjes meer.
Het zijn hele kleine hoeveelheden en ze eten schrokkerig. Ik laat zoiets aan aan andere vakmensen over. Met mijn eigen pup wacht ik tot ze gewisseld hebben. Ik heb al twee keer bij een arts gezeten, eenmaal met een pupje en eenmaal met de oude dame. Tom heeft zijn handen flink beschadigd gehad, ik een beetje. Het is genoeg, pupjes eten lekker veilig en ik heb geen angst.

Hanny
Natuurlijk moet je vooral aan je pups geven wat jij prettig vindt. Dat staat je helemaal vrij! Jij hebt teckels, toch? Bakker01 heeft o.a. een Boerboel en een Amerikaanse Bulldog dus ik vermoed zo maar dat hij of zij daar een nest mee fokt. En nou heb ik niks tegen waarschuwingen hoor, maar als jij expliciet schrijft "Ik geef geen botten omdat ik de pupjes graag in leven wil houden" dan schrijf ik dat de meeste fokkers die BARF voeren wel degelijk vleesbotjes aan pups voeren en als wij in ieder nestje dooie pups zouden hebben, zouden wij daar wel mee stoppen en het ook niet meer adviseren, denk je niet? En dan adviseer ik nog om de vleesbotjes te pletten, gewoon zekerheidshalve. Pups van carnivoren zijn gemaakt en gebouwd om vleesbotjes te eten. Zachte vleesbotjes. Geschikte vleesbotjes. En als jouw honden daar dood van neervallen is dat misschien rasspecifiek?

Voorkomen dat je pups gaan schrokken op vleesbotjes kun je makkelijk door eerst een porties vlees/orgaanvlees aan je pups te geven. En als toetje pas het vleesbot. Geplet.
Door Bakker01
#3312284
Mocht je het filmpje kunnen vinden, dan graag! Ik ben erg benieuwd.
Het gaat in dit geval inderdaad om Boerboelpups.
Ik heb ondertussen al wat klein botvlees ingeslagen (kippennekken, -vleugeltjes en kwartelkarkas). Ik ga het in de eerste instantie proberen zoals Lizzy het zei; eerst kleine stukjes orgaan of spiervlees om de lekkere trek te stillen en vervolgens plat geslagen botvlees. Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaan vinden.

Wederom heel erg bedankt allen voor het advies!
Pups.jpeg
Pups.jpeg (4 MiB) 4102 keer bekeken
Door Lizzy
#3312306
Sorry dat het zo lang heeft geduurd! Ik heb me de krampen moeten zoeken (stond uiteindelijk op een back-up schijf). En de kwaliteit is echt vre-se-lijk!

Ze krijgen hier een kippenvleugel. En daarna alles schoonmaken want de vloer is zeil en het matrasje is nep-leer. De keren daarop heb ik overal rubber tafellaken neergelegd, wel zo handig.

Door Bakker01
#3313148
Ohh zie nu pas jouw reactie en het filmpje, sorry!!! :-X

Wel een geweldig filmpje! En wat heeft eerste pup het snel op vergeleken met de anderen :biggrin2:
Hoe oud waren ze in dit filmpje?

Ik ga morgen beginnen met een eerste ronde vlees (geplette kippennekken en kangeroespiervlees). Ik ga dus eerst de schalen met spiervlees op de grond zetten en daarna de kippennekken.
Wat is een beetje een redelijke hoeveelheid spiervlees voor negen puppen in dit geval (alleen rond de 3 kilo)? Er moet uiteraard genoeg zijn, maar wat als ze zich al tonnetje rond eten in het spiervlees en dan geen botvlees meer willen?
Door Lizzy
#3313176
Bakker01 schreef:Ohh zie nu pas jouw reactie en het filmpje, sorry!!! :-X

Wel een geweldig filmpje! En wat heeft eerste pup het snel op vergeleken met de anderen :biggrin2:
Hoe oud waren ze in dit filmpje?

Ik ga morgen beginnen met een eerste ronde vlees (geplette kippennekken en kangeroespiervlees). Ik ga dus eerst de schalen met spiervlees op de grond zetten en daarna de kippennekken.
Wat is een beetje een redelijke hoeveelheid spiervlees voor negen puppen in dit geval (alleen rond de 3 kilo)? Er moet uiteraard genoeg zijn, maar wat als ze zich al tonnetje rond eten in het spiervlees en dan geen botvlees meer willen?
Volgens mij een week of 6. Ze kregen met vier weken hun eerste konijnkarkasje. Die dikke die zo snel klaar was met d'r vleugel: die hebben we gehouden :biggrin2: . Da's onze Fritzi. Geen steek veranderd ;D . En die daar zo ligt te grommen? Die hebben we ook gehouden. Ook geen steek veranderd ;D . De twee trage jongens die op de voorgrond liggen (Basic en Dorja) zijn ook geen steek veranderd. Zij eten nog steeds niet zo snel. Basic krijgt BARF en eet echt zo netjes zijn vleesbotten. Dorja krijgt KVV, dus hij schuift alles makkelijk naar binnen :biggrin2:

Voor 9 pups van 3 kilo die daarna nog vleesbot moeten eten....? Dan zou je over de dag verdeeld zo'n 800 en 1000 gram spiervlees kunnen geven en tussen de 500 en 800 gram geplette vleesbotten. En als ze na het spiervlees niks meer lusten is dat ook geen probleem, dan probeer je de vleesbotten een uurtje of wat later aan te bieden. Het is altijd een beetje gokken hoeveel ze nodig hebben. Dat is in totaal zo'n 5% a 7% van hun lichaamsgewicht (die 3 kg en dat keer 9 voor 9 pups). Je moet even kijken hoeveel eten ze al lusten. Ik weet natuurlijk ook niet of en hoeveel ze nog bij mams eten. Dit is echt even een kwestie van uitproberen.

Dit zijn overigen wel goede momenten om hen te leren dat de aanwezigheid van mensen bij het eten heel jippie is. Op zich is het prima om net wat teveel voer in je voertroggen/schalen te leggen. Ze krijgen dan al snel niet het gevoel dat ze moeten knokken voor hun eten. Maar je kunt er alvast bij gaan zitten met de geplette nekken. En als ze klaar zijn met het spiervlees, geef je ze daarna de nekken. En dan scoor je dus weer goed bij je puppen, als leverancier van nog meer lekkers :biggrin2:

Geplette nekken vonden ze hier interessant om in 1 keer door te slikken trouwens. Daar moet je dus of niet teveel van schrikken of ze echt zo goed pletten dat ze ze ook in 1 keer door kunnen slikken, zonder dat het link wordt.

Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door